pi60s vs i16s

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: pi 60s vs i 16s

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-09-02 11:20

genstruktur skrev:Okej. Men den avviker inte så jättemycket mycket heller, förutom att nivån är sänkt med någon db över hela registret då? Och den modellen av mindsp är det ändå en del som inte hävdar är transparent i fullrange :P . Om man nu skall ta mätningar som "bevis" för att något är transparent menar jag :).

Det behövs mer än tonkurvemätning för att avgöra det.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-02 11:24

sprudel skrev:
genstruktur skrev:Basstöd är trevliga ja :).

Med bs60 och pi60s får du fyra utstrålningspunkter för bas kontra två som du har nu. Det kan vara en fördel.
Men pi60s+bs60 blir inte direkt en mindre skrymmande lösning, fick för mig att det var en anledning att byta?

Jo, det är ju en av anledningarna. Slipper dock slutstegen till basarna, det blir ju en annan låda än cr80es, så en låda blir det.
Vet inte hur mycket kontrollboxen påverkar kvaliteten i ljudet jämfört med cr80es. Jag pratar då om precisionen i området ovanför 80Hz där jag delar idag.

Både CR80 och kontrollboxen(passiv) färgar tiopotenser mindre än ditt försteg, så du kan lugnt koppla av och ta en öl till. :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-09-02 11:25

AndreasArvidsson skrev:EDIT: Jag har faktiskt en mätning på cr80s i fullrange. Den har lite påverkan nere i infraregistret där den faktiskt lyfter lite.
[img]http://user.faktiskt.io/adzer/Xover/Loopback%20vs%20fullrange.png[img]

Jo fast rak frekvensgång har ju mer eller mindre varenda försteg också, trots det låter de helt annorlunda. Jag har lekt med att koppla Burmester samt Bryston fram och tillbaka de senaste veckorna och de låter klart annorlunda men båda mäter "rakt".

Bild
Fig.1 Bryston BP25-MC, frequency response at 1V output into 100k ohms for (from top to bottom at 1kHz): MC phono, line, MM phono line (right channel dashed, 0.5dB/vertical div.).

Bild
Fig.2 Burmester 011, line-stage balanced frequency response at 1V output into 100k ohms (top), 600 ohms (bottom). (0.5dB/vertical div., right channel dashed.)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-09-02 12:05

sprudel skrev:
Aerob skrev:Från en som har gått från i16s infrax6 -> i16s profX2 -> pi60s. Personligen så väger fördelarna upp nackdelarna, alla dagar i veckan. Så himla skönt att bli av med alla diverse elektroniklådor och diverse sladd som förbinder dom och ersätta allt med en enkel integrerad förstärkare! På sikt kan jag kanske se mig trycka in bs60 men där går gränsen för vardagsrums-stereon.

Jag är inne på ditt spår.
Några upplevda kvalitets-skillnader i registret ovan delningen, eller hela registret.

Givet att baskapaciteten förändras från infrax6 till enbart pi60s, men som helhet så är det inget jag lider katastrofalt över. Visst hade jag kunnat önska mig djupare bas på högre nivå i bland, men samtidigt så är det också mitt vardagsrum där jag vill trivas med familj och vänner. Jag är inte villig att göra några som helst ingrepp för att förbättra akustiken i i rummet (mer än att jag har ett trivsamt vardagsrum med delvis stoppade möbler, tavlor på väggarna, stor matta och tjocka gardiner) så varför lägga så otroligt mycket krut på anläggningen? Pi60s är en fenomal högtalare tycker jag, komplett skulle man kunna kalla den. I ett större vardagsrum skulle jag kunna tänka mig att bättra på baskapaciteten med ett par dolda bs60 men där tar det stopp. Sen är det också trevligt att få färre lådor att prova olika placeringar på och färre rattar att experimentera med, väldigt frigörande när man väl vant sig vid tanken!

Hade jag ett rum dedikerat för ljud och film så tror jag enbart ekonomin hade satt mina gränser, men jag har kommit till insikt att jag inte vill ha ett (potentiellt) kompromisslöst ljudsystem i mitt vardagsrum. Jag är ändå inte villig att göra vad som krävs med rummet för att utnyttja systemets fulla potential.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-09-02 12:07

Rydberg skrev:Jo fast rak frekvensgång har ju mer eller mindre varenda försteg också, trots det låter de helt annorlunda. Jag har lekt med att koppla Burmester samt Bryston fram och tillbaka de senaste veckorna och de låter klart annorlunda men båda mäter "rakt".

[ Bild ]
Fig.1 Bryston BP25-MC, frequency response at 1V output into 100k ohms for (from top to bottom at 1kHz): MC phono, line, MM phono line (right channel dashed, 0.5dB/vertical div.).

[ Bild ]
Fig.2 Burmester 011, line-stage balanced frequency response at 1V output into 100k ohms (top), 600 ohms (bottom). (0.5dB/vertical div., right channel dashed.)

Men Burmestern faller ju av från 50 Hz och nedåt, det borde väl kanske vara hörbart?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-09-02 12:10

Väl intrimmat bör det inte vara mer skillnad mellan pi60s med och utan infraX-6 än jämnare rumsrespons - om man bara spelar inom pi60s arbetsområdet. Men infraX-6 vinne självklart när pi60s börjar falla av.

Men det är nog en hel del som kör basarna lite "heta". :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-09-02 12:30

Almen skrev:
Rydberg skrev:Jo fast rak frekvensgång har ju mer eller mindre varenda försteg också, trots det låter de helt annorlunda. Jag har lekt med att koppla Burmester samt Bryston fram och tillbaka de senaste veckorna och de låter klart annorlunda men båda mäter "rakt".

[ Bild ]

[ Bild ]

Men Burmestern faller ju av från 50 Hz och nedåt, det borde väl kanske vara hörbart?

-0,15-0,20dB vid 20Hz torde knappast vara hörbart. Största skillnaden ligger inte heller där mellan förstegen.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-09-02 12:38

Rydberg skrev:
Almen skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag tror knappast någon kommer höra skillnad på cr80s i fullregisterläge jämfört med cr80s förbikopplat

Jodå, om man inte lyssnar blint så kan man säkert höra skillnad.

Jag frågade Ingvar just den frågan och om jag inte missminner mig sa han att det var hörbart i fullrange. Om det var pga av en minimal tonkurveförändring eller annat vet jag inte.

Det låter renare, klarare av anläggningen, när jag delar i filtret, bättre än fullrange. Skillnaden mellan koppling utan cr80es i signalvägen resp med är mindre.

i32s har jag funderat på som alternativ, kan man modifiera dessa så att de blir mer potenta i lägre register? Det är den absolut snyggaste i Inos sortiment också.
Får kanske kolla med Ingvar.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-09-02 12:39

Morello skrev:
sprudel skrev:
genstruktur skrev:Basstöd är trevliga ja :).

Med bs60 och pi60s får du fyra utstrålningspunkter för bas kontra två som du har nu. Det kan vara en fördel.
Men pi60s+bs60 blir inte direkt en mindre skrymmande lösning, fick för mig att det var en anledning att byta?

Jo, det är ju en av anledningarna. Slipper dock slutstegen till basarna, det blir ju en annan låda än cr80es, så en låda blir det.
Vet inte hur mycket kontrollboxen påverkar kvaliteten i ljudet jämfört med cr80es. Jag pratar då om precisionen i området ovanför 80Hz där jag delar idag.

Både CR80 och kontrollboxen(passiv) färgar tiopotenser mindre än ditt försteg, så du kan lugnt koppla av och ta en öl till. :mrgreen:

Jo, livet hade varit mycket enklare om man enbart förlitade sig på mätningar, men nu är livet inte alltid så enkelt, men öl är gott. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-09-02 12:45

Ja efter några öl så skiter man i små avvikelser, kanske där man skall lägga pengarna istället? :mrgreen:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-09-02 13:13

philipbtz skrev:Själv tycker jag att det är något som är renare med ljudet med slutna system. Jag tycker inte du skall byta från i16s. Om du vill ha golvhögtalare gå på i32s ;) Det du skulle kunna testa är slutna basar men då blir det ju ännu mera prylar i rummet. Om djupbas inte är en prioritet så går det faktiskt att köra i32s fullregister med. Räkna med bas till 35-40Hz. Nackdelen är att det tar ett halvår att spela in dom om man inte har möjlighet att kräma på ordentligt. Men fördelen är att i32s har en inbyggd bs60 så att säga och de låter väldigt rent.

Jag ser på det såhär. Om man har ett lyssningsrum som inte har problem med basen så är pi60s ett bra alternativ. Men vilka rum har inte problem med basen? Det är väldigt få rum jag lyssnat i som inte har detta. Och då tror jag hellre att man skall satsa på ett delat system med fyra basar. Men du har bevisligen fått till det med två så kanske pi60s är något för dig ändå.

Tycker att kombon pi60s+bs60 blir mer skrymmande än din nuvarande lösning men du slipper cr80es och bassteg. Det är ju inte helt säkert att du kan gömma undan bs60 hur som helst då de kanske låter bäst utanför pi60s t.ex. För maximal kvalitet tycker jag ett helt slutet och delat system är den enda vägen men det är min åsikt. i16s + infra x-4 med ett litet svalt bassteg röstar jag för. Men det är nog inte riktigt vad du var ute efter skulle jag tro.

Fundering: Du säger räkna med bas till 35-40Hz. Menar du minus 3dB då, eller att du kan ana den? :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-09-02 13:24

Nattlorden skrev:Väl intrimmat bör det inte vara mer skillnad mellan pi60s med och utan infraX-6 än jämnare rumsrespons - om man bara spelar inom pi60s arbetsområdet. Men infraX-6 vinne självklart när pi60s börjar falla av.

Denna teoretiska jämförelse är jag faktiskt tveksam till ifall det stämmer i de flesta fallen. Stämmer säkert i ett väldigt bra rum mellan vissa frekvenser men jag måste bara säga att jag tror det är väldigt svårt att få till omständigheterna på ett sådant sätt att det stämmer. Sedan skall man nog inte underskatta vad jämnare rumrespons innebär. Min gissning är att i 90% av fallen är infra X-6 bättre på allt i basområdet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-09-02 13:25

sprudel skrev:
philipbtz skrev:Själv tycker jag att det är något som är renare med ljudet med slutna system. Jag tycker inte du skall byta från i16s. Om du vill ha golvhögtalare gå på i32s ;) Det du skulle kunna testa är slutna basar men då blir det ju ännu mera prylar i rummet. Om djupbas inte är en prioritet så går det faktiskt att köra i32s fullregister med. Räkna med bas till 35-40Hz. Nackdelen är att det tar ett halvår att spela in dom om man inte har möjlighet att kräma på ordentligt. Men fördelen är att i32s har en inbyggd bs60 så att säga och de låter väldigt rent.

Jag ser på det såhär. Om man har ett lyssningsrum som inte har problem med basen så är pi60s ett bra alternativ. Men vilka rum har inte problem med basen? Det är väldigt få rum jag lyssnat i som inte har detta. Och då tror jag hellre att man skall satsa på ett delat system med fyra basar. Men du har bevisligen fått till det med två så kanske pi60s är något för dig ändå.

Tycker att kombon pi60s+bs60 blir mer skrymmande än din nuvarande lösning men du slipper cr80es och bassteg. Det är ju inte helt säkert att du kan gömma undan bs60 hur som helst då de kanske låter bäst utanför pi60s t.ex. För maximal kvalitet tycker jag ett helt slutet och delat system är den enda vägen men det är min åsikt. i16s + infra x-4 med ett litet svalt bassteg röstar jag för. Men det är nog inte riktigt vad du var ute efter skulle jag tro.

Fundering: Du säger räkna med bas till 35-40Hz. Menar du minus 3dB då, eller att du kan ana den? :)

i32s spelar lika bra bas som de allra flesta större golvare du hittar ute i handeln. Dessutom mycket ren och fin sådan. Jag blev överraskad när jag fick hem mina.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-09-02 13:28

sprudel skrev:

Jag tänkte främst att det är ungefär ner dit det kommer finnas tryck men den går att ana djupare än så. Här är en mätning i mitt rum ca. 3,5x5,6 meter spelande på kortsidan. Därav peaken där den är. De går säkert något djupare på andra ledden. De olika mätningarna är på de tre olika sittplatserna i soffan. Största peaken är vid platsen längst ifrån basfällan. Blir mycket intressant och se hur detta ser ut när mina basar är klara.

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-09-02 13:32

philipbtz skrev:
Nattlorden skrev:Väl intrimmat bör det inte vara mer skillnad mellan pi60s med och utan infraX-6 än jämnare rumsrespons - om man bara spelar inom pi60s arbetsområdet. Men infraX-6 vinne självklart när pi60s börjar falla av.

Denna teoretiska jämförelse är jag faktiskt tveksam till ifall det stämmer i de flesta fallen. Stämmer säkert i ett väldigt bra rum mellan vissa frekvenser men jag måste bara säga att jag tror det är väldigt svårt att få till omständigheterna på ett sådant sätt att det stämmer. Sedan skall man nog inte underskatta vad jämnare rumrespons innebär. Min gissning är att i 90% av fallen är infra X-6 bättre på allt i basområdet.

Jag har i alla fall ganska svårt att höra någon skillnad när jag flippar switchen över till mina 8st LTS-basar om musiken inte går väldigt djupt. Jag förväntar mig att infraX låter lika bra. Men det gäller ju att nivån är välkalibrerad. Jag vet sällan vad jag har inkopplat om jag inte kollar switchen eller känner på basarna om det inte är bastunga stycken. Blir ofta förvånad över vad pi60s mäktar med när det basar på bra och de visar sig vara frånkopplade.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-09-02 13:37

Får man inte neurosa om man inte har ett par kvadratmeter konyta tillgängligt? :o
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-09-02 13:57

philipbtz skrev:
Jag tänkte främst att det är ungefär ner dit det kommer finnas tryck men den går att ana djupare än så. Här är en mätning i mitt rum ca. 3,5x5,6 meter spelande på kortsidan. Därav peaken där den är. De går säkert något djupare på andra ledden. De olika mätningarna är på de tre olika sittplatserna i soffan. Största peaken är vid platsen längst ifrån basfällan. Blir mycket intressant och se hur detta ser ut när mina basar är klara.

[ Bild ]

Bild

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-09-02 14:11

Jag har ju en rumsmood vid strax under 20Hz (19,6Hz) och en rejäl vid dubbla drygt 40Hz. Moden vid 20 stör inte, den kan ju boosta i32s lite kanske.
40+ får man jobba lite mer med, om den nu inte accentueras av pi60 eller i32s spelandes i stereo.
Skulle var himla intressant att provspela ett par i32s ensamma i mitt rum, faktiskt. Det skulle vara skitkul med pi60 också. (hint, hint)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-09-02 14:18

Så det där är i16s och prof. X-2?

Med i32s bli inte rädd första månaderna får då kommer du inte ha någon bas. Undrar hur många som sitter på oinspelade 5-system 8O Men detta är iof en produkt av att jag sitter väldigt nära dom och i ett betongrum. OM i32s kan spela djupt nog hos dig så har du fördelen med att de har inbyggda basstöd men annars ser det ut som att pi60s skulle funka från den när mätningen för du ser inte ut att ha det vanliga problemet rum 150-300Hz som många har. Jag har det även till en viss grad med i32s. Detta förutsätter att du inte har pluggat portar på dina basar och boostat med infrakortet för att nå den kurvan.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-09-02 14:20

Sammanfattningsvis. Köpa båda och testa, sen återkom men intryck och mätningar :mrgreen:

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2016-09-02 14:31

Jag tror inte på enbart i32 för din del.
Visst dom spelar bas men inte i samma galax som pi60 (s).

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2016-09-02 15:25

philipbtz skrev:Så det där är i16s och prof. X-2?

Med i32s bli inte rädd första månaderna får då kommer du inte ha någon bas. Undrar hur många som sitter på oinspelade 5-system 8O Men detta är iof en produkt av att jag sitter väldigt nära dom och i ett betongrum. OM i32s kan spela djupt nog hos dig så har du fördelen med att de har inbyggda basstöd men annars ser det ut som att pi60s skulle funka från den när mätningen för du ser inte ut att ha det vanliga problemet rum 150-300Hz som många har. Jag har det även till en viss grad med i32s. Detta förutsätter att du inte har pluggat portar på dina basar och boostat med infrakortet för att nå den kurvan.

Hur ter sig det problem runt 150-300 Hz som du talar om som vanligt förekommande?
Vet du vad beror det på?

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-09-02 15:44

Chopha skrev:

Hur ter sig det problem runt 150-300 Hz som du talar om som vanligt förekommande?
Vet du vad beror det på?

/Christopher

Låter som golvreflexen ?
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-02 15:53

sprudel skrev:
philipbtz skrev:

[ Bild ]

[ Bild ]

Den mätningen är väl med i16s högpassfiltrerade?

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2016-09-02 17:27

Doofus skrev:
Chopha skrev:

Vet du vad beror det på?

/Christopher

Låter som golvreflexen ?

I philipbtz's fall är det nog placering nära sidovägg som är boven. Jag har samma problem.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-09-02 22:34

Att bara ha pi60s och en integrerad bra stärkare är ju en lösning som är oerhört fin ! :)
Enda problemet är att det kräver väldigt mycket av rummet...

Det är oftast ett klart lyft med bs60 inkopplade till men då är det ej lika smutt längre...

Sååå bäst är ändå ibland att gå på toppar och basmoduler, för högtalarna är dom som syns mest och toppar/basstöd måste stå mer eller mindre fritt oftast.
Kan man då minimera deras storlek genom att flytta ut dom låga frekvenserna till separata lådor som är lättare att gömma, ja då kan det vara en bra lösning för att få äta kakan och ha mycket av den kvar.

Aja så gick i alla fall min väg från pi60s i fullrange, via bs60 till infraX moduler och kommande i32s.

i32s och infraX8 är ett betydligt osynligare system än pi60s och bs60. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-09-03 12:33

När man "fått till det" så bra som du med i16s och bassystem, tror jag att det blir en frustrerande upplevelse med endast pi60s utan möjlighet att flytta dem för att optimera basåtergivningen utan att påverka allt annat som ljudbild etc. Har jag fel och du har en osannolik tur med rummet får du ju en utomordentligt "ren" anläggning där C-J Premier 17 driver Premier350-slutsteget med endast pi60s direkt. För att stilla nyfikenheten är det nog värt en hel del bevär att hitta någon med pi60s som är beredd att låna ut dem, annars kommer du inte att kunna sluta grubbla på hur bra det kan bli.
Kompletterar du med bs60 tillkommer ytterligare två ganska stora boxar att härbergera som kanske inte integrerar optimalt när de är placerade så diskret som möjligt.
Jag håller alltså med DVD-ai på alla punkter.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-09-04 11:11

lennartj skrev:När man "fått till det" så bra som du med i16s och bassystem, tror jag att det blir en frustrerande upplevelse med endast pi60s utan möjlighet att flytta dem för att optimera basåtergivningen utan att påverka allt annat som ljudbild etc. Har jag fel och du har en osannolik tur med rummet får du ju en utomordentligt "ren" anläggning där C-J Premier 17 driver Premier350-slutsteget med endast pi60s direkt. För att stilla nyfikenheten är det nog värt en hel del bevär att hitta någon med pi60s som är beredd att låna ut dem, annars kommer du inte att kunna sluta grubbla på hur bra det kan bli.
Kompletterar du med bs60 tillkommer ytterligare två ganska stora boxar att härbergera som kanske inte integrerar optimalt när de är placerade så diskret som möjligt.
Jag håller alltså med DVD-ai på alla punkter.

Jo, ni har ju definitivt en point där, du och David. Ska prova att koppla försteget efter filtret, undersöka om synergi mellan försteg och slutsteg utan filter emellan gör någonting.
bs 60 är ju rätt rejäla klumpar att plocka in i rummet.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-09-04 11:33

Det är en evig fråga det där: Enkelheten (i antal lådor, både högtalar- och apparat-) med ett odelat system versus mångsidigheten, kapaciteten och möjlig bekämpning av rumsliga ljudhyss. Även om mitt egna system är rätt (dock inte tillräckligt) smutt installerat för tillfället, kommer då och då frågan om jag ska förenkla något. Avvaktar än så länge.

-----
sprudel, nu får du vara så god att du fixar särskrivningarna av modellbeteckningarna i trådrubriken. Tack på förhand. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

pi60s vs i16s

Inläggav sprudel » 2016-09-04 16:05

Aj då. Fixat nu. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino