JM skrev:Peter du har vidareutvecklat OA-principen med dina ägg - vilka framgångsfaktorer ser du med dina ägg relativt alternativen?
Relativt liten storlek och väggmontering ser jag som två viktiga framgångsfaktorer.
Ljudet?
JM
Tackar. Jag skall ge ett snabbt och kortfattat svar. Jag är på Kreta och just nu på rummet för att ta på badbrallorna och gå ner och bada i havet. Har nyss käkat lunch och inmundigat två kalla öl.
Jag vill helst ha högtalarna mitt emot varandra på varsin sidovägg. Jag kom först i kontakt med denna typ av placering år 1975 då jag först såg Harold Beveridge med sina högtalare. Jag tyckte först att det såg perverst ut. Men jag gav placeringen en chans med mina OA-6 typ1. Ljudet var som en smärre shock. Då insåg jag fördelarna. Sedan provade jag med mina OA-116, men med högerhögtalare på vänster vägg och vice versa.
Glad i hågen berättade jag detta för Stig, precis såsom jag alltid berättade om alla tester jag gjorde. Stig log och berättade att den placeringen var ingen nyhet. Den fanns redan 1966 i Sonabs gamla broschyr på OA-5. Stig var aldrig så förtjust i denna placering men ljudmässigt hade han ingen kommentar. Han ansåg att få kunde placera sina högtalare så.
Jag har i många år levt med stora hörnhorn där jag satt på långväggen. Det är också ett alternativ som får utgöra grunden för nästa serie. För mig är placering på varsin sidovägg den vägen man skall gå för att utveckla OA och det innefattar hörnen. Använder man hörnen så binder man ihop Stigs och mitt koncept i ett.
Jag vill passa på att berätta att Stig byggde subwoofers i betong för hörnplacering och med 15" bas redan i slutet på 40-talet. Det är heller ingen nyhet för Stig.
Sedan vill jag helst ha mellanregister och diskantelement i öronhöjd. OA-51 var så, samt många andra av hans OA-modeller. Jag dimensionerar basen annorlunda mot Stig. Jag prioriterar direktljudet mer än vad Stig gjorde, förutom på hans trevägare som aldrig blev klara. Där byggde han ju också upp hörn som han placerade bas och mellanregister i.
Jag har andra egenskaper i mitt mellanregisterelement än vad Stig hade. Jag har lägre distorsion och mer rundstrålande.
Jag har betydligt bättre mätmetoder än vad Stig någonsin förfogade över.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.