Avsaknad av 3,5mm i smartphones

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Avsaknad av 3,5mm i smartphones

Inläggav Morello » 2016-09-14 11:51

UrSv skrev:
Morello skrev:Varför vill man ha trådlösa lurar? Vad drivs dom med? Batteri?

Laddbara inbyggda batterier eller små tankar med ormolja.

OJ, det låter besvärligt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-14 16:01

Eller också driver man dem så här:

Bild

klassiskt, enkelt, snyggt! Det behövs bara en liten kabel.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-14 19:07

Mina senaste, sista, trådade mobillurar börjar ge upp efter bara någon månad, en modell med rak kontakt, de är sämst. De som haft vinklad kontakt har levt längst, men inte länge. Började med Bose o andra dyra lurar, men har gått över till betydligt billigare. Nuvarande är ett par JBL som jag fyndade på mässan i Sthlm senast. Nu blir det trådlöst, lyssnar ändå bara på ljudböcker via iPhonen, det borde väl funka med Bluetooth!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-14 19:42

Ironiskt nog har mina Apple-lurar (EarPods heter de som följer med med sladd, va?) hållit nu i 33 månader utan att se ut att gå sönder. Jag har fortfarande lurarna från min iPhone 5c till min 6s+. Bra grejjor.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-09-14 19:57

Ja de håller oväntat bra.
Men är klart sugen på att testa AirPods, är ju skitcoola. (om det funkar)

Läs bara detta
När du tar ut dina AirPods ur laddaren så ansluter dom omedelbart till din iPhone, Apple Watch, iPad eller Mac. Ljudet slås på så snart du sätter hörlurarna i örat och pausas när du tar ut dom ur örat. För att justera volymen, byta låt, slå ett samtal eller till och med ge order så dubbeltrycker du bara på hörlurarna för att aktivera Siri.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-14 21:17

mrGaskill skrev:Ironiskt nog har mina Apple-lurar (EarPods heter de som följer med med sladd, va?) hållit nu i 33 månader utan att se ut att gå sönder. Jag har fortfarande lurarna från min iPhone 5c till min 6s+. Bra grejjor.

Jag har konsekvent överlåtit medskickslurar till min fru. Inte för att jag tror att de är dåliga, utan för att jag vill ha den mjuka sorten som man kan trycka hela vägen in i hjärnan :-)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-14 21:19

sportbilsentusiasten skrev:Ja de håller oväntat bra.
Men är klart sugen på att testa AirPods, är ju skitcoola. (om det funkar)

Läs bara detta
När du tar ut dina AirPods ur laddaren så ansluter dom omedelbart till din iPhone, Apple Watch, iPad eller Mac. Ljudet slås på så snart du sätter hörlurarna i örat och pausas när du tar ut dom ur örat. För att justera volymen, byta låt, slå ett samtal eller till och med ge order så dubbeltrycker du bara på hörlurarna för att aktivera Siri.

Inte utan att jag blir lite intresserad, men de är väl också av den där hårda typen som inte är riktigt in-ear?

https://www.netonnet.se/art/ljudbild/horlurar/in-ear/jbl-reflect-mini-bt-black/223425.9292/
sitter jag o tittar på just nu...

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-14 21:53

JA funkar gör nog AirPods. Men de har ingen snodd som hifikg länkade till? Det är väl ett måste. F.ö. är jag benägen att hålla med om att såna man trycker in i hjärnan är att föredra, om de låter bra. :-)
Någon skrev väl i tråden om att .. eller så här, AirPods kan åka ur lätt kanske om man t.ex. ska på ett flygplan, alla får bråttom. Man råkar tappa en, och "krunsch", 900 bananer i sjön när någon bakom, som har lika bråttom, sätter foten precis på. :cry:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-14 21:58

mrGaskill skrev:JA funkar gör nog AirPods. Men de har ingen snodd som hifikg länkade till? Det är väl ett måste. F.ö. är jag benägen att hålla med om att såna man trycker in i hjärnan är att föredra, om de låter bra. :-)
Någon skrev väl i tråden om att .. eller så här, AirPods kan åka ur lätt kanske om man t.ex. ska på ett flygplan, alla får bråttom. Man råkar tappa en, och "krunsch", 900 bananer i sjön när någon bakom, som har lika bråttom, sätter foten precis på. :cry:

Givetvis kommer du att erbjudas en äkta Apple Action Thread, en fiskelina i fin färg som kan fästas på lurarna, kanske kommer den kosta under hundra dollar...

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-14 22:33

Ja, eller också finns den där. AirThread. Luftsladd - ren och fin, med i paketet. Ren, trevlig luft.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-09-15 10:06

mrGaskill skrev:JA funkar gör nog AirPods. Men de har ingen snodd som hifikg länkade till? Det är väl ett måste.

De som testat är överraskade hur bra de sitter, trots huvudskakningar o hopp, men tror vi får se massa snoddar som tillbehör snart 8) Dyra sådana hehe.

De är smarta Apple. "vet ni va...vi gör en tfn i glas o sedan säljer svindyra skal.." Bara Apple kan gå iland med sådant. Andra skulle få massiv kritik för dålig konstruktion.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-15 10:10

-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-15 10:30

:mrgreen: En låt som aldrig verkar att förlora i aktualitet . . . typ. :(
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-09-15 10:35

Det är en balansgång mellan som Apple göra nästan "klart" en produkt och att leverera den med tråd. Nu kan 3:e-parts leverantörer gör tråden Apple "glömde" och dessutom komma ut med den i 2000 olika färger och i guld och i vad som helst. Ju mer Apple gör fullständigt klart ju färre aktörer är intresserade av att göra något som passar till Maccar överhuvud taget. En sak är väl säkert runt Apple att inget är en slump.

/Harryup

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-15 11:20

Ja, AirPods passar nog bra och sitter bra i örat kanske. Men de sitter inte ihop med snodd (väl?) och kostar massor. :-) Men, ja säkert väldesignade och genomtänkta.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2016-09-15 20:05

Jag tänker gå full retard, eller "retro" (ugh) och återgå till gamla portabla cd- eller kassettspelare.

Inte fan köper jag en telefon där jag måste ladda både lurar och telefon (ta bor 3,5 för att ha mer batteri i telefonen? Det kanske följer med en adapter så jag kan ladda lurarna med telefonbatteriet på bussen? Inte?) Ser inte heller fram emot att ge barn och ungdomar i familjen 1500-kronors trådlösa lurar att slarva bort. (VAR ÄR VÄNSTERLUREN???? fuuuuuuuuuuuu ) Eller låta dem ha trådlurar i en dongel i ladd/synkuttaget(!) som ju bara inte får börja glappa eller gå sönder så att telefonen i övrigt blir obrukbar.

Har hittills inte upplevt att något 3,5-uttag gått sönder i en mobil. Däremot en massa hörlurssladdar/kontakter, men det går ju faktiskt att laga. Eller så gör det ju inte så mycket om det är en billig trådlur. Att laga en trådlös Apple-lur lär ju inte bli aktuellt öht, men det är väl så det är tänkt. Köp nytt, köp dyrt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-15 20:20

phloam skrev:Jag tänker gå full retard, eller "retro" (ugh) och återgå till gamla portabla cd- eller kassettspelare.

Inte fan köper jag en telefon där jag måste ladda både lurar och telefon (ta bor 3,5 för att ha mer batteri i telefonen? Det kanske följer med en adapter så jag kan ladda lurarna med telefonbatteriet på bussen? Inte?) Ser inte heller fram emot att ge barn och ungdomar i familjen 1500-kronors trådlösa lurar att slarva bort. (VAR ÄR VÄNSTERLUREN???? fuuuuuuuuuuuu ) Eller låta dem ha trådlurar i en dongel i ladd/synkuttaget(!) som ju bara inte får börja glappa eller gå sönder så att telefonen i övrigt blir obrukbar.

Har hittills inte upplevt att något 3,5-uttag gått sönder i en mobil. Däremot en massa hörlurssladdar/kontakter, men det går ju faktiskt att laga. Eller så gör det ju inte så mycket om det är en billig trådlur. Att laga en trådlös Apple-lur lär ju inte bli aktuellt öht, men det är väl så det är tänkt. Köp nytt, köp dyrt.

Ett möjligt mellanting är förstås en mp3-spelare. :)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-15 20:24

Laila skrev::mrgreen: En låt som aldrig verkar att förlora i aktualitet . . . typ. :(

:mrgreen: :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-15 21:25

phloam skrev:Jag tänker gå full retard, eller "retro" (ugh) och återgå till gamla portabla cd- eller kassettspelare.

Vem lagar såna kontakter? Jag har hörlurar för många tusenlappar liggande för att kontakterna pajat. Idag köpte jag mina första trådlösa hörlurar. Mer om det på annan plats.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-09-16 07:40

Man kan också tänka sig att regeringen lägger höga skatter på musiklyssning i lurar för att klara nollvisionen t.ex. Och för att få folket mer alert och inte sitta och slö till på offentliga platser. Då kommer många inte ha råd att lyssna i lurar och uttagets vara eller inte blir betydelselöst.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-16 10:10

:mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-16 12:55

Harryup skrev:Man kan också tänka sig att regeringen lägger höga skatter på musiklyssning i lurar för att klara nollvisionen t.ex. Och för att få folket mer alert och inte sitta och slö till på offentliga platser. Då kommer många inte ha råd att lyssna i lurar och uttagets vara eller inte blir betydelselöst.

Ja marknaden för både hissmusik och gatumusikanter är hotad, agera nu!

#hissmusiksdoden
Presentation kommer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2016-09-16 22:16

hifikg skrev:

Vem lagar såna kontakter? Jag har hörlurar för många tusenlappar liggande för att kontakterna pajat. Idag köpte jag mina första trådlösa hörlurar. Mer om det på annan plats.

Jag har lagat (och moddat) massor av hörlurar :) Sätta dit en ny sladd, löda på ny kontakt har hittills varit buslätt. Bättre lurar är ju också ofta förberedda för enkelt sladdbyte och man kan köpa en färdig sladd med mic för under hundringen (gjorde det till ett par Urbanears plattan, bara att plugga i en ny sladd i extrajacket! Sånt gillas!)

Men det är tyvärr som med iMac, man ska inte kunna serva enkelt själv, byta delar som man vill, laga o fixa, använda gamla prylar länge.... sen både iPhone och iMac uppdateras till döds så har mitt tidigare intresse för Apple's produkter minskat rejält. Nu vill man göra tillbehören till telefoner till sin egen domän, och jag köper det inte.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2016-09-16 23:21

Bild
I rest my case
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2016-09-16 23:31

Det finns en sub till lurarna också...

Bild
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-16 23:58

:mrgreen: Gäller te å ta hand om hele kroppen . . . typer. :D

Snacka om "butt kicker", rena hajfin ju . . .
Senast redigerad av Laila 2016-09-17 00:16, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-09-17 00:06

@BosseM

:D det var det bästa jag sett på länge!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-17 00:24

bomellberg skrev:Det finns en sub till lurarna också...

[ Bild ]

Ser ut som en buttplugg :D

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-17 00:38

boom skrev:
bomellberg skrev:Det finns en sub till lurarna också...

[ Bild ]

Ser ut som en buttplugg :D

duh
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-09-17 07:29

Skitsmart ju!
Ska testas på mässan idag.

FöregåendeNästa