Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:Högtalare i kvartsrymd (2 pi steradianer), d.v.s. i en nere vid golv med en vägg, "inne i vinkeln" så att säga ==> (källa + tre spegelkällor ==> fyrdubbla trycket) +12 dB (20*log4)
Högtalare i åttondelsrymdrymd (2 pi steradianer), d.v.s ett hörn ==> (källa + sju spegelkällor ==> åttadubbla trycket) ==> +18 dB (20*log8)
MagnusÖstberg skrev:Ok
My bad. Har haft fel hela livet, man lär sig något nytt.
Men om man då har 8 fullt korrelerade källor med en känslighet om 90dB/styck vid 2,83V - blir alltså den resulterande systemkänsligheten 108dB vid 2,83V (6dB per fördubbling)?
Det är hög känslighet det!!
Betydligt högre än Nagref räknade fram för mina 6 Bremenbasar med utgångsvärdet 95dB/2,83V/st...
Naqref skrev:Man kan säga som så att verkningsgraden ökar med 3dB per elementfördubbling men känsligheten blir antingen 0dB (seriekoppling) eller 6dB (parallellkoppling).
Naqref skrev:Johan_Lindroos skrev:Högtalare i kvartsrymd (2 pi steradianer), d.v.s. i en nere vid golv med en vägg, "inne i vinkeln" så att säga ==> (källa + tre spegelkällor ==> fyrdubbla trycket) +12 dB (20*log4)
Högtalare i åttondelsrymdrymd (2 pi steradianer), d.v.s ett hörn ==> (källa + sju spegelkällor ==> åttadubbla trycket) ==> +18 dB (20*log8)
pi steradianer resp 1/2 steradianer menar du misstänker jag.
AndreasArvidsson skrev:På de ritningar jag har så är det inga stag i varken infraX eller Y. ProfundusX och Y har däremot stag.
bassman skrev:AndreasArvidsson skrev:På de ritningar jag har så är det inga stag i varken infraX eller Y. ProfundusX och Y har däremot stag.
Profondus X har kryss-stagning vet jag med säkerhet eftersom jag byggt en stort antal av dom.. Säkert Y också.
bassman skrev:AndreasArvidsson skrev:På de ritningar jag har så är det inga stag i varken infraX eller Y. ProfundusX och Y har däremot stag.
Profondus X har kryss-stagning vet jag med säkerhet eftersom jag byggt en stort antal av dom.. Säkert Y också.
philipbtz skrev:Men riktigt så enkelt kan det väl inte vara? Det måste ju finnas en gräns för när det blir en nackdel med lågt Qtc eller åtminstone ingen extra vinning för ett givet element?
Jag har fått för mig att allt över 0,5 innebär att elementet fladdrar lite extra vid varje ton vilket då ger mer output till bekostnad av precision. Men vid 0,5 så är det kritiskt dämpat så att elementet stannar snabbast möjligt efter en ton spelas. Överdämpat, dvs. under 0,5 Qtc medför att elementet alltså behöver mer kraft för att ens röra på sig till att börja med. Det borde innebära att om man har en Qtc av tex. 0,3 så överbelastar man bara förstärkaren i onödan?
Min tanke är alltså att elementet presterar helt enkelt inte bättre än vid 0,5 och allt under bara är bortkastat som gör elementet svårare att få någon output med. Eller är jag ute och cyklar?
chrisss skrev:philipbtz skrev:Men riktigt så enkelt kan det väl inte vara? Det måste ju finnas en gräns för när det blir en nackdel med lågt Qtc eller åtminstone ingen extra vinning för ett givet element?
Jag har fått för mig att allt över 0,5 innebär att elementet fladdrar lite extra vid varje ton vilket då ger mer output till bekostnad av precision. Men vid 0,5 så är det kritiskt dämpat så att elementet stannar snabbast möjligt efter en ton spelas. Överdämpat, dvs. under 0,5 Qtc medför att elementet alltså behöver mer kraft för att ens röra på sig till att börja med. Det borde innebära att om man har en Qtc av tex. 0,3 så överbelastar man bara förstärkaren i onödan?
Min tanke är alltså att elementet presterar helt enkelt inte bättre än vid 0,5 och allt under bara är bortkastat som gör elementet svårare att få någon output med. Eller är jag ute och cyklar?
Parametrerna för ROY stämmer inte. Qtc blir ganska mycket högre än teoretiskt baserat på SEAS data.
Jag har skrivit om det tidigare. Orkar inte skriva detaljerat igen.
Mina resultat.
Beräknat Qtc ca. 0,57 mätte 0,7
Fc stämde dock bra.
Resultaten tyder på att BL är lägre än spec.
Kommer inte ens ihåg vilken lådvolym jag hade på mina lådor.
40-45 l är nog lagom.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster