Moderator: Redaktörer
Enzo73 skrev:Tackar för svaren..
Så för att nå hörbar skillnad i min anläggning så skulle jag eg behöva byta ut endel prylar?
Nöjd i övrigt men tror att jag skulle kunna få än större " smile " när vinylen snurrar igång.
Max_Headroom skrev:Enzo73 skrev:Tackar för svaren..
Så för att nå hörbar skillnad i min anläggning så skulle jag eg behöva byta ut endel prylar?
Nöjd i övrigt men tror att jag skulle kunna få än större " smile " när vinylen snurrar igång.
Hörbar skillnad != Bättre.
Vad är felet med ljudet nu?
Enzo73 skrev:Max_Headroom skrev:Enzo73 skrev:Tackar för svaren..
Hörbar skillnad != Bättre.
Vad är felet med ljudet nu?
Tjena Max_Headroom!
Jo jag skulle gärna vilja ha bättre ljud..
Jag tycker ljudet är lite väl dovt ( mörkt ) när jag spelar vinyl.
/ Tobias
Our lab tests revealed a broad 0.5dB bass hump and slightly depressed upper midrange, which explains why the Questar had impact but sounded a little less airy. Image width and depth wasn’t quite in the top league either, yet its energy and verve was infectious and it should prove an ideal match for mid-price amplifiers and speakers.
RogerGustavsson skrev:Så här skriver Hifi News:Our lab tests revealed a broad 0.5dB bass hump and slightly depressed upper midrange, which explains why the Questar had impact but sounded a little less airy. Image width and depth wasn’t quite in the top league either, yet its energy and verve was infectious and it should prove an ideal match for mid-price amplifiers and speakers.
Det kan förklara en hel del.
RogerGustavsson skrev:Hur ser frekvensgången ut för Ortofon 2M Black vid olika belastningar? Läste några subjektiva omdömen om den pickupen och det verkar som den har en på gränsen till polerad, snygg återgivning av högre frekvenser och det blir kanske väl återhållet med Heed-stegets återhållsamhet i samma register? Tårta på tårta. En modifiering av Heed-stegets RIAA-korrektion kanske vore gynnsam?
Morello skrev:Egentligen är det ganska märkligt att MC-trenden lever vidare trots att det inte finns något relevant som talar för denna teknik.
Max_Headroom skrev:Morello skrev:Egentligen är det ganska märkligt att MC-trenden lever vidare trots att det inte finns något relevant som talar för denna teknik.
Pris. Inom Hifi är det en fördel att kunna ha ett högt pris.
Visserligen kan man (försöka) sälja en MM-pickup till samma höga pris, men då kommer folk att säga "öhh, hö hö, jag kan ju få en MC-pickup för samma pengar serrö...". Och traditionellt så har MC-pickuper ansetts som finare, och då fortsätter det i samma stil.
Morello skrev:Låt oss bortse från pris och vad folk tror etc.- finns det några fördelar med MC-principen som sådan?
xeizo skrev:Morello skrev:Låt oss bortse från pris och vad folk tror etc.- finns det några fördelar med MC-principen som sådan?
Skall man vara helt objektiv handlar det bara om tycke och smak, tycker du att en MM låter bättre så är den bättre för dig. Rent tekniskt, MM har en nål som siter fast i en gummibit som åldras och slits så man måste byta nål oftare. En MC lär fungerar bra mycket längre om man är rädd om den.
Morello skrev:Låt oss bortse från pris och vad folk tror etc.- finns det några fördelar med MC-principen som sådan?
Morello skrev:xeizo skrev:Morello skrev:Låt oss bortse från pris och vad folk tror etc.- finns det några fördelar med MC-principen som sådan?
Skall man vara helt objektiv handlar det bara om tycke och smak, tycker du att en MM låter bättre så är den bättre för dig. Rent tekniskt, MM har en nål som siter fast i en gummibit som åldras och slits så man måste byta nål oftare. En MC lär fungerar bra mycket längre om man är rädd om den.
Menar du att en MC-pickup inte har någon upphängning för nålröret?
xeizo skrev:Morello skrev:Menar du att en MC-pickup inte har någon upphängning för nålröret?
Jo, men det är inte gummi som åldras snabbt.
RogerGustavsson skrev:xeizo skrev:Morello skrev:Menar du att en MC-pickup inte har någon upphängning för nålröret?
Jo, men det är inte gummi som åldras snabbt.
Vad är det då?
[ Bild ]
That’s why most MM cartridges are partly unable to track high modulated inner grooves flawlessly. You can hear this distortion for example when the drummer taps with his stick on the edge of the snare drum or when the player of a violin produces loud high notes
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster