Moderator: Redaktörer
Pinhead75 skrev:Tackar!! ska fråga Jay Holm som tillverkat dom om ts parametrarna. Vilka saknar du??? Han sa att där är tre lager spiders...och det gör den ganska styv. Han föreslog att modda till 1st. Det sänker fs rejält.
Pinhead75 skrev:Och Entonsbas spelar dom definitivt inte. Har trixat lite med peq på yamahan och nu dundrar så takpannorna skvallrar.
Pinhead75 skrev:Menar du att 17.3 bl är lågt?
Pinhead75 skrev:Menar du att 17.3 bl är lågt?
DQ-20 skrev:Pinhead75 skrev:Menar du att 17.3 bl är lågt?
Elementet "luktar" bilbas: högt qts och hård upphängning.17.3 i Bl är inte "lågt" i absoluta mått, men inte tillräckligt i det här fallet: Qes är höga 0.82 vilket visar att elementet har dålig elektrisk dämpning. Re är höga 12.7 ohm. Le är också lustigt lågt - jag hade väntat mig en fyrlagersspole med tanke på det höga Re och Bl. Eller är det en "dual voice coil"? Det går väl att använda för IB, dvs. monterat i en "jättelåda", men då kommer den falla "redan" vid 36-40 Hz, vilket inte verkar vara "grejen" med IB. Det höga Q-värdet antyder att det inte är alldeles lämpat att för EQ. Att göra en basreflex verkar meningslöst - elementets motor är för klent för att kunna driva en port och lådan skulle i vilket fall som helst bli enorm.
Amatörmässiga hälsningar,
/DQ-20
Pinhead75 skrev:RE ÄR 2.4OHM
Det är dubbla 1.4ohm spolar.
360oz Magnet.
Pinhead75 skrev:Ingen som kan hjälpa till med en uträkning på en portad låda? Tackar för all info om att jag har en bildas men det visste jag redan....och den låter bra som det gör nu men vill prova en test låda så jag kan välja hur jag vill gå vidare. Lådan kan vara hur stor som helst den kommer placeras på vinden och spela ner genom samma hål som innan med ibn. Mvh Håkan
Pinhead75 skrev:Tack så hemskt mycket för hjälpen. Hur tolkar du resultat du fick fram?
Pinhead75 skrev:Inte så negativa nu....☺ haha!!! vill bara ha ett förslag på den vettigaste portade lådan som går att göra. Sen ska jag testa att göra en prov låda med en bas i så får vi se var det slutar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster