MoLt testar NAD 208

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

MoLt testar NAD 208

Inläggav HenrikTornquist » 2016-10-11 12:07

Finns det möjligen som har det gamla numret kvar och kan tänkas sälja det? Alternativ är att scanna och lägga upp testen där Lars-Göran Hedström så lyriskt testar NAD 208.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Re: MoLt testar NAD 208

Inläggav KentLindqvist » 2016-10-11 15:11

Jag vill också ha ett ex!

Mest för att kunna gotta mig åt att jag har "the shit" och stänga ute tankar på att det finns annat som också är bra. Eller hemska tanke bättre!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-10-12 11:14

Jag tror inte att du har the shit. Jag har hört att förstärkaren däremot gav mycket bang for the buck när den såldes som ny. Vidare tycks den vara ohotad fortfarande om den fungerar som den ska.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-12 11:58

HenrikTornquist skrev:Finns det möjligen som har det gamla numret kvar och kan tänkas sälja det? Alternativ är att scanna och lägga upp testen där Lars-Göran Hedström så lyriskt testar NAD 208.

Vet du i vilket nummer det var? Var det verkligen Lars-Göran Hedström som var lyrisk? Jag tror mera på Ingvar Öhman. Får leta fram artikeln.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-10-12 18:13

Jag tror L-G skrev: det är som att öppna ett fönster. Han lyssnade på en nad-receiver, och kopplade sen in 208 som slutsteg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-10-12 18:26

"Jakten på det goda slutsteget", av Larsgöran Hedström i MoLT nr 2, 1994.
Där finns även;
"NAD 208, ett andra omdöme
(F/E-test [sic!] och ordinär subjektiv lyssning)"
av Ingvar Öhman.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-10-12 19:22

HenrikTornquist skrev:Finns det möjligen som har det gamla numret kvar och kan tänkas sälja det? Alternativ är att scanna och lägga upp testen där Lars-Göran Hedström så lyriskt testar NAD 208.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-12 19:27

Ska kolla om jag har numret kvar, kan scanna den.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-10-12 20:08

Det låter bra det.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-12 22:18

Det där skummade man säkert medans man gick på teknis och hade tillgång till universitetsbiblioteket, men utan att ta notis om det då. :lol: :roll: :!:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-13 07:44

Nu är testen av NAD 208 scannad. Hoppas att det inte stöter någon som varit inblandad i de artiklarna.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/NAD%20208.pdf

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-10-13 07:49

Tack Roger :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-13 08:11

Bra artikel av IngOehman. Jag håller med om mycket av det jag kan uttala mig om, jag har ju aldrig hört någon NAD208, men beskrivningen av NAD3020 tycker jag stämmer. Också att resten av NAD:s slutsteg inte har imponeret så vidare värst. Vill bara säga det för att visa att jag inte konsekvent avfärdar IngOehmans ideologi, bara den del jag inte delar.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-10-13 09:29

Stort tack för det!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-10-13 10:08

Tackar :-)

Har också bladet liggande i gömmorna. Köpte min 208:a (för pengar som var avsedda att spendera på ett Krell-steg) innan jag läste artikeln och när jag läst den tyckte jag LTS verkade så begåvade att jag gick med i sällskapet :-) Längesedan jag läste och det e ju nästan så jag får en tår i ögat när jag betänker vilken tur jag haft när jag sammanställde min "rigg" för längesen. Jag lämnade förstås LTS när de började yra om Legatolinks tillkortakommanden (nääää, det gjorde jag inte), men den apparaten använder jag inte längre och skulle jag få snurr på den igen skulle den användas som transport enbart och som sådan är väl tallriksmodellerna av Pioneers CD-spelare helt okej.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

NAD 208 formgiven av Dieter Rams

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-14 11:50

Har ögnat igenom artikeln, många år sedan sist. En lustig detalj, NAD 208 är formgiven av Dieter Rams! Ni som tycker NAD 208 är ful. Rams är mera känd för formgivningen av många Braun-prylar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: NAD 208 formgiven av Dieter Rams

Inläggav Nattlorden » 2016-10-14 11:53

RogerGustavsson skrev:Har ögnat igenom artikeln, många år sedan sist. En lustig detalj, NAD 208 är formgiven av Dieter Rams! Ni som tycker NAD 208 är ful. Rams är mera känd för formgivningen av många Braun-prylar.

Då får vi väl fundera om det följer hans principer då.

Dieter Rams Ten Principles of “Good Design”

Good Design Is Innovative : The possibilities for innovation are not, by any means, exhausted. Technological development is always offering new opportunities for innovative design. But innovative design always develops in tandem with innovative technology, and can never be an end in itself.

Good Design Makes a Product Useful : A product is bought to be used. It has to satisfy certain criteria, not only functional but also psychological and aesthetic. Good design emphasizes the usefulness of a product while disregarding anything that could possibly detract from it.

Good Design Is Aesthetic : The aesthetic quality of a product is integral to its usefulness because products are used every day and have an effect on people and their well-being. Only well-executed objects can be beautiful.

Good Design Makes A Product Understandable : It clarifies the product’s structure. Better still, it can make the product clearly express its function by making use of the user’s intuition. At best, it is self-explanatory.

Good Design Is Unobtrusive : Products fulfilling a purpose are like tools. They are neither decorative objects nor works of art. Their design should therefore be both neutral and restrained, to leave room for the user’s self-expression.

Good Design Is Honest : It does not make a product more innovative, powerful or valuable than it really is. It does not attempt to manipulate the consumer with promises that cannot be kept

Good Design Is Long-lasting : It avoids being fashionable and therefore never appears antiquated. Unlike fashionable design, it lasts many years – even in today’s throwaway society.

Good Design Is Thorough Down to the Last Detail : Nothing must be arbitrary or left to chance. Care and accuracy in the design process show respect towards the consumer.

Good Design Is Environmentally Friendly : Design makes an important contribution to the preservation of the environment. It conserves resources and minimises physical and visual pollution throughout the lifecycle of the product.

Good Design Is as Little Design as Possible : Less, but better – because it concentrates on the essential aspects, and the products are not burdened with non-essentials. Back to purity, back to simplicity.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-10-14 11:57

RogerGustavsson skrev:Har ögnat igenom artikeln, många år sedan sist. En lustig detalj, NAD 208 är formgiven av Dieter Rams! Ni som tycker NAD 208 är ful. Rams är mera känd för formgivningen av många Braun-prylar.

Hoppsan, där steg värdet på 208-stärkarna med ett par tusen direkt!
:)
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-14 12:07

Källa på det. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-14 12:14

Morello skrev:

På sidan 50 i artikeln, mittelkolumn, rad 6 ungefär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-10-14 12:17

Morello skrev:

Det står på sidan 50 i den aktuella artikeln som RogerGustavsson länkade till längre upp i tråden.
Men din fråga är berättigad. En googling ger vid handen att man på den gamla goda tiden framfört synpunkter, som att de tidigare serierna från NAD var inspirerade av Dieter Rams, men inget exempel på att han verkligen designat något för NAD. Kanske det blivit en höna av en fjäder, och att Dieter Rams inte alls står bakom designen av denna förstärkare, så som Larsgöran skrev?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2016-10-14 12:38

Reinhold Weiss är annars ett designernamn som är omnämnt i NADs broschyrer.

"Industrial design of most NAD equipment: REINHOLD WEISS DESIGN CHICAGO"

Det kan vara han som är ansvarig för den där svarta kvadraten mitt på fronten. :roll:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-14 12:50

Reinhold Weiss jobbade också för Braun. 1967 flyttade han till USA och sägs ha gjort arbeten för NAD. Kanske Larsgöran blandat ihop Weiss och Rams? Oavsett vem som gjort formgivningen, det är inte mycket "design" utan mera funktionalitet hos NAD 208. Det delas med många andra hifi-produkter. Inte ser t.ex. ett Audio Research D-100 helt annorlunda ut (se nedan)? Jo, möjligen den där blaffan i mitten då. Annars som många andra, en slät plåt framtill. Låt vara att NADs färgval är murrigt men det går väl att fixa en annan kulör om den ska stå fram och imponera?

Bild
Senast redigerad av RogerGustavsson 2016-10-14 12:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-14 12:51

paa skrev:
Morello skrev:

Det står på sidan 50 i den aktuella artikeln som RogerGustavsson länkade till längre upp i tråden.
Men din fråga är berättigad. En googling ger vid handen att man på den gamla goda tiden framfört synpunkter, som att de tidigare serierna från NAD var inspirerade av Dieter Rams, men inget exempel på att han verkligen designat något för NAD. Kanske det blivit en höna av en fjäder, och att Dieter Rams inte alls står bakom designen av denna förstärkare, så som Larsgöran skrev?

Jo, att det stod i Molt förstod jag, men var kommer uppgiften från?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-14 12:52

Kan ju vara att man "gick upp" ett pinhål just för en jubileumsmodell?

Av alla de gamla "klassiska" modellerna (pre-silverline o.dyl.) så tycker jag nog 2600 med röda rackhandtag är den snyggaste
http://www.thevintageknob.org/nad-2600.html

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-14 13:17

Jag tycker alla NAD jag sett är ganska taffliga i formgivningen. Alltid billiga material etc.

NAD208 har tex inte ens riktiga maskinskruv till locket vill jag minnas, utan självgängande bös som ofta går sönder.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-14 13:47

Flint skrev:Bra artikel av IngOehman. Jag håller med om mycket av det jag kan uttala mig om, jag har ju aldrig hört någon NAD208, men beskrivningen av NAD3020 tycker jag stämmer. Också att resten av NAD:s slutsteg inte har imponeret så vidare värst. Vill bara säga det för att visa att jag inte konsekvent avfärdar IngOehmans ideologi, bara den del jag inte delar.

Du känner inte min ideologi, vilket du inte skall vara ledsen för. Det gör ju ingen, eftersom jag inte har just någon.

Musiklyssning är för mig inte en moralfråga, och därför finns heller inga rätt och fel, var och en gör som den vill, och det man blir nöjd av är bra. Alla är inte likadana dock, så det som är bra för en person behöver inte vara bra för alla*.

Så du kan sluta avfärda saker jag skriver, när du gör det beror det ju bara på att du inte är insatt/delar samma erfarenheter, och därför inte förstår vad det jag skriver betyder. Jag ser inget hinder för att vi kan vara överens om allt, i varje fall allt objektivt, om du bara lägger dig vin om att inte tolka det jag skriver utan istället tar reda på vad jag faktiskt menar när det är oklart. Att gissa och gissa fel har du ju ingen glädje av.

Vh, iö

- - - - -

*Med det sagt vet jag av erfarenhet att många som är övertygade om att de ogillar upplevelsen från en tekniskt bra återgivning, har lyssnar på återgivningar som inte alls varit bra, och dragit felaktiga slutsatser av det skälet.

Att någon säger att man skall få lyssna på något som är tekniskt fulländat betyder bara att det är DERAS uppfattning att så är fallet. Oftast är det kopplingen till oss som lyssnare, psykoakustiskt, som saknas. Då kan många förstås tro att en återgivning som presenterar "snygga grafer" är optimal, men utan det psykoakustiska komponenten är det svårt för att inte säga omöjligt att definiera hur mätegenskaperna skall se ut för att erbjuda en ackurat (maximalt verklighetstrogen) återgivning.

Andra faktorer som ofta spelar in är ljudtrycksnivåerna som används i hemmet. Det är t ex långt ifrån självklart att en lyssning på en nivå 20 dB under live-nivå blir mest ursprungstroget om återgivningen i övrigt är helt opåverkad.

Och med DET sagt finns det gott om exempel på färgningar som är förskönande. Så att en återgivning inte sker med superhög fidelitet behöver absolut inte betyda att man ogillar det man hör. Det beror på, och det beror på mycket.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-14 13:52

RogerGustavsson skrev:

Vet du i vilket nummer det var? Var det verkligen Lars-Göran Hedström som var lyrisk? Jag tror mera på Ingvar Öhman. Får leta fram artikeln.

Jo, alltså vi skrev ju båda om förstärkaren, men det var Larsgöran som "upptäckte" den. Jag kände inte till den alls när han berättade om den för mig. Blev självklart nyfiken dock, och fick låna den efter honom.

Måste idag säga att utvecklingen efter NAD 208 gått mycket långsamt. Det står sig väldigt väl än idag för den som söker en förstärkare med i hög grad transparent musikåtergivning och som levererar massor av effekt.

Kvalitetsproblemen är dock tråkiga. Allt tyder på att konstruktionen som sådan INTE är orsaken till problemen, utan brister i produktionen av den. SR har ett stort antal NAD208 och de har i ett försök att kvalitetssäkra dem, lött om varenda lödpunkt, och resultatet har varit utmärkt. De omlödda förstärkarna krånglar mycket mera sällan.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-14 14:01

Det där tycker jag var en märklig respons till Flint - med lite ansträngning tror jag du förstår vad Flint faktiskt menade - även om begreppet "ideologi" inte riktigt hör hemma i sammanhanget.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-14 14:04

Det var inte meningen att du skulle förstå det jag skrev.

Det var riktat till Flint. Och det var väldigt enkelt att förstå det Flint skrev.

Vh, iö

Nästa

Återgå till Generellt om hifi