Moderator: Redaktörer

UrSv skrev:De laddar ur de stora glättningskondingarna när man slagit av utrustningen.
UrSv skrev:Det beror ju på vad den matar och hur det ser ut i kretsen. Mitt Kanedaförsteg tog typ en kvart men oftast mellan några sekunder till nån minut.
UrSv skrev:De laddar ur de stora glättningskondingarna när man slagit av utrustningen.
darkg skrev:UrSv skrev:De laddar ur de stora glättningskondingarna när man slagit av utrustningen.
Det gör de. Är detta också syftet, och i så fall till vilken nytta?
Eri skrev:darkg skrev:UrSv skrev:De laddar ur de stora glättningskondingarna när man slagit av utrustningen.
Det gör de. Är detta också syftet, och i så fall till vilken nytta?
Skulle jag också vilja veta. Undrar också vad de seriekopplade motstånd-kondensatorerna på utgången gör för nytta?
Svante skrev:RC-länken drar en ruskig massa ström vid tillslag, kanske gör den tillslaget lite mindre brutalt och kanske minskar det nåt plopp i högtalaren när man slår på förstärkaren? Men det känns ändå ganska långsökt att det gör någon skillnad.
darkg skrev:Svante skrev:RC-länken drar en ruskig massa ström vid tillslag, kanske gör den tillslaget lite mindre brutalt och kanske minskar det nåt plopp i högtalaren när man slår på förstärkaren? Men det känns ändå ganska långsökt att det gör någon skillnad.
Men gör den det, glättningskondensatorn och dess sidekick 0.1 uf tar väl udden av tillslaget så att spänningen över RC-länken rampar upp rätt sansat?
RC-länken skulle vara begripligare för mig över dioderna (snubber) eller på sekunderlindningen för att dämpa ut högfrekvent skräp (från dioderna och iom transformatorn).
Just en parallell-kombination av c och rc som här har jag sett som förslag för att både sänka ringningens frekvens och förkorta dess förlopp. Men då alltså placerad annorlunda.
Svante skrev:RC-länken drar en ruskig massa ström vid tillslag, .
Morello skrev:Svante skrev:RC-länken drar en ruskig massa ström vid tillslag, .
I sammanhanget är strömmen genomr ungefär lika med noll.
Svante skrev:RC-länken drar en ruskig massa ström vid tillslag, kanske gör den tillslaget lite mindre brutalt och kanske minskar det nåt plopp i högtalaren när man slår på förstärkaren? Men det känns ändå ganska långsökt att det gör någon skillnad.
Svante skrev:Svante skrev:RC-länken drar en ruskig massa ström vid tillslag, kanske gör den tillslaget lite mindre brutalt och kanske minskar det nåt plopp i högtalaren när man slår på förstärkaren? Men det känns ändå ganska långsökt att det gör någon skillnad.
Det här var ju pinsamt... Givetvis är strömmen genom en 0,1 µF-kondensator försumbar jämfört med den genom en på 10 000 µF. Och mindre blir den om det sitter ett motstånd i serie med den.
Morello skrev:RC- länken bör man kunna plocka bort ta den inte kommer att göra någon skillnad.
Däremot ka n det bli problematiskt att inte ha några R(C)-länkar över diodbryggorna i EMC-hänseende.
AndersP skrev:Förlåt en fråga från en amatör och dessutom offtopic:Morello skrev:RC- länken bör man kunna plocka bort ta den inte kommer att göra någon skillnad.
Däremot ka n det bli problematiskt att inte ha några R(C)-länkar över diodbryggorna i EMC-hänseende.
Förutom att lösa utstrålningsproblem kan, såvitt jag förstår, RC-länkar på diodbryggornas ben också påverka vågformen på likriktarnas utgångsspänning bla genom att dämpa diverse högfrekvent elände som likriktarna genererar . Tror det kallas "snubberisering" eller nåt ditåt. Jag hade en gång en artikel om det som jag nu inte inte kan återfinna.
Frågan lyder: Designas sånna "snubbers" teoretiskt med formler eller är det experimentella lösningar som ska till för att uppnå bra resultat.

Flint skrev:Schemat är dessutom felritat. Den undre bryggan skall vändas. Som det är nu går bryggans minusutgång till jord och plusutgången går till det som förväntas vara minus med följd att nätdelen blir en 2xsamma spänning mot förmodade plus minus denna spänning, refererat till jord. Det får också till följd att den undre elektrolyten garanterat exploderar. Den undre bryggan ska alltså vridas ett halvt varv, eller flippas. Carlos Filipe får härmed en varning.
[ Bild ]
AndersP skrev:Frågan lyder: Designas sånna "snubbers" teoretiskt med formler eller är det experimentella lösningar som ska till för att uppnå bra resultat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster