Vad rekommenderas att man har för förförstärkare för just rör-block? Kan man välja något nytt med t ex både analoga och optiska ingångar eller skall man gå bakåt och få tag i något äldre?
Kan det bli fel?
Moderator: Redaktörer
ljungberg_Sthlm skrev:Jag går i tankarna om att köpa 2 st rörblock. Dessa har 15-20 år på nacken.
Vad rekommenderas att man har för förförstärkare för just rör-block? Kan man välja något nytt med t ex både analoga och optiska ingångar eller skall man gå bakåt och få tag i något äldre?
Kan det bli fel?
ljungberg_Sthlm skrev:Tackar för tipset. Med tanke på vad rörstegen kostar så blir det ett begagnat försteg. Hade varit lätt med en modern som kan svälja moderna signalkällor.
Men som ni säger så kanske det färgar ljudet och det vill jag verkligen inte.
Tips på bra försteg att googla på mottages?
paa skrev:På ett passivt försteg varierar impedansen på ingångarna när man vrider på volymkontrollen. Det ger inte optimal impedans på ingångarna, utan olika källor kan driva detta på olika bra sätt, och kan i och med detta faktiskt i olyckliga fall förvränga ljudet.
Ett aktivt försteg tar hand om impedansanpassningen på ett bättre sätt.
ljungberg_Sthlm skrev:Dynaco känns lite för gammalt i detta sammanhang. Hade däremot varit skillnad om man kört deras rörsteg.
ljungberg_Sthlm skrev:Jag går i tankarna om att köpa 2 st rörblock. Dessa har 15-20 år på nacken.
Kan det bli fel?
sprudel skrev:ljungberg_Sthlm skrev:Jag går i tankarna om att köpa 2 st rörblock. Dessa har 15-20 år på nacken.
Kan det bli fel?
Ja, det kan bli fel. Du får vara mån om impedansanpassningen. Vad är det för rörsteg du skaffat? Har du uppgifter om ingångsimpedans.
ljungberg_Sthlm skrev:Det är 2 st olika kombon jag kikat på.
Antique sound labs hurricane samt EAR 509.
Tekniska data EAR;
tekniska data Uteffekt 100 W / kanal (20 Hz-20 kHz@0.25% THD vid 4, 8 eller 16 ohm) Power bandbredd 12Hz - 60 kHz till mindre än 0,5% THD Intermodulation Distortion (IMD) Mindre än 0,2% på alla nivåer mellan 10 MW och 100W Dämpfaktor 20 Signal brusförhållande 96 Ingångskänslighet 1,2 V Input 25 k ohm Strömförbrukning 200 W Vikt 18 kg Storlek 300 x 254 x 150mm (B x D x H) Rörbestyckning 2 x ECC83, 1 x ECC85, 2x PL 509 (PL519, EL 509, 40KG6A)
Hurricane;
Input sensitive 1.7V.
- Power request 610W.
- Fuse 10A Slow blow.
- Power cord Detachable.
- Output Termininal 5 Way Gold Plate Heavy duty.
- Chassis Finish Shinning Steel.
- Front Panel Finish Aluminium /Gold /Silver or Black Anodizing.
- Tube Complement KT88 x 8,6SN7 x 3.
ljungberg_Sthlm skrev:Aj då. Det jag läst har varit positiv även om man får vara lite subjektiv bland alla forum.
ljungberg_Sthlm skrev:Har du egna erfarenheter av just denna modell?
Flint skrev:ljungberg_Sthlm skrev:Dynaco känns lite för gammalt i detta sammanhang. Hade däremot varit skillnad om man kört deras rörsteg.
Glöm PAS 3X. Som du säger, föråldrat, precis som resten av Dynacos rörprylar. Personligen har jag tappat respekten för märket även om det tog tid. Fördomar kan sitta hårt oavsett om dom är positiva eller negativa. Köp ett försteg som passar ditt syfte användarmässigt.
ljungberg_Sthlm skrev:Får man fråga vad för övrig utrustning du hade vid tillfället? Högtalare? Försteg etc.
ljungberg_Sthlm skrev:Jag tror dig. Är däremot nyfiken på vad övriga anläggningen bestod av
Som ett exempel när jag hade dynaudio så lät dem apa med pioneer men superb med Hegelgäller att hitta balans i anläggningen.
Tycker bara det är skumt med tanke på alla lovord i hifipressen.
Användare som besöker denna kategori: MusicMan och 15 gäster