Byta op ampar/dacar.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

MorganM

Byta op ampar/dacar.

Inläggav MorganM » 2016-09-08 20:58

Någon som vet om man kan byta ut op ampar/dacar i en cd spelare?Eller måste man tänka på att göra något mer i så fall?

Funderar på att byta ut dacarna i en bil cd spelare till Burr Brown.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
UrSv

Re: Byta op ampar/dacar.

Inläggav UrSv » 2016-09-08 21:56

Vad vill du åstadkomma? Det kommer vara attans komplicerat...
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

MorganM

Inläggav MorganM » 2016-09-09 08:03

UrSv skrev:Vad vill du åstadkomma? Det kommer vara attans komplicerat...

Bättre ljud.
Men om det är komplicerat,mer än att bara byta,så är det nog inget för mig.Tänkte om man "bara" kunde byta,men det kanske är mycket mer runt omkring som påverkas.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-09-09 08:40

Hittar du en helt pinkompatibel omvandlare, vilket är osannolikt, och kan öppna enheten utan att göra åverkan finns det åtminstone en lite teoretisk möjlighet att det eventuellt skulle kunna gå med rätt utrustning. Ren allmänt skulle jag inte lägga pengar på det sättet utan i så fall köpa en ny enhet.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-09 10:03

Jag har svårt att tro att DAC-kretsarna är den begränsande faktorn. God återgivning i en bil går ghelt enkelt inte eftesom signal/stör-förhållande i bästa fall motsvarar ett system med cirka 5-6 bitars upplösning.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-09-09 17:11

Jag har inte riktigt fattat grejen med finljud i bilen. Det blir ju ungefär som om man hade en torktumlare stående igång hemma i lyssningsrummet. Hur kul är det? Visst man kan ju sitta och lyssna på en parkeringsplats med motorn av, men det känns inte heller som nån hit..

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2016-10-09 09:34

Morello skrev:.... God återgivning i en bil går ghelt enkelt inte eftesom signal/stör-förhållande i bästa fall motsvarar ett system med cirka 5-6 bitars upplösning.

Fast så enkelt är det kanske inte ändå... Visserligen kan ju bullernivån typisk uppgå till sisådär 70-74 dB(C) i landsvägsfart, men detta buller har ju inte nödvändigtvis en frekvensfördelning som ligger nära vad man återfinner hos musik.
Det är ju tex knappast några problem att ha hyfsad hörbarhet på P1-prat även med den sämsta standard-stereon i en enkel bil. Man kan alltså få till vettig dynamik och upplösning (om än inte fasriktighet och frekvensgång) i stora delar av frekvensområdet. Om man dessutom accepterar att öka basnivåerna relativt andra områden kan man även få vettig dynamik i LF-området. Att uppnå ca 120dB i basområdet är rätt trivialt med dagens prylar...

Återgå till Teknikforum