Hifi-mässa i Göteborg, 2016

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Hifi-mässa i Göteborg, 2016

Inläggav Max_Headroom » 2016-09-19 14:55

Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-19 15:11

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-09-19 16:58

RogerGustavsson skrev:Tror det var dessa, http://www.blumenhofer-acoustics.com/Pr ... uinFS2.php

Dom verkar trevliga bortsett från dom fjolliga spikfötterna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-19 17:02

Nja, jag var inte speciellt tagen av hur de lät på mässan. Kan givetvis vara annorlunda i annat sammanhang.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-09-19 17:31

RogerGustavsson skrev:Jag undrar lite hur de där stora systemen fungerar i mera rimliga rum? Basproblem kan jag mycket väl tänka mig kommer som ett brev på posten (fast den är ju sämre än någonsin).

Brukar fråga mig detsamma men jag tror inte de är tänkta för vanliga svenska vardagsrum. Har man råd att köpa dessa högtalare har man förhoppningsvis ett boende som matchar annars lär man nog ställa in basabsorbenter som heter duga. Tack för reportaget Roger.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-19 17:58

De stora rummen på mässan verkar låta dessa stora och baskapabla system sjunga ut utan att blir ett oartikulerat buller. Medvetet skippade jag JVC's mindre biorum. Lyssningen från toan bredvid räckte...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-19 18:03

Någon mer som reagerade på mängden vinylspelare?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-19 18:08

Ja, syns förmodligen i min bildtråd. Fast hade ingen koll hur många som nyttjades.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-09-19 18:09

RogerGustavsson skrev:De stora rummen på mässan verkar låta dessa stora och baskapabla system sjunga ut utan att blir ett oartikulerat buller. Medvetet skippade jag JVC's mindre biorum. Lyssningen från toan bredvid räckte...

Ofta brukar det heta att mässrum är undermåliga men jag håller inte med alla gånger. De stora rum som de stora (dyra) systemen ofta ställs ut i är som du säger kapabla att hantera kraftig bas på ett annat sätt än "vanliga" vardagsrum där det ofta kan förekomma svajiga trägolv och sviktande gipsväggar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-19 18:20

På denna mässa fanns det några överdrivet stora rum, som där Burmester demades. Även Dynaudio’s rum var väldigt stort (9x12 m). Ungefär hälften av rummen var mindre än de flestas vardagsrum. I några fall var rummen för små. Förvånades ändå av att man fick till det bra på många håll. En klart högre nivå än vad som bjuds på Sweetspot i Jönköping, där rummen är lite för små överlag och de större är svåra att bemästra. Kan mycket väl tänka mig att t.ex. Sons Faber Il Cremonese är avstämd för ett väl tilltaget rum som det på mässan.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-19 18:30

RogerGustavsson skrev:På denna mässa fanns det några överdrivet stora rum, som där Burmester demades. Även Dynaudio’s rum var väldigt stort (9x12 m). Ungefär hälften av rummen var mindre än de flestas vardagsrum. I några fall var rummen för små. Förvånades ändå av att man fick till det bra på många håll. En klart högre nivå än vad som bjuds på Sweetspot i Jönköping, där rummen är lite för små överlag och de större är svåra att bemästra. Kan mycket väl tänka mig att t.ex. Sons Faber Il Cremonese är avstämd för ett väl tilltaget rum som det på mässan.

Jag har väldigt lika uppfattning som du angående i princip allt gällande mässan. Jag gillade verkligen Hifi-Klubbens demo och dessa nya B&W-högtalare. Jag gillade också Heco. Jag tyckte det var många som hade hyffsat ljud, långt fler än på tidigare mässor. För mig är det första gången jag tycker Klubbens demo och ljud varit bra. Kudos till han som demade och till Göteborgsbutiken. Dessutom var det så att majoritetsägaren till Hi-Fi Klubben Peter Lyngdorf fick priset för Life time achievment, vilket jag verkligen tycker är välförtjänt.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-19 18:34

Panelguy skrev:
RogerGustavsson skrev:De stora rummen på mässan verkar låta dessa stora och baskapabla system sjunga ut utan att blir ett oartikulerat buller. Medvetet skippade jag JVC's mindre biorum. Lyssningen från toan bredvid räckte...

Ofta brukar det heta att mässrum är undermåliga men jag håller inte med alla gånger. De stora rum som de stora (dyra) systemen ofta ställs ut i är som du säger kapabla att hantera kraftig bas på ett annat sätt än "vanliga" vardagsrum där det ofta kan förekomma svajiga trägolv och sviktande gipsväggar.

På arken måste jag säga att förutsättningarna är bra. Vi hade lite lagom eftergivliga väggar samt heltäckande matta. (2014 och 2012)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-19 18:42

Kul att vi drar åt samma håll. Jovisst var nivån högre än på de få mässor jag besökt tidigare. Något som man ska akta sig för är nog stora baskapabla system i små rum. Ungefär var det väl så disponerat överlag, att man valt anläggningar efter rummens storlek? Förutom då Dynaudio med sina 6.5-tummare på 9x12 m, även det fungerade långt över förväntan. Det gäller förstås att köra passande musik också...

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-09-19 19:37

Morello skrev:Någon mer som reagerade på mängden vinylspelare?

Ja och mängden CD-spelare.
Och att det inte streamas från Spotify numera.
BRA utveckling då skit in ger skit ut.

En annan trend är stora högtalare.
TRE bra trender mao.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-09-19 19:41

RogerGustavsson skrev: Förvånades ändå av att man fick till det bra på många håll. En klart högre nivå än vad som bjuds på Sweetspot i Jönköping, där rummen är lite för små överlag och de större är svåra att bemästra.

Medhåll

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-09-19 19:59

Kul att det lät bra. Det brukar annars vara så negativt efter mässor tycker jag. Med tanke på trenderna verkar det gå framåt vilket är kul. Kanske får dra nästa år.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-09-19 21:56

Längre upp i tråden undrade någon om han hört rätt att KEF Muon kostar en miljon, jag tror inte det.
Så billigt kommer man inte undan 1,8 mille var vad jag uppfattade.
Demonstratören nämnde också att de valt att inte spela med extremdyr elektronik, vilket var synd.
Jag kanske trampar på någons tår, men Electrokompaniets förstärkare har sedan decennier levererat
lugn och stabil återgivning som får även de svängigaste inspelningar att låta oengagerande som jag uppfattar det.
Medveten om det tyckte jag mig ana ett par högtalare av världsklass trots allt, och Leif blev alldeles till sig när han fick känna på formerna.
Även de små danska gjutjärnshögtalarna gav upphov till associationer...
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-09-19 22:13

lennartj skrev:Längre upp i tråden undrade någon om han hört rätt att KEF Muon kostar en miljon, jag tror inte det.
Demonstratören nämnde också att de valt att inte spela med extremdyr elektronik, vilket var synd.

Helt rätt prisuppgift, ingen budget-hifi precis. När jag hörde dem i Stockholm drevs de med Mark Levinson.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-19 22:30

På gott eller ont får det ju till exempel B&W:s 800 D3 "upo tvättbjörn" att verka rätt överkomliga.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2016-09-19 22:33

lennartj skrev:...
Även de små danska gjutjärnshögtalarna gav upphov till associationer...

Barbapappa?

- - - - - - - - - - - - - - - - -

Tyckte kanske också att det var bättre än flera andra hifi-mässor, men ändå ofta en bra bit ifrån vad man skulle önska. Även jag tyckte att (liksom sportbilsentusiasten - som jag uppfattar det) ljudet i Tonlägets rum var befriande behagligt, om än med (kanske inte alltid så viktiga, men ändå lite väl tydliga) ljudkaraktärsmässiga brister. Musiken som spelades där kom i varje fall igenom som musik, inte något virrvarr av ljud, som flera andra rum presenterade. Några rum hade lite väl nära till mer stark-spelande grannar, vilket inte är så kul.

Systemen med stora membranytor i stora 70-tals lika högtalare tyckte jag lät ganska otillfredsställande då det verkade som att dom mest var kapabla till hyfsad dynamik, utan egentlig finess. Dynamik-kapacitet är dock något som även jag tycker är välkommet. Det tycks ha haft låg prio länge. Vi får väl se, men någon gång kanske vi ställer ut... vi vågar i så fall lova både dynamik och ordning på torpet :-)
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-09-20 00:35

Spelades det någon funk på mässan?

https://www.youtube.com/watch?v=waoUychgyXs

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-20 00:45

Max_Headroom skrev:Spelades det någon funk på mässan?

Inte som jag hörde. Det närmaste var en låt som spelades på B&W.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-20 00:50

Några av mina intryck ifrån mässan.

- När man sprider ut sig på flera ställen blir det stressigt då man inte kan få någon överblick av vad man tidsmässigt ska prioritera.
- Bäst ljud tyckte jag Stage Accompany hade, rent och dynamiskt.
- Näst bäst ljud hade Technics, upplevdes dock lite tunt neråt.
- Buchardt kändes prisvärt i jämförelse på mässan.
- Ludwig hade bästa demon (som så ofta) och visade äntligen upp en Tech Das i Sverige.
- En del både besökare och branchfolk beter sig inte snyggt.
- Att spela en egna inspelningar gör det omöjligt att bedöma vad som beror på utrustningen alternativt inspelning.

Hann noga bara bilda mig en uppfattning om runt hälften av allt som var med på mässan då det inte sällan spelades något som var intetsägande, var så trångt att man knappt kom in eller hölls föredrag. Jag misstänker att QLN till exempel var bra men där kom jag knappt innanför dörren.

Roligt att träffa en massa bekanta.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-20 01:04

Glömde säga att jag gillade demon på TAD. Jörgen på Ultimate brukar få till det rätt hyfsat (understatement).

För en gång skull gillade jag även Klipsch på viss musik där de flesta andra går bet.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-20 07:05

Max_Headroom skrev:Spelades det någon funk på mässan?

Närapå, det spelades funkbas med Brian Bromberg på Martin Logan vilket gick fram bra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-20 07:37

Panelguy skrev:
lennartj skrev:Längre upp i tråden undrade någon om han hört rätt att KEF Muon kostar en miljon, jag tror inte det.

Helt rätt prisuppgift, ingen budget-hifi precis. När jag hörde dem i Stockholm drevs de med Mark Levinson.

Hur lät det då? På denna mässa verkade många likt mig själv lite förvånande över att det inte lät bättre.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-09-20 10:17

Vad är detta för högtalare:

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-09-20 10:35

Studiohögtalare (främst) från Holland: viewtopic.php?p=1874888#p1874888

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-20 10:38

Det är planarelement från Stage-Accompany och något mera, sammansatt av Audiolabs (som jag antar är danskt av skylten att dömma).

Hittade deras hemsida, http://audiolabs.dk/

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-09-20 11:01

Adhoc skrev:
paa skrev:
Alexi skrev:
IMG_0713.JPG

Vad är det för system, och hur lät det?

Högtalarna är ett par holländare, Stage Accompany, mest avsedda för ljudstudios. Lät riktigt trevligt i mina öron. Spridningen för diskanten är begränsad vertikalt, 40 grader, så danskarna som ställde ut hade t.o.m. gjort sig omaket att plocka med sig en fet avlyssningssoffa med rätt sitthöjd gentemot högtalarna och deras stativhöjd. Vid beställning "skräddarsys" stativhöjden mot den lyssningshöjd dom ska ska användas vid. Själva elementen sades vara handbyggda av Stage Accompany. 280K / par tillsammans med ett filter i separat låda, slutsteg med 4 kanaler behövs för drivningen. För den som jagar lågbas kompletteras dom tydligen med 2 st 18":are. Elektroniken var från Viola Laboratories.

http://www.stageaccompany.com/products/ ... aster.html
http://www.stageaccompany.com/support/d ... echdoc.pdf
...

Det var ju svaret redan tidigare, men bilden på dipolen förvirrade mig så jag såg det inte.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi