Reparation 2.1 Klipsch-junk

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Reparation 2.1 Klipsch-junk

Inläggav darkg » 2016-08-28 00:23

Jag har en gammal trogen Klipsch pro media 2.1 som kunde duga till mycket, om den inte brummade, men det gör den. Jag står inte ut.

Bild

Det är basen som låter. Oberoende av insignal och volym. Inuti ser det ut så här:

rr.jpg
rr.jpg (30.11 KiB) Visad 4263 gånger

Vi befinner oss på basförstärkarkortet, som likt charterturisten erhållit en osund pigmentering av alla varma dagar med barnklubb, all inclusive och avslagna klosterruiner.

2-1_lf_amp_708x409.gif
2-1_lf_amp_708x409.gif (11.42 KiB) Visad 4263 gånger

De frasiga motstånden är R16 och R17 i spänningsförsörjningen till TL074, till höger i bild. V_LF är ca ±50 V.

Varför har de blivit så alldeles för varma, och varför brummar det?
Nätdelen är vanlig linjär; jag antar att glättningskondensatorerna är usual suspects för brummet. Inga kondensatorer ser sjuka ut i alla fall.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Reparation 2.1 Klipsch-junk

Inläggav Perfector » 2016-08-28 00:39

Börja med att byta motstånden och lyssna igen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-28 00:51

Perfector skrev:Börja med att byta motstånden och lyssna igen.

Nja, de är hela, och det blir för bökigt att skruva ihop och isär fler gånger än nödvändigt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-28 09:07

darkg skrev:
Perfector skrev:Börja med att byta motstånden och lyssna igen.

Nja, de är hela, och det blir för bökigt att skruva ihop och isär fler gånger än nödvändigt.

Det går ju för mycket effekt genom motstånden.
Och brum brukar vara dåligt glättring efter likriktaren.
Det är iofs 2 skilda problem men nånting rusar ström genom motstånden.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2016-08-28 16:44

Kan vara C09 o 11 som har blivit "kokta" av värmen från R16 o 17..

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-29 17:16

Vettig tanke imac. En följdfråga på samma linje. Verkar +/- 15V spänningsförsörjningen till TL074 vara ok? Innehåller den mycket AC. Mät alltså både DC och AC.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-30 19:44

Tack alla, jag har fått lägga tid på annat, därav tystnaden. Bra förslag om mätning, nu blir det ändå så att jag byter de c ni misstänker och två till som sitter riktigt instängda, och då är det bara tre elektrolyter kvar på kortet så dem byter jag också. Samt glättningskondensatorerna, och så motstånden. Hjälper det inte så slaktar jag nog alltihop eller ger bort.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-30 19:52

darkg skrev:Tack alla, jag har fått lägga tid på annat, därav tystnaden. Bra förslag om mätning, nu blir det ändå så att jag byter de c ni misstänker och två till som sitter riktigt instängda, och då är det bara tre elektrolyter kvar på kortet så dem byter jag också. Samt glättningskondensatorerna, och så motstånden. Hjälper det inte så slaktar jag nog alltihop eller ger bort.

Tillykke som dansken säger

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-09-30 20:31

Perfector skrev:Tillykke som dansken säger

...när hen gratulerar. Om hen å andra sidan vill önska lycka till säger hen held og lykke.

MVH Preben :lol:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-30 22:06

Jag får förstås säga mange tak eller nåt sånt då. Ja, det finns väl rätt goda chanser, och utgifterna är hanterbara om det inte funkar. Trist att ge bort nåt man själv inte tycker duger dock, och att riva itu för delar är nog bra, men det finns mycket redan som liksom väntar på att tas tag i!

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-10-02 10:27

hur ser nätdelen ut? på scemat du klistrat in kommer det VDC in. det är ju av intresse att titta på det som händer innan schemat där.
hur drivs högtalaren, väggbula eller 230AC? slår vad om du har svullna lytar i nätdelen.

edit: nu såg jag det gula är tranformatorn? då lär din operation med att byta alla lytar på kortet samt dom 2 motstånden vara botemedlet.
brukar sitta kondingar av rätt usel kvallitet i sånna här prylar (även dyrare prylar) dom håller typ 2år sedan börjar apparaten knasa och den kastas...helt enligt planen.
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-02 10:57

Figge77 skrev:hur ser nätdelen ut? på scemat du klistrat in kommer det VDC in. det är ju av intresse att titta på det som händer innan schemat där.
hur drivs högtalaren, väggbula eller 230AC? slår vad om du har svullna lytar i nätdelen.

edit: nu såg jag det gula är tranformatorn? då lär din operation med att byta alla lytar på kortet samt dom 2 motstånden vara botemedlet.
brukar sitta kondingar av rätt usel kvallitet i sånna här prylar (även dyrare prylar) dom håller typ 2år sedan börjar apparaten knasa och den kastas...helt enligt planen.

Det vadet förlorar du :-) Inga kondensatorer är svullna eller läcker. Men jag byter glättningskondensatorerna som sagt.

Bild

Den gula du ser är L101.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-10-02 11:19

oj! 4700/63 i den där lilla! kanske inte va så liten som bilden gav intryck av :)

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2016-10-02 14:30

Som Figge skrev tidigare så är det med stor sannolikhet kondingarna som är kass. Det går ofta inte att se att de är dåliga och kan endast mätas med special instrument som kan mäta ESR värdet. Byt ALLA elektrolyter, det kostar ändå bara kaffepengar speciellt då det är såpass låga värden vi pratar om. Värre att byta på dyra slutsteg som har stora 10k kondingar med hög spänning och temperatur spec.

För övrigt så kan jag tipsa om ett utmärkt verktyg för att mäta kondensatorer: LCR-T4 eller LCR-T3 kostar typ 50:- med frakt på ebay. Mäter det mesta och kan även mäta kapacitans på den lägre skalan pF samt ESR och Vloss.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-02 15:21

darkg
Det står i schemat att R16 och R17 är på 1W i tidig version och tydligen 2W senare eftersom dom är märkta så i själva schemat. Kanske har du en tidig version vilket skulle kunna förklara att motstånden är värmeskadade men ändå hela. Brummet borde dock inte komma av den anledningen. Mät som jag sa tidigare både DC och AC spänning på +/-15V matningen till IC-kretsarna i förhållande till jord. De ska visa +/-15V DC och försumbar AC.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-10-02 15:45

Kurben skrev:Som Figge skrev tidigare så är det med stor sannolikhet kondingarna som är kass. Det går ofta inte att se att de är dåliga och kan endast mätas med special instrument som kan mäta ESR värdet. Byt ALLA elektrolyter, det kostar ändå bara kaffepengar speciellt då det är såpass låga värden vi pratar om. Värre att byta på dyra slutsteg som har stora 10k kondingar med hög spänning och temperatur spec.

För övrigt så kan jag tipsa om ett utmärkt verktyg för att mäta kondensatorer: LCR-T4 eller LCR-T3 kostar typ 50:- med frakt på ebay. Mäter det mesta och kan även mäta kapacitans på den lägre skalan pF samt ESR och Vloss.
[ YouTube ]

sorry lite OT här men har du en sådan?
jag har en MESR-100, den mäter enbart esr. men den där T4 verkar ju klart intressant!

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2016-10-02 21:17

Jag kan nog inte ge mer info än videon, då den är detaljerad på vad den klarar av, men den tar god tid på sig när det är stora kapasitanser. För priset är det inget att snacka om, synd att byta kondingar som är bra i onödan, speciellt dyra och stora!

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-10-02 21:27

råkade beställa en sådan för 2 timmar sedan:)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-02 23:57

Figge77 skrev:råkade beställa en sådan för 2 timmar sedan:)

Perfekt - då får vi en second opinion snart va?

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-10-03 00:02

kan du ge dig på

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2016-10-03 07:39

Det den är bra på är att man slipper bry sig om polaritet på saker man mäter och även om man har en transistor man inte kan läsa texten på så får man infon i displayen. Jag har bara denna att mäta ESR med så jag kan ju inte jämföra med något annat heller.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-03 10:06

Om jag har fattat rätt så mäter en sån där ESR:en bara vid en enda frekvens. Det tycker jag är för lite.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-05 01:04

Flint skrev:darkg
Det står i schemat att R16 och R17 är på 1W i tidig version och tydligen 2W senare eftersom dom är märkta så i själva schemat. Kanske har du en tidig version vilket skulle kunna förklara att motstånden är värmeskadade men ändå hela. Brummet borde dock inte komma av den anledningen. Mät som jag sa tidigare både DC och AC spänning på +/-15V matningen till IC-kretsarna i förhållande till jord. De ska visa +/-15V DC och försumbar AC.

De ser stora nog ut att vara tvåwattare, men det kan vara så. Jag köpte 3W :wink:

Jag har tagit isär allt så pass att det inte blir någon mätning innan komponentbyte. Kanske efter, eller så struntar jag i det :-)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-05 03:45

darkg skrev:Jag har tagit isär allt så pass att det inte blir någon mätning innan komponentbyte. Kanske efter, eller så struntar jag i det :-)

Ja, att mäta är ju bara omständigt och vem har dött av lite brum?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-05 14:50

Flint skrev:
darkg skrev:Jag har tagit isär allt så pass att det inte blir någon mätning innan komponentbyte. Kanske efter, eller så struntar jag i det :-)

Ja, att mäta är ju bara omständigt och vem har dött av lite brum?

Antingen funkar det, och då är det överflödigt att mäta, eller så gör det inte det, och då är det onödigt (om jag inte fortsätter försöka få till det).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-05 21:12

Det blev ingen som helst förbättring, tyvärr. Lägger ner. Tack för sällskapet :-)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-05 21:53

darkg skrev:Det blev ingen som helst förbättring, tyvärr. Lägger ner. Tack för sällskapet :-)

Tråkigt.
Men sån't är livet.
Skit, och dessutom orättvist.
:-)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-05 22:14

darkg skrev:Det blev ingen som helst förbättring, tyvärr. Lägger ner. Tack för sällskapet :-)

Ånej. det är nu det börjar. Du gör ju inte som du blir rekommenderad. Du bytte motstånd som du sa var hela. Jag antar att du med hela menar "har rätt motståndsvärde". Hur kan du tro att brummet ska försvinna med nya motstånd med samma (rätta) värde. Kanske har värmen från de effektklena första motstånden tagit livet av några elektrolyter som sitter i närheten. Dags att börja mäta nu, va? Du vet ju inte om du har rätt matningsspänning till IC-kretsarna eftersom du är för lat alt. nonchalant för att mäta, och än mindre om den förmodade likspänningen är överlagrad med växelspänning. Om du inte kan mäta tar jag tillbaka det där med lat och nonchalant.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-05 23:12

Flint skrev:

Ånej. det är nu det börjar. Du gör ju inte som du blir rekommenderad. Du bytte motstånd som du sa var hela. Jag antar att du med hela menar "har rätt motståndsvärde". Hur kan du tro att brummet ska försvinna med nya motstånd med samma (rätta) värde. Kanske har värmen från de effektklena första motstånden tagit livet av några elektrolyter som sitter i närheten. Dags att börja mäta nu, va? Du vet ju inte om du har rätt matningsspänning till IC-kretsarna eftersom du är för lat alt. nonchalant för att mäta, och än mindre om den förmodade likspänningen är överlagrad med växelspänning. Om du inte kan mäta tar jag tillbaka det där med lat och nonchalant.

Jag kan mäta hjälpligt, men jag tycker inte att jag är särskilt nonchallant.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-05 23:15

darkg skrev:
Flint skrev:

Jag kan mäta hjälpligt, men jag tycker inte att jag är särskilt nonchallant.

Det var attityden i ett av dina svar jag syftar på, att du kanske inte bryr dig om att mäta. Du kan nog inte räkna med att laga ett sånt här fel utan att mäta.

Nästa

Återgå till DIY-forum