Bara svenskar som uppskattar OA-principen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Bara svenskar som uppskattar OA-principen?

Inläggav petersteindl » 2016-08-16 14:26

PappaBas skrev:Knappar man in "Bose revenue" så ser man att de omsätter 3,5 miljarder dollar och har över 10k anställda.
http://www.forbes.com/companies/bose/

Intressantast var väl detta...
https://en.wikipedia.org/wiki/Bose_Corp ... _Published :roll:

Fast det är väl kanske det som är vägen till framgång?

Bra där. Precis vad jag sökte på då jag fick fram senaste omsättningen. Bose har valt strategi och det har visat sig vara helt rätt strategi. Medans Stig Carlsson fick Kalkonpriset och levde senaste åren i armod så var Amar Bose en av de rikaste i världen och kunde ge mer än 20 miljarder kronor till högskolor för forskning. Det är fakta och facit. Ett annat faktum är att B&W koncernen är sålt till en amerikansk investerargrupp. B&W är ungefär 25 ggr mindre än Bose men ändå en av de största högtalartillverkarna i världen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2016-08-16 14:58

Peter du har vidareutvecklat OA-principen med dina ägg - vilka framgångsfaktorer ser du med dina ägg relativt alternativen?

Relativt liten storlek och väggmontering ser jag som två viktiga framgångsfaktorer.

Ljudet?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-16 15:58

JM skrev:Peter du har vidareutvecklat OA-principen med dina ägg - vilka framgångsfaktorer ser du med dina ägg relativt alternativen?

Relativt liten storlek och väggmontering ser jag som två viktiga framgångsfaktorer.

Ljudet?

JM

Tackar. Jag skall ge ett snabbt och kortfattat svar. Jag är på Kreta och just nu på rummet för att ta på badbrallorna och gå ner och bada i havet. Har nyss käkat lunch och inmundigat två kalla öl.
Jag vill helst ha högtalarna mitt emot varandra på varsin sidovägg. Jag kom först i kontakt med denna typ av placering år 1975 då jag först såg Harold Beveridge med sina högtalare. Jag tyckte först att det såg perverst ut. Men jag gav placeringen en chans med mina OA-6 typ1. Ljudet var som en smärre shock. Då insåg jag fördelarna. Sedan provade jag med mina OA-116, men med högerhögtalare på vänster vägg och vice versa.

Glad i hågen berättade jag detta för Stig, precis såsom jag alltid berättade om alla tester jag gjorde. Stig log och berättade att den placeringen var ingen nyhet. Den fanns redan 1966 i Sonabs gamla broschyr på OA-5. Stig var aldrig så förtjust i denna placering men ljudmässigt hade han ingen kommentar. Han ansåg att få kunde placera sina högtalare så.

Jag har i många år levt med stora hörnhorn där jag satt på långväggen. Det är också ett alternativ som får utgöra grunden för nästa serie. För mig är placering på varsin sidovägg den vägen man skall gå för att utveckla OA och det innefattar hörnen. Använder man hörnen så binder man ihop Stigs och mitt koncept i ett.

Jag vill passa på att berätta att Stig byggde subwoofers i betong för hörnplacering och med 15" bas redan i slutet på 40-talet. Det är heller ingen nyhet för Stig. :)

Sedan vill jag helst ha mellanregister och diskantelement i öronhöjd. OA-51 var så, samt många andra av hans OA-modeller. Jag dimensionerar basen annorlunda mot Stig. Jag prioriterar direktljudet mer än vad Stig gjorde, förutom på hans trevägare som aldrig blev klara. Där byggde han ju också upp hörn som han placerade bas och mellanregister i.

Jag har andra egenskaper i mitt mellanregisterelement än vad Stig hade. Jag har lägre distorsion och mer rundstrålande.

Jag har betydligt bättre mätmetoder än vad Stig någonsin förfogade över.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-16 16:31

Men är du Civ. Ing. ? :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-16 18:00

Nattlorden skrev:Men är du Civ. Ing. ? :mrgreen:

Nej, men jag känner Sivan. :) Räcker det?

Amar Bose var Bachelor Of Science och filosofie dockor samt Professor på MIT i mer än 45 år.

Jag är en glad teknolog. Jag har två anställda civ.ing. En är Lilltroll. :)

Tillsammans trollar vi fram fina saker.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
p1plarson

Inläggav p1plarson » 2016-09-22 12:12

petersteindl skrev:
Flint skrev:
petersteindl skrev:De har störst omsättning.

På vad? Rundstrålande högtalare? Knappast. Möjligen bilhögtalare för infällning eller något liknade dussinområde.

Du har faktiskt fel där. Omsättningsmässigt har Bose varit den största högtalartillverkaren i Världen, minst 20 -30 år i rad. 2a är Klipsch som är störst i USA. Bose dominerade, även med sina bredstrålande högtalare. På 60-talet satte Bose ihop sina 901 i garage. Bose tog stora intryck av Stig Carlsson. Det kan man se av hur Bose med nöd och näppe kringgick Stigs patent utan att riskera stämning för patentintrång. Det hände på 70-talet och det var bl.a. sådana saker som Stig och jag diskuterade på den tiden. Det var med de rundstrålande högtalarna som Bose byggde upp sin organisation.

Mvh
Peter

Jag fetbumpar!

Peter, jag har funderat på ditt inlägg länge eftersom jag kommer ihåg Radio & Televisions test av 901:an som jag upplevde som
en mystisk konstruktion. Kommer inte ihåg var på nätet jag läst det, men det verkar som om flera människor (det kan naturligtvis
vara ett s.k. drev) anser att Bose oftast har orimligt billiga element i sina relativt kostsamt prissatta produkter. Men i 901:an så
fick ju kunden i vart fall många koner att sätta luften i rörelse med. Om det var för att han sparat på elementen eller bara för
att han kunde vet jag inte, men det roliga med konstruktionen var ju att det hörde till ett filter att koppla in före effektstärkaren
som kompenserade för högtalarens böljande frekvenskurva.

Det lär ju vara så att Carlsson själv var inne på det där med vikten av tidiga reflexer under en period, med en 901 var det väl
uppskattningsvis så att förhållandet mellan tidiga reflexer oxh "övrigt" ljud var 8:1.

Roligt att höra att det är fler än jag som funderat på om Bose hämtat "inspiration" här hos oss.

Sedan har vi ju klassiska Ferguson som med en och annan av sina "holkar" verkade vara inspirerade av det ortoaukustiska konceptet.

Fridens Liljer...
från audiofil till en massa ljudfil(er)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-22 14:06

p1plarson skrev:
petersteindl skrev:
Flint skrev:På vad? Rundstrålande högtalare? Knappast. Möjligen bilhögtalare för infällning eller något liknade dussinområde.

Du har faktiskt fel där. Omsättningsmässigt har Bose varit den största högtalartillverkaren i Världen, minst 20 -30 år i rad. 2a är Klipsch som är störst i USA. Bose dominerade, även med sina bredstrålande högtalare. På 60-talet satte Bose ihop sina 901 i garage. Bose tog stora intryck av Stig Carlsson. Det kan man se av hur Bose med nöd och näppe kringgick Stigs patent utan att riskera stämning för patentintrång. Det hände på 70-talet och det var bl.a. sådana saker som Stig och jag diskuterade på den tiden. Det var med de rundstrålande högtalarna som Bose byggde upp sin organisation.

Mvh
Peter

Jag fetbumpar!

Peter, jag har funderat på ditt inlägg länge eftersom jag kommer ihåg Radio & Televisions test av 901:an som jag upplevde som
en mystisk konstruktion. Kommer inte ihåg var på nätet jag läst det, men det verkar som om flera människor (det kan naturligtvis
vara ett s.k. drev) anser att Bose oftast har orimligt billiga element i sina relativt kostsamt prissatta produkter. Men i 901:an så
fick ju kunden i vart fall många koner att sätta luften i rörelse med. Om det var för att han sparat på elementen eller bara för
att han kunde vet jag inte, men det roliga med konstruktionen var ju att det hörde till ett filter att koppla in före effektstärkaren
som kompenserade för högtalarens böljande frekvenskurva.

Det lär ju vara så att Carlsson själv var inne på det där med vikten av tidiga reflexer under en period, med en 901 var det väl
uppskattningsvis så att förhållandet mellan tidiga reflexer oxh "övrigt" ljud var 8:1.

Roligt att höra att det är fler än jag som funderat på om Bose hämtat "inspiration" här hos oss.

Sedan har vi ju klassiska Ferguson som med en och annan av sina "holkar" verkade vara inspirerade av det ortoaukustiska konceptet.

Fridens Liljer...

Vad menas med "övrigt" ljud? Med totalt 9 likadana element så blir det 1/9 direktljud och 8/9 reflekterat. 11 % direktljud och 89 % reflekterat. Jag undrar dock om alla element har samma impedans och om alla 9 var/är parallellkopplade? I så fall bör varje element vara med hög impedans, kanske 9*8 = 72 ohm/st?

Bose 901 säljs fortfarande på Bose hemsida. :)

Stereophile skrev:Description: Moving-coil loudspeaker housing 9 full-range 4"-cone drivers arranged for 11% direct-radiated and 89% reflected sound. Supplied with variable active equalizer consolette. Nominal impedance: 8 ohms.

Vad gäller Stig Carlsson så insåg han vikten av tidiga reflexer, både vid inspelning och uppspelning, från 40-talet och ända till hans frånfälle 1997.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2016-09-22 18:35

Alla elementen i Bose 901 är seriekopplade. De ligger på ca 1 Ohm styck resistans.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-22 20:57

Svempa skrev:Alla elementen i Bose 901 är seriekopplade. De ligger på ca 1 Ohm styck resistans.

Aha, tackar för info. :)

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2016-09-22 22:17

" Jag har i många år levt med stora hörnhorn där jag satt på långväggen. "
Peter kan du berätta lite mer om dessa horn ?
Det vore roligt och spännande att veta lite mer.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi