"Balansbas"?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bakerman22

"Balansbas"?

Inläggav bakerman22 » 2016-08-31 22:08

Finns tydligen dom som har en "referensbas" i systemet, och sen kompletterat med "balansbasar".
Tydligen ska dessa basar fylla ut dippar i frekvensområdet som "referensbasen" spelar.

Det ska tydligen alltså gå att köra med en riktigt riktigt kapabel "referensbas" och sen fylla ut med mindre baslådor.
På så sätt spara pengar gissar jag.

"Balansbasarna" ska placeras strategiskt och mätas in noggrant med mick och EQ.
Gissar att det innefattar en massa filter också.

Är det någon som känner till eller kanske tom testat att köra med en "referensbas" och "balansbasar"?

hammarn_2

Re: "Balansbas"?

Inläggav hammarn_2 » 2016-08-31 22:14

Det låter ju som att det är något liknande som vad Adhoc och rotel2 skriver om i dimensionering av bassystem-tråden. Om man tolkar "fylla ut dippar" lite fritt till "motverka negativ akustisk interferens".

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-08-31 22:15

Haha jasså du är också chockerad över detta? :lol:

Och nej, det är inte DBA som avses.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-08-31 22:19

Tarzan skrev:Haha jasså du är också chockerad över detta? :lol:

Varför skulle det inte kunna vara liknande effekter som uppnås? Jag har också kikat i tråden på minhembio.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-08-31 22:53

hammarn_2 skrev:
Tarzan skrev:Haha jasså du är också chockerad över detta? :lol:

Varför skulle det inte kunna vara liknande effekter som uppnås? Jag har också kikat i tråden på minhembio.

I DBA placerar man basarna så att ljudvågen blir så parallell med främre väggen som det bara går. När den färdats hela vägen till väggen bakom lyssnaren står där en likadan uppsättning basar uppställda på samma sätt som i främre delen av rummet, men dessa finns bara där för att släcka ut ljudvågen som kommer för att undvika reflexionen i väggen.

Det man vinner på det är väldigt kort efterklang i det området som funkar som det ska, plus att basen blir väldigt jämn över en väldigt stor del av rummet. Resonanser i sidled bekämpas genom placering och i djupled med basarna som spelar ur fas med den anländande ljudvågen.

Metoden som beskrivs i tråden på minhembio verkar mer gå ut på att man först placerar en ensam bas som är så kapabel som möjligt på ett ställe som ger så rak genomsnittlig tonkurva som möjligt för lyssningsplatserna. Sedan fyller man på med mindre kapable basar med högpassfilter som spelar lite svagare än huvudbasen för att fylla i utsläckningarna som ändå drabbar lyssningsplatserna. Sen går man loss på alla basar individuellt med delay och eq för få så många platser att mäta så rakt som möjligt.

Det man vinner på det verkar vara ganska rak uppmätt tonkurva i basen på ganska många platser, men efterklangen i basen lär inte påverkas till det bättre. Jag får också svårt att tro att basarna (när så många och i olika fas från så många olika ställen) kan integreras på ett förutsägbart och enkelt sätt med toppar.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-31 23:04

Verkar vara något mer för dom som jobbar med att fylla publika salonger med ljud, om man inte bor i något stort som en större publik salong förstås. Men, men, allt går att förbättra, sweetspot överallt är väl inte fel men det blir ju bara för basen isåfall.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-08-31 23:09

Jag att det låter som att man gör något väldigt mycket mer invecklat än det behöver vara.
Det lär ju inte vara busenkelt att få till det utan en massa fasfel när man blandar in HP-filter, eller?
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2016-09-01 08:13

Jag kör en frontbas (4*15"). När jag bara hade den så hade jag en dipp vid 40-60hz typ. Det gick förvisso bra att EQ`a upp men när jag adderade till 2*15" bakom lyssningsplatsen och använde några meters delay så behövde jag inte lyfta kurvan elektroniskt längre.

Ett par 18" någon centimeter från soffan gav dessutom ett rejält taktilt tillskott.

Edit: Mätningar på effekt finns i min medlemstråd..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-09-01 09:07

Fast då uppfyller du nog inte riktigt kriterierna.
Vad jag har förstått används det typ en 15" som "referensbas", och sen kan "balansbasarna" vara t.ex 10".

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2016-09-01 09:25

bakerman22 skrev:Fast då uppfyller du nog inte riktigt kriterierna.
Vad jag har förstått används det typ en 15" som "referensbas", och sen kan "balansbasarna" vara t.ex 10".

Jo, så kan man göra. Men, varför använda balansbasar av annan sort? Det går (minst) like bra att använda samma element fram som bak men kanske inte i samma antal.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-09-01 09:55

Geddes har en liknande variant, 2-3 basar i olika storlek med olika eq.
Hittade lite dokumentation: https://mehlau.net/audio/multisub_geddes/
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-09-01 16:28

steveo1234 skrev:
Jo, så kan man göra. Men, varför använda balansbasar av annan sort?

Pengabesparing gissar jag?
Det är just där jag inte riktigt är med på noterna. Hur man ska lyckas ratta in en "referensbas", och sen lyckas ratta in flera andra baslådor.
Dom andra kanske tom är portade medan "referenslådan" är sluten. Eller tvärtom. Verkar vara ett jävla meck?

Att ha hundra baslådor är givetvis inget jag ställer mig mot. Men då med identiska element i identiska lådor.

mangs

Inläggav mangs » 2016-09-01 16:39

Hade tidigare innan flytt en hembio med två subbar fram och två i bakre delen av rummet och skillnaden mellan att köra enbart de främre subbarna och alla 4 var just att jag fick en oerhört mycket jämnare kurva i hela basområdet och då var ändå rummet rejält dåligt för detta med tanke på måtten som var 5m*2,5m*2,45m.

De bakre basarna hade i min setup nästan samma utnivå för de lägre frekvenserna men delades av både lägre i frekvens och brantare just för att jag ville undvika att höra något ljud från deras riktning. Jag körde med olika subbar fram och bak men samtliga var slutna och ungefär lika kapabla.

Jag laborerade en del med fas och delay men fick bäst resultat när de bakre subbarna som också befann sig närmst LP körde med minimal delay. Detta gjorde att deras tryckvåg troligtvis kom något lite före framhögtalarnas vilket gav en känsla av enorm dynamik. Det var många här som sade att subbar bakom lyssningsposition var helt fel väg att gå men för mig var det långt mycket mer lyckat än att köra alla fyra längs framväggen.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-09-01 23:06

Jag har också fått bra resultat med lådor både fram och bak, men då har samtliga lådor varit identiska.
Blanda lådkonstruktioner och elementstorlekar hej vilt kanske avhjälper vissa problem, men måste samtidigt introducera nya?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2016-09-05 10:29

bakerman22 skrev:Jag har också fått bra resultat med lådor både fram och bak, men då har samtliga lådor varit identiska.
Blanda lådkonstruktioner och elementstorlekar hej vilt kanske avhjälper vissa problem, men måste samtidigt introducera nya?

Du kör 4 stycken? Alla framför eller någon bakom?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-09-05 22:19

Jag kör väl typ fem..
Har fyra i fronten. Sen hade jag två bak.

Tyckte dom två blev en försämring, så en tog jag upp till köket.
Nummer fem är inkopplad och kan knäppas på.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-09-05 22:23

bakerman22 skrev:Jag kör väl typ fem..
Har fyra i fronten. Sen hade jag två bak.

Tyckte dom två blev en försämring, så en tog jag upp till köket.
Nummer fem är inkopplad och kan knäppas på.

Fast, hur har du ställt in sakerna, är det ens ställt nivåer mellan front och bakre subbar?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-09-05 22:25

Spelar ingen roll hur jag ställer dom.
Dom tillför inget positivt. Bara bröl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-09-05 22:45

En stilla undran; blir det inte interferens mellan basarna som ger nya dippar? Om man nu ska vara sån.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-09-06 07:59

Det är väl ungefär samma undran som jag har.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-09-06 08:08

Det löser man med lite smoothing på mätningarna :lol:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-09-06 08:31

Svante skrev:En stilla undran; blir det inte interferens mellan basarna som ger nya dippar? Om man nu ska vara sån.

Menar du kanske att endast en bas är bäst?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

JM

Inläggav JM » 2016-09-06 09:02

Svante skrev:En stilla undran; blir det inte interferens mellan basarna som ger nya dippar? Om man nu ska vara sån.

Mätbara små basdippar i lyssningspositionen är vanligen inte hörbara.
Mätbara små bastoppar i lyssningspositionen är vanligen hörbara.
Gammalt hifi-djungelordspråk.

Vitsen med flera subbasar är med utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet skapa en rak tonkurva och konstruktiva interferenser för minimera inflytandet av destruktiva rumsresonanser i lyssningspositionen. Aldrig i hela rummet. Tyvärr finns övertygande forskning att "trail and error" metoden utan kunskap är dömd att misslyckas.
Floyd Toole menar på att han liksom alla andra alltid misslyckades med trail and error metoden men efter han och Haran började tillämpa god forskning hur flera subbasar skall placeras i rummet relativt lyssning positionen, utan en massa dämpmaterial, är rumsresonanser inte längre ett problem.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-09-06 09:57

paa skrev:

Menar du kanske att endast en bas är bäst?

Nej, jag bara reagerar över den förenklade tanken att man kan fylla ut ett spektrum. Addition sker alltid inklusive fas, vilket gör att 1+1 kan vara =0 om ettorna har motsatt fas. Typ. Det är ju faktiskt just det som ger dipparna, att källan och dess spegelkällor interfererar med varandra.

...vilket förstås inte hiondrar att flera högtalare kan förbättra situationen. Det är bara det att analysen är långt krångligare än det först verkar. Begreppet "balansbas" verkar i mina ögon bara ge skenförståelse.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2016-09-06 15:51

bakerman22 skrev:Spelar ingen roll hur jag ställer dom.

Tidsjusterade? PEQ´ade? Lika kvalitativa som dina TC5400?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-09-06 19:55

steveo1234 skrev:

Typ detta jag med tänkte på, det är likadana basar som sitter i lådorna i fronten.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-09-06 20:10

Och vad fyller man ut med? "Gammal" bas eller "aktuell" bas så att säga. Att bara se på jämna kurvor är tidsmässigt vanskligt tycker jag.

/Harryup

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-09-06 21:54

steveo1234 skrev:

Samma element. Med samma signal. Genom samma filter.
Enbart möjlighet att ställa nivån.

Tillför inget.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-09-06 22:01

bakerman22 skrev:
steveo1234 skrev:

Tillför inget.

Inte ens bröl?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2016-09-07 08:07

bakerman22 skrev:
steveo1234 skrev:

Tillför inget.

För min del så krävdes relativt noggrann justering av alla mina tre baslådor. Om man inte kan ställa tidsförskjutning och nivå som minimum så blir det i mitt rum bäst med bara en bas. Kan man göra det två sakerna samt ha individuellt anpassad PEQ så är det en helt annan sak. Då är den lösningen överlägsen.

Att försöka göra det utan att mäta är ... svårt

Nästa

Återgå till Generellt om hifi