Jag kände att det var dags att gå tillbaka till rötterna!
För 7 år sen testade en del jag prylar som legat ute i mina föräldrars fallfärdiga garage sedan år 1996 till 2000 beroende på pryl. Igår återvände jag till en av de prylar som legat ute längst för att se hur den mår efter att ha spenderat ytterligare 7 år mer eller mindre utomhus i en bekants bod. Systemet i fråga var maskinhall-stereo på en gård innan jag räddade det från att kastas runt 1995 och det var då riktigt snuskigt, troligtvis har systemet stått "ute" i princip sedan det var nytt.
Dagens testobjekt heter National Panasonic SG-1970L och är ett kompaktsystem från 1975. När jag testade detta system 2009 så hade jag inga LP-skivor, ingen fungerande DIN-RCA-övergång och jag testade därför bara kassettdeck och radio. Radion och förstärkardelen fungerade men kassetdecket verkade lida av smutsigt tonhuvud och trött rem. Nu har jag skaffat en fungerande DIN-RCA kabel och jag har LP skivor så nu kan jag testa lite flera funktioner.
Vi börjar med en bild ur 1975 års katalog! Den angivna effekten är "musik-effekt", DIN-effekten är ~2x13.8W vid 4 ohm och 1% THD om "effektkvoten" är den samma som för SG-2070L.

Vissa "second-hand"-affärer är snuskigt dyra, jag fick ge 45:- för denna kabel. I en annan affär hade jag fått 18 kablar för samma pris men där fanns såklart ingen lämplig kabel.

Det första problemen jag märkte när jag nu tog fram systemet ur mitt förrådsrum där systemet tillbringat de senaste månaderna var att enheten stod på högkant, skivtallriken hade lossnat, mattan saknades och armen inte var fixerad utan låg mot den lösa tallriken. Detta borgar för vissa problem med skivspelarfunktionen tänkte jag och mycket riktigt var nålen tillsynes mos.
Nålen var böjd uppot men inte bara det, eftersom den troligtvis legat i kläm i åratal under förvarning så var nålens gummiupphängning fixerad i fel position vilket kan ses på bilden nedan. Det räckte inte med att böja tillbaka den ytteresta biten på "nålröret" utan jag blev även tvungen att böja hela nålröret till en "pilbåge" för att kompensera för förändringen i gummiupphängningen. Att böja röret till lämplig form tog några försök för att få dugligt och till slut var röret mer som ett plattjärn än ett rör, välljud garanteras typ...
Nålens skick innan min "modifikation".

Jag monterade tillbaka nålen efter att jag förbättrat den men eftersom skivspelaren saknade matta och drivningen slirade så började jag med att testa förstärkarens funktion med en CD-spelare inkopplad via den nyinförskaffade kabeln. Till att börja med ville bara en kanal vara med men efter att ha lokaliserat felet till "tape-monitor"-knappen och misshandlat denna en stund så fungerade allt fint.
Jag testade även radion som fungerade utmärkt och kassettdecket som föga förvånande fortfarande verkade lida av trött rem då det svajjade betydligt. Högtalarna var de för systemet passande Sharp CP-800 och de kan ses på sida 7 i tråden.
National Panasonic SG-1070L med CD-spelare inkopplad.

Nu var det dags att fundera över varför skivspelarens tallrik slirade, är remmen kanske slut? Efter att ha lyft bort tallriken hittar jag ingen rem eftersom modellen använder direktdrift med mellanhjul men mellanhjulet var torrt som fnöske. Detta löser jag med tigerbalsam tänkte jag först men jag verkar tyvärr ha städat bort tigerbalsamet så bra att det ej går att finna (jag försökte verkligen).
När jag inte hittade tigerbalsamet så blev den alternativa metoden att bada mellanhjulet i motorolja och sen revitalisera ytan med en tvättsvamp. Kuren verkade fungera bra och nu snurrade tallriken även när jag bromsade den lätt med en bomullspinne för att simulera motståndet av en nål.
Så här ser det ut under tallriken på enheten.

När jag skulle montera tillbaka mellanhjulets låsbricka så hoppade den iväg och självklart ner i enheten! Det var nästan bara roligt eftersom att plocka isär den här typen av enheter är skitenkelt, särskilt utan service-manual. "NOT!" som Borat skulle sagt. Det positiva är att vi i alla fall får se vad som gömmer sig inuti maskinen.
Under mycket svärande fick jag isär över och underdel och de kablar som håller dessa samman. Efter att jag hittat låsbrickan så passade jag på att rengöra pottar och torka bort lite skit sen var det "bara" att skruva ihop fanstyget igen.
Undersidan av "skivspelardelen" på National Panasonic SG-1070L.
National Panasonic SG-1070L naken.

Jag har en filtmatta över som följde med min JVC QL-A1 och denna valde jag att använda till Panasonic SG-systemet. Efter att ha lagt mattan på plats var det dags att se om och hur bra skivspelaren fungerar. Armen har ju trots allt fått en del stryk genom åren då den aldrig varit fixerad och systemet hanterats som en potatissäck och därutöver är nålen som den är. Ytterligare ett problem är att armens motvikt inte gick att rubba så att balansera armen var bara att glömma, den fick vara som den är.
Utan några större förväntningar så la jag på en repig och aningen skev skiva, drog igång tallriken och släppte ner nålen och ur högtalarna kom musik! Inget knaster eller andra missljud utan bara välljud, faktiskt ofattbart bra ljud med tanke på omständigheterna. Jag spelade den inte allt för bra countryskivan från början till slut och när skivan tog slut, höjdes armen och åkte tillbaka till klykan utan minsta tvekan eller missljud.
Jag spelade ett par till skivor och testade att knuffa lite på enheten under uppspelning för att se om den skulle hoppa men den spårar som en blodhund. Kanske spårar den så bra för att nåltrycket är skithögt, det är lite svårt att avgöra eftersom vikterna verkligen sitter fast och det inte finns någon graderad skala alls.
Den modifierade nålen med "pilbågsformat plattjärnrör" in action.

Det nu så gott som fullt fungerande National Panasonic SG-1070L kompaktsystemet.

Som avslutning så måste jag säga att mitt intryck av denna enheten är väldigt gott. Förstärkardelen gör det den ska, ljudet från CD inkopplad på AUX-ingången är fullgott med tanke på effekten. Radiomottagningen är skitbra även med den inbyggda FM-antennen och kassettdecket skulle troligen fungera utmärkt med en ny rem. Skivspelaren är verkligen skottsäker, att den alls fungerar är ett mirakel och ett tydligt bevis på vilken hög kvalitet japansk elekronik och finmekanik höll på 70-talet.