Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
galder skrev:Jaha, så vad gör man nu då?
galder skrev:Det man kan se skillnad på är att med högtalaren vid nära väggplacering så har den lite mer utsläckningar än annars.
I fri placering kan du ser mer av hur högtalaren uppför sig utan rummets inverkan. I tänkt rumsplacering kan du mäta hur och hur mycket konstruktionen påverkas av närheten till reflekterande ytor.
petersteindl skrev:Om man gör mätning i frifält på exempelvis höger Carlssonhögtalare så kan man göra en mätning till där man ställer vänster Carlssonhögtalare bakom d v s rygg mot rygg. Då simulerar man en vägg utan att behöva flytta något i mätuppställningen och kan då lätt jämföra mätresultaten.
Mvh
Peter
galder skrev:En detalj jag noterade vid mätning av direktljudet på nivån under 1kHz, var att basen hade högst medelnivå uppmätt fritt i rummet. Medan sedan vid olika avstånd till sidoväggen gav lite olika resultat, med lite djupare dipp, under 500Hz, vid kortare sidoväggsavstånd men samtidigt lite mindre toppigt resultat, (eg. lite bredare, rakare respons) i högre frekvenser än med längre sidomåttsavstånd. En balansgång m.a.o. Får nog studera detta lite närmare, för att hitta det ultimata sidoväggsavståndet. Vi pratar här om 1-2dB i nivåskillnad. I extremfallet jämfört med uppmätning fritt i rummet för dippen om uppåt 5dB! Nu börjar jag verkligen förstå betydelsen av rummets påverkan när man ser det praktiska resultatet.
galder skrev:Jo jag är med på vad du skriver Mats. Men ändock.
Ja då har man mätt hur frekvensgången ser ut till olika sidoväggsavstånd, för denna konstruktion.
Jag kunde konstatera att fysikens lagar fortfarande gäller, (vilket du i viss mån beskrev Mats).
Mina mått gäller sidovägg till diskantens centrum. Uppdelningen vid 1500Hz gjordes inte på exakt detaljnivå vad beträffar frekvensgångens jämnhet, för de olika avstånden, utan lades där för att begränsa kurvorna uppåt i frekvens, för överskådlighetens skull. Satte tidsfönstret till 3ms.
I detta fall så fungerade det inte med sidoväggsavstånd under 0,5m. Bäst resultat, med vilket jag avser rakast frekvensgång mellan 20 – 1500Hz, (med hänsyn taget till att mätningarna är osäkra under ca 300Hz. Men ändå så är förhållandet för mätningarna lika), fick jag med ett avstånd om 0.5 – 0.75m, med fördel för 0.75m. Över 1500Hz så är det hyfsat lika även för större avstånd, men sämre för kortare avstånd då kraftiga utsläckningar uppträdde.
Resultatet återspeglar sig vid totalljudsmätningar. Och detta går väl också att räkna på för den som besitter kunskapen och har det intresset.
För att uppnå 0.75m, så skulle jag behöva möblera om. Vilket är något jag får fundera på hur jag skulle kunna lösa.
galder skrev:Nåväl, oavsett tidsfönster 3-10ms så blir fekvensgången jämnare med sidoväggsavstånd 0,75m.
galder skrev:Jo den var väl 10% för liten har jag för mig Naq sade. Viss verkan var ju tänkt att ramen skulle ta hand om som kompensation. Så visst det skulle ju kanske gå att förbättra. Men samtidigt så vill man ju inte ha en stor blaffa med dämp på väggen. Sedan nämnde väl IÖ något om någon åtgärd att ta hand om (yttre) sidoreflexen i något sammanhang. Man kanske skulle ha en huv som du, och på OA58/60 att gömma dämpet under,om det nu skulle bli aktuellt med mer sådant.
galder skrev:Din konstruktionslösning kanske kräver lite house curve för att fungera i basen?
galder skrev:Vad är det som förhindrar att du inte kan lyfta nivån över 5kHz?
galder skrev:Hur fick du till en så lugn kurva i diskanten?
galder skrev:Vilken diskant använder du?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster