Edit 180218: Detta projekt har idag svängt från isobariksurraunders till isobariksub...
En ny byggtråd, så här i höstmörkret
Jag tänker ofta på ett inlägg som Elfsberg gjorde i en annan av mina byggtrådar: "Jag älskar hur extremt ovetenskapligt detta bygge är", och det är precis så det oftast är för mig. Jag tar intryck av andras hemmabyggen, blandat med erkänt välljudande kommersiella skapelser och designar därefter helt efter egna idéer, helt ogrundade i någon vetenskap. Men trots extrem ovetenskap är jag extremt nöjd med ljudet hemmavid
Nåja, den här gången handlar det om att väcka liv i de här gamla kompisarna, inte direkt enäggstvillingar, men så nära man kan komma; Peerless HDS 850438 (med fasplugg) och 850439 (utan fasplugg). T/s-parametrar är i princip lika för båda, men ljudbilden skiljer förmodligen en del i mellanregistret mtp faspluggen.

Jag har lekt med liknande idéer tidigare men inte haft någon konkret tillämpning förrän nu. Jag behöver ett par nya bakhögtalare till bion, men ni som följt mig tidigare vet att bakkanalerna hos mig lika ofta används för vanlig stereolyssning som typ loungehögtalare (utan att behöva starta hela ljudgarderoben). Alltså skall högtalarna vara små, men ändå kunna spela (nästan) fullfrekvens på egen hand. Eftersom jag råkar ha två basar av varje på bilden ovan, är jag alltså lockad att testa isobarik, så till verket...
Jag yxar till några MDF-bitar av färdiga hyllplan från K-Rauta och "monterar" ihop dem med snabbtvingar:

Jag höftar till lite isolering - just nu gäller det bara att kolla om det verkar funka över huvud taget - inget finlir alltså.

Lådan är ca 10 liter och enligt simulering i WinISD borde det funka rätt ok med denna port, som jag hade i garaget (jag hade däremot inget borr som passade exakt, så porten har liksom bara "halva inne")

Simuleringen ja, den ser ut så här med två HDS i isobarik:

Grannarna undrade kanske vad det var för något missfoster som bars ut på gräset (och ja, jag använder sladdvindan som förlängning till högtalarsladden, hur så?):

En första närfältsmätning ser lovande ut. Den röda kurvan är ca 2 cm framför basen, den gröna är framför porten. Avstämningen ser alltså ut att hamna lite lägre, runt 40 Hz.

Och här en mätning på ca dubbla baffelbredden rakt framför basen. Uppbrytningen >3kHz bekymrar mig inte då dessa skall delas så lågt jag kan, beroende på val av diskant (-er). Hyllan ovan 600Hz, däremot kanske kräver ett notchfilter?

Inne i garaget igen, riggar jag ett test med ett enkelt aktivt analogt filter och en Vifa XT25TG30 som diskant. Test med rosa brus uppvisar inga konstigheter. Dock ser basen ut att falla av något tidigare än vad mätningen visar.

Efter lite test med musik är jag dock inte orolig. Här en ögonblicksbild ur ett stycke jazztrio med piano/bas/trummor (Michael Wollny trio /ACT). Jag har full nivå från 40Hz - och det låter riktigt, riktigt bra

Så far så godd. Återstår att tratta ner mina idéer till en ritning som går att realisera. To be continued...