FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

mawes

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav mawes » 2016-10-06 23:08

JM skrev:Äntligen!
Hur beräknar du arean på hålen? Hur avstämmer du lådan? Vad täcker du hålen med?

Ser fram mot en tydlig förklaring av cardioidbaslådans teori.

JM

1: spårbredd*längd :mrgreen: Det är trial and error här, jag kommer att täcka för en del av hålen med en platta och testa mig fram. Någon form av tyg eller duk kommer täcka de öppna hålen för att bromsa flödet lite, samma sak där prova mig fram.

Någon avstämning vet jag inte om man kan tala om. Ideen med lådan är inte min och jag kan inte svara på hur det faktiskt fungerar(om det nu fungerar), men jag tänker att en ljudvåg alstras på framsidan av elementen, och en fasvänd på baksidan. Avståndet från baksida av konen genom lådan och ut genom första spalten, vidare fram till framsidan kommer att ge utsläckning någonstans vid någon frekvens, samma för nästa spalt och en annan frekvens osv.
Enligt Dan så funkar det ganska bra ner mot 300Hz. Pumpförmågan blir ju lidande så jag kommer komplettera med en 8" i sluten kavitet för att ta över därifrån.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-10-08 14:39

mawes skrev:
JM skrev:Äntligen!
Hur beräknar du arean på hålen? Hur avstämmer du lådan? Vad täcker du hålen med?

Ser fram mot en tydlig förklaring av cardioidbaslådans teori.

JM

1: spårbredd*längd :mrgreen: Det är trial and error här, jag kommer att täcka för en del av hålen med en platta och testa mig fram. Någon form av tyg eller duk kommer täcka de öppna hålen för att bromsa flödet lite, samma sak där prova mig fram.

Någon avstämning vet jag inte om man kan tala om. Ideen med lådan är inte min och jag kan inte svara på hur det faktiskt fungerar(om det nu fungerar), men jag tänker att en ljudvåg alstras på framsidan av elementen, och en fasvänd på baksidan. Avståndet från baksida av konen genom lådan och ut genom första spalten, vidare fram till framsidan kommer att ge utsläckning någonstans vid någon frekvens, samma för nästa spalt och en annan frekvens osv.
Enligt Dan så funkar det ganska bra ner mot 300Hz. Pumpförmågan blir ju lidande så jag kommer komplettera med en 8" i sluten kavitet för att ta över därifrån.

Är det inte under 300 Hz man egentligen hade velat att det skulle funka? Jag tänker att det ju är där någonstans bakväggsutsläckningen sätter in och snor välbehövd energi från den övre basen. Vilka problem är det man undviker om cardoid-spridningsmönstret först infinner sig ovanför 300 Hz? Det låter kanske lite väl kritiskt det jag skriver, men det är inte meningen. Jag är bara nyfiken. :)

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-10-08 17:56

Jag får ta på mig lite ansvar här, eftersom jag inspirerat mawes :)

Jag byggde en sån här låda. Element var Dayton RS225-8:

låda.jpg
låda.jpg (52.37 KiB) Visad 19838 gånger

Och mätte spridning 0-180 grader:

Kardiod 0-180.jpg
Kardiod 0-180.jpg (184.01 KiB) Visad 19838 gånger

vs likadan låda sluten:

Sluten 0-180.jpg
Sluten 0-180.jpg (179.49 KiB) Visad 19838 gånger

Här syns tydlig spridningsbegränsning högt upp i frekvens. Skälet att sikta på över ca 300Hz är att luftpumpningskravet ökar kraftigt mot lägre frekvenser eftersom elementet spelar mer eller mindre i friluft, typ dipol.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-10-08 17:58

Målet var alltså inte kardioidutstrålning specifikt, utan främst konstrollerad spridningsbegränsning, och trial and error är det som gäller :)

För kardioid/dipol vid lägre frekvenser krävs mycket kraftiga grejer.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-10-08 18:40

Man ser att cardioiden tappar 5 dB mer vid 30 hz än den slutna lådan.
Och en basreflexlåda tappar säkert ännu mindre vid 30 Hz än den slutna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

mawes

Inläggav mawes » 2016-10-24 14:29

Jag har snickrat färdigt mina testlådor :) Slaktresterna från donatorn syns under.
min fukdist.jpg
min fukdist.jpg (145.08 KiB) Visad 19692 gånger

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-10-24 15:24

mawes skrev:Jag har snickrat färdigt mina testlådor :) Slaktresterna från donatorn syns under.

Just! :-)
Observera dock att vi har lite regler här på faktiskt.se. En sådan regel är att du inte lägger upp bilder med metallfärgade skruvar i ett svart element. Om du inte hinner fixa svarta skruvar eller måla dem så får du redigera bilden i vad som måste betecknas som högtalarnas motsvarighet till "röda ögon"-korrektion. På grund av den bild du lade upp på ett i övrigt fin-fint hantverk har säkert minst 17 dogmatiska diy:are spytt på sig vid anblicken av metallfärgade skruvar. Det enda som skulle kunna gjort saken värre är om du använt spårskruv.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

mawes

Inläggav mawes » 2016-10-24 15:53

Tror jag ska kroma dom för extra glans.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-24 15:56

mawes skrev:Tror jag ska kroma dom för extra glans.

Fight the Power! :twisted: :mrgreen: 8)
Don’t just do something, sit there.

JM

Inläggav JM » 2016-10-24 15:58

DanNorman skrev:Jag får ta på mig lite ansvar här, eftersom jag inspirerat mawes :)
Jag byggde en sån här låda. Element var Dayton RS225-8:

Här syns tydlig spridningsbegränsning högt upp i frekvens. Skälet att sikta på över ca 300Hz är att luftpumpningskravet ökar kraftigt mot lägre frekvenser eftersom elementet spelar mer eller mindre i friluft, typ dipol.

Andra bas-cardioider har en "läckande hålarea" på 150-220 % av Sd. Hur är det i detta fall?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

mawes

Inläggav mawes » 2016-10-24 16:47

JM, dom här är helt slutna, cardoidlådan är ett sidoprojekt som jag inte riktigt hinner med just nu.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2016-11-04 15:24

Vilka mått är det på den lådan?
Och framför allt, har ni hunnit testa något?

/Johan

mawes

Inläggav mawes » 2016-11-04 22:50

23,5*23,5*40cm är mina. Jag har varit upptagen med lyssningsrumsbygge och inte hunnit fixa ett filter i DSP:n som jag är nöjd med än så jag har inte så mycket att rapportera mer än att det låter redan bra :) . Hur det går för konstruktörerna med orginalet vet jag inte men jag har en känsla av att dom jobbar vidare i bakgrunden.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2016-11-04 23:31

Ahhhhhhh!

"THE BLACK FORCE"!!!

Bild

May your "lyssningsrumsbygge" be with you.

Bild //Johan

Användarvisningsbild
Fredrik_b

Inläggav Fredrik_b » 2016-12-09 10:58

Hur går det med detta spännande projekt, kommer ni vidare?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-12-09 22:58

Fredrik_b skrev:Hur går det med detta spännande projekt, kommer ni vidare?

Nu har jag julledigt, så det ..... kan .... hända något! :D

Skulle kunna skriva mer, men jag låter bli för just nu. :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-01-03 21:54

Miniuppdatering;

Jag var förbi Hifikit för att köpa grejjer för en till högtalare. Dock hade de inga WG300 på lager, så vi bestämde oss för att göra en baffel med en inbyggd WG300. Den är ritad och väntar på att bli fräst. Med lite tur hinns det med i veckan och så kan det ploppa upp någon bild på det.

Har folk några idéer eller tankar kring ett samarbete med Hifikit, som t.ex. ett Fukdist-kit eller delar?

Målet var och är ju att man ska kunna bygga högtalaren själv, dock är adapterplattan för diskanten till WG300 lite kritisk där små toleranser gör stora relativt stora skillnader. Vi kommer såklart att lägga ut en ritning på den så snart vi är hyfsat säkra på att vi inte kan göra den bättre, men för den för ju CNC-fräsas eller 3D-printas om man vill att den ska ge det resultat som presenteras här. För de som inte har tillgång till något av dessa så kan vi kanske styra upp ett gruppköp när vi ser högtalaren som klar och sedan göra adapterplattorna tillgängliga från Hifikit, t.ex. i en Fuktisktbyggsats.

Sen är jag lite nyfiken på hur intresset ser ut för färdigfrästa delar (t.ex baffel med infräst wg).

Men det där kanske man ska bryta ut i en separat tråd, framförallt om det blir mycket diskussioner kring det eftersom det finns en del konstruktionsdetaljer kvar fortfarande - högtalaren är ju inte klar än.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-01-03 22:15

Cortado skrev:Miniuppdatering;

Jag var förbi Hifikit för att köpa grejjer för en till högtalare. Dock hade de inga WG300 på lager, så vi bestämde oss för att göra en baffel med en inbyggd WG300. Den är ritad och väntar på att bli fräst. Med lite tur hinns det med i veckan och så kan det ploppa upp någon bild på det.

Har folk några idéer eller tankar kring ett samarbete med Hifikit, som t.ex. ett Fukdist-kit eller delar?

Målet var och är ju att man ska kunna bygga högtalaren själv, dock är adapterplattan för diskanten till WG300 lite kritisk där små toleranser gör stora relativt stora skillnader. Vi kommer såklart att lägga ut en ritning på den så snart vi är hyfsat säkra på att vi inte kan göra den bättre, men för den för ju CNC-fräsas eller 3D-printas om man vill att den ska ge det resultat som presenteras här. För de som inte har tillgång till något av dessa så kan vi kanske styra upp ett gruppköp när vi ser högtalaren som klar och sedan göra adapterplattorna tillgängliga från Hifikit, t.ex. i en Fuktisktbyggsats.

Sen är jag lite nyfiken på hur intresset ser ut för färdigfrästa delar (t.ex baffel med infräst wg).

Men det där kanske man ska bryta ut i en separat tråd, framförallt om det blir mycket diskussioner kring det eftersom det finns en del konstruktionsdetaljer kvar fortfarande - högtalaren är ju inte klar än.

Sedan kittens gamla tillverkare av lådor gick i pension har dom nästan inga buggsatser alls.
Jag försökte med joa snickerier i Småland men det blev visst inget.
Kan du/ni snickra byggsatser i tillräcklig omfattning så kanske det kan få upp den gamla andan på hifi-kit igen vilket skulle vara mycket trevligt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-01-03 22:25

Perfector skrev:Sedan kittens gamla tillverkare av lådor gick i pension har dom nästan inga buggsatser alls.
Jag försökte med joa snickerier i Småland men det blev visst inget.
Kan du/ni snickra byggsatser i tillräcklig omfattning så kanske det kan få upp den gamla andan på hifi-kit igen vilket skulle vara mycket trevligt.

Tror inte de är så intresserade av det, folk bygger inte själv i samma utsträckning som förr. Vi fokuserar på Fukdist nu och sen får vi se. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-03 22:28

Perfector skrev:Sedan kittens gamla tillverkare av lådor gick i pension har dom nästan inga buggsatser alls.....

Pension är alltså en beskrivning av att duka under av prostatacancer.

Fantastiskt trevlig farbror som det var en ära att lära känna!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2017-01-03 22:42

Cortado skrev:Har folk några idéer eller tankar kring ett samarbete med Hifikit?

Ja, jag har tänkt föreslå någonting sådant. Inte just FUKDIST, men jag saknar lådbyggarkit. Förr hade de färdigbyggda spånlådor med lite halvdan kvalité, men de har de ju slutat med och de var kanske inte mycket att ha ändå.
Jag skulle önska mig platta IKEA-paket med färdiga spår för kex, i Valchromat eller liknande så att de blir någorlunda snygga utan målning eller annan mer kvalificerad ytbehandling. Typ en 80x30x35 och en 40x25x30-ish yttermått, med färdigavrundade kanter runt om och extra stor radie eller avfasning på baffelsidokanterna. Med två extra "bottnar" som kan användas för stagning och lådvolymsreglering, samt kexspår för dessa med vettiga intervall på de ställen man normalt skulle kunna tänkas vilja ha dem. Minst 16mm och tjockare i baffeln.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-01-03 22:45

gopnik skrev:
Cortado skrev:Har folk några idéer eller tankar kring ett samarbete med Hifikit?

Ja, jag har tänkt föreslå någonting sådant. Inte just FUKDIST, men jag saknar lådbyggarkit. Förr hade de färdigbyggda spånlådor med lite halvdan kvalité, men de har de ju slutat med och de var kanske inte mycket att ha ändå.
Jag skulle önska mig platta IKEA-paket med färdiga spår för kex, i Valchromat eller liknande så att de blir någorlunda snygga utan målning eller annan mer kvalificerad ytbehandling. Typ en 80x30x35 och en 40x25x30-ish yttermått, med färdigavrundade kanter runt om och extra stor radie eller avfasning på baffelsidokanterna. Med två extra "bottnar" som kan användas för stagning och lådvolymsreglering, samt kexspår för dessa med vettiga intervall på de ställen man normalt skulle kunna tänkas vilja ha dem. Minst 16mm och tjockare i baffeln.

Har du några tankar kring detta projekt som det ser ut nu? :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-01-03 23:04

Det finns ju en del DIY-snickerier ute i världen. Dessa rekommenderas t.ex. av Madisound:
http://www.taylorspeakers.com/html/custom__kits.html

Där ser ju ut att finnas nästan färdiga Fukdist-kabinett :-) .

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2017-01-03 23:11

Cortado skrev:Har du några tankar kring detta projekt som det ser ut nu? :)

Åsyftas FUKDIST, FUKDIST+HiFiKit eller mina lådor? På B svarar jag pass, på C 'massor!', och på A svarar jag att en 3-5db svacka 2-5khz vid 10°-ish plusgrader i vertikalriktningen i syfte att göra ljudbilden vertikalledstabil när lyssnaren reser på sig kanske vore trevligt, men att jag inte vet säkert...
Senast redigerad av gopnik 2017-01-04 00:01, redigerad totalt 1 gång.
*inaktiv*

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2017-01-03 23:13

Kalejdokom skrev:Det finns ju en del DIY-snickerier ute i världen.

Ja, vissa så nära som Södertälje. Man ska bara få arslet ur vagnen och plocka upp luren så man får ett hum om vad det kunde kosta. Det är jag dålig på.
*inaktiv*

mawes

Inläggav mawes » 2017-01-04 00:55

Jag är intresserad av ett par bafflar, el kanske ett par lådor om ni tänkt gå så långt.
Baffel med infräst wg är ju trevligt. Kanske gapet mellan diskant och wg kan minskas något då? Det är ett ganska bra gap med adapterplattan. En annan fördel med infräst wg är ju sömlös övergång till baffeln. Snyggare och mindre diffraktion antar jag.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-01-04 11:34

mawes skrev:Baffel med infräst wg är ju trevligt. Kanske gapet mellan diskant och wg kan minskas något då? Det är ett ganska bra gap med adapterplattan. En annan fördel med infräst wg är ju sömlös övergång till baffeln. Snyggare och mindre diffraktion antar jag.

Som jag förstår så ska gapet vara så som det är, varken mer eller mindre, fast du kanske menar att man skulle ändra på wg-profilen så att gapet kan minskas?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-04 13:47

Gapet skall vara så litet det bara går!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

mawes

Inläggav mawes » 2017-01-04 14:51

Cortado skrev:
mawes skrev:Baffel med infräst wg är ju trevligt. Kanske gapet mellan diskant och wg kan minskas något då? Det är ett ganska bra gap med adapterplattan. En annan fördel med infräst wg är ju sömlös övergång till baffeln. Snyggare och mindre diffraktion antar jag.

Som jag förstår så ska gapet vara så som det är, varken mer eller mindre, fast du kanske menar att man skulle ändra på wg-profilen så att gapet kan minskas?

Som jag förstår det är inget gap att föredra. Jag trodde gapet blev där för att det är svårt att göra adaptern annolunda. Och ja, jag tänkte att om man fräser den i baffeln så kan man kanske sträcka ut munnen något. Eller iofs, om man sandwichar fast diskanten(platta-diskant-wg) så kanske man kommer lite närmare.

Användarvisningsbild
Jodah

Inläggav Jodah » 2017-01-05 11:18

Jag skulle nog vara intresserad, gärna i valchromat i olika färger :)

Samarbetet med Hifikit ska väl diskuteras med just Hifikit, men tror många som jag väntar på ett färdigt par och intrycken från dom.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum