Efterlysning! Modifiering av RB-1090 -MoLt nr 4 2001 någon?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersP

Re: Efterlysning! Modifiering av RB-1090 -MoLt nr 4 2001 någ

Inläggav AndersP » 2016-10-09 19:59

Kan det möjligtvis vara så att den akustiskt uppfattningsbara effekten av en modd som denna är noll vid avspelning på basreflexhögtalere?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-10-09 21:07

AndersP skrev:Kan det möjligtvis vara så att den akustiskt uppfattningsbara effekten av en modd som denna är noll vid avspelning på basreflexhögtalere?

Var det inte så att det var F/E-lyssning på denna anläggning hos Studio Blue som avslöjade 3 dB basfall vid 3,5 Hz?

Bild

Men visst, har man inte stor kapacitet i basen, i alla fall en liten bit under 20 Hz, så märks det nog ingen skillnad.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-10-09 23:55

paa skrev:
AndersP skrev:Kan det möjligtvis vara så att den akustiskt uppfattningsbara effekten av en modd som denna är noll vid avspelning på basreflexhögtalere?

Var det inte så att det var F/E-lyssning på denna anläggning hos Studio Blue som avslöjade 3 dB basfall vid 3,5 Hz?

[ Bild ]

Men visst, har man inte stor kapacitet i basen, i alla fall en liten bit under 20 Hz, så märks det nog ingen skillnad.

Nja, jag är lite olycklig över att -3-dB-frekvensen brukar anges som det viktiga måttet för hur lågfrekvensgången för en förstärkare behöver se ut. Jag är övertygad om att det är den mindre påverkan på högre frekvenser som är avgörande. Jag skulle hellre se att man talar om hur mycket tonkurvan har fallit vid 20 Hz. Eller att man visade en tonkurva ner till 20 Hz, men inte väsentligt lägre.

Man hör inte 3,5 Hz. Men man kan höra ett filter med -3 dB vid 3,5 Hz. Om man har bautahögtalare, tex basreflex avstämda till 20 Hz.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-10-10 07:45

Svante skrev:...
Nja, jag är lite olycklig över att -3-dB-frekvensen brukar anges som det viktiga måttet för hur lågfrekvensgången för en förstärkare behöver se ut. Jag är övertygad om att det är den mindre påverkan på högre frekvenser som är avgörande. Jag skulle hellre se att man talar om hur mycket tonkurvan har fallit vid 20 Hz. Eller att man visade en tonkurva ner till 20 Hz, men inte väsentligt lägre.
...

Var anser du att nedre gränsfrekvensen för hörseln ligger?
Om den ligger lägre än 20 Hz, varför ska man då inte redovisa hela hörselns område?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-10-10 10:21

Det är väl så att örats gränsfrekvens är fett beroende av vid vilket ljudryck man spelar. Jag tänker inte ge mig in på diskussioner om huruvida toner 20 Hz och djupare uppfattas av örat eller av magen och tillhörande organsystem eller huruvida en konventionell högtalare är det mest effektiva sättet att återge denna djupa bas.

Jag kände inte till att Studio Blues bassystem var basreflex; Trodde det var infra, men det ändrar just ingenting i sak. Ser ut som gamla Profundus Z. Skulle vara gott om pulver i den anläggningen om basarna är tillräckligt lågt avstämda. Jag tänker mig att det går åt rätt många dB för att kunna sålla bort mindre djupbaskapabla förstärkare vid den typen av lyssningstest.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-11 00:07

Tillåt mig spåna.
Jag anser mig ha hört skillnader i fu från säg 10-20Hz till runt 1Hz i rörsteg vad gäller fu inom motkopplingsslingan trots att trafon på utgången inte har medgett det. Alltså HiFi till det bättre. Jag vet inte men tolkar det som att attacken i ljudet påverkas. Motkoppling är svårt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-10-11 21:42

paa skrev:
Svante skrev:...
...

Var anser du att nedre gränsfrekvensen för hörseln ligger?
Om den ligger lägre än 20 Hz, varför ska man då inte redovisa hela hörselns område?

Jag har inte undersökt det själv, men jag inser att det är fruktansvärt svårt att undersöka. Jag skulle tro att det finns ett stort antal publikationer som innehåller triviala fel. Svårigheterna är nivåberoendet, att man vid tillräckligt starka nivåer får svårt att dra en gräns mellan hörsel och känsel, att högtalare alltid har distorsion och att man kanske hör dist/överton snarare än grundton, etc.

Mätningen blir så svår att det är svårt att ge ett definitivt svar på frågan hur låga frekvenser man hör.

Men jag skulle nog ändå säga att undre gränsen är 20 Hz vid nivåer så låga att känseln inte spelar in. Om inte annat så tycker jag att det tex är vettigare att ange -0,4 dB vid 20 Hz, än -3 dB vid 3 Hz. Men det är ju jag det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-10-11 21:42

Flint skrev:Tillåt mig spåna.
Jag anser mig ha hört skillnader i fu från säg 10-20Hz till runt 1Hz i rörsteg vad gäller fu inom motkopplingsslingan trots att trafon på utgången inte har medgett det. Alltså HiFi till det bättre. Jag vet inte men tolkar det som att attacken i ljudet påverkas. Motkoppling är svårt.

Jag tolkar det som att 20 Hz påverkas litegrann av ett HP-filter på 5 Hz.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-12 11:52

Svante skrev:
Flint skrev:Tillåt mig spåna.

Jag tolkar det som att 20 Hz påverkas litegrann av ett HP-filter på 5 Hz.

Ja, någon skillnad blev det ljudmässigt när jag sänkte fu i motkopplingsslingan från säg 20 till 1 Hz. Men som alltid får man passa sig för placebopåverkan i såna här fall.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-11-09 09:54

Ingen som vet mer om modden, är det enbart dessa kondensatorer för respektive kanal som ska förändras för att uppnå en undre gränsfrekvens om 0,3Hz ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-11-09 10:23

DVD-ai skrev:Ingen som vet mer om modden, är det enbart dessa kondensatorer för respektive kanal som ska förändras för att uppnå en undre gränsfrekvens om 0,3Hz ?

Det är ju så det står i artikeln som ligger på förra sidan i tråden, att det är två befintliga kondingar som ska parallellkoppas med två nya större kondingar. Det är allt.
Om man sedan märker någon skillnad beror väl på om man driver högtalare som är avstämda till nånstans runt 30Hz, eller om förstärkaren driver högtalare som kan återge en bra bit under 20 Hz.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-11-09 10:29

paa skrev:
DVD-ai skrev:Ingen som vet mer om modden, är det enbart dessa kondensatorer för respektive kanal som ska förändras för att uppnå en undre gränsfrekvens om 0,3Hz ?

Det är ju så det står i artikeln som ligger på förra sidan i tråden, att det är två befintliga kondingar som ska parallellkoppas med två nya större kondingar. Det är allt.
Om man sedan märker någon skillnad beror väl på om man driver högtalare som är avstämda till nånstans runt 30Hz, eller om förstärkaren driver högtalare som kan återge en bra bit under 20 Hz.

Planen är att låte 1090 driva slutna basmoduler ner så lågt det bara är möjligt, så jag vill gärna ha ett lågt F3 (bara för att) :)

Ok, men om det är allt så får man väll ta tag i att göra det då !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-11-11 21:56

Svante skrev:Man hör inte 3,5 Hz. Men man kan höra ett filter med -3 dB vid 3,5 Hz. Om man har bautahögtalare, tex basreflex avstämda till 20 Hz.

Gör "man" inte? :-)

Det verkar ju faktiskt som så att man faktiskt gör det. Jag postade om detta i en tråd för nåt år sen. Länkar till studier samt liten anekdot om min egen lilla studie i ämnet.

Föregående

Återgå till Teknikforum