Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Perfector » 2016-09-21 21:33

jonaz81a skrev:
Perfector skrev:Spelaren är en Dual ur 10 serien om jag ska tolka gropen för tallriken.
1019?

En Dual "10 serie" är inte budget enligt min snåla plånbok! :)

(Inte för att det finns någon logik i "second hand"-affärernas prissättning)

Det här är en instegsmodell från det Förenade Kungariket!

ferguson?
Och jo, en 1019 är budget med högt svaj och kort tonarm som ger stora vinkelfel.
Allt under 12-serien är Dual budget. :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-21 22:16

Perfector skrev:
jonaz81a skrev:
Perfector skrev:Spelaren är en Dual ur 10 serien om jag ska tolka gropen för tallriken.
1019?

En Dual "10 serie" är inte budget enligt min snåla plånbok! :)

(Inte för att det finns någon logik i "second hand"-affärernas prissättning)

Det här är en instegsmodell från det Förenade Kungariket!

ferguson?
Och jo, en 1019 är budget med högt svaj och kort tonarm som ger stora vinkelfel.
Allt under 12-serien är Dual budget. :-)

Tala tyst så inte min Dual CS-455-1 hör! :D

Nej det är ingen Ferguson, jag tror det blir en svår nöt att knäcka så här kommer upplösningen.

Det är en Gerrard SP 25 MK III märkt "Rank Arena". Den var inte helt gratis (375:-) trots att det är en instegsmodell, den är i alla fall i kosmetiskt nyskick förutom locket som har ett par obetydliga repor. Manual, både norsk och engelsk, garantikort och diverse andra papper medföljde och det sitter en Shure M 75 MB pickup monterad, pickupen är orginal enligt "Rank Arena"-manualen.

Gerrard SP 25 MK III.

Bild

Funktionen var väl lite sådär, jag testade först att köra den manuellt efter att ha balanserat armen och ställt rätt nåltryck och antiskating. Första gången jag försiktigt sänkte ner pickupen med spaken gick det bra, andra gången var det ketchupeffekt, först hände inget, sen inget, sen föll pickupen ner i skivan som om den vore en hantel vägandes 10kg. Sen testade jag automatiken, den fungerade typ bättre och sänkte ner armen mjukt... precis utanför skivan. Tallriken fungerade dessutom mera som berg-och-dal-bana för skivor än skivspelartallrik.

Tallriken började bete sig mera normalt efter att jag rensade bort resterna av vad som en gång har varit en dämpande oring ovanpå tallrikslagret, man kan se spår av denna på bilden på förra sidan. Jag passade även på att smörja allt som behövde smörjas under tallriken men armautomatikens mekanik låter fortfarande som en gammal tivoli-attraktion, "carny engineering" skulle de nog säga i England. Jag behöver smörja mera fast underifrån, det kommer antagligen även fixa automatikens bristfälliga precision.

Här är också en bild på högtalarna! Det var en kuggfråga eftersom ni redan har gissat rätt fast på fel högtalare, det är "OA5 Typ 1"-kloner.

Sonab OA5 Typ 1 klon. Näten finns och ser bra ut.

Bild

Mera bilder på OA5 klonerna.

Ojsan, här blev det tydligen ett bonushål!?

Bild

Felet på dessa högtalare verkar ha varit lösa spolar som jag fick limma fast igen, jag har dock inte provlyssnat än så mer problem dyker säkert upp.

Bild

Dessa kloner ser mer eller mindre exakt ut som min fars OA5-kloner, till och med tygpåsen med korgdämpningen är identiskt.

Bild

Jag måste hitta ett par bra skivor i lämpligt material att ställa högtalarna på så att "basreflexportarna" fungerar som tänkt, mattorna i datorrummet är nog inte så bra.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-22 00:37

Är det gängtejpshållare som är bobiner?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-22 01:16

Ah! Google svek mig i min rättfärdiga quest efter lysaplast.

Användarvisningsbild
p1plarson

Inläggav p1plarson » 2016-09-22 12:44

Hej!

Den här tråden är det roligaste jag sett på länge här.
Fantastisk elektronik, rafflande äventyr och vilka skivtips sedan...

Kör hårt...
från audiofil till en massa ljudfil(er)

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-22 20:37

p1plarson skrev:Hej!

Den här tråden är det roligaste jag sett på länge här.
Fantastisk elektronik, rafflande äventyr och vilka skivtips sedan...

Kör hårt...

:)

Det lär bli flera "fynd" och nya äventyr i budgetträsket!

Idag har jag lagat skivspelare!

Det räckte inte med att smörja Garrard-spelaren för att få automatiken att fungera som tänkt. Smörja är egentligen fel ord, dränka mekaniken i helsyntetisk motorolja passar bättre men detta räckte altså inte. Tur nog fanns det en justerskruv som styr var pickupen släpps ner av automatiken, nu fungerar det perfekt. När armen återgår släpps den visserligen inte ner precis mitt i klykan längre men nära nog för att gravitationen ska lösa resten.

Alla slammrande oljud som fick mig att minnas barndomens turer i "Blå Tåget" på Grönan är nu också borta. Jag hoppade över att nämna att Garrard-spelaren bara skickade ut monosignal igår eftersom jag inte visste om det var skivspelaren eller mitt 50 kronors RIA-steg som var boven. Det visade sig vara "DIN-5"-kontakten som var väldigt spännande kopplad, jag fattar inte hur jag ens fick ut mono-signal. Jag skarvade på ett par RCA-kontakter, nu rätt kopplat och voila! Stereo!

Så här ser Garrard SP 25 MK III ut under.

Bild

Så här bör man nog inte koppla en DIN 5 kontakt om man vill ha stereo-signal ut, eller signal ut alls för den delen.

Bild

Många hade bytt ut det vita lakrissnöret, andra mer snåla hade lött på ett par fina RCA-kontakter på den gamla kabeln men jag skarvar på nåt junk jag hittade i en "kan vara bra att ha"-låda.

Bild

Garrard SP 25 MK III, nu i stereo med fungerande automatik!

Bild
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-23 22:18

Den här eftermiddagen/kvällen gjorde jag annat men ett par timmar över till att mecka med Hi-Fi-skrot blev det i alla fall.

Nu är "OA5 typ 1"-klonerna inkopplade! Jag var tvungen att korta ner ett par DIN-pluggar så de skulle passa under högtalarna.

Bild

Så här ser testanläggningen ut just nu, OA5-klonerna står på spånskivor så "basreflexhålen" får ett underlag som kan agera port.

Bild

Hur låter det? Det låter riktigt skapligt, rent utav bra men man kan kanske tycka att det saknas kraft i botten. POP-boxarna gjorde bättre ifrån sig vad det gäller låga frekvenser... nej inte bättre men i alla fall mera ifrån sig under 50 Hz där dessa OA5-kloner känns ganska veka. Högtalarna låter dock mer eller mindre precis som OA5 brukar göra och alla element verkar fungera så det blir med lite tur inte så mycket jobb på dessa högtalare för att få dem i bruksskick.

De fel jag märkt hitills är att jag måste byta skumtätningarna som sitter mellan Philips 9710M elementen och lådorna mot nåt annat, de smular sönder och läcker. Jag måste också limma fast "DIN-plug"-honorna bättre eller byta dessa mot andra högtalarkabelterminaler då jag lyckades trycka in den ena genom botten av lådan bara genom att trycka i DIN-pluggen. Jag har inte kollat skicket på 9710M-elementen än men de låter i alla fall bra så jag skulle tro att de ser finare ut än de i POP-boxarna som visserligen också låter helt okej.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-25 12:45

Jag kände att det var dags att gå tillbaka till rötterna!

För 7 år sen testade en del jag prylar som legat ute i mina föräldrars fallfärdiga garage sedan år 1996 till 2000 beroende på pryl. Igår återvände jag till en av de prylar som legat ute längst för att se hur den mår efter att ha spenderat ytterligare 7 år mer eller mindre utomhus i en bekants bod. Systemet i fråga var maskinhall-stereo på en gård innan jag räddade det från att kastas runt 1995 och det var då riktigt snuskigt, troligtvis har systemet stått "ute" i princip sedan det var nytt.

Dagens testobjekt heter National Panasonic SG-1970L och är ett kompaktsystem från 1975. När jag testade detta system 2009 så hade jag inga LP-skivor, ingen fungerande DIN-RCA-övergång och jag testade därför bara kassettdeck och radio. Radion och förstärkardelen fungerade men kassetdecket verkade lida av smutsigt tonhuvud och trött rem. Nu har jag skaffat en fungerande DIN-RCA kabel och jag har LP skivor så nu kan jag testa lite flera funktioner.

Vi börjar med en bild ur 1975 års katalog! Den angivna effekten är "musik-effekt", DIN-effekten är ~2x13.8W vid 4 ohm och 1% THD om "effektkvoten" är den samma som för SG-2070L.

Bild

Vissa "second-hand"-affärer är snuskigt dyra, jag fick ge 45:- för denna kabel. I en annan affär hade jag fått 18 kablar för samma pris men där fanns såklart ingen lämplig kabel.

Bild

Det första problemen jag märkte när jag nu tog fram systemet ur mitt förrådsrum där systemet tillbringat de senaste månaderna var att enheten stod på högkant, skivtallriken hade lossnat, mattan saknades och armen inte var fixerad utan låg mot den lösa tallriken. Detta borgar för vissa problem med skivspelarfunktionen tänkte jag och mycket riktigt var nålen tillsynes mos.

Nålen var böjd uppot men inte bara det, eftersom den troligtvis legat i kläm i åratal under förvarning så var nålens gummiupphängning fixerad i fel position vilket kan ses på bilden nedan. Det räckte inte med att böja tillbaka den ytteresta biten på "nålröret" utan jag blev även tvungen att böja hela nålröret till en "pilbåge" för att kompensera för förändringen i gummiupphängningen. Att böja röret till lämplig form tog några försök för att få dugligt och till slut var röret mer som ett plattjärn än ett rör, välljud garanteras typ...

Nålens skick innan min "modifikation".

Bild

Jag monterade tillbaka nålen efter att jag förbättrat den men eftersom skivspelaren saknade matta och drivningen slirade så började jag med att testa förstärkarens funktion med en CD-spelare inkopplad via den nyinförskaffade kabeln. Till att börja med ville bara en kanal vara med men efter att ha lokaliserat felet till "tape-monitor"-knappen och misshandlat denna en stund så fungerade allt fint.

Jag testade även radion som fungerade utmärkt och kassettdecket som föga förvånande fortfarande verkade lida av trött rem då det svajjade betydligt. Högtalarna var de för systemet passande Sharp CP-800 och de kan ses på sida 7 i tråden.

National Panasonic SG-1070L med CD-spelare inkopplad.

Bild

Nu var det dags att fundera över varför skivspelarens tallrik slirade, är remmen kanske slut? Efter att ha lyft bort tallriken hittar jag ingen rem eftersom modellen använder direktdrift med mellanhjul men mellanhjulet var torrt som fnöske. Detta löser jag med tigerbalsam tänkte jag först men jag verkar tyvärr ha städat bort tigerbalsamet så bra att det ej går att finna (jag försökte verkligen).

När jag inte hittade tigerbalsamet så blev den alternativa metoden att bada mellanhjulet i motorolja och sen revitalisera ytan med en tvättsvamp. Kuren verkade fungera bra och nu snurrade tallriken även när jag bromsade den lätt med en bomullspinne för att simulera motståndet av en nål.

Så här ser det ut under tallriken på enheten.

Bild

När jag skulle montera tillbaka mellanhjulets låsbricka så hoppade den iväg och självklart ner i enheten! Det var nästan bara roligt eftersom att plocka isär den här typen av enheter är skitenkelt, särskilt utan service-manual. "NOT!" som Borat skulle sagt. Det positiva är att vi i alla fall får se vad som gömmer sig inuti maskinen.

Under mycket svärande fick jag isär över och underdel och de kablar som håller dessa samman. Efter att jag hittat låsbrickan så passade jag på att rengöra pottar och torka bort lite skit sen var det "bara" att skruva ihop fanstyget igen.

Undersidan av "skivspelardelen" på National Panasonic SG-1070L.

Bild

National Panasonic SG-1070L naken.

Bild

Jag har en filtmatta över som följde med min JVC QL-A1 och denna valde jag att använda till Panasonic SG-systemet. Efter att ha lagt mattan på plats var det dags att se om och hur bra skivspelaren fungerar. Armen har ju trots allt fått en del stryk genom åren då den aldrig varit fixerad och systemet hanterats som en potatissäck och därutöver är nålen som den är. Ytterligare ett problem är att armens motvikt inte gick att rubba så att balansera armen var bara att glömma, den fick vara som den är.

Utan några större förväntningar så la jag på en repig och aningen skev skiva, drog igång tallriken och släppte ner nålen och ur högtalarna kom musik! Inget knaster eller andra missljud utan bara välljud, faktiskt ofattbart bra ljud med tanke på omständigheterna. Jag spelade den inte allt för bra countryskivan från början till slut och när skivan tog slut, höjdes armen och åkte tillbaka till klykan utan minsta tvekan eller missljud.

Jag spelade ett par till skivor och testade att knuffa lite på enheten under uppspelning för att se om den skulle hoppa men den spårar som en blodhund. Kanske spårar den så bra för att nåltrycket är skithögt, det är lite svårt att avgöra eftersom vikterna verkligen sitter fast och det inte finns någon graderad skala alls.

Den modifierade nålen med "pilbågsformat plattjärnrör" in action.

Bild

Det nu så gott som fullt fungerande National Panasonic SG-1070L kompaktsystemet.

Bild

Som avslutning så måste jag säga att mitt intryck av denna enheten är väldigt gott. Förstärkardelen gör det den ska, ljudet från CD inkopplad på AUX-ingången är fullgott med tanke på effekten. Radiomottagningen är skitbra även med den inbyggda FM-antennen och kassettdecket skulle troligen fungera utmärkt med en ny rem. Skivspelaren är verkligen skottsäker, att den alls fungerar är ett mirakel och ett tydligt bevis på vilken hög kvalitet japansk elekronik och finmekanik höll på 70-talet.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-25 13:20

Pilbågsformen är antagligen ett audiofilt genombrott. Snart står gubbarna i kö för att få denna modifiering utförd.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-25 13:33

darkg skrev:Pilbågsformen är antagligen ett audiofilt genombrott. Snart står gubbarna i kö för att få denna modifiering utförd.

Jag kan redan höra prasslet av sedlar! :mrgreen:

Ljudet är dock verkligen förhållandevis bra 8O, kanske har nålen aldrig används och jag med ren tur lyckades få den i precis rätt vinkel. Jag tror väl inte att det egentligen låter "bättre" än mina andra skivspelare men en sak är helt säker, det är av någon outgrundlig anledning mindre knaster vid avspelning av en riktigt repig skiva med denna Frankenstein-nål.

*I början av mitt förra inlägg skrev jag tydligen "SG-1970"L, det är ett typo och rätt modellnamn är "SG-1070L"
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-10-16 18:54

Det har varit lungt på sunk-HiFi-fronten på senaste men det är ett skenbart lugn, alldeles under ytan sker det spännande saker.

Idag tänkte jag beskriva hur det allt för ofta går till när man handlar på Tradera.

Förstärkaren dagens klagotext handlar om hör inte alls hemma i den här tråden och kommer precis som Yamaha-receivern och min Pioneer SX-1250 inte testas i denna tråd annat än som referens. Dessa förstärkare dyker nog istället upp i min presentationstråd var det lider.

Jag handlade altså en förstärkare på Tradera. Här klipper jag nu in vad säljaren hade att säga om denna förstärkare.

"Säljer en kvalitetsförstärkare i fint skick. Fungerar perfekt"

Det fanns så klart också modellnamn och lite specifikationer med i säljarens text. Bilderna i annonsen var tagna med mobiltelefon och de tillförde inte mycket. "Fint skick" betyder enligt mig just fint skick och "Fungerar perfekt" betyder fungerar perfekt. Jag vann förstärkaren för dryga 1500kr, inte mycket pengar men eftersom jag på sistone mestadels lekt med sunk-HiFi så var den här förstärkaren årets näst dyraste HiFi-relaterade inköp.

Redan när jag fick kontaktuppgifterna så var första tanken att detta kommer bli problem. Jag gillar inte alls att jag så lätt får den känslan, fördomar är inte något gott i min värld men efter att ha gjort en hel del affärer på Tradera så får man tyvärr lätt fördomar. Säljaren var en 18-årig tjej från Skåne men det registerade telefonnummret gick till en stackare i Göteborg some inte har med detta att göra annat än att han har en massa nollor i sitt telefonnummer.

Dagarna gick men jag fick inget meddelande från Schenker och säljaren svarade inte på mail. Det är lugnt tänkte jag eftersom jag betalde med Traderas PayPal-betaltjänst så löser sig allt. Vid närmre efterforskning visade det sig att PayPals köpskydd inte gäller när man betalar via Tradera eftersom det då är Tradera som är betalningsmottagare så det var nog bäst att börja forska i var min förstärkare tagit vägen.

Med hjälp av Sherlock Holmes så fick jag fram rätt telefonnummer till den 18-åriga tjej som enligt kontaktuppgifterna har sålt förstärkaren till mig. Föga förvånande så gav tjejen telefonen till någon annan så fort jag förde förstärkaren på tal och jag pratade nu altså med den okände säljaren som lovade att förstärkaren skulle skickas samma dag. Förstärkaren skickades ej samma dag men efter ytterligare lite påtryckningar så skickades i alla fall försträrkaren efter ytterligare 6 dagar.

Förstärkaren var inte väl packad men kom fram i ett stycke, det visade sig att förstärkaren var i sådant kosmetiskt skick ett en buckla extra eller två endå inte märks. Eftersom den här tråden handlar om sunk HiFi så nöjer jag mig med att posta en bild på undersidan av förstäkaren där det är lagom med korrosion.

Bild

Det kosmetiska är endå inte så viktigt, tanken med denna förstärkare är att den ska driva mina Kina-QLN högtalare i systemet som jag har kopplat till datorn. Planen var egentligen att använda den också tämligen nyinköpta Yamaha-receivern till detta men den går lite för varm för att stå på jämt så den får fortsätta driva Proson-skåpen i testanläggningen när ingen sunkförstärkare testas.

När jag testade förstärkaren så stog det snart klart att inget ljud tog sig från ingångarna till utgångarna. Inga varningslampor lyste och högtalarreläerna klickade som de borde göra ett par sekunder efter uppstart så slutsteget verkade fungera. Efter att ha öpnnat förstärkaren gick det snabbt att lokalisera det troliga felet. Vissa lödningar på tonkontrollkortet var helt rutta, lödningarna som håller fast transistorerna Q303 och Q304 var så dåliga att dessa satt helt löst.

Bild

Jag definierar uppenbarligen inte "fint skick" och "fungerar perfekt" på samma sätt som den för mig fortfarande okände säljaren. Det var ingen ide att lipa över detta, att säljaren kommer göra rätt för sig kändes inte allt för troligt och jag ville endå inte skicka tillbaka förstärkaren då jag ville ha just den här modellen!

Jag var skapligt säker på att detta skulle vara enkelt fixat så jag rev isär så mycket att jag kom åt att se andra sidan av tonkontrollkortet. Det är mer missfärgat än vad bilden antyder.

Bild

Det är svårt att se men lödningarna har helt släppt från kretskortet.

Bild

Efter jag flödat om och adderat lite nytt tenn så ser det bättre ut.

Bild

Nå fungerar förstärkaren nu? Självklart! Nu fungerar den "perfekt".

Det finns gott om andra dåliga lödningar som behöver kärlek men ingen annan lödning är så dålig att ljudsignalen inte kommer fram. Jag väntar med att löda om resten tills jag på allvar tar tag i att renovera förstärkaren vid ett senare tillfälle då jag nu saknar en bra spets för min lödkolv och jag ogillar att löda mycket med kretskortet kvar i förstärkaren eftersom man kan spilla lödtenn både här och där.

Kan någon se vad det är för förstärkare jag har köpt?

Som ledtråd kan jag nämna att den är japansk och lanserades 1988.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-10-16 19:52

Technics SU-V85A

Bild
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2016-10-16 19:54

SUV 90D.
Går att spåra baklänges.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-10-16 20:00

xeizo skrev:Technics SU-V85A

Det får du rätt för :)

Det är en Technics SU-V90D, d.v.s samma modell men med inbyggd DAC vilket är ett stort plus när man ska koppla den till datorn. :D

rolfzetterberg skrev:SUV 90D.
Går att spåra baklänges.

Och då kom helt rätt svar när jag skrev! :D

Specifikationerna är skapliga, 0.0007% THD vid 1KHz och full effekt är ju typ en acceptebel mängd dist för ett slutsteg...

Bild

Jag har spanat efter den här modellen ett tag men de som jag sett tidigare har kostat lite för mycket för min smak.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-10-20 21:40

Jag har skaffat (ytterligare) en skivspelare.

Jag behöver inte fler skivspelare, i alla fall inte en remdriven mellanklassmaskin från slutet på 70-talet. När jag fick syn på en defekt Technics SL-23 så kunde jag ändå inte motstå den, den var märkt med "går ej"och kostade 195kr. Jag frågade mannen som har hand om elektronikavdelningen och han sa att motorn inte ens fungerade.

195kr för en skivspelare vars motor inte fungerar är inte precis ett kap och jag vet av erfarenhet att den här begagnatbutiken inte sänker priserna på defekta varor om de visar sig svårsålda utan om dessa inte blir sålda innan de behöver hyllutrymmet så hamnar de i soporna. Jag gillar en utmaning precis lika mycket som jag hatar när användbara saker som går att rädda slängs, jag fick i alla fall 20kr rabatt för att tanten i kassan läste fel på prislappen, kanske med flit.

Här är en bild på skönheten, pickupen är orginal och säkert nålen också.

Bild

En rem medföljde i alla fall, lite lagom trött, slapp och löst liggande under tallriken men en rem är en rem.

Bild

På bilden ovan kan man ana ytterligare ett problem, lagret i skivspelarens motor är utan smörjning och har rostat, man kan undra var denna skivspelare har förvarats. Lagret satt verkligen helt fast, efter att ha hällt på rikligt med motorolja och tvingat runt motoraxeln med våld, oroväckande mycket våld så gick den runt lättare och lättare för att till slut förvånande nog kännas perfekt.

Motorn, nu med rörlig axel.

Bild

Nu var det dags för första testet, i med strömkabeln, upp och ut med amen för att sen vrida reglaget till "33 varv"! Resultatet? Motorn rörde sig ett par varv för att sedan stanna, jag vred jag tillbaka till "off" och motorn rörde sig åter igen ett par varv. Jag vider till 45 varv och motorn rör sig ett par varv ytterligare en gång. Det är nog läge att börja jaga oxid i pottarna var min slutsats eller kanske mera förhoppning.

Så här ser Technics SL-23 ut underifrån med botten bortmonterad.

Bild

Här är det ganska uppenbart att man ska spruta med deoxit.

Bild

Under det lilla kretskortet hittade jag flera pottar, jag vred tillbaka dem till där de stog efter att ha motionerat dem lite.

Bild

Nu snurrade motorn men i fel fart och hastighetsreglagen räckte inte till för att få det rätt vare sig när det gäller 33 eller 45 varv men det fanns ju två till små pottar... Om man följer kablarna ser man att dessa pottar sitter på samma kretsar som de två hastighetsreglagen, en för 33 varv och en för 45 varv. I praktiken visade sig den ena potten inte påverka någonting medans den andra påverkade hastigheten för både 33 och 45 varv. I vilket fall kunde jag efter lite pill ställa hastigheten perfekt vid både 33 och 45 varv.

Den vänstra potten var den jag behövde justera drygt ett kvarts varv, den högras inverkan på farten är inte uppenbar.

Bild

Efter att ha ställt hastigheten så var det dags att se om skivspelaren kunde producera ljud, det kunde den! Den spelar så bra att jag helt plötsligt tror att jag verkligen har ett behov av den, om inte får jag helt enkelt skapa ett behov. Kanske är det så att man behöver ha en skivspelare i köket, eller kanske i hallen?

Technics SL-23 nu fungerande.

Bild
Senast redigerad av jonaz81a 2016-10-20 21:47, redigerad totalt 2 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-20 21:44

Du år en pärla du :-)
Alltid full av leklust och pillervilja.
Det finns för få som du i världen.
Ge aldrig upp, lova det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-10-20 21:59

Perfector skrev:Du år en pärla du :-)
Alltid full av leklust och pillervilja.
Det finns för få som du i världen.
Ge aldrig upp, lova det.

Risken att jag tröttnar på gammal elektronik och istället börjar titta på "Bonde söker fru" eller Bingolotto är försumbar, jag lovar! :D
Presentation kommer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-10-21 11:22

Och för det är vi evigt tacksamma ! :D :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-10-22 15:02

Idag har jag varit och fyndat skivor.

Alla dagens fynd kostade 5 kronor styck. :)

Här är tre skivor som jag direkt när jag såg dem visste att jag alltid velat ha!

Bild

Dessa skivor var inte lika sjävklara men Dylan fick ju Nobelpriset i musik, Tarzan gör sig bra på skivhyllan och det kanske är bra att äga i alla fall en skiva med indiskt...

Bild

Av dessa skivor har jag än så länge bara spelat "Tribute to Bob Dylan". Skivan var som väntat bra, 5 grytlappar av 5 möjliga.

Bild

Jag köpte så klart flera skivor men jag tycker att det finns gränser för vilka friheter man kan tillåta sig i den här tråden.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-10-23 09:25

Förstår att det blir luftigare ljud och mer detaljer med skalet av på förstärkaren. ;)

Om lockets varande eller icke-varand på skivspelaren tvistar de lärda. :mrgreen:

Fina skivor annars… innehållet kan jag inte uttala mig om.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-10-23 10:00

joakimfors skrev:Förstår att det blir luftigare ljud och mer detaljer med skalet av på förstärkaren. ;)

Om lockets varande eller icke-varand på skivspelaren tvistar de lärda. :mrgreen:

Fina skivor annars… innehållet kan jag inte uttala mig om.

Jo att spela utan lock på förstärkaren tar ljudet till nya höjder. :D

Jag förväntade mig att jag skulle behöva fixa fler fel på förstärkaren så därför skuvade jag inte på locket igen. Då inga ytterligare fel har påträffats så åker nog locket på så småningom. :)

Vad det gäller locket på skivspelaren så tenderar ett par av mina halvautomatiska och automatiska skivspelare att slå i locket när armen återvänder till klykan vid skivans slut. Detta kan säker åtgärdas genom att ställa in tonarmens lyft men jag har inte orkat. Jag har inte kollat hur denna Technics SL-23 beter sig i detta avseende än.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-10-23 23:10

När skivorna kostar 5kr styck så kan man kosta på sig att köpa lite sånt man inte har koll på vad det är!

Två skivor som jag köpte i lördags var för mig helt okända, de är med ett band som heter Tokyo och skivfodralen såg intressanta ut. När jag sen kollade upp på Internet vad det var för något så visade det sig vara västtysk rock/hårdrock från 1981 respektive 1982.

På innerfordralet till den ena skivan så visas hur man ska se ut om man är västtysk "hårdrockare" under de första åren på 80-talet. Riktigt coola killar!

Bild

Skivorna var väl inte dåliga men kanske inte heller särskilt bra. Väl värda 5kr styck var de i alla fall, om inte annat så för innerfodralet ovan. Jag kan också nämna att bandet får med staden Tokyo i så gott som varje låttext.

Tokyo - Tokyo

Bild

Tokyo - Fasten Seat Belts

Bild
Presentation kommer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-24 02:50

I all synnerhet den rödhårige killen (Robert / Robby Musenbichler) ser ut att ha mindsetet kvar i psykedeliska Freak Out. :)
Eller Broder Daniel..
Freak Out började som Generation 67:
d0201_dienes_generation67_1968_1.jpg
d0201_dienes_generation67_1968_1.jpg (64.02 KiB) Visad 17212 gånger

Ja, jag har googlat lite.

Basisten Ken(neth) Taylor(-King) skrev Girl's Got A Brand New Toy åt Modern Talking-artade T.X.T:

Synthisten Lothar Krell (det håret och det namnet!) gjorde en förhållandevis pretentiös skiva Sinnfonie Für Amphitrite, sen en lika umbärlig på rymdtema. Han skrev tillsammans med Cee Farrow Should I Love You?:

Farrow skulle inte nödvändigtvis ha kommit att klandras om han hade outsourcat vokalinsatsen också, varför inte till en sångare.

Fritz Matzka (✝) medverkade bland annat i Planet P Project:
Bild

Frontman Klaus Luley kom närmast från Schloss, ett jämförelsevis riktigt stabilt band kan jag tycka:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-24 03:17

Tokyo själva då för tusan:

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-10-24 16:21

darkg skrev:
I all synnerhet den rödhårige killen (Robert / Robby Musenbichler) ser ut att ha mindsetet kvar i psykedeliska Freak Out. :)

Ja, jag har googlat lite.

Basisten Ken(neth) Taylor(-King) skrev Girl's Got A Brand New Toy åt Modern Talking-artade T.X.T:

Synthisten Lothar Krell (det håret och det namnet!) gjorde en förhållandevis pretentiös skiva Sinnfonie Für Amphitrite, sen en lika umbärlig på rymdtema. Han skrev tillsammans med Cee Farrow Should I Love You?:

Farrow skulle inte nödvändigtvis ha kommit att klandras om han hade outsourcat vokalinsatsen också, varför inte till en sångare.

Fritz Matzka (✝) medverkade bland annat i Planet P Project:

Frontman Klaus Luley kom närmast från Schloss, ett jämförelsevis riktigt stabilt band kan jag tycka:

Gedigen research minsann! :D

Idag kan jag bjuda på ett skivfodral i klass med de bästa Frank Valdor har att erbjuda. Med denna skiva i samlingen är grisfesten aldrig längre bort än skivhyllan!

Non Stop Dancing With Sailor Songs, Hits Der Welt À Gogo. [!]Last Sold: Never[/!]

Bild
Presentation kommer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-24 16:31

jonaz81a skrev:Gedigen research minsann! :D

En exkursion inte utan risker, jag har ådragit mig ett par låtar på repeat i huvudet. Detta hade säkert äventyrat min mentala hälsa, om jag haft nån.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-11-18 19:52

Huuuur går det för dig i dina experiment och med dom ljudliga upplevelserna i det riktiga sunk-träsket?! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2016-11-18 20:21

DVD-ai skrev:Huuuur går det för dig i dina experiment och med dom ljudliga upplevelserna i det riktiga sunk-träsket?! :D

Ja, hur går det?? 8)
Musiktips?
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-11-19 10:18

Lite nya musktips kommer snart, kanske redan idag!

Jag har varit upptagen med lite annat och kommer nog vara det ytterligare ett par veckor så det blir dåligt med tid över för test av hårdvara. Jag har slutat att handla nya skivor för tillfället på grund av utrymmesskäl men jag har ungefär 500 lagom sunkiga skivor som jag inte hunnit lyssna på än så materialet riskerar inte att ta slut.

Jag har åter igen fått för mig att ta tag i renoverandet av det rum som istället blev förråd när jag var tvungen att rensa ur all skit jag hade liggandes i polarens skjul. För att inte hela lägenheten ska bli kaos eller jag ska vara tvungen att fylla en kontainer med elektronik, högtalare och skivor så krävs advancerad tetris för att få prylarna att rymmas i vindsförråd och klädkammare samtidigt som mängden bråte hålls på en *host host* acceptabel nivå i vardagsrum och datorrum.

Jag skulle inte prata mer om Technics SU-V90D förstärkaren i den här tråden då den i inte är "sunk-HiFi" men jag kan ändå inte motstå att rapportera att den nu har varit igång dygnet runt i över en månad kopplad till min dator och den fungerar fortfarande klockrent. Trots att den anlände trasig, rostig, repig, bucklig och smutsig så tror jag att jag rankar denna förstärkare som ett av mina bästa HiFi-köp någonsin. I händelse av att någon skulle springa på en dylik förstärkare till ett rimligt pris kan jag starkt rekommendera modellen. Bättre än så här blir inte 80tals-förstärkare oavsätt prisklass, så länge man inte behöver mera effekt det vill säga.
Presentation kommer

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi