Små bredbandare med bas stöd...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo

Små bredbandare med bas stöd...

Inläggav dewpo » 2016-09-14 15:16

Något att satsa på? Jag funderar på att bygga små bredbandare med basstöd enligt följande, bredbandare W3-1878 https://loudspeakerfreaks.com/Product.asp?Product_ID=8388 "1l Sluten", Bas W12 https://loudspeakerfreaks.com/Product.asp?Product_ID=7189 "150l Basreflex"

Bild

Det simulerar enligt följande...

Bild

zoomat...

Bild

Basen har kapacitet för ca 10 dB mer än fullfrekvensaren men jag tror det behövs om man skall kunna equalizera bort Bas resonanserna, och jag tänker mig att jag vid ett senare tillfälle skall kompletera med en super-tweeter delad vid 8 khz, ser dettta ut sem en rimlig plan?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Doofus

Re: Små bredbandare med bas stöd...

Inläggav Doofus » 2016-09-14 15:49

Är det tänkt att bredbandaren sitter i öppen baffel och spelar från c.a 500hz ?

När man typiskt tar ner toppar med hjälp av parametrisk eq så påverkas output näppeligen, det är när du börjar lägga på infralyft / low-shelf som det börjar äta upp effekt och slaglängd. Eftersom du bygger basreflex tyder det på att du inte tänker göra detta och då är överdimensioneringen kanske i mesta laget.

Jag hade nog önskat att toppdelen har samma kapacitet eller till och med något högre än basdelen då jag är mycker mer känslig för dist högre upp i frekvensregistret.

Mvh Doof
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-14 15:58

Doofus skrev:Är det tänkt att bredbandaren sitter i öppen baffel och spelar från c.a 500hz ?

När man typiskt tar ner toppar med hjälp av parametrisk eq så påverkas output näppeligen, det är när du börjar lägga på infralyft / low-shelf som det börjar äta upp effekt och slaglängd. Eftersom du bygger basreflex tyder det på att du inte tänker göra detta och då är överdimensioneringen kanske i mesta laget.

Jag hade nog önskat att toppdelen har samma kapacitet eller till och med något högre än basdelen då jag är mycker mer känslig för dist högre upp i frekvensregistret.

Mvh Doof

Bredbandaren är tänkt att sitta i en sluten låda bakom baffel... Skulle jag få samma volym kapacitet på bredbandaren skulle jag få välja en 5" istället för en 3", 4" finns också anledningen att jag funderar på 3" är två #1 den är mycket billigare än 4" eller 5", #2 Jag har läst att dom större versionerna är betydligt sämre över 10 khz vilket skulle öka behovet av en super-tweeter...

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-09-14 16:36

Det stämmer med min observation, små bredbandselement beter sig bättre högre upp i frekvens.

Jag personligen hade nog inte gått vidare med designen, antingen hade jag letat efter en bas som kan klara sig upp till 800hz-1khz området och försökt hitta en effektåligare bredbandare t.ex Faital 4FE32/35 eller tittat på ett 5,25-6,5" mellanregister och diskant.

Mvh Doof
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-09-14 17:57

Nu när jag läser mina egna poster ser jag att tonen var lite tråkig, jag menar det inte så alls!

Projektet är ju ditt och jag kan omöjligt veta dina mål med konstruktionen.

Mvh Doof

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-14 18:28

Doofus skrev:Det stämmer med min observation, små bredbandselement beter sig bättre högre upp i frekvens.

Jag personligen hade nog inte gått vidare med designen, antingen hade jag letat efter en bas som kan klara sig upp till 800hz-1khz området och försökt hitta en effektåligare bredbandare t.ex Faital 4FE32/35 eller tittat på ett 5,25-6,5" mellanregister och diskant.

Mvh Doof

Som 3 vägare med 12WU mellanregister och ST728 diskant ser det ut så här...

Bild

Bild

Bild

Men då är kostnaden en helt annan...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-09-14 18:30

Vi har testat att köra Vifa TG9FD10-04 delade vid 300Hz mot STORA bassystem och det går att spela förvånansvärt starkt. Det var riktigt kul, men det är klart att den sista oktaven är inte av samma kvalisort, och jag föredrar lite mer konarea 300-600Hz än man får. Det är stor skillnad i konarea vs våglängd...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-14 18:34

Doofus skrev:Nu när jag läser mina egna poster ser jag att tonen var lite tråkig, jag menar det inte så alls!

Projektet är ju ditt och jag kan omöjligt veta dina mål med konstruktionen.

Mvh Doof

Det tycker jag inte, jag har svårt att hitta ett projekt som både känns givande att bygga och samtidigt inte blir dyrare än att man har råd, och dator simuleringarna kostat ju inget :D

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2016-09-14 19:04

dewpo skrev:Något att satsa på? Jag funderar på att bygga små bredbandare med basstöd enligt följande, bredbandare W3-1878 https://loudspeakerfreaks.com/Product.asp?Product_ID=8388 "1l Sluten", Bas W12 https://loudspeakerfreaks.com/Product.asp?Product_ID=7189 "150l Basreflex"

Basen har kapacitet för ca 10 dB mer än fullfrekvensaren men jag tror det behövs om man skall kunna equalizera bort Bas resonanserna, och jag tänker mig att jag vid ett senare tillfälle skall kompletera med en super-tweeter delad vid 8 khz, ser dettta ut sem en rimlig plan?

Hej, jag har byggt liknande tidigare. Då byggde jag med dubbla TB w8 740 och en fostex ffk85w på varje sida. Som nämndes ovan saknades kraft i mellanregistret. De små bredbandselementen förmådde inte möta upp såpass långt ned även om det ser ut så i databladen. Vad tror du om att välja ett mindre baselement som kan gå högre upp, en 10a tums som kan gå upp till 1khz med acceptabel spridning och möta bredbandaren där? Effekttåligheten blir också mycket större. Basen måste förstås placeras på lämpligt sätt.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-14 20:07

Prozac skrev:
dewpo skrev:Något att satsa på? Jag funderar på att bygga små bredbandare med basstöd enligt följande, bredbandare W3-1878 https://loudspeakerfreaks.com/Product.asp?Product_ID=8388 "1l Sluten", Bas W12 https://loudspeakerfreaks.com/Product.asp?Product_ID=7189 "150l Basreflex"

Hej, jag har byggt liknande tidigare. Då byggde jag med dubbla TB w8 740 och en fostex ffk85w på varje sida. Som nämndes ovan saknades kraft i mellanregistret. De små bredbandselementen förmådde inte möta upp såpass långt ned även om det ser ut så i databladen. Vad tror du om att välja ett mindre baselement som kan gå högre upp, en 10a tums som kan gå upp till 1khz med acceptabel spridning och möta bredbandaren där? Effekttåligheten blir också mycket större. Basen måste förstås placeras på lämpligt sätt.

Tror du att det skulle kännas tunt i mellan registret även med ScanSpeak 12MU som är ett 4" mellan register som enligt ScanSpeak har kapacitet för 100-10khz?

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-09-14 21:19

150 liter blir ganska stort. Har du väldigt gott om plats i lysningsrummet? Jag skulle rekommendera dig att börja med att rita upp ditt rum i sketchup och kolla att det blir rimligt ut med två så stora lådor.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-14 21:33

HenrikE skrev:150 liter blir ganska stort. Har du väldigt gott om plats i lysningsrummet? Jag skulle rekommendera dig att börja med att rita upp ditt rum i sketchup och kolla att det blir rimligt ut med två så stora lådor.

Har 96 liters Stativ högtalare idag dom är otympliga att att lyfta och få på plats, men väl där är det inget problem, 150 liters golvhögtalare skulle vara problematiska att kånka upp i lägenheten :roll: , men väl på plats skulle det inte vara något problem, tror jag... :)

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-09-14 21:52

dewpo skrev:
HenrikE skrev:150 liter blir ganska stort. Har du väldigt gott om plats i lysningsrummet? Jag skulle rekommendera dig att börja med att rita upp ditt rum i sketchup och kolla att det blir rimligt ut med två så stora lådor.

Har 96 liters Stativ högtalare idag dom är otympliga att att lyfta och få på plats, men väl där är det inget problem, 150 liters golvhögtalare skulle vara problematiska att kånka upp i lägenheten :roll: , men väl på plats skulle det inte vara något problem, tror jag... :)

Ok ja men då så, bara att köra på :)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-14 22:26

HenrikE skrev:
dewpo skrev:

Ok ja men då så, bara att köra på :)

W10 i 70 liters låda är kanske rimligare det ser ut så här...

Bild

Bild

Man tappar ganska mycket djupbas. :roll:

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-09-15 08:13

Jag tyckte spontant bättre om den första konstruktionen, även om den känns lite obalanserad.

Behöver man inte spela så starkt så kommer det antagligen funka bra. Jag har tittat på liknande lösningar men med FR88EX

Återgå till DIY-forum