Bästa köpet för ett "varmt" ljud

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

mannebrother

Bästa köpet för ett "varmt" ljud

Inläggav mannebrother » 2016-09-28 21:57

Första tråden, känns bra att vara här! :)

Jag har en stereouppsättning här hemma som jag köpte ihop utifrån en ganska skral budget och som "verkade bra", men utan att jag liksom anpassat den särskilt mycket efter mitt tycke och smak. Nu sitter jag här och är väl inte helt missnöjd, men inte särskilt nöjd heller. Så jag tänkte: varför inte låta nån som faktiskt kan något säga sitt?

Uppsättningen är som följer:
- Två dali Ikon II mk 2
- en nad c326bee förstärkare
- högtalarkablar för cirka 2-300 kr av märket Supra
- Samt två technics 1200:r.

Mitt problem är detta: Jag skulle vilja ha ett mycket "varmare" ljud. Min referenspunkt när jag säger så är min kompis rörförstärkare som ger ifrån sig ett väldigt varm och mysigt ljud med mycket soul i(svårt att säga exakt vad det är). Detta skulle jag vilja skapa. Min tanke har varit att köpa en begagnad rörförstärkare för nånstans mellan 3-6 000. Men frågan är om det är detta som är bäst? Ska jag istället lägga pengarna på ett par nya högtalare eller något annat för att gå mer åt det varma/fylliga hållet?

Vad skulle ni ha gjort med en sådan budget (eller ev. - om jag nu säljer någon av de andra prylarna - några tusen plus?)

Sjuukt tacksam för svar till en total noob i sammanhanget. Om det hjälper så lyssnar jag mycket på soul och elektronisk musik, en del hiphop samt mindre jazz och annan själfull musik. Ungefär lika mycket från vinylerna som cd och spotify.

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Bästa köpet för ett "varmt" ljud

Inläggav dewpo » 2016-09-28 22:10

Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-09-28 22:20

Påstås ge rörljud, har aldrig hört själv...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3582575

Koppla från preout på Nad:en

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2016-09-28 22:48

dewpo skrev:Detta ger rörljud till valfri källa...

http://www.ebay.com/itm/YAQIN-CD2-6J1-Tube-Signal-Upgrade-CD-Buffer-Processor-CD-DVD-Player-220-240v-DE-/291841279967?hash=item43f31887df:g:3woAAOxyrUVRmz-4

...Men om det är värt pengarna får någon annan svara på :roll:

SNAKEOIL !

Man kan aldrig "förbättra" en ljudkedja genom att addera något.

Köp / låna en vettig rörförstärkare, dina högtalare duger bra!
En som nyligen såldes på tradera : http://www.tradera.com/item/170613/2649 ... orstarkare
Den kan vara en bra startpunkt för att "lukta på tekniken"
Senast redigerad av peterh 2016-09-28 22:56, redigerad totalt 1 gång.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

JM

Inläggav JM » 2016-09-28 22:51

Bild

Mjukt - hårt - neutralt ljud?
Finns det andra ljudytterligheter?
Varför är det så lätt att förföras av rörljud? Du är inte ensam - jag har lyssnat på rör i över 30 år men inte längre.
Hur definieras varmt ljud - tekniskt respektive upplevelsemässigt?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-09-28 23:03

Varför frågar ni inte om kompisen har likadana högtalare och ett identiskt rum?

mannebrother

Inläggav mannebrother » 2016-09-28 23:18

Stort TACK för alla svar!

Ja, alltså min kompis bor i Malmö och jag i Stockholm så annars skulle jag ju låna hans förstärkare, som är en gammal 70-tals variant (kan vara B&O?)

Rummet ser ut som följer där högtalarna är de två H:na, som står riktade ut från väggen mot den andra långsidan. Har ingen matta, men rätt mycket prylar i form av böcker vinyler soffa osv.) Inte alldeles kalt med andra ord..

I---------- -I
IH I
I I
IH I
I I
I I
I I
I------------

att LÅNA hem en rörförstärkare låter som ett bra tips, som jag borde tänkt på själv!

Känns som att det är lite olika bud på om högtalarna eller förstärkaren gör störst skillnad. Men man kan ju alltid testa.

OM rörförstärkare - vilken ska man ha som går att köpa hyfsat billigt begagnat?

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2016-09-28 23:31

dynaco sca35 ( en integrerad förstärkare med phono ingång, enkel uppbyggnad, 2x17w ) kommer ibland
förbi på tradera ( jag gav en länk till en som gick nyss ) berornde på skick 1500 - 4000 kronor.
Nästa alla komponenter finns som reservdelar om man behöver, billiga slutrör ( EL84 ) och de förmodligen
bästa utgångstransformatorerna som gjorts.

Det passerar också EDISON , fina förstärkare från erik andersson "still going strong", rekommenderas !
( det finns fler att välja på , bara de vanligaste av de små )
Akta dig bara för "moddade" grejor, kan vara lurigt att hålla dem vid liv, och dessutom, de flesta "moddar" gör
intent för att förbättra ljudet / naturtrogenheten utan kan tom vara en försämring. Original är alltid ok och dessutom
billigare att handla.

Börja med något billigt, 2x15w räcker långt, och det kostar inte så mycket. Om du "får smak" kan du alltid byta
upp dig, och om du då har en förstärkare i gott skick ( original) så har du lättare att sälja den .

Om du lyckas låna hem något , lita till dina öron !

Peter h

mannebrother

Inläggav mannebrother » 2016-09-28 23:42

Tack igen för tips Peter h! Jag ska hålla utkik efter dessa och andra som dyker upp. Lita på öronen är ett bra tips som jag borde tagit till mig tidigare.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-29 00:30

Varmare ljud än så här får man inte :-)
Bilagor
the-sound-torch-flaming-17383.jpg
the-sound-torch-flaming-17383.jpg (37.21 KiB) Visad 3041 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-29 00:35

I min mening så blir extremt låg distorsion och rak frekvensgång automatiskt ett "varmt ljud" dvs inget sticker ut och gör illa. Alltså, skaffa bättre grejor vilka de än är så löser det sig ... typ ... :D

I TS fall verkar det som att förstärkare och eventuellt pickuperna på skivspelarna är flaskhalsarna, NAD 326 är kanske lite klen och grå för dennes högtalare, och pickuper har han inte ens nämnt vilka han använder. Min erfarenhet av NAD:s lägre produkter är i alla fall att de låter rätt tunt och transistor, så byte av förstärkare lär kunna ändra på en hel del. Jag har inte hört de aktuella högtalarna men de ser ut som en seriös konstruktion så det borde kunna gå att kräma ut en del mer "värme" ur dem. Placering av högtalarna och dämpning i rummet är faktorer som inte bör glömmas bort. Jag menar vilka högtalare som helst kan låta skit random utplacerade i ett kalt rum.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

mannebrother

Inläggav mannebrother » 2016-09-29 01:07

Allright, nu börjar det ta sig! :D

Vad gäller rummet/aukustiken så bor jag inte ensam, så estetiken kommer eventuellt bli ett reellt hinder. Vad är några enkla tips på åtgärder jag kan vidta? Jag har tex ingen matta, så det känns ju som en första grej att försöka få in i lägenheten.

Jag kommer ev. kunna låna hem en Dynaco SCA-35 redan i morgon. Ska spela på den hela kvällen och se om det gör någon större skillnad.

Vad gäller pickuper så har jag en Ortofon samt en Numark Carl Cox series 1 någonting tror jag.

Jag tror att jag ska testa med förstärkaren först, se om det blir någon skillnad, samt eventuellt gå vidare och byta ut högtalarna längre fram. Det var någon som sade att det är bra med förstärkare och högtalare i olika spektrum (den ena varm/fuzzy och den andra mer krispig och klar). Någon som kan bekräfta/dementera detta?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-29 01:37

mannebrother skrev:Allright, nu börjar det ta sig! :D

Vad gäller rummet/aukustiken så bor jag inte ensam, så estetiken kommer eventuellt bli ett reellt hinder. Vad är några enkla tips på åtgärder jag kan vidta? Jag har tex ingen matta, så det känns ju som en första grej att försöka få in i lägenheten.

Jag kommer ev. kunna låna hem en Dynaco SCA-35 redan i morgon. Ska spela på den hela kvällen och se om det gör någon större skillnad.

Vad gäller pickuper så har jag en Ortofon samt en Numark Carl Cox series 1 någonting tror jag.

Jag tror att jag ska testa med förstärkaren först, se om det blir någon skillnad, samt eventuellt gå vidare och byta ut högtalarna längre fram. Det var någon som sade att det är bra med förstärkare och högtalare i olika spektrum (den ena varm/fuzzy och den andra mer krispig och klar). Någon som kan bekräfta/dementera detta?

Det är en hel kedja där alla ingående delar bidrar eftersom ingenting egentligen är 100% ofärgat IRL även om LTS tycker så om vissa produkter, så att prova sig fram är en bra början tills man vet vad man skall lyssna efter det kommer såsmåningom när man börjat fatta vad man gillar.

En matta i lyssningsrummet vore verkligen, ja, ovärdeligt. Prova också att ha högtalarna närmare varandra och närmare väggen om du har dom långt ut. Kolla var du brukar sitta och lyssna och vinkla in dom 15 grader mot den positionen. LIte att börja med ....
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

mannebrother

Inläggav mannebrother » 2016-09-29 01:58

Ok, do your worst.. Se bifogad bild på vardagsrummet.

Är placeringen helt uppåt väggarna? (Eller just uppåt väggarna kanske vore önskvärt?)

Check på mattan, ska förhandla fram det!
Bilagor
image.jpg
image.jpg (92.16 KiB) Visad 3020 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-09-29 07:37

Rummet lutar ju åt vänster så ljudet har en tuff match i ständig uppförsbacke 8) .

Allvarligt, så är det nog främst rummet som kan påverka ljudet mest. Hörnplacering är ofta inte så fördelaktigt. Kan ge bumlig och ojämn bas. Jag skulle prova att flytta runt högisarna för att se vad som händer. Mattor, gardiner och saker på väggarna brukar ge bra resultat.

Spontant tänkte jag NAD, när jag läste rubriken - men det hade du ju redan... Högtalarna har jag inte hört, men det finns säkert de som smakar bättre, men då kostar det ju också, som bekant. Kanske saknar du en (eller flera) sub för att få fylligare/varmare ljud?

Lycka till!

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2016-09-29 07:56

mannebrother skrev:Allright, nu börjar det ta sig! :D

En utmärkt början att ta en sak i sänder.
Ja, jag tror nog att du kommer att uppleva skillnaden, och det kan bli så att det blir odramatiskt att
lyssna till sca35, men när du byter tillbaka så låter det risigt.
Öronen reagerar inte på "välljud" men märker försämring.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-09-29 10:28

En förklaring till varmt "rörljud" kan vara att många rörförstärkare har rätt hög utgångsimpedans. Det gör att man får bashöjning runt högtalarens resonansfrekvens (plus en del annan påverkan på resten av frekvensområdet), vilket kan upplevas som "varmt" ljud. Sådant är mycket enkelt att prova: koppla ett motstånd på några ohm i serie med högtalarsladden.

Ett exempel kan ses här, en mätning Stereophile gjort.

Titta på den svarta kurvan ("Gray" står det i texten). Den visar tonkurvan när deras simulerade högtalare är ansluten. Förstärkarens utgångsimpednas är i storleksordningen 1 ohm.
http://www.stereophile.com/content/schi ... asurements
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-29 11:08

mannebrother skrev:Ok, do your worst.. Se bifogad bild på vardagsrummet.

Är placeringen helt uppåt väggarna? (Eller just uppåt väggarna kanske vore önskvärt?)

Var sitter du egentligen och lyssnar? Ser ut som soffan står i rät vinkel i förhållande till högtalarna på vänstersidan. Soffan kanske har en lång divan-del som du ligger på för att hamna i sweetspot?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-09-29 11:29

Är det säkert att man vill ha ett varmt ljud i längden? Ett kallt ljud vill man ju förstås inte ha, men för mycket och för lite skämmer allt heter det ju, och lagom är bäst.
Varken varmt eller kallt, dvs neutralt (även kallat ofärgat) är det jag siktar mot, och same-ness är inte min melodi. Vill jag höra varma toner så väljer jag musik som har sådana klanger.
Jag har haft ett par rörförstärkare långt tillbaka som gav ett tjockt och murrigt ljud. Det bevisar förstås inget, annat än att inte alla rörförstärkare är bra.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-09-29 11:52

RogerGustavsson skrev:
mannebrother skrev:Ok, do your worst.. Se bifogad bild på vardagsrummet.

Var sitter du egentligen och lyssnar? Ser ut som soffan står i rät vinkel i förhållande till högtalarna på vänstersidan. Soffan kanske har en lång divan-del som du ligger på för att hamna i sweetspot?

En stol i sweetspot med värmande element i ryggen. Blir musiken tråkig är det bara att börja kika på grannarna med kikaren.. Ja det ser lite vridet ut om det sits i soffan?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-29 13:33

peterh skrev:

http://www.ebay.com/itm/YAQIN-CD2-6J1-Tube-Signal-Upgrade-CD-Buffer-Processor-CD-DVD-Player-220-240v-DE-/291841279967?hash=item43f31887df:g:3woAAOxyrUVRmz-4

SNAKEOIL !

En som nyligen såldes på tradera : http://www.tradera.com/item/170613/2649 ... orstarkare

Rör-Preamps verkar användas ganska flitigt vid inspelningar när man vill vintage klang på ljudet, varför skulle det inte gå att lägga på i efterhand om man tycker det är mysigt?
https://www.thomann.de/se/preamps.html?filter=true&feature-11618=true

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2016-09-29 13:44

dewpo skrev:
peterh skrev:

SNAKEOIL !

Rör-Preamps verkar användas ganska flitigt vid inspelningar när man vill vintage klang på ljudet, varför skulle det inte gå att lägga på i efterhand om man tycker det är mysigt?

Det beror på om man önskar ha en återgivning som liknar det naturliga ljudet eller
om man vill ha ett manipulerat ljud ( sockrat för att låta behagligt).

Vill man behålla den ursprungliga ljudinformationen kan man naturligtvis inte "sockra ljudet" ( se debatter
om loudness war som påminner om frågeställningen). Strävar man efter att återge akustisk musik så nära
dess uppförande som möjligt så är en ren rörförstärkare ofta ganska nära idealet.
Det finns naturligtvis "grus"förstärkare som inte förvränger så mycket, men då blir det en helt annan prisklass.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-29 13:58

peterh skrev:
dewpo skrev:
peterh skrev:
SNAKEOIL !

Det beror på om man önskar ha en återgivning som liknar det naturliga ljudet eller
om man vill ha ett manipulerat ljud ( sockrat för att låta behagligt).

Vill man behålla den ursprungliga ljudinformationen kan man naturligtvis inte "sockra ljudet" ( se debatter
om loudness war som påminner om frågeställningen). Strävar man efter att återge akustisk musik så nära
dess uppförande som möjligt så är en ren rörförstärkare ofta ganska nära idealet.
Det finns naturligtvis "grus"förstärkare som inte förvränger så mycket, men då blir det en helt annan prisklass.

Vist det finns rörförstärkare med neutralt ljud den jag själv äger låter ganska neutralt, men sen finns det även rörförstärkare med mer "sockrat" vintage ljud! Beroende på vilket man fördrar... Men jag förstår ändock inte varför det är sån tabu att lyssnaren "sockrar" om han föredrar det, När nästan allt är "sockrat sockersött" redan i studion. Nu finns det förvisso de som klagar även på att producenter "sockrar" för mycket! Men det verkar ändå ganska accepterat...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-09-29 14:12

peterh skrev: Strävar man efter att återge akustisk musik så nära

En bra rörförstärkare kan låta väldigt bra, men värdeordet borde nog vara just "bra" och inte "varmt"?
F.ö. så är förstås kiseltransistorer tillverkade av kiselsand eller "grus".
Precis som glaset i rörförstärkarnas rör är tillverkat av kiselsand eller "grus"!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2016-09-29 14:21

Min uppfattning är :
En bra förstärkare, oberoende av teknologi, skall inte låta alls, den skall bara se till att driva högtaleriet.
Så långt håller jag med, det skall varken låta "varmt" "sockrat" eller "bra", det skall bara vara inspelningen med
den ursprungliga musiken.

Men jag är medveten om att det också finns åsikter om att det skal låta "sockrat" eller mäktigt eller på något
annat sätt, detta har förmodligen samband med den musik man tycker om. Därför blir det så laddat när man
diskuterar audio apparater, man har olika mål för verksamheten.

Min erfarenhet är att jag tröttnar på och säljer transistorgrunkor, men jag behåller de flesta rörgrejor jag provat
eller byggt. Musiken kommer bäst till sin rätt i rörgrejorna.

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2016-09-29 14:45

Tips: Låna hem din kompis rörhäck och se om det blir varmare på det sätt som du tänkt dig.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-29 19:29

shaft skrev:Tips: Låna hem din kompis rörhäck och se om det blir varmare på det sätt som du tänkt dig.

Och koppla in din Nad hos honom!
Don’t just do something, sit there.

mannebrother

Inläggav mannebrother » 2016-09-29 19:49

Igen - tack för alla tips! Som sagt total nybörjare och alla tips är välkomna!

Diskussionen om varmt ljud lämnar jag till andra. Jag vill bara att det ska låta bra - i mina öron.

En till fråga! Har lånat hem en dynaco sca-35. Har banankontakter i högtalarna, men inte på andra sidan. Säljaren har skruvat dit bananuttag (?) på baksidan, som dock går att skruva bort. Är det bara att liksom få in metallfransarna på högtalarkabeln under skruven? Min tanke är att de ska sitta på 8 ohm (eftersom min högtalare verkar ligga på 6 ohm).

Vidare antar jag att kaveln som går in på röda sidan på högtalaren ska in på ovansidan på dynacon. Är det riktigt??

@Peterh, du kanske kan svara på detta?
Bilagor
image.jpg
image.jpg (146.36 KiB) Visad 2730 gånger
image.jpg
image.jpg

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-09-29 20:19

darkg skrev:
shaft skrev:Tips: Låna hem din kompis rörhäck och se om det blir varmare på det sätt som du tänkt dig.

Och koppla in din Nad hos honom!

Mycket bra förslag. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-09-29 21:21

Dynaco SCA-35 är ett dåligt exempel på rörförstärkare. Jag har byggt om mitt exemplar i 30 år nu utan att lyckas få den att låta hyfsat. Det går inte. Numera misstänker jag Dynacos utgångstransformatorer som boven.

Nästa

Återgå till Köpråd