Jansson skrev:Personligen tror jag att Dylan tycker att den här utmärkelsen är lika märklig som jag.
Ja, som någon twittrade: "The lamest Nobel win since Obama got the peace price for not being Bush."
Moderator: Redaktörer
Jansson skrev:Personligen tror jag att Dylan tycker att den här utmärkelsen är lika märklig som jag.
Jansson skrev:petersteindl skrev:Almen, den är till dig. Det är Dylans låt All along the Watchtower. Men för att du skall slippa höra Dylan så är det här en specialare just för dig.[ YouTube ]
Mvh
Peter
Av någon outgrundlig anledning tror jag att Peter skämtar och har valt denna version med viss omsorg.
Den ultimata versionen känner vi alla till (http://www.dailymotion.com/video/x7eonk ... htow_music)
Personligen tror jag att Dylan tycker att den här utmärkelsen är lika märklig som jag.
Almen skrev:...
Men visst är jag förbryllad (över att en vissångare fick det). Och småsur (för att inte t.ex. JC Oates fick det).
Almen skrev:Jansson skrev:Personligen tror jag att Dylan tycker att den här utmärkelsen är lika märklig som jag.
Ja, som någon twittrade: "The lamest Nobel win since Obama got the peace price for not being Bush."
Almen skrev:Laila skrev:
Du verkar inte ha lyssnat speciellt mycket på Bob.
---
Trakterar* Almen månne något instrument själv . . . typ ?![]()
*På annat än ren nybörjarnivå.
Alltså... har det egentligen med saken att göra? Något av det? Folk kritiserar ju gladeligen pristagare i litteratur just med argumentet att de inte läst dem. Måste man vara författare för att ha åsikter om en författare?
Men jag har verkligen försökt med Bob, tänkt att det är något jag missat. Såg en dokumentär om honom på en filmfestival för några år sedan, men det gav verkligen inte mersmak.
Hur mycket mer måste jag tvinga mig att lyssna på något jag inte tycker är bra, tycker du? Bara för att han fått Nobelpriset i litteratur?
petersteindl skrev:Hendrix svarade på frågan: Do you regret anything? Well, that I don't have the voice of Bob Dylan. Hendrix gillade Dylans sångröst och det gör jag med. Här är en bra närtagning på Dylan då han sjunger.[ YouTube ]
Then take me disappearin' through the smoke rings of my mind
Down the foggy ruins of time, far past the frozen leaves
The haunted, frightened trees, out to the windy beach
Far from the twisted reach of crazy sorrow
Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free
Silhouetted by the sea, circled by the circus sands
With all memory and fate driven deep beneath the waves
Let me forget about today until tomorrow.
Darkness at the break of noon
Shadows even the silver spoon
The handmade blade, the child's balloon
Eclipses both the sun and moon
To understand you know too soon
There is no sense in trying
Pointed threats, they bluff with scorn
Suicide remarks are torn
From the fool's gold mouthpiece
The hollow horn plays wasted words
Proves to warn that he not busy being born
Is busy dying.
Temptation's page flies out the door
You follow, find yourself at war
Watch waterfalls of pity roar
You feel to moan but unlike before
You discover that you'd just be
One more person crying
So don't fear if you hear
A foreign sound to your ear
It's alright, Ma, I'm only sighing
sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev:Hendrix svarade på frågan: Do you regret anything? Well, that I don't have the voice of Bob Dylan. Hendrix gillade Dylans sångröst och det gör jag med. Här är en bra närtagning på Dylan då han sjunger.[ YouTube ]
Detta är fruktansvärt bra!!
SVT skrev:Tom Waits and och hans fru Kathleen Brennan skriver i en hälsning att det ”är en stor dag för litteraturen och för Bob” och gratulerar Dylan till priset:
”Innan episka berättelser och poem ens skrevs ned förflyttade de sig med vinden från människans röst och ingen röst är mer fantastisk än Dylans.”
Ronnie skrev:Men Almen då!
Sickena knasiga exempel på Dylans lyrik du hittat! En enkel visa och några skämtsamma rader.
Det här tycker jag är exempel på härlig Dylanlyrik (att det rimmas så jäkla mycket får man väl leva med -det är ju ändå pop/rock):Then take me disappearin' through the smoke rings of my mind
Down the foggy ruins of time, far past the frozen leaves
The haunted, frightened trees, out to the windy beach
Far from the twisted reach of crazy sorrow
Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free
Silhouetted by the sea, circled by the circus sands
With all memory and fate driven deep beneath the waves
Let me forget about today until tomorrow.Darkness at the break of noon
Shadows even the silver spoon
The handmade blade, the child's balloon
Eclipses both the sun and moon
To understand you know too soon
There is no sense in trying
Pointed threats, they bluff with scorn
Suicide remarks are torn
From the fool's gold mouthpiece
The hollow horn plays wasted words
Proves to warn that he not busy being born
Is busy dying.
Temptation's page flies out the door
You follow, find yourself at war
Watch waterfalls of pity roar
You feel to moan but unlike before
You discover that you'd just be
One more person crying
So don't fear if you hear
A foreign sound to your ear
It's alright, Ma, I'm only sighing
sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev:Hendrix svarade på frågan: Do you regret anything? Well, that I don't have the voice of Bob Dylan. Hendrix gillade Dylans sångröst och det gör jag med. Här är en bra närtagning på Dylan då han sjunger.[ YouTube ]
Detta är fruktansvärt bra!!
Laila skrev:Almen skrev:...
Men visst är jag förbryllad (över att en vissångare fick det). Och småsur (för att inte t.ex. JC Oates fick det).
Ok, Zappa är jämte Dylan(å Hendrix) några av mina största favoriter inom den s.k.
populärmusiken. Men att reducera Dylan till "vissångare" tycker jag nog är att ta i,
oavsett vad nu akademin kan tänkas att anse(?). Det finns hur många författare å
poeter som helst som jag skulle unna ett Nobellpris, men det hindrar inte att jag
tycker att Dylan är en värdig mottagare(om han tycker så själv* återstår att se ?)
. . . typ.![]()
*Gissar att han våndas som tusan f.n.
I'm a moron, and this is my wife
She's frosting the cake with a paper knife
petersteindl skrev:Det är väl lika bra att ta en titt på de andra också. Jag börjar med denna med Clapton.
Laila skrev:Ja, Clapton är bra men han lär aldrig få något Nobellpris . . . att han
inte har fått något Polarpris ännu, är däremot kanske något märkligt . . . typ.
sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev:Det är väl lika bra att ta en titt på de andra också. Jag börjar med denna med Clapton.
Av dessa är första klippet med Clapton bäst. De andra mediokra i jämförelse.
Max_Headroom skrev:sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev:Det är väl lika bra att ta en titt på de andra också. Jag börjar med denna med Clapton.
Av dessa är första klippet med Clapton bäst. De andra mediokra i jämförelse.
Håller med. Men jag tror Carlos Santana skulle kunna göra något mycket bättre av låten med ett kompband i bättre form. Låten passar väldigt bra till hans spelstil annars.
Hade det funnits nobelpris i elgitarr skulle Clapton ha fått det för lämge sedan.
Laila skrev:Take it a wave Bob . . . typ.![]()
![]()
petersteindl skrev:Laila skrev:Ja, Clapton är bra men han lär aldrig få något Nobellpris . . . att han
inte har fått något Polarpris ännu, är däremot kanske något märkligt . . . typ.
Har John Mayall fått Polarpriset? Hur många artister har gått skolan via John Mayall & the Bluesbrakers innan de bildat egna band eller ersatt någon i ett befintligt band av stor dignitet?
Mvh
Peter
Program: Lundströms Bokradio Kategori: Kultur/Nöje
Dessutom är Svenska Akademiens ständige sekreterare Sara Danius här och berättar om hur akademien har tänkt när de belönat en poet som är kändast för sina låtar. Vad är skillnaden mellan poesi och låttexter? Finns den, och i sådana fall hur?
Även artisterna Tomas Andersson Wij, Sara Riedel och Viktor Skokic är gäster och tolkar, helt nytt och unikt, Bob Dylans sånger.
Och programledare är såklart Marie Lundström!
galder skrev:Jag kände en ambivalens när jag först hörde beskedet, men Sara Danius, fick mig att se djupare på Dylans verk, och övertygade mig om att det inte var ett helt fel val, om än överaskande, minst sagt.
petersteindl skrev:Det är väl lika bra att ta en titt på de andra också. Jag börjar med denna med Clapton.[ YouTube ]
I mitt tycke en fantastisk version. Hade gärna varit där. Jo jag har sett Hendrix live 2 ggr och även Dylan. Man ryser då låten börjar.
Nu kommer Neil Young och Booker T and the MGs[ YouTube ]
Ja, det är bara att bocka och buga. Neil kan det där. Det är ingen tvekan om att andra legender fullständigt älskar låten. Hade gärna varit där också.
En helt annan typ av version med Allman Brothers & Santana.[ YouTube ]
Bruce Springsteen.[ YouTube ]
The Boss och Neil tillsammans.[ YouTube ]
Jag skulle kunna säga mycket om Neil. Enda artisten som helt kopplat bort intellektet och ersatt det med total guts feeling. Det gör honom totalunik och helt dominant. Han är i en egen värld där det endast finns känslor. Enda artisten förutom Hendrix som skulle klara Neil är nog Dylan och det kan endast funka om Dylan tar det musikaliska kommandot från början. En av mina favoriter.
Jag har svårt att få nog av Neil. Här är Neil Young, Willie Nelson and Crazy Horse .[ YouTube ]
Det går inte att negligera Neil Young.
Det finns en annan väldigt annorlunda artist men ändå i de högre stratosfärerna, Richie Havens.[ YouTube ]
Vill man ha alla samlade på en gång så är det denna version som gäller.[ YouTube ]
Det finns många fler versioner av All Along the Watchtower, men enbart en ursprungskälla, Bob Dylan. Det är just det som gör honom unik.
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster