Pro-Ject RS Line

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Pro-Ject RS Line

Inläggav shifts » 2016-09-30 14:43

Bild

CD Box RS + Pre Box RS Digital. Bild lånad från okänd källa

Bild

Pro-Ject DAC Box RS. Bild lånad från: http://www.the-ear.net/show-reports/bri ... ision-2014

Tänkte först starta tråden under Köpråd-delen, men tror den kommer passa bättre här.

Nu blir det lite DAC-fokus, även om jag tycker hela serien är intressant: De flesta fristående DAC:ar jag kikar på är antingen för dyra, för fula, kommer från totalt okända tillverkare eller har inte de funktioner jag skulle önska. Hostar jag upp över 5000 kr för en pryl jag redan har inbyggd i flera apparater och som förmodligen inte kommer ändra så värst mycket i återgivningen, ska banne mig allt vara så nära perfektion det bara går. Det borde inte behöva kosta 20000 kr eller 125000 kr eller 1250000 kr för detta (vilket det verkar som om man kikar på marknaden + recensioner).

Har helt missat Pro-Jects RS Line serie och upptäckte den när jag gav mig ut på jakt efter råd till Alexis tråd Minsta CD/DVD-transporten?. CD Box RS ser helt fantastisk ut, men upptäckte en rätt stor serie produkter, där de flesta utbyggnadsmöjligheter tycks vara täckta, förutom möjligen stöd för surroundformat, delningsfilter och HDMI-kopplingar.

Den del som intresserar mig mest är helt klart DAC Box RS, men det finns för få mätningar på denna (och de några av de få som finns verkar lite märkliga minst sagt) för att jag genast ska slänga mig på köpknappen. Funktionsmässigt verkar den fantastisk i alla fall (har nästan för många features).

Technical data Pro-Ject DAC Box RS

D/A-converter: Double Texas Instruments PCM-1792
8 x Oversampling design
Sampling rates: 32/44,1/48/88,2/96/176,2/192 kHz, (optical up to 96kHz)
Precision clock output: BNC (use with CD Box RS)
Frequency response: 20Hz - 50kHz (+0/-1dB)
Output stages: 6922 tube and solid state (switchable)
Analogue out: RCA/Cinch & XLR
Output voltage: max 4/2 Veff (XLR/RCA)
THD: 0,005% solid state out, 0,25% tube out
Signal to noise ratio: 100dB
Power consumption: <1 watt standby, 800/300mA max (tube/solid)
Outboard Power supply: 20V/3A DC (included)
Dimensions: W x H x D 206 x 72 x 200 (220mm with sockets)
Weight: 1010g without power supply

Frekvensområdet är ju intressant. Tänkte ta och maila dem och fråga hur det ser ut 0–20 Hz. Nämnde en märklig mätning och det var en privatperson som gjort en frekvensgångsmätning och såg att den fallit 6 dB vid 10 kHz. Tyvärr är det den enda sådana mätningen jag sett på produkten, men den går ju stick i stäv med vad de själva uppger. Hur en DAC skulle kunna falla så mycket är för mig en gåta, men detta måste undersökas. Det skulle ju göra den helt ointressant som produkt om det tappet stämde.

Finns även en variant av denna DAC med försteg och hörlursförstärkare: Pre Box RS Digital. De själva anger samma THD som produkten ovan, 0,005%, men ett oberoende (kanske felaktigt?) test gav den rätt extrema siffran 0,0006%. Måhända en helt irrelevant låg distorsion, men ändå imponerande siffror.

Någon som har stiftat bekantskap med någon av produkterna i serien? Andra spontana reaktioner?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
i

Re: Pro-Ject RS Line

Inläggav i » 2016-09-30 15:18

Snygga!
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-09-30 15:23

Ja, väldigt. Inte helt vanligt att någon lyckas formge så stilrent och utan bör mycket bjäfs.

Glömde få med länken till testet med mätningen som visade på så tidig och skarp roll-off: http://www.head-fi.org/products/pro-jec ... iews/16534
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-30 17:10

Reflektion, ett 6922-rör, "rätt implementerat", torde välan inte ge en dist som är 50 ggr
högre än vad "solid state" ger, på ett utgångssteg. Misstänker starkt någon form av dist - manipulation som kanske tillåmä "lika gärna" kunnat ernås med transistorer . . . typ ?.
Men gissar att det kanske anses sexigt med rör, kanske ??? :D

Edit: Hade inte läst shifts "edit" med länk till mätningar innan jag skrev mitt inlägg.
Senast redigerad av Laila 2016-09-30 17:24, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-09-30 17:17

Rördelen är helt ointressant tycker jag och tack och lov är den enkel att välja bort genom att ge fasen i att ställa vippan i det läget. Tyvärr höjer det priset, men det är fortfarande en hanterbar kostnad.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-30 18:38

Här är mätvärden på 3000:- Kina DAC
Bild
Med det som jämförelse tycker jag 9000:- För Pro-Ject'ens prestanda känns i över kant, Men det handlar kanske om vem som ljuger mest?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-09-30 20:31

Den del som intresserar mig mest är helt klart DAC Box RS

Tror inte att du kommer köpa den för den mäter ju inte rätt. För egen del så frågade jag en Stockholmsbutik om demo-lyssning på just denna Dac i våras, men som många butiker idag så finns bara grejerna på hemsidan och inte hemma för demo och jag går inte och köper något för många tusenlappar utan att ha lyssnat först. Hur det mäter bryr jag mig inte om, ljudet är den viktiga delen och rör kan vara riktigt trevligt.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-09-30 21:42

Tack för förtroendet FBK. Är väldigt sugen på att köpa denna, men vill gärna se garanti på att den inte fallit 6 dB redan vid 10 kHz. Det kan nog även du hålla med om vore katastrofalt uselt.

dewpo: Ditt inlägg förstår jag inte alls. Det du menar är att Pro-Ject ljuger med uppgiften om THD om 0.005%? Det är ju en rätt normal distsiffra för ett försteg eller DAC.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-30 21:51

shifts skrev:Tack för förtroendet FBK. Är väldigt sugen på att köpa denna, men vill gärna se garanti på att den inte fallit 6 dB redan vid 10 kHz. Det kan nog även du hålla med om vore katastrofalt uselt.

dewpo: Ditt inlägg förstår jag inte alls. Det du menar är att Pro-Ject ljuger med uppgiften om THD om 0.005%? Det är ju en rätt normal distsiffra för ett försteg eller DAC.

SNR 100 dB är inte det ganska dåligt för en DAC för 9000:- den Kinesiska jag visade mätvärden på har 117 dB och kostar 3000:-, Jag skulle även villa se mätvärden på dynamik omfånget! Om det finns någon kraft i den...

edit: Fast jag är kanske ute och cyklar det har nog med olika vägning att göra...

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-09-30 22:04

Du är kanske bättre än jag på det där med mätvärden helt enkelt. OBS ej ironi. Har inte nagelfarit samtliga siffror jag postat. SNR har jag inte kikat på alls, så tack för skiftat fokus!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-30 22:38

en DAC i nästan samma prisläge som verkar mäta exceptionellt bra är Hegel HD12

Technical Details

Digital inputs: Coaxial / optical up to 24bit / 192kHz, USB up to 24bit / 192kHz
DSD capability: DSD64 (on PC only. Mac drivers will launch spring 2015)
Dac IC / digital filter: 32 bit
Output signal level: 2.5V RMS (at 0dBFS)
Digital inputs: 1 coaxial, 2 optical and 1 USB-B (2.0)
Analog outputs: XLR balanced and RCA / phono unbalanced/ headphone
Frequency response: 0Hz - 50kHz
Phase response: Linear phase analog filter
Noise floor: -145dB
Distortion: Typically less than 0.0005%
Power supply: Internal toroidal transformer and 20,000uF capacitors
Dimensions/weight: 6cm x 21cm x 26cm (HxWxD) / 3.5kg
Dimensions/weight: 2.35" x 8.3" x 10.24" (HxBxD), 6.6 lbs

Fast hur mätvärden översätter till lyssnings upplevelse har jag ingen aning om... Pro-Ject's rör läge är nog softare att lyssna till i praktiken :?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-10-01 10:39

Hegeln faller bort för att den är så groteskt osexig.

Har kontaktat Pro-Ject Audio Systems nu för att få lite klarhet i specifikationerna, får se vad/om de svarar. Chord Mojo har intresserat mig tidigare och har ju betydligt bättre specifikationer samt lägre pris (men saknar en hel del annat som DAC Box RS har).
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-10-01 10:57

Jag skulle gärna ha en rörbuffert som jag kunde koppla in med en vippa, så att man får "rör mys" när man vill ha det men enkelt kan stänga av när :)
Vid fest så är det ju perfekt att slänga in lite rör i signalkedjan så att det låter starkare och häftigare och man slipper spela så att grannarna blir ledsna på en :roll:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-10-02 00:53

dewpo skrev:en DAC i nästan samma prisläge som verkar mäta exceptionellt bra är Hegel HD12
Jag har Hegel HD20 som jag inte har en susning hur den mäter, men den låter sjukt bra i mina öron.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-03 07:28

dewpo skrev:en DAC i nästan samma prisläge som verkar mäta exceptionellt bra är Hegel HD12

Fast hur åstadkommer man ett störgolv på -145 dB? Det är ju med än 24 bitar. Sedan är det väl knappast troligt att man har några musiksnuttar som ens är i närheten av 16 bitars upplösning?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-03 09:40

RogerGustavsson skrev:

Fast hur åstadkommer man ett störgolv på -145 dB? Det är ju med än 24 bitar. Sedan är det väl knappast troligt att man har några musiksnuttar som ens är i närheten av 16 bitars upplösning?

Man gör en FFT och på vertikalen avläser man den smalbandiga störnivån i färhållande till någon referensnivå.
"-145dB" säger absolut ingenting om man inte vet:

1. Analysbandbredden
2. Referensnivån

Sedan notera att folk pratar om SNR etc utan att:

1. Relatera till referensnivå
2. Ta fasta på analysbandbredden och eventuella vägningsfilter.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-03 09:41

DVD-ai skrev:Jag skulle gärna ha en rörbuffert som jag kunde koppla in med en vippa, så att man får "rör mys" när man vill ha det men enkelt kan stänga av när :)
Vid fest så är det ju perfekt att slänga in lite rör i signalkedjan så att det låter starkare och häftigare och man slipper spela så att grannarna blir ledsna på en :roll:

Mja alltså, en hyggigt implementerad katodföljare får du nog lyssna ganska noga efter för att höra - om den över huvud taget hörs.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-10-03 10:39

shifts skrev:Hegeln faller bort för att den är så groteskt osexig.

Om man nu bryr sig om hur en DAC mäter så bryr man sig väl (förhoppningsvis) om hur den låter också - och då spelar väl utseendet mindre roll?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-10-03 10:44

Nej! :mrgreen:

Vissa känslomässiga val är svåra att bortse från. Ska det läggas ner 5-10k på något som egentligen inte behövs så ska det banne mig vara rätt på samtliga punkter. Har däremot insett att det nog kommer bli jag som får böja mig på någon av dem.

Kan fortsätta lite till på det känslomässiga spåret: Det är ett konstruerat behov att jag behöver en separat DAC, det är jag väldigt medveten om. Det låter väldigt bra hemma och har aldrig haft anledning att misstro de D/A-omvandlingar som pågår på olika ställen i mitt system. Det tycks mig som man kan bygga en omvandling som i de flesta fall passerar obemräkt för en spottstyver. Jag vill helt enkelt ha.

Har inga som helst vanföreställningar om att en något mer precist utförd D/A-omvandling på något sätt kommer höras, utan det är helt och håller feelgood som håller på att finslipas. Välingenjörade produkter är väldigt tilltalande. Nu kan man ju argumentera vad som är mest välingenjörat: Att stanna där något blir ohörbart eller att knuffa på gränsterna till vad som är teoretiskt möjligt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-10-03 11:13

Morello: Jag vill inte ha en hygglig konstruktion, den ska vara "rätt kass" så att man får just det resultate jag efterfrågade och lite rörglöd på köpet :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-03 12:25

Bill50x skrev:

Om man nu bryr sig om hur en DAC mäter så bryr man sig väl (förhoppningsvis) om hur den låter också - och då spelar väl utseendet mindre roll?

/ B

Varför skulle man prioritera bort estetiken bara för att man vill se goda tekniska prestanda?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-03 12:26

DVD-ai skrev:Morello: Jag vill inte ha en hygglig konstruktion, den ska vara "rätt kass" så att man får just det resultate jag efterfrågade och lite rörglöd på köpet :D

Jag hör vad du säger, men ibland får jag känslan av att somliga tror att rör per automatik medför förvrängning - så är det inte. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-10-03 12:54

Morello skrev:
DVD-ai skrev:Morello: Jag vill inte ha en hygglig konstruktion, den ska vara "rätt kass" så att man får just det resultate jag efterfrågade och lite rörglöd på köpet :D

Jag hör vad du säger, men ibland får jag känslan av att somliga tror att rör per automatik medför förvrängning - så är det inte. :)

Det är nog sant många tänker gitarrförstärkare eller gammal vintage rör-radio-ljud när dom tänker rör... När moderna konstruktioner med rör inta ens har hörbar distorsion. Men det finns även buffrar som konstruerats för att ge vintage ljud. Jag tycker Vintage radio ljud är ganska soft och lättlyssnat. :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-10-03 22:03

Morello skrev:
Bill50x skrev:

Varför skulle man prioritera bort estetiken bara för att man vill se goda tekniska prestanda?

Det var inte vad jag skrev. Varför prioritera bort prestanda till förmån för estetiken?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-04 10:46

Bill50x skrev:
Morello skrev:
Bill50x skrev:Om man nu bryr sig om hur en DAC mäter så bryr man sig väl (förhoppningsvis) om hur den låter också - och då spelar väl utseendet mindre roll?

Det var inte vad jag skrev. Varför prioritera bort prestanda till förmån för estetiken?

/ B

Det tycekr jag inte man skall göra.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-10-18 11:36

shifts skrev:Har kontaktat Pro-Ject Audio Systems nu för att få lite klarhet i specifikationerna, får se vad/om de svarar.

Fortfarande inget svar, vilket knappast ger toppbetyg till (den presumtiva) kundsupporten. Synd, är nämligen fortsatt försiktigt nyfiken.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-10-18 14:31

Kunde inte hålla mig så jag har skaffat en Chord 2 Qute. Köpte från England begagnat för ca 8000 kr beggat.
Har kommit fram och spelar fint. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-10-18 16:29

Ah, kul! Den har ordentliga RCA-utgångar vill jag minnas - till skillnad från Mojo.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2020-08-15 07:38

Hej,

Blev det någon DAC?

Jag undrar om någon har eller har hört Pro-ject Pre Box RS. Det är ett helt "analogt" försteg med XLR-utgång. Tanken att kabeln liksom "lagar" signalen då den kommer till effektförstärkaren är skön att tänka. :D Jag har balanserat försteg idag och aktiva högtalare. Jag vill ha ett försteg med åtminstone fyra linjeingångar. Nuvarande försteg brummar svagt och fjärren är sönder.

Så här beskrivs den av Pro-Ject:

Four specific characteristics make this a true high-end preamplifier: 1. Fully balanced double mono design 2.class-A circuitry with no negative feedback 3. Tube output stage 4. Separate power supply as an upgrade option for further improved sound quality.

Pre Box RS offers 3-dimensional sound-staging, perfect micro dynamics and ultimate resolution combined with flexibility to use XLR and RCA sources. Perfectly combined with Pro-Ject Amp Box RS amplifiers, Pre Box RS will give pure sound experience, that the real audiophile is looking for. Pre Box RS utilises a luxury casing, that is available in silver or black finish.

https://www.project-audio.com/en/product/pre-box-rs/

Bild
Oh, by jingo!

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-08-15 08:41

Jag tycker det är väldigt snygga apparater men på senare år har ju, som dewpo och även audiosciencereview visat, kinesiska produkter fullständigt ritat om kartan angående dacar och försteg från tex topping som för 2-3000:- uppvisar fantastiska mätvärden.

High end har plötsligt blivit billigt. :)

Sedan kan man väl fundera om en apparat med störavstånd på -80 dB i verkligheten går att skilja från en med - 140 dB ?
Jag är tveksam, men ändå.
Varför ska jag betala 5000:- för något som mäter sämre än en apparat för 2000:- ?
En snygg låda kan förvisso vara värt en del.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi