Dylan får Nobelpriset!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Dylan får Nobelpriset!

Inläggav petersteindl » 2016-10-13 23:07

Almen skrev:Otroligt dumt. Om man, som även de inbitna fansen verkar tycka, måste ha musiken och framförandet för att inse dess storhet så är det ju inte poesi. Och hans enda bok verkar de flesta vara överens om att den suger. Eller någon som läst den som har en annan åsikt?

Han har väl fått Polarpriset, räcker inte det?

How many roads must a man walk down
Before you call him a man?
Yes, ’n’ how many seas must a white dove sail
Before she sleeps in the sand?
Yes, ’n’ how many times must the cannonballs fly
Before they’re forever banned?
The answer, my friend, is blowin’ in the wind
The answer is blowin’ in the wind

How many years can a mountain exist
Before it’s washed to the sea?
Yes, ’n’ how many years can some people exist
Before they’re allowed to be free?
Yes, ’n’ how many times can a man turn his head
Pretending he just doesn’t see?

How many times must a man look up
Before he can see the sky?
Yes, ’n’ how many ears must one man have
Before he can hear people cry?
Yes, ’n’ how many deaths will it take till he knows
That too many people have died?

Det kan väl vara poesi för det. Man kan även skriva poesi i hexameter. Vad har Polarpriset med Nobelpriset att göra? Jag förstår inte din synpunkt alls.

År 2008 fick Bob Dylan Pulitzer priset.
2008: Bob Dylan, "for his profound impact on popular music and American culture, marked by lyrical compositions of extraordinary poetic power.

2000 fick han Polarpriset.
2012 fick Bob Dylan priset Presidential Medal of Freedom d v s Frihetspriset av Obama.
2013 blev han invald som officer i Hederslegionen, instiftat av Napoleon och Frankrikes främsta statspris.

:) Han är nog van vid en massa priser. Det skall bli intressant att se Dylan i frack och höra Dylans tacktal.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-13 23:40

Om man söker på orden Bob Dylan på tuben fås detta.

https://www.youtube.com/results?search_query=bob+dylan

Här är två av resultaten från sökning.

Sir Winston Churchill fick Nobelpriset i litteratur 1953 med motivationen: "for his mastery of historical and biographical description as well as for brilliant oratory in defending exalted human values".

Även fast jag är fan av W.C. så tycker jag nog att Dylan ligger närmare Litteraturpriset.

Dessutom tror jag det blir ett extremt mycket ringar på vattnet som kommer sätta sina spår för lång tid framåt. Tiderna förändras. 8)

Jag tror Svenska Akademien har gjort det bästa val som överhuvudtaget kunde göras.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-14 00:00

Det är väl ett klassiskt misstag att tro att tradition kan bevaras som ett slutet system.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-10-14 08:16

petersteindl skrev:
Almen skrev:Otroligt dumt. Om man, som även de inbitna fansen verkar tycka, måste ha musiken och framförandet för att inse dess storhet så är det ju inte poesi. Och hans enda bok verkar de flesta vara överens om att den suger. Eller någon som läst den som har en annan åsikt?

Det kan väl vara poesi för det. Man kan även skriva poesi i hexameter.

Jag kallar det inte poesi om det inte klarar att stå för sig själv. Men visst, det kan man väl göra. Och som Sara Danius sade, och dylanexperterna påpekar "Han är ju så bra på att rimma."

Är det här poesi i nobelprisklass? Funkar det utan musiken?

See the primitive wallflower frieze
When the jelly-faced women all sneeze
Hear the one with the mustache say, ”Jeeze
I can’t find my knees.

Vad har Polarpriset med Nobelpriset att göra? Jag förstår inte din synpunkt alls.

Jag menar att det är helt OK att han får Polarpriset eftersom det har med musik att göra. Nobelpriset i litteratur har inte med musik att göra.

Det skall bli intressant att se Dylan i frack och höra Dylans tacktal.

Han kommer ju bara att sitta att se skitsur ut. :( :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-10-14 10:54

Det är helt ok med mig, men personligen hade jag hellre sett Leonard Cohen få det. Jag tycker han är bättre textmässigt.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-14 13:04

Någon borde helt enkelt ge ut sångtexterna, som vore det poesi. Alltså för att kommersialisera effekten av priset.

Vilket naturligtvis kommer att visa att det kanske inte är det, riktigt. Inte poesi som står för sig själv.

Kanske vore det bättre, om nu nobelstiftelsen har för avsikt att dela ut nobelpris till kompositörer/textförfattare, att de helt enkelt instiftar ett musikpris? Tycker det finns väldigt många författare som är mera välförtjänta av ett nobelpris i litteratur, än Bob Dylan. Extremt mycket mera förtjänta av det rent av. Och nu har de puffats ännu ett steg från priset. :?

Astrid Lindgren är ju liksom för sent, men det finns många, många andra fantastiska författare som skapar just litteratur. Det är tveksamt om textförfattandet till låtskriveri är litteratur. Det kan vara viktigt och starkt, förvisso. Men det är mycket sällsynt att sångtexter står för sig själva på ett bra sätt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-14 13:37

IngOehman skrev:Det är tveksamt om textförfattandet till låtskriveri är litteratur.

Lyrik tillhör litteraturen, nog tycker jag allt en sångtext är lyrik.

Wikipedia skrev:Lyrik är, tillsammans med epik och dramatik, en av skönlitteraturens tre klassiska huvudgenrer. Ordet kommer av att man till en början framförde verken i ackompanjemang av lyra; på engelska betyder ordet lyric fortfarande låttext, medan genren kallas poetry.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-14 13:58

Jag läser faktiskt hellre Dylans texter än hör honom sjunga dem.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-10-14 14:25

:mrgreen: . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Thomas Roth

Inläggav Thomas Roth » 2016-10-14 15:12

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-14 16:25

IngOehman skrev:Någon borde helt enkelt ge ut sångtexterna, som vore det poesi. Alltså för att kommersialisera effekten av priset.

Vilket naturligtvis kommer att visa att det kanske inte är det, riktigt. Inte poesi som står för sig själv.

Kanske vore det bättre, om nu nobelstiftelsen har för avsikt att dela ut nobelpris till kompositörer/textförfattare, att de helt enkelt instiftar ett musikpris? Tycker det finns väldigt många författare som är mera välförtjänta av ett nobelpris i litteratur, än Bob Dylan. Extremt mycket mera förtjänta av det rent av. Och nu har de puffats ännu ett steg från priset. :?

Astrid Lindgren är ju liksom för sent, men det finns många, många andra fantastiska författare som skapar just litteratur. Det är tveksamt om textförfattandet till låtskriveri är litteratur. Det kan vara viktigt och starkt, förvisso. Men det är mycket sällsynt att sångtexter står för sig själva på ett bra sätt.

Vh, iö

Jag vill påpeka att det inte är Nobelstiftelsen som bestämmer vem som får Nobelpriset i Litteratur. Det är Svenska Akademien.

Nobelstiftelsen stödjer sina priser på ett testamente från Alfred Nobel och har instiftat priserna.

Skall det klagas över vem som fått Nobellpriset i litteratur så är det Svenska Akademien man bör klaga på.

Nobelpriset i fysik och kemi, samt priset i ekonomi till Alfred Nobels minne, utses av Kungliga Vetenskapsakademien.

Nobelförsamlingen vid Karolinska institutet utser nobelpristagare i fysiologi eller medicin.

År 1968 instiftade Sveriges Riksbank en utmärkelse som ofta förknippas med nobelpriset, Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne.
Detta pris delades ut för första gången 1969. Även om det inte officiellt är ett nobelpris har dess tillkännagivande och utdelande gjorts tillsammans med de andra specifika ursprungliga Nobelpriserna.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-14 16:37

Man kanske i och för sig kan säga att en hel del litteratur inte 'står för sig själv', dess poänger och eventuella storhet kan kräva externa kunskaper och förförståelser... någon slags glasögon. Dylans låttexter står, om man ser det så, snarare mer för sig själva och kräver kanske endast en viss livserfarenhet för att kunna smältas. Eller nåt.

Jag vet inte om jag tycker någonting särskilt i frågan, men det verkar ju kunna bli en liten puff i glöden under diskussionen om Litteratur i alla fall. :)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-14 17:58

Ha-haa! Sedär. Tack!

Peter: Tack för rättelse! Du är såklart helt korrekt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2016-10-14 18:57

Fel låt vann.

Och ska man nödvändigtvis ge priset till en låtskrivare (svar: nej, det ska man inte) är det förstås John Darnielle som ska ha det.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-10-14 19:44

Morello skrev:Jag läser faktiskt hellre Dylans texter än hör honom sjunga dem.

Ja, herregud. Hans gnälliga röst, taffliga gitarrspel och pipiga munspel. :(

Men min aversion mot honom som artist och person har inget att göra med min kritik emot Sv. Ak. vad gäller att ge honom priset; jag hade sagt samma sak om det varit någon av mina favoritmusiker (Lennon, Bowie, Anderson, Gabriel, Mitchell, Nordenstam, Zappa, etc.).

Det märkliga är att man ser få konkreta litterära argument för att han skall ha priset (han rimmar bra...), däremot tar man gärna upp hur konservativa de är som motsätter sig det. Sakfrågan, eller?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-10-14 19:45

Nattlorden skrev:
IngOehman skrev:Det är tveksamt om textförfattandet till låtskriveri är litteratur.

Lyrik tillhör litteraturen, nog tycker jag allt en sångtext är lyrik.

Visst, det är ju liksom definitionen på lyrik. Men är det värt ett nobelpris i litteratur?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-10-14 19:53

IngOehman skrev:Tycker det finns väldigt många författare som är mera välförtjänta av ett nobelpris i litteratur, än Bob Dylan. Extremt mycket mera förtjänta av det rent av. Och nu har de puffats ännu ett steg från priset. :?

Ja. :( Joyce Carol Oates, till exempel, om man nu pratar om amerikanska berättare.

Men det var ju bra att en etablerad, rik, västerländsk äldre man fick det.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-10-14 19:56

Almen skrev:

....

Du verkar inte ha lyssnat speciellt mycket på Bob. Taffligt gitarrspel får du
nog förklara då han faktiskt är, å har varit länge, en nog så driven gitarrist
(tillika munspelare). Trakterar* Almen månne något instrument själv . . . typ ? :?

*På annat än ren nybörjarnivå.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-14 19:57

Almen skrev:Men det var ju bra att en etablerad, rik, västerländsk äldre man fick det.

+1

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-14 20:17

:D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-10-14 20:48

Laila skrev:
Almen skrev:

....
Taffligt gitarrspel får du
(tillika munspelare).

Tråkigt, då? :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-14 20:57

Den här går just nu från början till slut.

Intressant att klicka här. https://www.amazon.com/

Mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2016-10-14 21:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-14 21:01

Jag tycker nog att någon annan borde ha fått litteraturpriset, men även om jag tycker Dylan gjort mycket menlös musik har han också gjort några få helt fantastiska låtar, och jag gillar även sättet han spelar dem på.

Låtar bra nog för att Garantera att han går till musikhistorien. Låtar som inte kommer att glömmas bort på väldigt, väldigt länge.

Men i procent är de inte så många. Jag menar, jämför med genier som Graham Gouldman!

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-14 21:05

Om de gör ännu en film om Bob Dylan så tycker jag Adam Sandler skall spela honom.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-10-14 21:07

Laila skrev:
Du verkar inte ha lyssnat speciellt mycket på Bob.
---
Trakterar* Almen månne något instrument själv . . . typ ? :?

Alltså... har det egentligen med saken att göra? Något av det? Folk kritiserar ju gladeligen pristagare i litteratur just med argumentet att de inte läst dem. Måste man vara författare för att ha åsikter om en författare?

Men jag har verkligen försökt med Bob, tänkt att det är något jag missat. Såg en dokumentär om honom på en filmfestival för några år sedan, men det gav verkligen inte mersmak.

Hur mycket mer måste jag tvinga mig att lyssna på något jag inte tycker är bra, tycker du? Bara för att han fått Nobelpriset i litteratur?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-14 21:11

Almen skrev:
Laila skrev:
---

Alltså... har det egentligen med saken att göra? Något av det? Folk kritiserar ju gladeligen pristagare i litteratur just med argumentet att de inte läst dem. Måste man vara författare för att ha åsikter om en författare?

Men jag har verkligen försökt med Bob, tänkt att det är något jag missat. Såg en dokumentär om honom på en filmfestival för några år sedan, men det gav verkligen inte mersmak.

Hur mycket mer måste jag tvinga mig att lyssna på något jag inte tycker är bra, tycker du? Bara för att han fått Nobelpriset i litteratur?

Almen, den är till dig. Det är Dylans låt All along the Watchtower. Men för att du skall slippa höra Dylan så är det här en specialare just för dig.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-10-14 21:17

Almen skrev:
Laila skrev:
Almen skrev:Ja, herregud. Hans gnälliga röst, taffliga gitarrspel och pipiga munspel. :(
....
Taffligt gitarrspel får du
(tillika munspelare).

Tråkigt, då? :)

Jo, det kan ju du tycka. Jag tycker däremot att det verkar som att du är lite
förbryllad å småsur över att en artist som du inte ens gillar kan få något så stort
som ett Nobellpris. Läs gärna vad Hynek Pallas skriver i dagens DN(på nätet) . . . typ. :)
Senast redigerad av Laila 2016-10-14 21:40, redigerad totalt 1 gång.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2016-10-14 21:36

petersteindl skrev:
Almen skrev:
Laila skrev:
---

Almen, den är till dig. Det är Dylans låt All along the Watchtower. Men för att du skall slippa höra Dylan så är det här en specialare just för dig.

[ YouTube ]

Mvh
Peter

Av någon outgrundlig anledning tror jag att Peter skämtar och har valt denna version med viss omsorg.

Den ultimata versionen känner vi alla till (http://www.dailymotion.com/video/x7eonk ... htow_music)

Personligen tror jag att Dylan tycker att den här utmärkelsen är lika märklig som jag.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-10-14 21:39

Bra där Jansson . . . typ. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-10-14 21:43

Laila skrev:Jo,det kan ju du tycka. Jag tycker däremot att det verkar som att du är lite
förbryllad å småsur över att en artist som du inte ens gillar kan få något så stort
som ett Nobellpris. Läs gärna vad Hynek Pallas skriver i dagens DN(på nätet) . . . typ. :)

Jag trodde jag var tydlig:
Men min aversion mot honom som artist och person har inget att göra med min kritik emot Sv. Ak. vad gäller att ge honom priset; jag hade sagt samma sak om det varit någon av mina favoritmusiker (Lennon, Bowie, Anderson, Gabriel, Mitchell, Nordenstam, Zappa, etc.).

Men visst är jag förbryllad (över att en vissångare fick det). Och småsur (för att inte t.ex. JC Oates fick det).

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan