Vilken Testskiva ska jag satsa på?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Re: Vilken Test skiva ska jag satsa på?

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-21 00:59

Har själv Ultimate varianten. Säljer även den ny. Tror den brukar anses vara den bästa av det moderna urvalet.

Har även ett ex av den lilla 7 tummaren ifrån Dr Feickert men den är behäftad med diverse fel ifrån tillverkningen (gäller såklart inte alla dock).

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-21 01:18

Vinylcalle skrev:Har själv Ultimate varianten. Säljer även den ny. Tror den brukar anses vara den bästa av det moderna urvalet.

Har även ett ex av den lilla 7 tummaren ifrån Dr Feickert men den är behäftad med diverse fel ifrån tillverkningen (gäller såklart inte alla dock).

Mvh Carl

Vad använder du för mjukvara i test datorn ihop med Ultimate skivan och i vilken kategori finns den på hemsidan? Hittar den inte :D
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-22 18:28

Vinylcalle skrev:Har själv Ultimate varianten. Säljer även den ny. Tror den brukar anses vara den bästa av det moderna urvalet.
....
Mvh Carl

Synd bara att den verkar ha ett azimut-spår som är värdelöst, å rent av missvisande . . . typ. :(
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-22 23:11

Laila skrev:
....
Mvh Carl

Synd bara att den verkar ha ett azimut-spår som är värdelöst, å rent av missvisande . . . typ. :(

Vilket spår avser du? Azimuth-spåren som jag använder är 1 kHz vänster och höger kanal.

Annars är spåret med de fasta frekvenserna ner till 10 Hz undermåligt. Har en märklig stegring i nivå mot lägre frekvenser som inte är orsakad av resonans i avspelande system. Verkar inspelat på skivan och att graveringsapparaten har en resonans. Är i övrigt den bästa skivan trots detta.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Laila

Re: Vilken Testskiva ska jag satsa på?

Inläggav Laila » 2016-09-23 10:59

Just de spåren . . . de mäter ju inte azimut/överhörning utan bara utnivå per kanal från puppen,
Det ärvälan inte samma sak . . . typ ?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-23 11:52

Använder ni http://www.adjustplus.de/?lang=en ihop med test skivorna eller finns det billigare lösningar?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-23 13:18

Den där Adjust+ verkar vara en användbar pryl men för 250 € borde man gå samman i grupp och låna vid behov.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-23 19:32

Laila skrev:Just de spåren . . . de mäter ju inte azimut/överhörning utan bara utnivå per kanal från puppen,
Det ärvälan inte samma sak . . . typ ?

Njae osäker på vad du menar. Spelar jag in dessa spår med olika azimuthvinkel ser man ju tydligt att överhörningen skiftar. Spelar jag in spåret vänster kanal kan jag mäta hur mycket som finns i höger och vice versa. Det är ganska tydligt hur det påverkas när jag ändrar azimuth och det är repeterbart och helt enligt skolboken.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-23 19:58

Ok, då förstår jag . . . tänkte nog mer på de "testskivor" som har ett spår med samma utstyrning
(i motfas gissar jag) i båda kanalerna å som anger att man skall ställa/vrida azimuten/puppen för lägsta utsignal i mono. Tänkte inte så långt som att man naturligtvis kan mäta restsignalen på "motstående"
kanal( :oops: ). Själv så kör jag med en skiva från Ortofon där det går utmärkt att både mäta å lyssna på överhörningen i realtid . . . typ.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-24 01:51

dewpo skrev:

Mvh Carl

Vad använder du för mjukvara i test datorn ihop med Ultimate skivan och i vilken kategori finns den på hemsidan? Hittar den inte :D

Hallå. Jag kör med Adjust+ oftast. Har tyvärr inte fått upp den på sidan ännu. Skickar ett PM.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-09-24 08:00

Felaktigt justerad azimuth är väl inte enda möjliga anledningen till kanalobalans? Om t.ex. pickupen i sig har en elektrisk kanalobalans, ska väl inte den åtgärdas genom att vrida pickupen gentemot skivytan? Jag menar bara att om man ska använda respektive kanals utnivå som mått på korrekt azimuth, bör man vara rätt säker på att pickupen mäter elektrisk rätt från början.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-24 11:09

Kanalobalans kan man inte justera med azimuth, bara överhörning.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-24 15:59

Efter ha under sökt min LP spelare noggrannare och förkovrat mig i inställningar har jag konstaterat att jag behöver ny tonarm, motor/motorstyrning först innan det är någon idé att skaffa mätutrustningen annars kan jag bar konstatera felen men sen inte göra något åt dom :(

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-09-24 17:27

Thomas_A skrev:Kanalobalans kan man inte justera med azimuth, bara överhörning.

Men även överhörning kan ju ha andra orsaker än felaktigt justerad azimuth, och är det så kan det vara dumt att justera azimuth för att minska överhörningen.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-24 18:43

Conan skrev:

Men även överhörning kan ju ha andra orsaker än felaktigt justerad azimuth, och är det så kan det vara dumt att justera azimuth för att minska överhörningen.

Hm då får du nog utveckla ditt resonemang.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-24 18:45

dewpo skrev:Efter ha under sökt min LP spelare noggrannare och förkovrat mig i inställningar har jag konstaterat att jag behöver ny tonarm, motor/motorstyrning först innan det är någon idé att skaffa mätutrustningen annars kan jag bar konstatera felen men sen inte göra något åt dom :(

Vad är det du konstaterat som är fel?

Thomas

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-24 19:31

Thomas_A skrev:
dewpo skrev:Efter ha under sökt min LP spelare noggrannare och förkovrat mig i inställningar har jag konstaterat att jag behöver ny tonarm, motor/motorstyrning först innan det är någon idé att skaffa mätutrustningen annars kan jag bar konstatera felen men sen inte göra något åt dom :(

Vad är det du konstaterat som är fel?

Thomas

Motorn är en DC motor men fart justering verkar fattas och den snurrar på lite fort...
Armen saknar VTA justeringar, Tonarmsskalet går inte att byta och inte heller dämpningen verkar inte kunna påverkas...

Men en del justeringar går nog att göra ändå...

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-24 23:36

Vad är det för spelare/arm du har?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-25 00:12

Vinylcalle skrev:Vad är det för spelare/arm du har?

MvH Carl

En gammal Ariston PRO, allt utan tonhuvudet är original tror jag :? Köpt begagnad för en spottstyver...

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-25 00:37

dewpo skrev:

MvH Carl

En gammal Ariston PRO, allt utan tonhuvudet är original tror jag :? Köpt begagnad för en spottstyver...

Tonhuvud? :D

Nåväl Ariston Pro tonarm verkar gå att höjdjustera enligt manualen.

Dämpning - är väl främst vissa tonarmar som behöver det bara.

Tonarmsskal - finns många som inte går att byta så ser ingen nackdel där heller.

Azimuth kan justeras med shimsbrickor om tonarmen saknar den möjligheten.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-25 01:12

Conan skrev:

Man minskar inte överhörningen, man balanserar den så att den blir lika* mellan kanalerna . . . typ.

* Så lika som möjligt.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-25 01:22

Thomas_A skrev:
dewpo skrev:

MvH Carl

Tonhuvud? :D

Nåväl Ariston Pro tonarm verkar gå att höjdjustera enligt manualen.

Dämpning - är väl främst vissa tonarmar som behöver det bara.

Tonarmsskal - finns många som inte går att byta så ser ingen nackdel där heller.

Azimuth kan justeras med shimsbrickor om tonarmen saknar den möjligheten.

Så jag är inte helt rökt då :D Då får det bli ett inköp :!: Fast det får vänta lite man kan inte köpa allt man vill ha samma månad :cry:

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-09-25 06:32

Thomas_A skrev:Hm då får du nog utveckla ditt resonemang.

OK jag tänker så här: överhörning mellan kanalerna (mängden och balansen mellan kanalerna) kan ju ha sin orsak i annat än nålens rätvinklighet mot skivytan sett framifrån (dvs azimuth).

- Om nålröret är snett jämfört med det geometriskt optimala och detta ger en viss (nivå/balans) överhörning.

- Om själva diamantnålen sitter snett monterad i nålröret

- Avvikelser från det optimala vad gäller nålrörets upphängning eller precisionen i mekaniken inne i pickupen

Om vi säger så här: har du pickupen justerad så att nålen ligger visuellt rätvinkligt mot skivytan sett "framifrån" så borde du ha optimal azimuth. Skruvar du då vidare på pickupens azimuth utifrån en mätparameter (överhörning) så kanske man riskerar att nån annan parameter (spårningsförmåga, dist, frekvensgång mm) istället drar iväg oönskat.

Jag försöker ställa in azimuth genom att kika på nål/skivyta framifrån. När det ser bra ut får det vara så också. :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-25 12:46

Själva nålens azimuth är också intressant men har ingen information om vad som påverkas inom rimliga fel, säg inom +/- 2 grader. Däremot är det ganska klart att överhörning påverkas av spolarnas symmetri till spåret ganska markant dessutom.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-25 16:49

Conan skrev:
Thomas_A skrev:Hm då får du nog utveckla ditt resonemang.

OK jag tänker så här: överhörning mellan kanalerna (mängden och balansen mellan kanalerna) kan ju ha sin orsak i annat än nålens rätvinklighet mot skivytan sett framifrån (dvs azimuth).

- Om nålröret är snett jämfört med det geometriskt optimala och detta ger en viss (nivå/balans) överhörning.

- Om själva diamantnålen sitter snett monterad i nålröret

- Avvikelser från det optimala vad gäller nålrörets upphängning eller precisionen i mekaniken inne i pickupen

Om vi säger så här: har du pickupen justerad så att nålen ligger visuellt rätvinkligt mot skivytan sett "framifrån" så borde du ha optimal azimuth. Skruvar du då vidare på pickupens azimuth utifrån en mätparameter (överhörning) så kanske man riskerar att nån annan parameter (spårningsförmåga, dist, frekvensgång mm) istället drar iväg oönskat.

Jag försöker ställa in azimuth genom att kika på nål/skivyta framifrån. När det ser bra ut får det vara så också. :)

Mer specifikt. Det finns mig veterligen ingen information att ovan påverkar överhörning. Däremot verkar det som att en något sned nål påverkar kanalbalansen. En snett infäst nål innebär att nålens anläggningsyta hamnar osymmetriskt. Det kommer delvis att ge ett märkligt slitagemönster, och troligen även skapa en del olika brus och knasternivåer. Är anläggningsytan för nära kanten så påverkas den mer av ytliga repor på vinylen och är den för långt ner kan den också påverkas mer av smuts som pressats ner i botten på spåret.

Allt sammantaget och om nål, nålarm och generator ligger inom +/-2 grader felmarginal i vinkel så ser jag att största vinsten är att justera för minst överhörning, dvs spolarnas geometri till spåret.

Men om någon har bra information vad som påverkas av själva nålens azimuth och som är mätbart är jag idel öra.

Återgå till Köpråd