Yamaha CT-7000 FM-tuner

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Yamaha CT-7000 FM-tuner

Inläggav Morello » 2016-09-29 11:30

RogerGustavsson skrev:Hela servicemanualen ligger i mappen, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 20CT-7000/ eller direkt http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... ervice.pdf

Tack!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2016-09-29 15:47

Gratulerar till en riktigt snygg tuner Roger.
Såväl ut som insida ser fin-fint ut :)

Hoppas nu bara att du får tag i någon seriös reparatör.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Byte av elektrolytkondensatorer

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-29 15:54

Nja, nu fungerar den ju efter lite motionerande av kontaktdonen i den.

Frågor till elektronikkunniga:

När man vill byta ut äldre kondensatorer som i denna tuner upptäcker man att dimensionerna på dagens komponenter är helt annorlunda.
Går bra att utrycka det tvärtom, ned utgångspunkt från rastermåtten blir ju kapacitansen upp till fyra gånger högre.

1. Ska man då välja en högre spänningsmärkning för att inte öka på kapacitansen alltför dramatiskt?
2. Ska man bara köra på och låta elektrolyterna i nätdelen blir vad de blir utifrån rastermåtten?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Byte av elektrolytkondensatorer

Inläggav darkg » 2016-09-29 16:07

RogerGustavsson skrev:Nja, nu fungerar den ju efter lite motionerande av kontaktdonen i den.

När man vill byta ut äldre kondensatorer som i denna tuner upptäcker man att dimensionerna på dagens komponenter är helt annorlunda.
Går bra att utrycka det tvärtom, ned utgångspunkt från rastermåtten blir ju kapacitansen upp till fyra gånger högre.

1. Ska man då välja en högre spänningsmärkning för att inte öka på kapacitansen alltför dramatiskt?
2. Ska man bara köra på och låta elektrolyterna i nätdelen blir vad de blir utifrån rastermåtten?

Ja, jag tror att man gör klokt i att inte hejdlöst öka på kapacitansen. En dubblering känns redan lite olämpligt utan vidare undersökning av förutsättningarna. Men nu är jag ju inte så kunnig, förstås.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2016-09-29 17:13

Jag skulle försöka hålla mig kring samma kapacitans, vill du ha samma raster på de nya så kan du gå upp i Spänning, men du kan ju även vika det ena benet 90grader vid kapseln och sen 90 grader igen, så många mm ut där det blir rätt raster för kretskortet.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Morello

Re: Byte av elektrolytkondensatorer

Inläggav Morello » 2016-09-29 17:25

RogerGustavsson skrev:Nja, nu fungerar den ju efter lite motionerande av kontaktdonen i den.

Ändra inte kapacitansen - justera upp spänningen så att rastermåttet stämmer.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-29 17:26

Det är så jag resonerar också. Jag har varit inne på olika sidor med elektrolytkondenstorer. Det sitter i Yamaha:n några stycken med rastermåttet/benavståendet 7.5 mm, diametern 15 mm, kapacitansen 220 µF och spänningstålighet 50 V. En moderna kondensator med det benavståndet har ofta 1000 µF eller mer. Det känns osäkert att ligga så långt ifrån original kapacitans, det blir väl ökade inrusningsströmmar?

Elfa's hemsida strular för mig. Det närmsta jag hittade hos Mouser var denna kondensator, 300 µF/100 V och rätt benavstånd och passande diameter.
http://www.mouser.se/ProductDetail/Unit ... oVjg%3d%3d

Benavståndet 5 mm är betydligt enklare att hitta passande kondensatorer för.

Nu nappade några elektroniks-gurus... Det där med utgångna Dual N-channel JFET och ersättare för dem? Gäller kompisens Yamaha A-1 förstärkare.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-09-29 18:14

RogerGustavsson skrev:Det är så jag resonerar också. Jag har varit inne på olika sidor med elektrolytkondenstorer. Det sitter i Yamaha:n några stycken med rastermåttet/benavståendet 7.5 mm, diametern 15 mm, kapacitansen 220 µF och spänningstålighet 50 V. En moderna kondensator med det benavståndet har ofta 1000 µF eller mer. Det känns osäkert att ligga så långt ifrån original kapacitans, det blir väl ökade inrusningsströmmar?

Två tänkbara 220uF i lämplig spänning och med 7.5mm benavstånd.

http://www.electrokit.com/uvp1j221mhd-2 ... olar.44619
http://www.electrokit.com/ukz1h221mhm-2 ... 25mm.53031

Sen har samma firma Elektrokit även några 220uF/50V med 5 mm benavstånd vilket jag håller med Lazyworm om inte är svårt att "bocka tillrätta".

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-29 18:28

Tack!

Har hittat nästan alla till nätdelen hos Panasonic, http://industrial.panasonic.com/cdbs/ww ... 0C1012.pdf
Bra att de är högtemperatur, 105 graders.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-30 01:43

Varför skulle man inte bara enkelt dra ner benen igenom hålen och skita i om det skiljer lite ifrån hur original såg ut?

Så brukar jag själv göra, men så är jag ju amatör på det området :mrgreen:

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-09-30 05:47

Ja, kondingen ska ju ändå "limmas" fast sen... :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-30 07:30

Vinylcalle skrev:Varför skulle man inte bara enkelt dra ner benen igenom hålen och skita i om det skiljer lite ifrån hur original såg ut?

MvH Carl

Nja, att dra ner benen med raster 5 i hålen till raster 7.5 mm ser ju inte klokt ut. Då hamnar kondensatorerna väldigt högt över kretskortet. Någon ordning få det ju vara.

Conan skrev:Ja, kondingen ska ju ändå "limmas" fast sen... :D

Mycket lim skulle det bli!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-09-30 08:08

Limmet är väl mest till för att det ska gå fort i prokduktionen att löda och för att inte kondingarna ska spreta hur som helst. Lite ordning får det ju vara även på elektrolytspretande.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-10-01 00:26

RogerGustavsson skrev:
Vinylcalle skrev:Varför skulle man inte bara enkelt dra ner benen igenom hålen och skita i om det skiljer lite ifrån hur original såg ut?

MvH Carl

Nja, att dra ner benen med raster 5 i hålen till raster 7.5 mm ser ju inte klokt ut. Då hamnar kondensatorerna väldigt högt över kretskortet. Någon ordning få det ju vara.

Nej man ser ju till och drar ner den ordentligt så det handlar om någon millimeter som den ligger ovan kretskortet. Tycker det känns som ett märkligt fokus, ända gångerna jag brytt mig om storleken har varit när det rent utrymmesmässigt har krävts särskilda mått.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-06 11:27

Har nu gått igenom Yamaha-tunern. Rätt pilligt att hitta alla åldrande komponenter. Var tvungen att dra ut kretsschemat i format A0 för att kunna läsa någorlunda, ändå gick jag bet på några.

Jag har letat upp elektrolyt- och tantalkondensatorer på de två huvudkorten (nätdelen gjordes tidigare). Att elektrolytkondenstorer åldras är ju bekant men hur är det med tantaler? De sägs kunna lämna in helt plötsligt i vissa fall men beror det på åldring? De sitter i varje fall i signalvägen på flera ställen.

Här ett par bilder där jag ringat in ett antal blå droppformade polariserade kondensatorer som jag antar är tantaler. De många ljusblå är elektrolyter. De gröna är filmkondensatorer. Sedan finns ett antal keramiska kondensatorer.

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-10-08 16:11

Jäkligt Fin tuner! du kommer bli nöjd med resultatet av ditt projekt.
ang tantalerna så har ju dom rätt bra specar jämfört med lytar varför dom användes till mer kritiska applikationer på 70talet, men kan vara läskiga då dom ofta gör kortis som avslutning på sitt liv.
Nu har lytar blivit såpass mycket bättre sedan den här tiden så tex Panasonic FC eller ännu bättre FM kan ersätta dom. värden under säg 4,7 kan ju ersättas av en mkp,mkt rakt av. (dom blir snabbt rätt stora till måtten)

vill du ha den orginal MED tantaler så låt dom sitta. tror inte dessa åldras nämnvärt, problemet med dom är just sättet dom går sönder på.
sedan finns möjligheten till att även tantaler har blivit bätte sedan dess. det får någon annan svara på.
Senast redigerad av Figge77 2016-10-08 16:40, redigerad totalt 2 gånger.
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-08 16:30

Figge77 skrev:... men kan vara läskiga då dom ofta gör kortis som avslutning på sitt liv.

Har du något som styrker det där?

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-10-08 16:36

inte utöver egna observationer. men annars finns ju google. lär vara fler än jag som observerat det.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-08 16:42

Länka till någon som tycker att tantalelektrolyter avslutar sitt liv med att göra kortis.
Hur många kortslutna tantalelektrolyter har du själv hittat och under hur många år av mekande?

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-10-08 16:54

har inte hållt räkningen med det rör sig om mellan 5 och 10 under 26år. 100% var kortis :)

tantaler är inget man brukar byta jag gav förslag på vad man kan byta med.
jag lämnar dom som dom är. OM dom inte sitter i typ signalvägen eller så då försöker jag byta till en MKT,MKP

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-08 17:02

Då det begav sig bytte jag ut alla tantaler mot OS-con.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-10-08 17:11

ja det är riktigt fina kondingar...inte sett dom på ett tag, säljs dom fortfarande av elfa?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-08 17:17

Figge77 skrev:ja det är riktigt fina kondingar...inte sett dom på ett tag, säljs dom fortfarande av elfa?

Vet inte, jag köpte mina av den svenska distributören på 90-talet. Då var det Martinsson. På den tiden var det Sanyo som gjorde OS-con. Nu verkar Panasonic köpt Sanyo eller OS-con konceptet.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-08 17:20

På nätet finns forum för allt, även för dåliga kondingar.

http://www.badcaps.net/forum/

Måste vara i DQ-20s smak.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-08 17:22

petersteindl skrev:Då det begav sig bytte jag ut alla tantaler mot OS-con.

De har ju ett passande format, filmkondensatorer blir alldeles för stora om det gäller 22-33 µF. Har Elfa bara dessa i ytmonterar numera?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-08 17:35

RogerGustavsson skrev:

De har ju ett passande format, filmkondensatorer blir alldeles för stora om det gäller 22-33 µF. Har Elfa bara dessa i ytmonterar numera?

Köper inte längre på Elfa. Handlar på Mouser, digi-key, Farnell och Bürklin. Det är bara då jag behöver komponenter samma dag som jag åker till Solna och handlar om de har dem i lager. Snart blir det inköp av ny lödkolv och då är det kanske enklast från Elfa.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-10-08 18:30

RogerGustavsson skrev:

vad har du för V på dom? 16-25?

mouser har dom

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-08 18:34

RogerGustavsson skrev:Har haft isär tunern till en del. Ryckt i ett antal anslutningar och se på fan, den döda kanalen vaknade till liv! Tog några bilder.

[ Bild ]

Här några skärmlådor öppnade.

[ Bild ]

Underifrån ser det ut så här.

[ Bild ]

Hajade till lite då det såg ut som några elektrolyter läckte men det är förmodligen lim.

[ Bild ]

Lite bump, men den ena kondingen till höger på sista bilden ser ut som om plasten krympt. Dvs. varit för varm.
Men det har du säkert sett redan.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-10-08 18:39

japp tänkte på det åxå men vågade inte skriva något för alla inkommande attacker som kunde tänkas uppstå...
sitter väldigt nära regulatorn där som antagligen blir väldigt varm.

roger montera en kylfläns på regulatorn. en vanlig to220 fläns räcker nog. visst du har iofs bytt till 105c kondingar? men en sval trissa är en glad trissa har jag lärt mig.

edit: sorry jag menade bilden på nätdelen. den är på 1:a sidan. är det samma vi tänker på?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-08 18:50

När ni säger det, ser nästan ut så som plasten krympt. Jo, det blir nog lite varmt där även om strömförbrukningen är rätt modest, 13 W utan belysning och 23 W med. Tänker ersätta alla elektrolyter i nätdelen med 105 graders. Det är för övrigt en jäkla massa elektrolyter i denna tuner... 71 stycken hade någon räknat till. Tänker mig att många kan ersättas med plastfilmskondensatorer, när det handlar om upp till 10 µF finns det ju t.ex. Wima MKS2.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi