DMX eller XLR till Hembioförsteg.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
heppe

DMX eller XLR till Hembioförsteg.

Inläggav heppe » 2016-09-09 17:05

Sitter och funderar på om det inte är bättre med en DMX kabel mellan Hembioförsteg och aktiv subba - än en XLR kabel?

Som jag förstått är ju subutgångarna lågnivå - och borde vara så även på de hembioförsteg med XLR. Lågnivå (sub) borde ju vara mer i nivå med DMX signaler? Eller?
Vill man ha en kabel som tål mer störning borde det rimligen vara bättre med en DMX kabel (bättre störningsskydd/flätad jord) än en audiokabel (XLR) som har mindre störningsskydd.

Vad säger forumrävarna om detta?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: DMX eller XLR till Hembioförsteg.

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-09 18:03

heppe skrev:Som jag förstått är ju subutgångarna lågnivå - och borde vara så även på de hembioförsteg med XLR. Lågnivå (sub) borde ju vara mer i nivå med DMX signaler? Eller?
Vill man ha en kabel som tål mer störning borde det rimligen vara bättre med en DMX kabel (bättre störningsskydd/flätad jord) än en audiokabel (XLR) som har mindre störningsskydd.

XLR är ju kontaktdonen. Kabeln kan ha de egenskaper man väljer. Störningsskydd i form av folie+flätad skärm är möjligt. XLR-don på subutgången är kanske inte så vanligt. Det du kallar lågnivå, är för mig linjenivå. Lågnivå för mig snarare nivån hos mikrofoner och pickuper. Högnivå är högtalarnivå.

Användarvisningsbild
heppe

Inläggav heppe » 2016-09-09 19:50

Japp. Ingen skillnad på kontakterna. Däremot har jag sett skillnad när de öppnat upp en DMX och en XLR (Mikrofonkabel). Då var XLR oflätad och förklarades med att en mikrofon(kabel) har högre strömmar (än en signalkabel likt dmx) och inte är lika känslig. Vet ej om det stämmer. Där rekommenderade man inte XLR kablar till ljus/scenutrustning med DMX styrning.

Har kikat på en del bioförsteg. Yamaha 5100 och t.ex Marants 8803. Dessa har 2 xlr ut för sub och där dras dessa direkt till subban. Har XTZ subbor med XLR.

Men som du säger. Kabeln väljer man själv och då kan man ju rimligen köra på en bättre skärmad kabel (DMX). Kontakterna är ju exakt samma.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-09-09 20:21

DMX-kabel är framför allt skapt för styrning av ljus från ett ljusbord.
Närapå optimal kabel för balanserad överförning av ljud:
https://www.elfa.se/sv/audiokabel-2x0-19-mm-lila-gotham-gac-aes-ebu-purple/p/15581343?queryFromSuggest=true
Flätad skärm har inget självändamål. Skärmens täthet har däremot betydelse. Exklusiv kabel för obalanserad överföring har förutom vanlig skärm dessutom en metallfolie utanpå (innanför isoleringen).
Till en subba är allt detta teori och politik.. Det funkar perfekt med billigast möjliga kabel. Ballat kan du ta billig mikrofonkabel och oballat vilken lakritsrem som helst.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Återgå till Generellt om hifi