Lösa akustikproblem medelst återvinning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
1987

Lösa akustikproblem medelst återvinning?

Inläggav 1987 » 2016-10-12 22:23

Har chansen att kapa åt mig ett stort antal gamla akustikpaneler (i brist på bättre ord) till noll kostnad. Det är typen som hänger som innertak med luftspalt ovanför. Cirka 20 mm eller kan de månne vara 25, klädda med en typ av vit, tunn, stelnad massa.

Kortfattat; kan de göra någon nytta hängandes på väggar med lite eller ingen luft bakom? Om man dubblar tjockleken genom att hänga två på varandra? Eller är de helt beroende av luftspalt ovanför för att göra nytta?

Är främst ute efter att på ett snyggt sätt med hög WAF kunna dämpa rummet lite ytterligare i röst-området

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Lösa akustikproblem medelst återvinning?

Inläggav Nattlorden » 2016-10-12 22:27

Enklaste svaret : testa utan att göra förstörande montering.

Dålig förenkling - ju längre ut, ju lägre funkar de (speciellt om man petar in isolering bakom).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
1987

Inläggav 1987 » 2016-10-12 22:33

Nattlorden skrev:Enklaste svaret : testa utan att göra förstörande montering.

Dålig förenkling - ju längre ut, ju lägre funkar de (speciellt om man petar in isolering bakom).

Ett bra och logiskt svar. Tänkte bara försöka gardera mig mot bortkastad tid som inte gör någon nytta alls... :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-12 22:53

1987 skrev:
Nattlorden skrev:Enklaste svaret : testa utan att göra förstörande montering.

Ett bra och logiskt svar. Tänkte bara försöka gardera mig mot bortkastad tid som inte gör någon nytta alls... :)

Svårt att veta... Risken är alltid att det dämpas fel... Dvs att man dämpar de högre registren utan att göra mycket åt de lägre...

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-13 01:21

Jag har funderat på sådana hängande innertak-paneler, de är som sagt "snygga" och ibland gratis... men jag har inte kommit fram till nåt. Det är iaf inte självklart att de är användbara, men svårt att inte vilja tro det.

Som Nattlorden säger; det är kanske lätt att "lugna ner" ett rum, men det betyder inte att det blir bättre. Jag kan tänka mig att de vore bra till typ en skärmvägg? Eller kanske en dragspelsveckad historia, men snabbt blir det väl varken waf eller särskilt smidigt.

Edit, du skriver ju röstområdet ser jag nu. Jag bedömer att chansen är hyfsad att det kan fungera bra!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-13 07:57

Typiskt ser det ju ut så här.

Bild

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-10-13 15:01

Det blir nog toppen, eftersom det inte är just perfekt stereoåtergivning det gäller.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2016-10-13 15:23

Har två sådana i en träram och Biltema högtalartyg spänt över. Sitter med ett par cm distans till väggen. Vet inte om de gör någon nytta men dämpar rejält om man pratar nära rakt in i den.

Ser ut som en platt tv vid första anblicken.

Användarvisningsbild
1987

Inläggav 1987 » 2016-10-13 23:02

Jag är inte den som med micken i högsta hugg jagar 0.5 db hit och dit i jakten på perfektion. För mig handlar det om att minska problemet med ett rum byggt av 70-talsbetong. Mattor? Jadå. Tjocka gardiner? Visst, men det är fortfarande ibland väldigt jobbigt när man har små barn med dåligt humör och stora röstresurser....

Man undrar ju hur effektiva dessa plattor verkligen är eftersom de i kontorsmiljö oftast täcker HELA innertaken i otroligt stora ytor för att komma underfund med dämpningen. Vad ger då 2-3 plattor i 25 kvm betongrum?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-13 23:09

1987 skrev:Jag är inte den som med micken i högsta hugg jagar 0.5 db hit och dit i jakten på perfektion. För mig handlar det om att minska problemet med ett rum byggt av 70-talsbetong. Mattor? Jadå. Tjocka gardiner? Visst, men det är fortfarande ibland väldigt jobbigt när man har små barn med dåligt humör och stora röstresurser....

Man undrar ju hur effektiva dessa plattor verkligen är eftersom de i kontorsmiljö oftast täcker HELA innertaken i otroligt stora ytor för att komma underfund med dämpningen. Vad ger då 2-3 plattor i 25 kvm betongrum?

Tak dämpas oftast för att den platsen är ledig, och dessutom ändå ska fixas. Det kan tänkas vara betydligt mer effektivt att dämpa (hårda parallella) väggar i mun- och öronhöjd.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-14 06:54

1987 skrev:Vad ger då 2-3 plattor i 25 kvm betongrum?

Långt ifrån tillräckligt. Men definitivt ingen risk att du överdämpar med dem. Skulle gissa att du får mest ut av dem om de hamnar på väggen bakom högtalarna på den punkten där du har studs vidare till lyssningsposition.

Fast jag tyckte du sade "stort antal" ?

Användarvisningsbild
1987

Inläggav 1987 » 2016-10-14 20:09

Jag kan få tag i stort antal, men jag sade inte att jag kommer att få tillstånd av min bättre hälft att sätta upp ett stort antal... :lol:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-14 20:18

1987 skrev:Jag kan få tag i stort antal, men jag sade inte att jag kommer att få tillstånd av min bättre hälft att sätta upp ett stort antal... :lol:

Sikta mot stjärnorna, nå trädtopparna ;-)

Återgå till Generellt om hifi