Bilder på dina pickuper

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Bilder på dina pickuper

Inläggav Bill50x » 2016-08-18 11:20

Bild på pickup - inte bara nålen.

Linn Arkiv MC (bilden tagen med en Samsung mobiltelefon)

Bild

som driver en Linn Linto (bilden snodd på nätet)

Bild

Mycket välljudande kombination!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-18 11:43

Bill, har du lust att spela in någon kul vinyl och lägga upp en snutt i den andra tråden?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-08-18 17:43

Morello skrev:Bill, har du lust att spela in någon kul vinyl och lägga upp en snutt i den andra tråden?

Jag har rippat några av mina vinyler, är det OK om jag tar någon av dem?

/ B

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-18 19:42

En Ortofon OM
(tagen med Samsung mobiltelefon)

Bild

som driver en sån här:

Bild

Det låter mycket bra, just nu "Selling England by The Pound"!
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-08-18 20:31

Ortofon Cadenza Red (nål: nude fine line)

Cadenza_Red_small.jpg
Cadenza_Red_small.jpg (60.16 KiB) Visad 3075 gånger

Audio-Technica AT 78 i samma förstoring (nål: rund/sfärisk)

AT78_small.jpg
AT78_small.jpg (62.04 KiB) Visad 3075 gånger

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-19 17:40

Här är en bild på min "nya" begagnade Ortofon OM 10 pickup som visar hur den plogar bort dammet från en riktigt smutsig skiva.

Bild
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-20 18:21

Sture V15Vx med JICO SAS-nål

Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-08-24 21:51

Tog min AT-125 LC (nål: linear contact) till jobbet i dag för jag vart inte riktigt klok på hur nålen såg ut egentligen. Så här ser det ut i stereomikroskop:

AT 125 LC_04.jpg
AT 125 LC_04.jpg (72.66 KiB) Visad 2873 gånger

In i SEM med den och då ser det ut så här:

AT 125 LC_01.jpg
AT 125 LC_01.jpg (73.68 KiB) Visad 2873 gånger

Närbild på nålen:

AT 125 LC_03.jpg
AT 125 LC_03.jpg (71.79 KiB) Visad 2873 gånger

En liten förklaring till det man ser; ämnen med lågt atomnummer ger liten intensitet i bilden. Diamant (kol) blir mörkast. I mittenbilden ser man också nålröret i aluminium som blir rätt ljust. Runt diamanten är det ljusast och var det inte så nålen var "titanium bonded" vilket stämmer i.s.f. Det finns även en del skräp och avlagringar runt nålmonteringen, vilka också är mörkare. Nålen ska vara väldigt lite spelad.

"Snitten" som lagts i nålämnet syns ganska tydligt, men frågan är om man inte också ser slitage på sidan av nålspetsen i form av de slätare områdena, eller så är det andra, finare snitt som medvetet gjorts för att få fram geometrin? Nålen i sig har en grövre ytstruktur vad det verkar.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-08-24 22:44

Häftiga bilder Conan. Däremot inte helt lätt att tolka trots allt.

Vore kul att se samma bilder på din Cadenza Red.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-08-24 23:07

Vinylcalle skrev:Vore kul att se samma bilder på din Cadenza Red.

Vet inte om jag vågar riskera att steka den genom att sätta in den i SEM:et. :oops: AT-125LC kunde jag ju plocka bort nålenheten på.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-24 23:32

Conan skrev:"Snitten" som lagts i nålämnet syns ganska tydligt, men frågan är om man inte också ser slitage på sidan av nålspetsen i form av de slätare områdena, eller så är det andra, finare snitt som medvetet gjorts för att få fram geometrin? Nålen i sig har en grövre ytstruktur vad det verkar.

Fina bilder! Jag tror också att de släta områdena är slitage. Ganska mycket också. Snart är den där ända nere i botten och krattar.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-24 23:40

Kanonbilder!

De släta områdena behöver inte vara släta (synvilla?). Och slitage ger inte släta ytor, det är inte en raksträcka som nålen går efter. Snarare minskar radien vid kontaktytan vid slitage, som en inbuktning, vilket detta inte visar. Ser ut i mina ögon vara en i praktiken ny nål.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-25 00:01

Thomas_A skrev:Kanonbilder!

De släta områdena behöver inte vara släta (synvilla?). Och slitage ger inte släta ytor, det är inte en raksträcka som nålen går efter. Snarare minskar radien vid kontaktytan vid slitage, som en inbuktning, vilket detta inte visar. Ser ut i mina ögon vara en i praktiken ny nål.

Ja, ännu en gång kanske fåkunnigheten slog till! Det är ju, ser jag, en nål avsedd att ha större än vanligt kontaktyta, så den ska kanske se ut så. Emellertid tror jag tills vidare att en "normal" rundad spets slits ungefär exakt så!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-08-25 00:53

Conan skrev:
Vinylcalle skrev:Vore kul att se samma bilder på din Cadenza Red.

Vet inte om jag vågar riskera att steka den genom att sätta in den i SEM:et. :oops: AT-125LC kunde jag ju plocka bort nålenheten på.

Aha. Det var alltså risker inblandat i det hela :( .

I övrigt tror jag inte man ska noja jättemycket över sina pickuper/nålar, låter det bra tror jag inte att det är något som ställer till stora skador på skivorna. Däremot om nålen skadas på annat vis tror jag det är helt annorlunda.

Jag är dock beredd att revidera min åsikt.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-08-27 12:15

Jag fortsätter fota på...

IMG_4126_small.jpg
IMG_4126_small.jpg (110.81 KiB) Visad 2724 gånger

Efter en tids inspelning kollade jag upp grundinställningarna nu på förmiddan. Hade haft på känn att SRA var lite för hög och att en Cadenza pickis i normalfallet ska åka lite med "rumpan ned" på skivan. Pickupskalet/översidan pickuphuset parallellt med skivan funkar dåligt och ger en för hög SRA. Tracking Angle 20 grader säger dom.

Sänkte därför tonarmsbasen på min Kenwood KD-7010 i botten, justerade om nåltrycket och det gav nåt som ovan. Ser väl helt OK nu och jag kan i.a.f. inte göra mer utan att schimsa under pickupen.

IMG_4125_small.jpg
IMG_4125_small.jpg (76.55 KiB) Visad 2724 gånger

Kontrollerade azimuth och AS och det ser visuellt OK ut också.

Nu är det klart med inställningar och ska liras musik istället. :D

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-09 20:21

Blev en bild när jag renoverade min L78 idag, fungerar för övrigt toppenbra och AT95E imponerar!

Bild
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-09 22:45

Conan skrev:Jag fortsätter fota på...

IMG_4126_small.jpg

Efter en tids inspelning kollade jag upp grundinställningarna nu på förmiddan. Hade haft på känn att SRA var lite för hög och att en Cadenza pickis i normalfallet ska åka lite med "rumpan ned" på skivan. Pickupskalet/översidan pickuphuset parallellt med skivan funkar dåligt och ger en för hög SRA. Tracking Angle 20 grader säger dom.

Sänkte därför tonarmsbasen på min Kenwood KD-7010 i botten, justerade om nåltrycket och det gav nåt som ovan. Ser väl helt OK nu och jag kan i.a.f. inte göra mer utan att schimsa under pickupen.

IMG_4125_small.jpg

Kontrollerade azimuth och AS och det ser visuellt OK ut också.

Nu är det klart med inställningar och ska liras musik istället. :D

Conan, skit i VTA:n* det är SRA:n som är viktig. Normalt får du till den om undersidan
av skalet är i våg med skivan. Avvikelser brukar kunna justeras med hjälp av nåltrycket.
Du kan sikta på att nålspetsen pekar ca 2 grader bakåt mot tonarmsbasen . . . typ.

*Det finns ändå ingen standard på VTA som följs, utan det är snarare ett hittepåvärde
som marknadsavdelningarna älskat att använda i de fall där nålarna inte legat alltför
långt ifrån 20 grader. Har jag fått för mig . . . någon kunnig i mastringsbranschen får
gärna rätta mig utifall jag har fel.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-10 00:08

Edit: Har kollat på dina bilder på Cadenza å det ser ut som att du har lite väl många
grader "bakåttillt" på nålen. Du kan alltid testa med att köra max rekommenderat
nåltryck för att se om det möjligtvis blir bättre . . . typ. Enligt min erfarenhet så är
fineline å mer avancerade nålslipningar ganska så kräsna på någorlunda rätt SRA för
att bl.a. få så låg IM-dist som möjligt.

Att som du skriver "schimsa"(shimsa?)* puppen är nog hyggligt alternativ, gissar jag.

*Se bara till så att shimset inte är av ett magnetiserbart/magnetiskt material, typ blötjärn.
Nä, nuäranogerbästerteåhållekäftenenatager. :oops:

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-09-10 07:46

Laila skrev:Edit: Har kollat på dina bilder på Cadenza å det ser ut som att du har lite väl många
grader "bakåttillt" på nålen. Du kan alltid testa med att köra max rekommenderat
nåltryck för att se om det möjligtvis blir bättre . . . typ.

Njae... vad menar du med "bakåttilt"? Är det att SRA är för hög eller för låg:

stylus geometry.gif
stylus geometry.gif (26.35 KiB) Visad 2542 gånger

Ortofon säger för Cadenza Red att spårningsvinkeln ska vara 20 grader, och eftersom Fine Line nålen inte har några "facetter" i slipningen så borde detta leda till en SRA på runt 90 grader, dvs vinkelrätt mot skivan.

Från sidan ser nålen ut så här på bild:

Skärmklipp_cad_red.JPG
Skärmklipp_cad_red.JPG (26.75 KiB) Visad 2542 gånger

Kollar man då på nålens reflektion i vinylen så ser det mest ut som att nålen lutar lite "framåt" dvs för hög SRA. Men det är inte så jättemycket och mindre nu än före sänkningen av tonarmsbasen. Man vill ju heller inte att huset släpar bakdelen i skivytan som det här: 8O

Capture3.jpg
Capture3.jpg (50.41 KiB) Visad 2542 gånger

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-10 11:19

Jag menar att du verkar ha för hög SRA(nålspetsen pekar/tiltar för mycket bakåt mot tonarmsbasen) om nu inte bilden, eller mina ögon, "konstrar" med vinklarna . . . typ.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-09-10 12:33

Då håller jag med dig, men det är inte så jädra mycket för hög SRA. Högre nåltryck skulle kunna funka men 0,2 g på de redan pålagda 2,5 kanske inte gör så mycket.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-10 13:15

Jag skulle nog testa med att höja nåltrycket. Kan vara så att "upphängningen"
mjukas upp något när puppen fått spela ett tag . . . typ. Men börja gärna med
att försäkra dig om att huset ligger i våg genom att, som jag tidigare skrivit,
se till att undersidan av tonarmsskalet ligger parallellt med skivan under
avspelning. Som sagt, så skulle i alla fall jag gå tillväga, men smaken är som . . . :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-09-10 14:05

Undersidan på tonarmsskalet ligger inte i våg som det är nu för då hade SRA varit ännu högre. Tonarmsbasen är ställd i botten och skalet lutar s.a.s. ner i bakkanten.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-10 15:21

Låter som att något är galet då normalfallet borde vara att puppen skall vara i våg
med skivan . . . typ ? Men du kan kanske fråga Ortofon för att få visshet i ditt fall.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-09-10 15:30

Laila skrev:Låter som att något är galet då normalfallet borde vara att puppen skall vara i våg
med skivan . . . typ ? Men du kan kanske fråga Ortofon för att få visshet i ditt fall.

Min erfarenhet är att det är ett önskeläge, inte nödvändigtvis ett normalläge tyvärr.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-10 15:34

Jag har inte varit med om någon PU där det avvikit från den rekommenderade inställningen av tonarmen. (Alltså om armen är helt parallellt med skivan så har SRA sett nästan idealist ut.)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-09-10 16:07

Thomas_A skrev:Jag har inte varit med om någon PU där det avvikit från den rekommenderade inställningen av tonarmen. (Alltså om armen är helt parallellt med skivan så har SRA sett nästan idealist ut.)

De billiga Grado-pickuperna i början på 80-talet stämde det inte alls på. Dessutom ville de inte heller ge sitt bästa med standarden 47 kohm så det var en hel del mekande innan det lät som det skulle.

/ B

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-10 16:10

Thomas_A skrev:Jag har inte varit med om någon PU där det avvikit från den rekommenderade inställningen av tonarmen. (Alltså om armen är helt parallellt med skivan så har SRA sett nästan idealist ut.)

Trevligt att höra, min arm är helt parallell med skivan, en sak mindre att behöva tänka på :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-10 17:28

Bill50x skrev:

De billiga Grado-pickuperna i början på 80-talet stämde det inte alls på. Dessutom ville de inte heller ge sitt bästa med standarden 47 kohm så det var en hel del mekande innan det lät som det skulle.

/ B

Jo, det kommer man ihåg. Tror jag har pickupen liggandes med de där kilarna från Bang & Olufsen. Ändrade även ingångsimpedansen på mitt Quad-försteg. Återgivningen tyckte jag var "grov" jämfört med t.ex. Dynavector Karat 23R eller Audio-Technica OC7.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-11 00:08

Harryup skrev:
Laila skrev:Låter som att något är galet då normalfallet borde vara att puppen skall vara i våg

Min erfarenhet är att det är ett önskeläge, inte nödvändigtvis ett normalläge tyvärr.

Decca . . . typ ? :wink:

På 80-talet kunde man köpa valfri Japansk eller de flesta Amerikanska pupp/arna
utan att behöva öppna förpackningen . . . de Brittiska/engelska däremot var notoriskt
felaktiga utom möjligtvis Linn:arna, enligt mina inte alltför omfattande erfarenheter . . . :(

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi