Testa ny låda till hemmabion.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Doofus

Re: Testa ny låda till hemmabion.

Inläggav Doofus » 2016-09-27 21:52

Lite fel forum för dessa basar tror jag tyvärr, det är nog ett jäkla drag med dessa i en bil, men inte så mycket hi-fi.

Om jag nu inte hade några andra element och skulle bygga en basreflexlåda för hemmabruk, då hade jag nog gått på runt 400 liter som absolut minst.

400 liter med 15% isotermisering, två basreflexrör med 150 mm i diameter och en längd på 271 mm ger en avstämning vid 25 Hz och simulerar såhär:
Bild
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2016-09-27 21:58

Såg nu att du undanbad anti bilbas tjat i första inlägget.
Har inget bättre alternativ än Doofus idé då :)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-27 22:27

400Lsluten+150L@54Hz Bandpass kanske
BastoDONT.png
BastoDONT.png (79.63 KiB) Visad 4010 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-09-27 22:29

Jag tror det skulle resultera i en mycket tröttsam basåtergivning.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-27 22:35

Martin_Dewens skrev:Jag tror det skulle resultera i en mycket tröttsam basåtergivning.

Utveckla gärna...
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-27 22:39

Pinhead75 skrev:RE ÄR 2.4OHM
Det är dubbla 1.4ohm spolar.
360oz Magnet.

Helt rätt. Jag började att läsa från höger. Det var den "avancerade" parametern Rp som var så hög. Jag tyckte inte det riktigt gick ihop. :oops:

I vilket fall: Qes på 0.82 och Qts på 0.67 visar att magnetsystemet är för anemiskt, oavsett Re.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-09-27 22:43

dewpo skrev:
Martin_Dewens skrev:Jag tror det skulle resultera i en mycket tröttsam basåtergivning.

Utveckla gärna...

Om man bortser från det opraktiska med en 550 liters låda i vardagsrummet, till en i sammanhanget olämplig bas.
Så är bandpassvarianten du föreslår , dvs den med en sluten kavitet bakom elementet, och en avstämd framför, ökänd som en " one note bass" typ. Sedan används bandpass lådor oftast i bil, gärna i isobarikvarianter för storlekens skull.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-09-27 23:01

HK430 skrev:Uttrycket sminka en gris dyker upp i mitt huvud. För 2500 får du två stycken sls 10 och lådor till dessa.
Sälj basen/arna du har till någon billjudsentusiast så har du råd med några till

Ha ha två sls tior du måste skämta.....
Sweet like Danish

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-09-27 23:06

Har ni lyssnat på Digital designs basar? Skitkonstiga värden men fy fan vad dom spelar....teori och verklighet hör inte alltid ihop. Undras hur många sls tior det behövs för att få kastrullen på spisen att snurra av sig själv....har 60m2 stort storarum......
Sweet like Danish

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-27 23:08

Doofus skrev:90% fyllning i basreflexen blir lite missvisande.

Det blir endast missvisande för Vb som blir för stor. Lådan skulle bli ca 600 liter normaldämpad. Lämpliga värden för Basta är för övrigt 33% för basreflex (halvfylld låda) och 66% för sluten låda (helfylld men inte packad). Det ger de praktiska effekter som IÖ mätt upp, (+13% och +26% ökning av den akustiska volymen pga av isotermiseringseffekter). 100% viso är ett teoretiskt maximum med ca +40% jämfört med en tom sluten låda. Man kan nog nå i närheten men då talar vi om proppning av moffet i världsklass, i synnerhet med polyestervadd. 500 liter hårdpackat täckjacksfoder - det vore något det. Två pall direkt från Hifi-Kit blir nog lagom. En effekt av ihärdig moffproppning med mineralull är att elementets dåliga elektromotoriska dämpning ersätt av mekanisk dämpning i dämpmaterialet. Detta kan ta ned Q-värdet ytterligare, men fungerar bara i den slutna lådan där vi behöver allt Qts vi kan får för att hålla nivån upp till i alla fall 40 Hz. Är det fortfarande någon som tror att det går att göra någon vettig låda för hifi-bruk för elementet?

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-09-27 23:33

Pinhead75 skrev:Har ni lyssnat på Digital designs basar? Skitkonstiga värden men fy fan vad dom spelar....teori och verklighet hör inte alltid ihop. Undras hur många sls tior det behövs för att få kastrullen på spisen att snurra av sig själv....har 60m2 stort storarum......

En Sunfirelåda spelar också som fan.
Men det låter ju sämre än skit.

Frågan är ju om du är ute efter kvalitet eller kvantitet?
Den viktigaste frågan av alla är nog ändå: är du 14 år?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-27 23:43

Pinhead75 skrev:Har ni lyssnat på Digital designs basar? Skitkonstiga värden men fy fan vad dom spelar....teori och verklighet hör inte alltid ihop. Undras hur många sls tior det behövs för att få kastrullen på spisen att snurra av sig själv....har 60m2 stort storarum......

Det som avgör simuleringsprogrammens resultat är fysikens lagar. I basområdet är överensstämmelsen mycket god vad gäller nivåer även om det givetvis beror på kvaliteten på indata. Egentligen bör den mätas på det element man vill simulera.

Vad gäller att få kastrullerna att snurra tycker jag inte direkt att det är en indikation på att det låter bra, men visst. Ett bra sätt att få hög output i basen är att helt sonika strunta i oktaven 20-40 Hz och lämna den hän till orgelfanatiker och andra snubbar som letar efter den bruna noten som vore det den heliga Graal. Om man stämmer av basreflexen uppåt 35-40 Hz eller så kan man få ett jäkla tryck med ett par 10" och ändå täcka upp elbas och bastrumma. I alla fall i teorin... Opps! Gäller ej SLS 10"!

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-09-27 23:52

Tro det eller ej men dom spelar faktisk riktigt bra för att vara bilbasar. Kanske beror det på dspeaker 8033cinema som gör ett bra jobb. Jag är 40 år gammal förövrigt. Mvh Håkan
Sweet like Danish

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-28 00:14

Pinhead75 skrev:Tro det eller ej men dom spelar faktisk riktigt bra för att vara bilbasar. Kanske beror det på dspeaker 8033cinema som gör ett bra jobb. Jag är 40 år gammal förövrigt. Mvh Håkan

Det beror kanske på vad man vill ha. Alla vill inte ha samma bas och faktiskt.se är ganska hifi-mässigt om jag säger så. Vad man kan konstatera är att elementet kommer att får svårt att nå "riktig" djupbas, men en 20 Hz ton är ju inte mycket "bas" om man tänker på instrument eftersom det är få instrument som har någon egentlig energi så långt ned. Mycket av "klippet" i bas ligger längre upp. Om man sätter elementet i en 220 liters låda full med gullfiber får man (enligt tillgängliga elementdata) en artikulerad bas ned till ca 40 Hz (q ca 0.8 utan dämp men lägre med) och även det är ganska djupt och motsvarar lägsta tonen från en elbas. En bas som inte går ned till 20 Hz kan också uppfattas som klarare och "tightare". Har man två långslagiga 18" kommer man ganska långt med det vad gäller nivå. Vill man lägga EQ kan man göra det men element har inte så mycket kontroll över konen under resonansfrekvensen så resultatet kan bli lite hur som helst men sannolikt onödigt mycket distorsion. Och nu har jag faktiskt.se inte så mycket mer att säga i frågan.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-09-28 00:39

Min tanke var inte djupast möjligt utan en vettig kompromiss till musik och film. Tackar Doofus för simuleringen. Blir att testa hans förslag med en avstämning mellan 25-30hz.
Sweet like Danish

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-28 02:25

Doofus skrev:Lite fel forum för dessa basar tror jag tyvärr, det är nog ett jäkla drag med dessa i en bil, men inte så mycket hi-fi.

Om jag nu inte hade några andra element och skulle bygga en basreflexlåda för hemmabruk, då hade jag nog gått på runt 400 liter som absolut minst.

400 liter med 15% isotermisering, två basreflexrör med 150 mm i diameter och en längd på 271 mm ger en avstämning vid 25 Hz och simulerar såhär:

Har du grupplöptider på den där? Jag bara undrar hur de ser ut alltså.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-28 05:41

Pinhead75 skrev:Min tanke var inte djupast möjligt utan en vettig kompromiss till musik och film. Tackar Doofus för simuleringen. Blir att testa hans förslag med en avstämning mellan 25-30hz.

Det är ungefär vad basta ger i sitt förslag.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-28 05:50

Det är inget svårt att få kastrullen att snurra vid 40-50 hz brukar det inträffa det som blir svårare med en bilbas är att få en 108 tum ramspänd duk att börja fladdra.Då bilbasar brukar ha lite svårt att nå under 20hz med bra output en bilbas har dålig effektålighet under sitt fs
men det finns undantag .

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-09-28 08:09

DQ-20 skrev:
Doofus skrev:Lite fel forum för dessa basar tror jag tyvärr, det är nog ett jäkla drag med dessa i en bil, men inte så mycket hi-fi.

/DQ-20

Jag tar fram det ikväll när jag är hemma igen.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-09-28 09:17

Doofus skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Jag tar fram det ikväll när jag är hemma igen.

Hur blir effekt tålighet under port frekvensen?
Tänkte på om men lägger sig närmre 28-30hz stället.
Tack för all hjälp. Ser det som en utmaning att få en lusig bilbas men kassa värden att låta någorlunda och kanske spela mer än en ton. Mvh Håkan
Sweet like Danish

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-28 09:18

Doofus skrev:Jag tar fram det ikväll när jag är hemma igen.

Topp!

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-09-28 20:35

DQ-20 skrev:

Topp!

/DQ-20

57,72 ms vid 22,77 hz som längst. Det var bra att du tog upp, sist jag funderade på basreflex hittade jag formeln 0,8xfrekvens för att förhålla mig till vad som är rimligt för respektive frekvens.
Då kan man anta att 58ms är hörbart när 36 ms är taket för vad som är acceptabelt ?... en såkallad påståendefråga..
Bild

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-28 21:15

Doofus skrev:
DQ-20 skrev:

Topp!

/DQ-20

57,72 ms vid 22,77 hz som längst. Det var bra att du tog upp, sist jag funderade på basreflex hittade jag formeln 0,8xfrekvens för att förhålla mig till vad som är rimligt för respektive frekvens.
Då kan man anta att 58ms är hörbart när 36 ms är taket för vad som är acceptabelt ?... en såkallad påståendefråga..

Ing. Öhmans formel är är 0,8/f

0,8/22,77=35 ms som ett slags "säker gräns".

57 ms motsvarar en gångväg på 19 m. Våglängden vid 22,8 Hz är ca 15 m.

Jag skulle gissa att det är hörbart under vissa förutsättningar. Själv skulle jag inte ens bry mig om att bygga en provlåda.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-09-28 22:18

Pinhead75 skrev:Har fått tips att det sitter 3 st spiders i sandwich konstruktion...om jag hade lyckats skära loss dom två översta hade det gjort underverk för Fs.

Detta var det ingen som nappade på. Ingen aning hur enkelt det är att göra utan att sabba elementet, men det kan vara värt att fundera på. Om man skjuter från höften och säger att kompliansen blir tre gånger så stor och mekaniska dämpningen tre gånger mindre med två av tre spiders borta, blir det hela klart roligare. Qts kommer ner till 0.44 och resonansfrekvensen sjunker till 21 Hz.
Moddade elementet är de röda kurvorna. Det är Bastas förslag rakt av, en låda på 390 liter med porten avstämd till 20.3 Hz. Jämför med de blå för omoddat element i 375 liter / 23 Hz.
b2modd.png
b2modd.png (98.73 KiB) Visad 3841 gånger

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-09-28 22:36

DQ-20 skrev:
Doofus skrev:
DQ-20 skrev:
Topp!

/DQ-20

Ing. Öhmans formel är är 0,8/f

0,8/22,77=35 ms som ett slags "säker gräns".

57 ms motsvarar en gångväg på 19 m. Våglängden vid 22,8 Hz är ca 15 m.

Jag skulle gissa att det är hörbart under vissa förutsättningar. Själv skulle jag inte ens bry mig om att bygga en provlåda.

/DQ-20

Jag tackar för att du påtalade det, så att modifiera elementens komplians är nog enda vägen att få dom dugliga. Som henrikE visade ovan!

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-09-29 06:17

Jay skulle bygga en 15" prototyp på b2 ref12, som skulle kunna bli intressant. Nu har ni chansen att komma med förslag på lämpliga parametrar så ska jag framföra dom till Jay Holm på b2 audio.
Ts på ref 12.
Bilagor
Screenshot_20160929-061312.png
Screenshot_20160929-061312.png (195.91 KiB) Visad 3814 gånger
Sweet like Danish

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-29 09:22

HenrikE skrev:
Pinhead75 skrev:Har fått tips att det sitter 3 st spiders i sandwich konstruktion...om jag hade lyckats skära loss dom två översta hade det gjort underverk för Fs.

Detta var det ingen som nappade på. Ingen aning hur enkelt det är att göra utan att sabba elementet, men det kan vara värt att fundera på. Om man skjuter från höften och säger att kompliansen blir tre gånger så stor och mekaniska dämpningen tre gånger mindre med två av tre spiders borta, blir det hela klart roligare. Qts kommer ner till 0.44 och resonansfrekvensen sjunker till 21 Hz.
Moddade elementet är de röda kurvorna. Det är Bastas förslag rakt av, en låda på 390 liter med porten avstämd till 20.3 Hz. Jämför med de blå för omoddat element i 375 liter / 23 Hz.

De är intressant som exempel, men jag undrar hur lämpligt det är att ta bort 2 av 3 spiders. Jag tänker mig att de sitter där av fler orsaker än att få ned kompliansen.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-29 09:26

Pinhead75 skrev:Jay skulle bygga en 15" prototyp på b2 ref12, som skulle kunna bli intressant. Nu har ni chansen att komma med förslag på lämpliga parametrar så ska jag framföra dom till Jay Holm på b2 audio.

Här kan du läsa hur andra resonerat.

viewtopic.php?f=3&t=60185

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-29 10:07

Pinhead75 skrev:Jay skulle bygga en 15" prototyp på b2 ref12, som skulle kunna bli intressant. Nu har ni chansen att komma med förslag på lämpliga parametrar så ska jag framföra dom till Jay Holm på b2 audio.
Ts på ref 12.

Går inte ens att simulera med då bl är fel mms är fel
i praktiken så är alla parametrar fel Basta skriker .

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-09-29 11:48

Är inte BL 115.6/2/3.2=18.125?
Sweet like Danish

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum