Morello skrev:Panelguy skrev:Morello skrev:När du säger aktiv akärm, avser du då en så kallad bootstrappad skärm? En sådan skärm fungerar på så vis att man har två skärmstrumpor varav den yttre ansluts till jord och den inre drivs av en spänningsföljare som i sin tur får sin signal från mittledaren. En sådan kabal har virtuellt sett inte någon kapacitans.
Så här skriver Synergistic Research själva; "We then experimented with closed circuits, where the shield carried a DC current, with a buffer circuit between shield and ground and separate conductors carrying the ground signal. This closed circuit design not only improved subjective performance, but also made our cables measureably quieter, thus improving detail with greater frequency extension from top to bottom. Since a closed circuit draws current, we could no longer use batteries, as this would drain a battery in a matter of hours." Du får själv avgöra om du anser det vara "ormolja" eller om det är någon nytta med dylik skärm.
Som vanligt bjuder kabelbranschen på lögner, pseudovetenskap och ren nonsens!
"made our cables measureably quieter" - Det finns ingenting som är så tyst som en lågohmig kabel förutom supraledaren. Störnivån från en kabel är typiskt många tiopotenser lägre än resterande utrustning och definitivt inte något som hörs.
"with greater frequency extension from top to bottom" - bandbredd i audiokablar har aldrig varit ett problem.
Går det ens att mäta bruset i en kabel? Hur då i så fall?
När det gäller bandbredd så påstår man sig få en förbättring " from top to bottom". Tydligen bättre bandbredd nedåt. På något sätt har man lyckats få en kabel att fungera som HP filter så högt upp i frekvens så att det är fullt hörbart. Nu är ju jag mekanist,och inte elektroniker, men hur fan bär man sig åt? En kabel som inte har avbrott någonstans borde ju ha full bandbredd ned till DC, hela dagen, med eller utan skärm. Enda sättet att få bort DCn är väl att ha avbrott och ha induktiv överföring. Nu kanske man har en liten trafo inbyggd i kontakten, det vet inte jag. Eller så använder man en annan metod som jag inte känner til. Eller så hittar dom på bara. Det senare verkar ju enklast.
Kul dock att det går att sälja. Det skulle jag aldrig lyckas med, så uppenbart har kabelkrängarna vissa talanger.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!