Testa ny låda till hemmabion.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare

Re: Testa ny låda till hemmabion.

Inläggav boom » 2016-09-29 12:17

fs 18.5
mms 308g
cms 0,23
vas 220l
sd 804
le0,45
xmax one way 22.5
bl 18.9
re3.7
qes 0.37
rms 5.99
qts 0.35
p max 600 watt

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-09-29 12:25

boom skrev:fs 18.5
mms 308g
cms 0,23
vas 220l
sd 804
le0,45
xmax one way 22.5
bl 18.9
re3.7
qes 0.37
rms 5.99
qts 0.35
p max 600 watt

Eeh var har du fått det ifrån?
Sweet like Danish

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-09-29 12:28

Har lämnat rätt parametrar i tidigare inlägg.
Bilagor
Screenshot_20160929-061312.png
Screenshot_20160929-061312.png (195.91 KiB) Visad 4041 gånger
Sweet like Danish

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-09-29 12:29

Pinhead75 skrev:Har lämnat rätt parametrar i tidigare inlägg.

Bl= 18.126
Sweet like Danish

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-09-29 12:38

Pinhead75 skrev:Är inte BL 115.6/2/3.2=18.125?

115.6 = BL² / RE
RE = 3,2
BL = sqrt(115,6 / 3,2) = 19,23

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-29 12:50

Pinhead75 skrev:
mms 308g
cms 0,23
vas 220l
sd 804
le0,45
xmax one way 22.5
bl 18.9
re3.7
qes 0.37
rms 5.99
qts 0.35
p max 600 watt

Ett bättre förslag !

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-09-29 13:41

DQ-20 skrev:
HenrikE skrev:
Pinhead75 skrev:Har fått tips att det sitter 3 st spiders i sandwich konstruktion...om jag hade lyckats skära loss dom två översta hade det gjort underverk för Fs.

Detta var det ingen som nappade på. Ingen aning hur enkelt det är att göra utan att sabba elementet, men det kan vara värt att fundera på. Om man skjuter från höften och säger att kompliansen blir tre gånger så stor och mekaniska dämpningen tre gånger mindre med två av tre spiders borta, blir det hela klart roligare. Qts kommer ner till 0.44 och resonansfrekvensen sjunker till 21 Hz.
Moddade elementet är de röda kurvorna. Det är Bastas förslag rakt av, en låda på 390 liter med porten avstämd till 20.3 Hz. Jämför med de blå för omoddat element i 375 liter / 23 Hz.

De är intressant som exempel, men jag undrar hur lämpligt det är att ta bort 2 av 3 spiders. Jag tänker mig att de sitter där av fler orsaker än att få ned kompliansen.

/DQ-20

Förmodligen inte lämpligt alls. Centreringen blir ju tex också mycket vekare. Det är uppenbar risk att de inte fungerar som man tänkt sig. Talspolen skrapar kanske i någonstans när man drar på. Eller så går det galet på något annat sätt. Jag hade mycket hellre försökt sälja dem och köpa några fina 12-tummare istället. Men om det visar sig att det inte går att få vettigt betalt för dem kan väl moddning vara ett alternativ till att de bara ligger och skräpar.

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-09-29 13:46

boom skrev:
Pinhead75 skrev:
mms 308g
cms 0,23
vas 220l
sd 804
le0,45
xmax one way 22.5
bl 18.9
re3.7
qes 0.37
rms 5.99
qts 0.35
p max 600 watt

Ett bättre förslag !

ae ib 18?
Sweet like Danish

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-09-29 13:51

HenrikE skrev:
DQ-20 skrev:
HenrikE skrev:Detta var det ingen som nappade på. Ingen aning hur enkelt det är att göra utan att sabba elementet, men det kan vara värt att fundera på. Om man skjuter från höften och säger att kompliansen blir tre gånger så stor och mekaniska dämpningen tre gånger mindre med två av tre spiders borta, blir det hela klart roligare. Qts kommer ner till 0.44 och resonansfrekvensen sjunker till 21 Hz.
Moddade elementet är de röda kurvorna. Det är Bastas förslag rakt av, en låda på 390 liter med porten avstämd till 20.3 Hz. Jämför med de blå för omoddat element i 375 liter / 23 Hz.

De är intressant som exempel, men jag undrar hur lämpligt det är att ta bort 2 av 3 spiders. Jag tänker mig att de sitter där av fler orsaker än att få ned kompliansen.

/DQ-20

Förmodligen inte lämpligt alls. Centreringen blir ju tex också mycket vekare. Det är uppenbar risk att de inte fungerar som man tänkt sig. Talspolen skrapar kanske i någonstans när man drar på. Eller så går det galet på något annat sätt. Jag hade mycket hellre försökt sälja dem och köpa några fina 12-tummare istället. Men om det visar sig att det inte går att få vettigt betalt för dem kan väl moddning vara ett alternativ till att de bara ligger och skräpar.

Eftersom ni verkar veta bättre än Jay som tillverkat dom så har ni ju framtiden utstakad...börja tillverka basar vetja.
kan ju tillägga att en person som byggt basar som ligger tvåa i världen på db drag med 181!!! decibel kan nog inget om talspolar spiders osv.
Sweet like Danish

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-29 13:57

Pinhead75 skrev:
HenrikE skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Eftersom ni verkar veta bättre än Jay som tillverkat dom så har ni ju framtiden utstakad...börja tillverka basar vetja.
kan ju tillägga att en person som byggt basar som ligger tvåa i världen på db drag med 181!!! decibel kan nog inget om talspolar spiders osv.

Fniss :mrgreen:
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-09-29 14:01

Pinhead75 skrev:
HenrikE skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Men du måste ju förstå att ett element kan vara optimerat för olika användningsområden. Det stora problemet med dina basar är att de inte alls är tänkta att sitta i en stor basreflexlåda, det ser man direkt på parametrarna utan att köra en enda simulering. De är direkt olämpliga för det. Men de funkar säkert bra om man använder dem som tillverkaren har tänkt sig.

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-09-29 14:13

HenrikE skrev:
Pinhead75 skrev:
HenrikE skrev:Förmodligen inte lämpligt alls. Centreringen blir ju tex också mycket vekare. Det är uppenbar risk att de inte fungerar som man tänkt sig. Talspolen skrapar kanske i någonstans när man drar på. Eller så går det galet på något annat sätt. Jag hade mycket hellre försökt sälja dem och köpa några fina 12-tummare istället. Men om det visar sig att det inte går att få vettigt betalt för dem kan väl moddning vara ett alternativ till att de bara ligger och skräpar.

Men du måste ju förstå att ett element kan vara optimerat för olika användningsområden. Det stora problemet med dina basar är att de inte alls är tänkta att sitta i en stor basreflexlåda, det ser man direkt på parametrarna utan att köra en enda simulering. De är direkt olämpliga för det. Men de funkar säkert bra om man använder dem som tillverkaren har tänkt sig.

Och eftersom jag precis pratat med honom angående minskad effektålighet andra problem som kunde uppstå osv så litar jag på honom. Det var hans förslag att ta bort 2st spiders. om det skiter sig kunde han peronligen komma och möta mig i Helsingör med en omkoningssats med annan kon och spider men sammma spole och surround enligt hans rekomendationer.
Jag vet vad den är tillverkad för men tycker det är kul att testa okonventionella saker, kan man modda med ett bra resultat varför inte. köper era synpunkter men att ni verkar tro att Jay inte vet vad han pratar om kan jag inte förstå. mvh Håkan.
ps...visste att det skulle gå åt dagis hållet.
Sweet like Danish

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-09-29 14:18

Pinhead75 skrev:
HenrikE skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

dB-drag har inte så mycket med väl-ljud att göra. Basarna byggs ju med helt andra prioriteringar.
För sådana basar måste tåla massor effekt och mekaniska krafter.

Om Jay säger att det fungerar att ta bort två spindlar så gör det säkerligen det, om det redan testats har han kanske data för ett sådant element ? Då kan vi ju fortsätta bolla i tråden.

Och angående tips om "det ultimata elementet" har detta stötts och blötts många gånger, en del användare och applikationer kräver olika saker.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-09-29 15:04

Doofus skrev:
Pinhead75 skrev:
HenrikE skrev:Förmodligen inte lämpligt alls. Centreringen blir ju tex också mycket vekare. Det är uppenbar risk att de inte fungerar som man tänkt sig. Talspolen skrapar kanske i någonstans när man drar på. Eller så går det galet på något annat sätt. Jag hade mycket hellre försökt sälja dem och köpa några fina 12-tummare istället. Men om det visar sig att det inte går att få vettigt betalt för dem kan väl moddning vara ett alternativ till att de bara ligger och skräpar.

dB-drag har inte så mycket med väl-ljud att göra. Basarna byggs ju med helt andra prioriteringar.
För sådana basar måste tåla massor effekt och mekaniska krafter.

Om Jay säger att det fungerar att ta bort två spindlar så gör det säkerligen det, om det redan testats har han kanske data för ett sådant element ? Då kan vi ju fortsätta bolla i tråden.

Och angående tips om "det ultimata elementet" har detta stötts och blötts många gånger, en del användare och applikationer kräver olika saker.

Helt rätt doofus...jag tackar för hjälpen jag fått av vissa och även andra som inte varit så positiva. får se vart det slutar! Kanske i moll fast nog mest troligt i dur
Sweet like Danish

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-09-29 16:51

Pinhead75 skrev:
boom skrev:
Pinhead75 skrev:

Ett bättre förslag !

ae ib 18?

inte ens rätt .

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-09-29 16:57

boom skrev:
Pinhead75 skrev:
boom skrev:Ett bättre förslag !

ae ib 18?

inte ens rätt .

Fasiken....ge en ledtråd
Sweet like Danish

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-09-29 17:09

Pinhead75 skrev:
boom skrev:
Pinhead75 skrev:
ae ib 18?

inte ens rätt .

Fasiken....ge en ledtråd

Inte nån dayton bas dom verkar ge upp för lätt hehe
Sweet like Danish

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-09-30 11:35

https://youtu.be/G-JY5BtQD4A
Halvtaskig video ca 10-25 Hz.
Var lite försiktig första svepet!
Andra krämade jag på bättre mellan 1-35hz men filmade inte. Kommer en video med lite bättre power och bild.
Klen bas under 30hz sa någon hehe.
Senast redigerad av Pinhead75 2016-09-30 12:03, redigerad totalt 1 gång.
Sweet like Danish

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-09-30 11:42

Pinhead75 skrev:https://youtu.be/G-JY5BtQD4A
Andra kramade jag på bättre mellan 1-35hz men filmade inte. Kommer en med lite bättre power och bild.

Ge tips på låtar med bra bas tex infected mushroom mm eller om ni har nån bra subwoofer test man kan spela.
Sweet like Danish

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-30 12:06

Pinhead75 skrev:
Andra kramade jag på bättre mellan 1-35hz men filmade inte. Kommer en med lite bättre power och bild.

Ge tips på låtar med bra bas tex infected mushroom mm eller om ni har nån bra subwoofer test man kan spela.

HiFi institutets testskiva med elbasbakgrunden från en Peter Holm-låt.
Spelas med försiktighet då den kan blåsa en bas om man tar i för mycket.
Yello, The race. Dynamisk och mycket basrik samt klangrik.
Senast redigerad av Perfector 2016-09-30 12:18, redigerad totalt 1 gång.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-09-30 12:17

Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-30 12:28

Vad är det testet ska visa? I nuvarande konfiguration (IB) så kan man förvänta sig att elementet fungera fint om uppgivna parametrarna stämmer (Fs ca 36 Hz, Q ca 0,6-0,7). Ingen har väl ifrågasatt det? Parametrarna är ganska lagom för att fungera långt ned i frekvens även utan EQ. PROBLEMET som tråden handlar om är att elementet är olämpligt att placera i en låda. För en sluten låda skulle elementet behöva en mjukare upphängning så att fjädringen i låda blir "lagom". Luftens fjädring är dessutom mer linjär än upphängning. En basreflexlåda är "uteslutet" (se tidigare uträkningar i tråden) eftersom magnetsystemet, trots relativt hög Bl-produkt, är för svagt för det. För IB är det dock alldeles lagom. En sluten låda för att bevara IB-egenskaperna blir gigantisk och kommer sannolikt att behöva EQ. Måste du av något skäl göra en låda skulle jag personligen göra en sluten provlåda på 220 liter helt fylld med mineralull. Det bör ge ett q-värde i låda runt 0,7 vid ca 40-44 Hz (dvs. "maximally flat") och under det kan man lägga på EQ om man vill. För max dB skulle man dimensionera helt annorlunda, t.ex. genom att lägga en portresonans vid elementets resonansfrekvens och sedan bara "mosa på". Det skulle låta förjävligt på vanlig musik dock eftersom det ger en fenomenal puckel i tonkurvan.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-09-30 13:01

MagnusÖstberg skrev:Finns inget vettigt att göra med dem i basreflexlåda.

Köp läget. Var de tänka till att använda hemma får du leka själv. Ren skit för det.

ÄVEN I EN IB??
Sweet like Danish

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-30 13:55

Pinhead75 skrev:

Köp läget. Var de tänka till att använda hemma får du leka själv. Ren skit för det.

ÄVEN I EN IB??

Visst är det härligt när hjälpsamheten riktigt rinner över kanten på bägaren.
Välkommen till faktiskt.

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-09-30 14:04

Japp suck!!! :wink:
Sweet like Danish

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-09-30 14:08

Ger upp tanken på en portad låda, kommer försöka testa olika EQ inställningar på dspn och i min Yamaha Rx-v1073 reciever för att få till ett ljud som passar både till film och musik.
Sweet like Danish

Pinhead75

Inläggav Pinhead75 » 2016-09-30 14:09

DQ-20 skrev:

Vad är det testet ska visa? I nuvarande konfiguration (IB) så kan man förvänta sig att elementet fungera fint om uppgivna parametrarna stämmer (Fs ca 36 Hz, Q ca 0,6-0,7). Ingen har väl ifrågasatt det? Parametrarna är ganska lagom för att fungera långt ned i frekvens även utan EQ. PROBLEMET som tråden handlar om är att elementet är olämpligt att placera i en låda. För en sluten låda skulle elementet behöva en mjukare upphängning så att fjädringen i låda blir "lagom". Luftens fjädring är dessutom mer linjär än upphängning. En basreflexlåda är "uteslutet" (se tidigare uträkningar i tråden) eftersom magnetsystemet, trots relativt hög Bl-produkt, är för svagt för det. För IB är det dock alldeles lagom. En sluten låda för att bevara IB-egenskaperna blir gigantisk och kommer sannolikt att behöva EQ. Måste du av något skäl göra en låda skulle jag personligen göra en sluten provlåda på 220 liter helt fylld med mineralull. Det bör ge ett q-värde i låda runt 0,7 vid ca 40-44 Hz (dvs. "maximally flat") och under det kan man lägga på EQ om man vill. För max dB skulle man dimensionera helt annorlunda, t.ex. genom att lägga en portresonans vid elementets resonansfrekvens och sedan bara "mosa på". Det skulle låta förjävligt på vanlig musik dock eftersom det ger en fenomenal puckel i tonkurvan.

/DQ-20

tack för ett utförligt svar kör på ibn tills vidare. Mvh Håkan
Sweet like Danish

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-30 15:11

Pinhead75 skrev:Ger upp tanken på en portad låda, kommer försöka testa olika EQ inställningar på dspn och i min Yamaha Rx-v1073 reciever för att få till ett ljud som passar både till film och musik.

OM vi antar att parametrarna stämmer så BORDE en inställning helt utan EQ botten fungera bra till musik, men även hyggligt till film. Om tonkurvan känns "tillknycklad" i "rakt" läge kan man fundera på om det är själva rummet som ställer till ojämnheterna. Snabba kast i tonkurvan med toppar och dalar kommer sannolikt inte från elementen. Det här med högtalarnas anpassning till rummet är en djungel. Nackdelen med IB är just att experimenterandet med olika högtalarplaceringar är lite...vad ska vi säga...omständligt. Men lycka till med rattandet. Bilbas eller inte så är det 18 långslagiga tum vi diskuterar så helt utan företräden tror jag inte dina basar är. Men problemen hopar sig som tidigare sagts när man vill ha dem i en låda.

/DQ-20
Senast redigerad av DQ-20 2016-09-30 15:24, redigerad totalt 1 gång.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-09-30 15:22

Perfector skrev:
Pinhead75 skrev:

ÄVEN I EN IB??

Välkommen till faktiskt.

Visst var det en onödigt surmagad kommentar från MÖ men är det något som karaktäriserar tråden är det viljan att hjälpa, där faktisktianer lagt ned tid och lämnat input efter bästa förmåga. Själv har du ju knappt bidragit alls, vilket vi vid närmare eftertanke kanske skall vara tacksamma för.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-30 15:25

DQ-20 skrev:
Perfector skrev:
Pinhead75 skrev:
ÄVEN I EN IB??

Välkommen till faktiskt.

Visst var det en onödigt surmagad kommentar från MÖ men är det något som karaktäriserar tråden är det viljan att hjälpa, där faktisktianer lagt ned tid och lämnat input efter bästa förmåga. Själv har du ju knappt bidragit alls, vilket vi vid närmare eftertanke kanske skall vara tacksamma för.

/DQ-20

Och där bidrog du rikligt i samma ämne.
Jag kände att jag var ute på djupt vatten och sa därför inget i tråden förrän nyss och genast visar du ditt rätta ansikte.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum