Stora vinyltråden! Nöjd med AT OC9 Mk3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar oljor

Inläggav Morello » 2016-09-28 11:24

xeizo skrev:
Morello skrev:Vad mätte du och vilka slutstaser sökte du dra?

Det var främst spårningsförmåga som mättes, men man fick även en plot på frekvensgång, kanalbalans, utnivå etc. Det jag sökte var den bäst spårande pickupen och resultatet var ju inte så roligt.

OK, så du hittade en pickup med god spårningsförmåga och när den inte visade sig låta bra så drar du slutsatsen att mätningar inte säger något typ? Korrekt? :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-28 11:27

Morello skrev:
xeizo skrev:
Morello skrev:Man kan tex fråga sig om MC-pickuper i allmänhet har lägre distorsion, bättre spårningsförmåga och mindre avvikelser från korrekt frekvensgång etc?
Jag har hittills inte sett några sådana smaband; har ni?

Där föreligger ingen skillnad, det går att få lika låg distorsion, lika rak frekvensgång, lika bra spårningsförmåga etc med båda principerna. Om ljudet skiljer beror det på andra saker, jag tror själv mest det beror på hur kablaget belastar pickupen och där är ju skillnaden jättestor mellan MM och MC eftersom de är två helt olka laster. Avsaknaden av gummiupphängning i MC är en annan potentiell fördel i frågan om fri rörlighet för nålen.

Vänta nu - kabelbelastningen MEDFÖR avvikelser i frekvensgång (enligt ohms lag). Belastningsimpedansen per se är ingen prestandaparameter, men den medför implikaitioner på prestdanan. Ser du skillnaden? Du rör ihop saker.

Vad menas med "fri rörlighet"? Oändlig komplians?

Jag rör inte ihop, du vet vad jag menar dvs att det är en faktor som påverkar totalljudet, och nej vi pratar inte oändlig komplians men det rör sig om en helt annan typ av upphängning och gummi har bevisligen vissa akustiska egenskaper som bör påverka ljudet på ett eller annat sätt.
Senast redigerad av xeizo 2016-09-28 11:29, redigerad totalt 1 gång.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-28 11:28

Morello skrev:
xeizo skrev:
Morello skrev:Vad mätte du och vilka slutstaser sökte du dra?

Det var främst spårningsförmåga som mättes, men man fick även en plot på frekvensgång, kanalbalans, utnivå etc. Det jag sökte var den bäst spårande pickupen och resultatet var ju inte så roligt.

OK, så du hittade en pickup med god spårningsförmåga och när den inte visade sig låta bra så drar du slutsatsen att mätningar inte säger något typ? Korrekt? :mrgreen:

Nej, inte alls, mest för att det är en bra anekdot och för att det visar att mätningar inte säger allt. Inte att dom säger ingenting.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-28 11:32

Det är en anekdot som i ärlighetens namn endast säger något om dina slutsatser från din mätning - inget annat.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-28 11:35

Morello skrev:Det är en anekdot som i ärlighetens namn endast säger något om dina slutsatser från din mätning - inget annat.

Ja, jag sa ju att den inte var så rolig. Men intresse finns ju, varför inte skaffa dig en bra MC och försök utröna varför den är bättre/sämre än din/dina MM :P

Själv lyssnar jag numera mest efter hur musiken låter, låter det bra i mina öron kan det mäta hur dåligt som helst jag bryr mig inte, jag vill att det skall låta rent, separerat, ingen sibilans, kropp på enskilda instrument/röster, bra stereobild med djup, bredd och fokus och djup bas med tyngd. Typ. Låter det på det viset är jag med. Mätningar kan vara bra för att peka åt ett visst håll innan köp, men de är inget jag bekymrar mig mycket över efter köp eftersom det är öronen(mina) som skall användas vid lyssningen är det dom som är det bästa mätinstrumentet för just det ändamålet. Jag kommer heller aldrig att hitta den objektivt bästa produkten, så tillräcklig bra(för mig) duger fint :mrgreen:
Senast redigerad av xeizo 2016-09-28 11:44, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-28 11:41

Det går inte att dra några generella slutsatser om principerna som sådana genom att studera specifika konstruktioner.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-28 11:43

Morello skrev:Det går inte att dra några generella slutsatser om principerna som sådana genom att studera specifika konstruktioner.

Nä, det var ju vad jag skrev några inlägg tillbaka och som står i Wikipedia, däremot kan man konstatera att många kräsna användare föredrar MC oavsett VAD det beror på.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-28 11:46

Morello skrev:Det går inte att dra några generella slutsatser om principerna som sådana genom att studera specifika konstruktioner.

Köp massor av pickuper då! 8O Eller ... kanske inte ... eller låt det förbli den mystik det uppenbarligen är med MM vs MC ....

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-28 11:49

:mrgreen: Låter dyrt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-28 16:35

En sak som kan skilja generellt är byggkvalitet. Kanske är svårare att bygga en MC och då är man noggrannare.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-28 19:30

En sak har jag noterat; MC-pickuer har ofta mycket mer påkostade och eleganta hus. MM-pickuper luktar inte sällan plast och junk. (tex OM40)
Spana in en Clearaudio Goldfiner och vi pratar helt plötzlich audio-juvel.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-01 21:34

Flint, jag kom osökt att tänka på dig idag då jag rotade bland vinylskivor i en skivbörs - jag hittade David Lindley El rayo-X i mint condition för 10 kr. Givetvis köpte jag albumet ifråga!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-01 21:47

Morello skrev:Flint, jag kom osökt att tänka på dig idag då jag rotade bland vinylskivor i en skivbörs - jag hittade David Lindley El rayo-X i mint condition för 10 kr. Givetvis köpte jag albumet ifråga!

Haha. "mint condition" låter ju bra, då kan du jämföra mastringen. Min LP var/är i bättre skick än jag trodde. Den snurrade ganska ofta ett tag där på 80-talet. Låten "Mercury Blues" har man ju själv lirat några gånger med några olika hobbyband. Det kanske är dags för ett nytt band igen. Det är inte för sent så länge man orkar lyfta guran och ha den hängande över axeln i någon halvtimma. Lirar du själv något nu för tiden eller är det bara familjeliv som gäller för dig numera?
Senast redigerad av Flint 2016-10-01 22:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-01 22:00

Vi är ett gäng som lirar varje torsdag. Däremot kommer vi aldrig ut på scenen som vi gjorde med det gamla bandet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-01 22:05

Morello skrev:Vi är ett gäng som lirar varje torsdag. Däremot kommer vi aldrig ut på scenen som vi gjorde med det gamla bandet.

Lika bra det. Det blir i alla fall bara stökigt, rökigt och fylligt. Det viktiga är träffas och lira av sig lite och få retas med spelkompisarna. Det saknar jag.

Användarvisningsbild
Morello

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar Moerch-arm

Inläggav Morello » 2016-10-02 22:56

Svante skrev:
Harryup skrev:
Bill50x skrev:De e lugnt... ;-)

Nej, urhopp var inte kriteriet. Men sammantaget med hur det lät på övriga skivor som användes vid utvärderingen så drog jag, för mig, ganska givna slutsatser. Dvs det var fråga om spårning och inte klippning i riaat eller efterföljande steg.

Men jag tror inte vi kommer längre här, personligen är jag och några andra med mig övertygad om att skivspelarverket och dess underlag kan påverka spårningen. Några andra här anser att det är omöjligt.

/ B

Skall man generalisera lite så verkar det som att de som har testat och upplevt att underlag spelar roll var med på vinyltiden då det var huvudsakliga källan och tillgången till jämförelser var god. Skeptikerna är lite yngre som det verkar och verkar heller inte ha testat själva på olika verk utan mera utgår ifrån vad som är logiskt runt skivspelare eller möjligen testat på ett ex. Jag ser det som vill man jämföra saker runt skivspelare så var det enklare när man hade ett större antal likadana att testa fram och tillbaka med. Har man endast en spelare som kanske dessutom är 20-40 år gammal blir det hela lite skakigare att dra slutsatser ifrån.

/Harryup

Skall man generalisera lite så verkar det som att de som var med på vinyltiden inte hade koll på vad de egenligen ändrade när de höll på med sina lyssningstester. Och ju mer exotisk förklaring de hittade på för sina upplevelser, desto finare var den. Att det kunde finnas fullständigt naturliga förklaringar som att skivspelarna lutade, att det blev olika mycket återkoppling eller att man helt enkelt inbillade sig var otänkbart. Det var bara sånt som teknokrater utan välutvecklad hörsel kunde hitta på.

Alltså, ovanstående är förstås provocerande skrivet, men jag tycker nog att "folk" drar lite för stora växlar ibland på ofullständiga experiment, där man inte har haft koll på inparametrarna och att man dessutom inte vill att skillnaderna som man upplever kan bero på trivialiteter. Att det är lite coolt att komma på att det ska vara en viss sorts bord under skivspelaren för att den ska låta bra.

Spot on Svante!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-10-03 01:47

Min LP började vid ett tillfälle låta riktigt illa resonanser rundgång och allt möjligt skit, Det visade sig att gummitassarna den stod på blivit så slitna att den buklandade på bordet fyra möbel tassar inhandlades och som lyfte upp den på dom av-vibrerande gummifötterna igen sen lät den som vanligt... Tror ni att den skulle låta bättre om jag köpte "SONIC DESIGN STANDARD APPARAT" fötter http://www.hifikit.se/tillbehor/hogtalarfotter/standard-apparat istället?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-03 10:37

Dom kan nog fungera fint!
-Innehar F-skattsedel-

Bernhardb

Stora vinyltråden!

Inläggav Bernhardb » 2016-10-13 17:15

Hej!

Nu vet inte jag om ja lyckades göra ett korekt inlägg...
Men det är så att jag har köpt mig en Technics SL - 1200mk2 och är helt grön på ämnet vinyl, så jag tänkte fråga vad för förstärkare jag bör införskaffa mig till denna och även då högtalare och en ny nål då den fattades, som sagt grönlöling här och är ute efter bra ljud för någon tusenlapp! Tacksam för svar!!
Bilagor
technics_sl-1200mk2_sl-1210mk2.pdf_1.png
technics_sl-1200mk2_sl-1210mk2.pdf_1.png (31 KiB) Visad 8309 gånger

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-13 17:24

Det väsentliga ur grammofonförstegets perspektiv är vad du har för pickup på din spelare.

VAd har du för utrustning i övrigt?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2016-10-14 10:11

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-14 10:12

Empa skrev:Vad tror ni om en spelare med svävande tallrik?

https://www.kickstarter.com/projects/245727224/mag-lev-audio-the-first-levitating-turntable

[ Bild ]

Vad fräckt :-)
En vidareutveckling på den magnetlagrade tallriken.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2016-10-14 10:52

Perfector skrev:

https://www.kickstarter.com/projects/245727224/mag-lev-audio-the-first-levitating-turntable

[ Bild ]

Vad sugen man blev på ny vinylsvarv. :D Undrar vad priset blir.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-14 10:53

miaber skrev:
Perfector skrev:

[ Bild ]

Vad sugen man blev på ny vinylsvarv. :D Undrar vad priset blir.

Gammalt ordspråk hos Rolls Roys.
Om du måste fråga vad det kostar har du inte råd :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2016-10-14 11:27

Snyggt och fräckt, men vad tillför det utöver de faktorerna?
Borde bli svårt att få en stabil och fast lagring av tallriken. Dessutom borde det väl finnas en risk att de massiva magnetfälten som behövs kan inteferera med magnetfälten i pickupen.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-14 11:37

carpelux skrev:Snyggt och fräckt, men vad tillför det utöver de faktorerna?
Borde bli svårt att få en stabil och fast lagring av tallriken. Dessutom borde det väl finnas en risk att de massiva magnetfälten som behövs kan inteferera med magnetfälten i pickupen.

Nu ska du inte va så'n :P

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-14 11:44

[ Bild ]

Att få tallriken att snurra kan jag väl tänka mig. Att belasta den med en skivnål på en (varierande!) punkt och bibehålla stabilitet är jag mer tveksam till - i flera dimensioner.

Video på en prototyp vore det minsta att begära i ett sådant projekt, tycker jag.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-14 12:29

Verider körde med magnetlagring i det vertikala planet. Av någon anledning skippade man det till förmån för en annan lagringsprincip.

Bild

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2016-10-14 12:34

miaber skrev:Vad sugen man blev på ny vinylsvarv. :D Undrar vad priset blir.

Det står i länken, om du "kickstartar" nu så 840-900USD, retail price är 1400$, inte så farligt. Tråkiga är att det är planerad* leverans om ett år ungefär.

*Väntar fortfarande på min fjärr som skulle leveretas maj 2015.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-14 14:38

Den där ska man ju integrera i en betongbänk så att bara tallriken syns... Tonarmen får väl komma upp som en terminator-hand eller nåt. Alt. lasrar i taket. Framtid utan laserstrålar är ingen framtid alls.
Don’t just do something, sit there.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi