Conan skrev:xeizo skrev:...att tänka på om man skall spela in från en vanlig stereo är att ingångarna är XLR eller tele så man behöver en sladd för det och att man tänker på att ändra ingångarna från mik till linjenivå
Just på den där ska linjeljudkällor in på tele-pluggarna. Ansluter man XRL så tas det för att det är en mikrofon och linjeljudet kan klippa. Jag gjorde det misstaget först och köpte en XRL -> RCA-kabel, enheten överstyrde så fick köpa två såna istället:
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... ono-p39191
Bra synpunkt! Det är inte alldeles självklart, jag har tex en Yamaha-mixer och där går det alldeles utmärkt att ställa linjenivå även på XLR. MIn Steinberg har jag bara använt mikförstärkarna i som ingångar, jag spelar mest upp Cubase till aktiva monitorer genom UR22 och gitarr spelar jag in med THR-10 eller ME-25, så det har inte varit självklart att ta reda på hur det är i just den. De digitaliseringar av skivor/band jag gjort har jag gjort med Xonar ST eller Soundblaster Z som i ena fallet har RCA och i andra 3.5mm tele.