Varför brummar mina subwoofers?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Varför brummar mina subwoofers?

Inläggav STDI » 2016-10-09 17:38

Jag har två nyinförskaffade AudioPro B2-50 subwoofers. De har automatisk tillslag som verkar gå ner i standby om signalen är låg. Det är ok. Men när jag stänger av förstärkaren så går de inte ner. Och den ena börjar efter ett tag brumma. När jag slår på förstärkaren igen tystnar den direkt.
Jordproblem antar jag. Jag har testat att vända elkontakten. Ingen skillnad. Vad mer kan jag göra?
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Varför brummar mina subwoofers?

Inläggav Nattlorden » 2016-10-09 17:45

STDI skrev:Jag har två nyinförskaffade AudioPro B2-50 subwoofers. De har automatisk tillslag som verkar gå ner i standby om signalen är låg. Det är ok. Men när jag stänger av förstärkaren så går de inte ner. Och den ena börjar efter ett tag brumma. När jag slår på förstärkaren igen tystnar den direkt.
Jordproblem antar jag. Jag har testat att vända elkontakten. Ingen skillnad. Vad mer kan jag göra?

Använd en master-slave kontakt, så du stänger basarna om du stänger stärkaren.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2016-10-09 18:03

Jo, det är en "drastisk" men enkel lösning som jag tänkt på. Men samtidigt finns det kanske något att göra åt orsaken. Och det jag är mest fundersam över är att det upphör så fort jag slår på förstärkaren.

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2016-10-09 21:54

Problet orsakas inte av jordfel. Det beror på att signalkabeln fångar upp brum när den drivande förstärkaren är avstängd. Det beror på att förstärkarens subutgång blir högohmig när förstärkaren är avslagen. Det kan bli bättre med en mer skärmad kabel. Det kan också bli bättre med annan förläggning av kabeln, längre från brumkällor som t ex nätkablar.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2016-10-09 22:18

Då ska jag testa två saker:
Byta signalkabel mellan höger och vänster. De är nämligen olika.
Lyfta/flytta signalkabeln som mycket riktigt ligger nära elkablar.
Jag återkommer när jag testat. Men det blir inte ikväll.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2016-10-10 19:03

Det hjälpte inte att lyfta eller flytta kablar. Men...

AudioPro B2-50 är ju en gammal klassiker som ansluts med DIN-kontakter. Jag fick med en lång signalkabel RCA hane till RCA hane. Alltså sådana som idag normalt används mellan förstärkare och aktiva subwoofers Jag hade en lång sådan sedan tidigare. Jag fick också med två stycken ca 1,5 m långa tunna kablar RCA hona till DIN. När jag testade olika saker upptäckte jag att det brummade även om RCA-kabeln var borttagen, alltså om bara adapterkabeln satt i. Jag gjorde därför egna, provisoriska, korta adapterkablar RCA hona till DIN. Och nu brummar det inte längre. Och det automatiska till- och frånslaget funkar som det ska.

Tack för hjälpen. Tillsammans hittade vi felet, eller i alla fall lösningen.

Återgå till Teknikforum