Avsaknad av 3,5mm i smartphones

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare

Re: Avsaknad av 3,5mm i smartphones

Inläggav boom » 2016-09-08 20:41

Evil_Homer skrev:
bakerman22 skrev:
Evil_Homer skrev:
För att?

Jag gissar att det var ironi..
Att Äpplefantasterna skulle köpa en Äpple även om den luktade bajs. :wink:

Jag kör Apple pga att saker och ting bara funkar, men känner inget behov alls att byta ifrån min 6:a till en 7:a, hade dom om däremot gjort den vattentät och fixat dubbla batteritiden så kanske suget varit större.

Helt övertygad om att lurarna kommer fungera helt klockrent, hade jag varit kvar i industrin så hade detta varit en stor salepitch för mig, helt underbart att slippa sladdarna!

Det finns blåtand.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-09-08 20:46

Ok?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-08 20:48

hifikg skrev:
Evil_Homer skrev:
bakerman22 skrev:

Jag gissar att det var ironi..
Att Äpplefantasterna skulle köpa en Äpple även om den luktade bajs. :wink:

Jag kör Apple pga att saker och ting bara funkar, men känner inget behov alls att byta ifrån min 6:a till en 7:a, hade dom om däremot gjort den vattentät och fixat dubbla batteritiden så kanske suget varit större.

Helt övertygad om att lurarna kommer fungera helt klockrent, hade jag varit kvar i industrin så hade detta varit en stor salepitch för mig, helt underbart att slippa sladdarna!

Ja, det är så mycket annat i vardagen som kan strula, så varför låta datorer och mobiltelefoner lägga lök på laxen. Ska det funka ska det vara Apple. Vill man slåss o pissa i motvind så finns det alternativ för såna indvider också *s*

Dom går sönder också.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-08 21:12

boom skrev:Dom går sönder också.

Jomenvisst gör de det, så klart, den som påstår något annat ljuger. Och att göra backup är lika viktigt, kanske t o m viktigare för oss som använder Mac, våra datorer är stöldbegärliga.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2016-09-08 21:19

Nästan alla mina telefoner har gått sönder av väta. Så bra att Apple tar första steget till en mer vattentålig telefon genom att ta bort hålet för hörlur. Och naturligtvis, vi talar ju om apple som varit ledande sedan 80-talet, är ljudet i iphone utomordentligt bra - kolla mätningar här:

http://www.kenrockwell.com/apple/iphone-5/audio-quality.htm
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-08 21:29

hifikg skrev:

Jomenvisst gör de det, så klart, den som påstår något annat ljuger. Och att göra backup är lika viktigt, kanske t o m viktigare för oss som använder Mac, våra datorer är stöldbegärliga.

Jag har två Windows-PC här. Om man tolkar det där på ett visst sätt så kommer de aldrig bli stulna. Vad skönt. :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-09-08 22:18

CODY skrev:Nästan alla mina telefoner har gått sönder av väta. Så bra att Apple tar första steget till en mer vattentålig telefon genom att ta bort hålet för hörlur. Och naturligtvis, vi talar ju om apple som varit ledande sedan 80-talet, är ljudet i iphone utomordentligt bra - kolla mätningar här:

Min telefon är väl vattentät ner till typ en meter under typ en timme, och den har en treochenhalva?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-08 22:20

CODY skrev:Nästan alla mina telefoner har gått sönder av väta. Så bra att Apple tar första steget till en mer vattentålig telefon genom att ta bort hålet för hörlur. Och naturligtvis, vi talar ju om apple som varit ledande sedan 80-talet, är ljudet i iphone utomordentligt bra - kolla mätningar här:

Ledande på vad?
Apples telefon kom långt in på 2000-talet och var stark inspirerad av Neonode N1 och N2.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-09-08 22:45

Det är alltså en freestyle för 8k ? Men vad hände med samtalskvalitén ?
http://www.thelocal.no/20160905/iphone-models-have-worst-antenna-signal-nordic-study
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-08 22:56

8'000 SEK för en smartphone? 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-08 23:01

Doofus skrev:

Det är alltså en freestyle för 8k ? Men vad hände med samtalskvalitén ?
http://www.thelocal.no/20160905/iphone-models-have-worst-antenna-signal-nordic-study

Det gäller väl även äldre apple-telefoner?

Var det inte fyran som man externt kunde kortsluta antennen på med fingrarna?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-09-08 23:04

Du gillar verkligen inte Apple-produkter. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-09 00:38

Morello skrev:8'000 SEK för en smartphone? 8O

Det är jättebilligt. Ett nålbyte på en vanlig mc-pickup kostar över 10 000 EUR. T.ex. audio Note. Om man skall vara noggrann så kan man jämföra prestanda och pris gentemot en lyxmobil på 90-talet. Den var betydligt dyrare och hade mindre än en hundradel av kapacitet. 9000 SEK kostar en fotbollsbiljett i Manchester. 8 000 SEK för en Apple mobile är som hittat.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-09-09 06:24

Helt rätt Peter. Det finns massor med olika saker som kostar mycket pengar och var person får själv välja vad man vill prioritera och stoppa sina pengar. Att vi alla ha fri vilja och olika smak är en bra sak, men det betyder inte att man måste eller bör spy galla över alla val och produkter man inte föredrar.

Åter igen. Denna tråd handlar INTE om Apples produkter utan om 3.5mm-anslutningens bortfall. Var snälla och återgå till denna diskussion.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-09-09 08:12

AndreasArvidsson skrev:
Åter igen. Denna tråd handlar INTE om Apples produkter utan om 3.5mm-anslutningens bortfall.

Är det någon annan tillverkare förutom Apple som har tagit bort 3,5-millimetarn?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-09 08:21

petersteindl skrev:

Det är jättebilligt. Ett nålbyte på en vanlig mc-pickup kostar över 10 000 EUR. T.ex. audio Note. Om man skall vara noggrann så kan man jämföra prestanda och pris gentemot en lyxmobil på 90-talet. Den var betydligt dyrare och hade mindre än en hundradel av kapacitet. 9000 SEK kostar en fotbollsbiljett i Manchester. 8 000 SEK för en Apple mobile är som hittat.

Med vänlig hälsning
Peter

8000 räcker inte ens till översyn av an Patek, men det intressanta är kanske vad en ekvivalent modell från någon av Apples konkurrenter kostar (Samsung tex). Jag ska nog ta och köpa en Blackberry Passport - den framstår som ett under jämfört med Apple och kostar inte ens hälften. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-09 08:33

hifikg skrev:

Är dom tror inte att det är mera på dom än andra saker ca 450 elever på ett gymnasium i sverige använder äpplet och ingen är stulen
så vad vill du komma med dina påståenden.
Eller så får du nog kolla lite på brotts statistiken i stället.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-09 08:36

Morello skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

8000 räcker inte ens till översyn av an Patek, men det intressanta är kanske vad en ekvivalent modell från någon av Apples konkurrenter kostar (Samsung tex). Jag ska nog ta och köpa en Blackberry Passport - den framstår som ett under jämfört med Apple och kostar inte ens hälften. :wink:

Se om du kan roota telefonen då finns det inga begränsningar i den.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-09-09 08:44

Precis, inga begränsningar och ingen garanti.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-09-09 08:57

Jag skulle vilja veta vad man får ut för extra funktioner och kapacitet av att köpa en iPhone/Samsung för 8000kr+ jämfört med t.ex. OnePlus X för 2500kr som jag själv äger.
Att det är rimliga pengar med nästan en hel månads disponibla inkomst för en telefon kan jag omöjligt hålla med om, marknadsföringen verkar ha träffat mitt i prick.
Faktum att det finns andra saker som är dyra är ju inte på något sätt ett berättigande för telefonpriserna idag, snarare rationalisering.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2016-09-09 09:06

Jag tycker det mest är dåligt att den försvann, jag sitter med två telefoner på jobbet och ett headset, skulle jag få en telefon utan 3.5mm kontakt så behöver jag ha två headsets.
De hade väl kunnat följa en standard som resten använder, typ USB-C.
Platsbesparing? Nja.. vattentätheten är väl bra, men hade hellre sett bättre batteritid (vilket smarta telefoner generellt är riktigt dåliga på).

Nu kommer jag inte köpa en då jag tycker den är för dyr och dålig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-09-09 09:08

Empa skrev:Jag tycker det mest är dåligt att den försvann, jag sitter med två telefoner på jobbet och ett headset, skulle jag få en telefon utan 3.5mm kontakt så behöver jag ha två headsets.
De hade väl kunnat följa en standard som resten använder, typ USB-C.
Platsbesparing? Nja.. vattentätheten är väl bra, men hade hellre sett bättre batteritid (vilket smarta telefoner generellt är riktigt dåliga på).

Nu kommer jag inte köpa en då jag tycker den är för dyr och dålig.

Du kan använda samma headset mha den medföljande adaptern. Jag håller dock helt med om att en gemensam standard för alla tillverkare är något som bör införas. Jag vill kunna ladda, synka och lyssna på alla telefoner med samma utrustning. Skulle det införas så är jag bara positiv till att 3.5mm kontakten försvinner för den tycker jag inte om på bärbara enheter.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2016-09-09 09:11

AndreasArvidsson skrev:Du kan använda samma headset mha den medföljande adaptern.

Det är sant, men ändå.... ;)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-09 09:20

UrSv skrev:Precis, inga begränsningar och ingen garanti.

Det är helt upp till användaren att göra .

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-09 09:21

petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Hur länge håller en pickup hur länge håller en telefon !

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-09 09:33

Vanliga hörselskydd, såna små pluttar, brukar ha en förbindande snodd som håller ihop dem. Det har inte AirPods vad jag kan se. Och 1800kr? Hela grejen är bondfångeri. Bästa grejen med sladdlurar är att de sitter ihop.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-09 09:34

Det beror på en massa saker. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-09-09 10:01

Kan väl för protokollet säga att jag också finner det en smula irriterande (mer minus än plus) att 3.5 mm-hålet försvinner, men verkligen inte på den nivå som andra verkar finna det. Köper alltid skitlurar att ha till mobil lyssning och det kommer garanterat komma anpassade från tredjepartstillverkare snart. Lurar är i princip slit-och-släng-produkter för mig. De försvinner och går sönder alldeles för ofta, räcker 1–3 år.

Att iPhone inte hör hemma i hifi-sammanhang är ju redan fastslaget, så kommer inte lyssna till några argument om att vissa skaffar bra lurar till sin mobil. På det hela är det ju en helt ointressant produkt, vilket denna tråd med tydlighet visar. :D

De där trådlösa hörlurarna är sanslöst dyra och jag bara känner på mig hur snabbt de skulle ramla ur mina öron och gå sönder under någons trampande sko på trottoaren.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-09 10:12

Morello skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Som vilken klocka som helst då. Minst lika bra, en bråkdel av priset och service gör man aldrig i princip. Ändå väljer somliga något annat och trivs med det. Det finns de som väljer andra slutsteg än NAD 208 också o de trivs med livet fast de ibland betalat galet mycket "för mycket". Om man ska leta paralleller.
NAD 208 har inte heller något 3,5 mm uttag, apropå topic.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-09 10:15

boom skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Hur länge håller en pickup hur länge håller en telefon !

Finns det svar på den frågan? Min Nokia 2110i (obs i) lär hålla hur länge som helst, men jag vill inte hålla i den längre. Min MC30S (obs S) är runt tio år äldre än Nokian och den håller bra än, fast den används ibland.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi