Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Kul, men hör du grundtonen i mina exempel?
Flint skrev:Som avslutning för min del i den här debatten om sinnets komplettering av en saknad grundtom vill jag bara säga en sak - bullshit. Motbevisa mig den som kan, men upplevt praktiskt. Ordmängder imponerar som vanligt inte.
Flint skrev:Jag anser att alla som driver en rörelse, svart eller vitt, som deltar på forumet bedriver marknadsföring.
JM skrev:Om jag har förstått rätt är upplevelsen av grundtonen mycket viktig för vår språkförståelse och stabiliteten i språket. Upplevd "pitch" är en av grundbultarna för språk. I detta samanhang blir hjärnans träffsäkra upplevelse av "the missing fundamental" extra viktig och förstålig.
Undanber mig kommemtarer om min person, om jag har rätt eller fel o ser fram mot sanna eller falska sakargument.
JM
Tarzan skrev:JM skrev:Om jag har förstått rätt är upplevelsen av grundtonen mycket viktig för vår språkförståelse och stabiliteten i språket. Upplevd "pitch" är en av grundbultarna för språk. I detta samanhang blir hjärnans träffsäkra upplevelse av "the missing fundamental" extra viktig och förstålig.
Undanber mig kommemtarer om min person, om jag har rätt eller fel o ser fram mot sanna eller falska sakargument.
JM
Att upplevd tonhöjd skulle vara en av grundbultarna i Språk vet jag väl inte riktigt. Ja, tonhöjd kan ha lite olika funktioner i olika specifika språk. Jag tänker dels på kinesiska, kantonesiska, vietnamesiska ... där tonhöjd kan ge lexikal betydelseskillnad men lite också på svenska för den delen i och med accent 1 och 2 (tomten/tomten). Tonhöjd i prosodi är ju en annan sak, som har mer med känsloyttringar att göra, men om dessa är knutna till Språk (definition?) eller till någonting mer fysiskt i människokroppen är jag inte säker på. Grundtonens tonhöjd i sig är ju i många språk inte särskilt viktig för någonting lexikalt, utan mest dess övertoner för att skilja mellan olika vokaler.
Om jag skulle föreslå någon grundbult för Språk skulle jag nog säga förmågan att göra kopplingar mellan betydelse och betydelsebärare (signified och singifier), annars blir det ju lätt att man glömmer av att teckenspråk också är språk. Men det beror ju lite på hur man definierar språk. Du får nog definiera språk lite mer precist.
darkg skrev:Tarzan skrev:JM skrev:Om jag har förstått rätt är upplevelsen av grundtonen mycket viktig för vår språkförståelse och stabiliteten i språket. Upplevd "pitch" är en av grundbultarna för språk. I detta samanhang blir hjärnans träffsäkra upplevelse av "the missing fundamental" extra viktig och förstålig.
JM
Att upplevd tonhöjd skulle vara en av grundbultarna i Språk vet jag väl inte riktigt. Ja, tonhöjd kan ha lite olika funktioner i olika specifika språk. Jag tänker dels på kinesiska, kantonesiska, vietnamesiska ... där tonhöjd kan ge lexikal betydelseskillnad men lite också på svenska för den delen i och med accent 1 och 2 (tomten/tomten). Tonhöjd i prosodi är ju en annan sak, som har mer med känsloyttringar att göra, men om dessa är knutna till Språk (definition?) eller till någonting mer fysiskt i människokroppen är jag inte säker på. Grundtonens tonhöjd i sig är ju i många språk inte särskilt viktig för någonting lexikalt, utan mest dess övertoner för att skilja mellan olika vokaler.
Om jag skulle föreslå någon grundbult för Språk skulle jag nog säga förmågan att göra kopplingar mellan betydelse och betydelsebärare (signified och singifier), annars blir det ju lätt att man glömmer av att teckenspråk också är språk. Men det beror ju lite på hur man definierar språk. Du får nog definiera språk lite mer precist.
Det framstår som ganska äventyrligt att reducera talat språk till lexikala strängar. Långt ifrån att bara bifoga ett känslolager till ordens betydelse tänker jag att tonhöjden står för nästan all nyansering och hand-shake i till exempel svenskan.
Tarzan skrev:darkg skrev:Tarzan skrev:Att upplevd tonhöjd skulle vara en av grundbultarna i Språk vet jag väl inte riktigt. Ja, tonhöjd kan ha lite olika funktioner i olika specifika språk. Jag tänker dels på kinesiska, kantonesiska, vietnamesiska ... där tonhöjd kan ge lexikal betydelseskillnad men lite också på svenska för den delen i och med accent 1 och 2 (tomten/tomten). Tonhöjd i prosodi är ju en annan sak, som har mer med känsloyttringar att göra, men om dessa är knutna till Språk (definition?) eller till någonting mer fysiskt i människokroppen är jag inte säker på. Grundtonens tonhöjd i sig är ju i många språk inte särskilt viktig för någonting lexikalt, utan mest dess övertoner för att skilja mellan olika vokaler.
Det framstår som ganska äventyrligt att reducera talat språk till lexikala strängar. Långt ifrån att bara bifoga ett känslolager till ordens betydelse tänker jag att tonhöjden står för nästan all nyansering och hand-shake i till exempel svenskan.
Sant att det rör sig om mer än ett känslolager. Men, om man väljer att fokusera på språk som i en muntlig kommunikationssituation mellan två människor på samma plats, så är det väl lite att reducera allt annat i situationen att tillskriva tonhöjden "nästan all nyansering"? Gester och annat kroppsspråk och vilka personer det faktiskt är som samtalar – det kan ju totalt ändra budskapet.
darkg skrev:Tarzan skrev:darkg skrev:
Sant att det rör sig om mer än ett känslolager. Men, om man väljer att fokusera på språk som i en muntlig kommunikationssituation mellan två människor på samma plats, så är det väl lite att reducera allt annat i situationen att tillskriva tonhöjden "nästan all nyansering"? Gester och annat kroppsspråk och vilka personer det faktiskt är som samtalar – det kan ju totalt ändra budskapet.
Ja, där tog jag nog i i överkant. Men tonhöjd som grundbult tycker jag är rimligt. Varför skulle vi annars till den grad variera den?
Tarzan skrev:darkg skrev:Tarzan skrev:Sant att det rör sig om mer än ett känslolager. Men, om man väljer att fokusera på språk som i en muntlig kommunikationssituation mellan två människor på samma plats, så är det väl lite att reducera allt annat i situationen att tillskriva tonhöjden "nästan all nyansering"? Gester och annat kroppsspråk och vilka personer det faktiskt är som samtalar – det kan ju totalt ändra budskapet.
Ja, där tog jag nog i i överkant. Men tonhöjd som grundbult tycker jag är rimligt. Varför skulle vi annars till den grad variera den?
Ok, en av flera grundbultar för mänsklig talkommunikation kan jag gå med på, men jag tycker att definitionen av språk som någonting i stil med mänsklig talkommunikation på en plats i tid och rum är lite snäv. Sen kan ju variationsgraden av grundtonen variera från språk till språk dessutom, men de delar av prosodi som verkar direkt kopplade till känslor har jag för mig är desamma i de flesta språk. Och om man även vill ha in teckenspråk, skrift, döda språk och kanske till och med tankar i Språk tycker jag att grundtonens höjd inte direkt platsar som grundbult. Det är nog det jag vill ha sagt.
Tarzan skrev:... grundtonens höjd...
Svante skrev:Tarzan skrev:... grundtonens höjd...
Vad är det? Mäts den i Hz eller dB?
petersteindl skrev:Svante skrev:Tarzan skrev:... grundtonens höjd...
i meter.
Svante skrev:petersteindl skrev:Svante skrev:
i meter.
Ja, men vad meter man den i?
Svante skrev:Mäts den i Hz eller dB?
IngOehman skrev:Jag är rätt säker på att han åsyftade frekvens, alltså Hz.
Visst kan man säga att man spelar högt och då åsyfta amplitud, men om man talar om tonhöjd så är det frekvens man talar om, eller föralldel - tonens namn och oktavtillhörighet. Lite beroende på om man kommer från teknik- eller musikvärlden.
Vh, iö
Svante skrev:Jag skulle igen vilja uppmuntra den som vill lyssna på hur harmoniska spektra låter att prova min lilla sångsynt Madde. Om man ställer in den som på bilden så tar man bort det som gör att det låter åtminstone lite som en människa (två "Amplitude" och F1-F6 ska bort), sen kan man rita spektrum i spektrumrutan och byta tonhöjd på keyboarden längst ner.
Det blir lite mer realtid än att hålla på och bygga filer.
Edit: finns på http://www.tolvan.com , då.
Tarzan skrev:darkg skrev:Tarzan skrev:Sant att det rör sig om mer än ett känslolager. Men, om man väljer att fokusera på språk som i en muntlig kommunikationssituation mellan två människor på samma plats, så är det väl lite att reducera allt annat i situationen att tillskriva tonhöjden "nästan all nyansering"? Gester och annat kroppsspråk och vilka personer det faktiskt är som samtalar – det kan ju totalt ändra budskapet.
Ok, en av flera grundbultar för mänsklig talkommunikation kan jag gå med på, men jag tycker att definitionen av språk som någonting i stil med mänsklig talkommunikation på en plats i tid och rum är lite snäv. Sen kan ju variationsgraden av grundtonen variera från språk till språk dessutom, men de delar av prosodi som verkar direkt kopplade till känslor har jag för mig är desamma i de flesta språk. Och om man även vill ha in teckenspråk, skrift, döda språk och kanske till och med tankar i Språk tycker jag att grundtonens höjd inte direkt platsar som grundbult. Det är nog det jag vill ha sagt.
darkg skrev:...Men tonhöjd som grundbult tycker jag är rimligt. Varför skulle vi annars till den grad variera den?
IngOehman skrev:Svante skrev:Jag skulle igen vilja uppmuntra den som vill lyssna på hur harmoniska spektra låter att prova min lilla sångsynt Madde. Om man ställer in den som på bilden så tar man bort det som gör att det låter åtminstone lite som en människa (två "Amplitude" och F1-F6 ska bort), sen kan man rita spektrum i spektrumrutan och byta tonhöjd på keyboarden längst ner.
Det blir lite mer realtid än att hålla på och bygga filer.
Edit: finns på http://www.tolvan.com , då.
Ett alldeles utmärkt program.
Kul och pedagogiskt!
Vh, iö
KarlXII skrev:Det blev väldigt tyst från Flint.
Flint skrev:KarlXII skrev:Det blev väldigt tyst från Flint.
Jag har sagt mitt här. Ämnet är därmed ointressant.
Morello skrev:Flint skrev:KarlXII skrev:Det blev väldigt tyst från Flint.
Jag har sagt mitt här. Ämnet är därmed ointressant.
Damma av din rörsteg och bjud på bild
Det skulle vara kul. Sedan kan vi dra den sedvnaliga debatten om återkopplingens vara eller icke vara.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 11 gäster