Dylan får Nobelpriset!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Dylan får Nobelpriset!

Inläggav Morello » 2016-10-16 21:53

Almen skrev:
Morello skrev:Jag läser faktiskt hellre Dylans texter än hör honom sjunga dem.

Ja, herregud. Hans gnälliga röst, taffliga gitarrspel och pipiga munspel. :(

Men min aversion mot honom som artist och person har inget att göra med min kritik emot Sv. Ak. vad gäller att ge honom priset; jag hade sagt samma sak om det varit någon av mina favoritmusiker (Lennon, Bowie, Anderson, Gabriel, Mitchell, Nordenstam, Zappa, etc.).

Det märkliga är att man ser få konkreta litterära argument för att han skall ha priset (han rimmar bra...), däremot tar man gärna upp hur konservativa de är som motsätter sig det. Sakfrågan, eller?

Det som gör jag att jag inte lyssnar på Dylan är dels att jag inte gillar hans röst, dels att han varken kan sjunga eller spela rent tekniskt.

Vad nu detta har med saken att göra. :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-10-16 22:36

Almen skrev:
galder skrev:Jag kände en ambivalens när jag först hörde beskedet, men Sara Danius, fick mig att se djupare på Dylans verk, och övertygade mig om att det inte var ett helt fel val, om än överaskande, minst sagt.

Det jag sett sägas (av Danius) är "han rimmar så bra" och "han har så bra refränger". Kan du hitta något mer? För det är väl det jag saknar mest - en litterär analys av hans verk. Inte "musik och text passar så bra ihop" eller "han betydde jättemycket för mig i tonåren". Hjälp mig!

Ärä inte lika bra te å kräva ena nerläggning av Akademin påengång* . . . typ ? 8)

*Så kanske risken för ena, för daj, olidliger utnämning minskar avsevärt. :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-17 01:19

Svante skrev:Jag tänker en tanke som för lite längre än "bara" Dylan här. Senaste åren har några överraskande och ovanligt kritiserbara val gjorts, och jag undrar om det på sikt kommer att påverka nobelprisets status. Och jag funderar på om de alls ska/bör fundera över det.

Jag tror att jag tycker att de ska göra precis så som de vill och göra även de där udda valen som de känner är riktiga för det är så som nyskapande uppstår. Det blir inte alltid rätt på detaljnivå men på det stora hela ändå bäst. Det finns något betonggrått och förstenade i att alltid vara korrekt.

Så ju längre tiden går desto mer gillar jag valet av Dylan. Och kanske Obama.

Vill bara säga att jag gillar ditt inlägg.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2016-10-17 03:00

Nu var det ju inte meningen att jag skulle vara vaken halva natten, läsandes gamla Dylantexter.

In the dime stores and bus stations
People talk of situations
Read books, repeat quotations
Draw conclusions on the wall
Some speak of the future
My love, she speaks softly
She knows there's no success like failure
And that failure's no success at all
The cloak and dagger dangles
Madams light the candles
In ceremonies of the horsemen
Even the pawn must hold a grudge
Statues made of matchsticks
Crumble into one another
My love winks she does not bother
She knows too much to argue or to judge

In the wild cathedral evening the rain unraveled tales
For the disrobed faceless forms of no position
Tolling for the tongues with no place to bring their thoughts
All down in taken-for-granted situations
Tolling for the deaf an' blind, tolling for the mute
For the mistreated, mateless mother, the mistitled prostitute
For the misdemeanor outlaw, chaineded an' cheated by pursuit
An' we gazed upon the chimes of freedom flashing

The kings of Tyrus with their convict list
Are waiting in line for their geranium kiss,
And you wouldn't know it would happen like this,
But who among them really wants just to kiss you?
With your childhood flames on your midnight rug,
And your Spanish manners and your mother's drugs,
And your cowboy mouth and your curfew plugs,
Who among them do you think could resist you?
Sad-eyed lady of the lowlands,
Where the sad-eyed prophet says that no man comes,
My warehouse eyes, my Arabian drums,
Should I leave them by your gate,
Or, sad-eyed lady, should I wait?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-17 05:09

Ronnie skrev:Nu var det ju inte meningen att jag skulle vara vaken halva natten, läsandes gamla Dylantexter.

Nä precis, hela natten var tanken.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-10-17 07:46

Laila skrev:
Almen skrev:
galder skrev:Jag kände en ambivalens när jag först hörde beskedet, men Sara Danius, fick mig att se djupare på Dylans verk, och övertygade mig om att det inte var ett helt fel val, om än överaskande, minst sagt.

Det jag sett sägas (av Danius) är "han rimmar så bra" och "han har så bra refränger". Kan du hitta något mer? För det är väl det jag saknar mest - en litterär analys av hans verk. Inte "musik och text passar så bra ihop" eller "han betydde jättemycket för mig i tonåren". Hjälp mig!

Ärä inte lika bra te å kräva ena nerläggning av Akademin påengång* . . . typ ? 8)

*Så kanske risken för ena, för daj, olidliger utnämning minskar avsevärt. :D

Som jag skrev tidigare:

Almen skrev:Det märkliga är att man ser få konkreta litterära argument för att han skall ha priset (han rimmar bra...), däremot tar man gärna upp hur konservativa de är som motsätter sig det. Sakfrågan, eller?

Jag har en kompis sen tonåren, vi spelade i samma band och har sedan dess hållit kontakten. Han uttrycker väldig väl vad jag känner också (tar mig friheten att citera hans fb-inlägg):

Almens kompis skrev:Till viss del framstår detta för mig som ett försoningens pris, i en tid av trumpifiering, splittring, gränsvakter och Brexit. Akademin öppnar famnen, inkluderar, kulturen förenar, musiken är det universella språket. Vidare som ett nostalgins pris. Någonting i panegyriken som liknar en analys av de litterära kvaliteterna hade varit önskvärt. Med få undantag (läs van Reis i GP idag), istället självbiografiska återblickar - "Dylan har betytt så otroligt mycket för mig, Dylans röst fyllde min studentlya, till Dylans låtar prövade jag mina första ackord på gitarr, Dylan klingade när vi skrev plakaten till demonstrationerna". Tror aldrig jag läst så många egocentrerade, nostalgiska kommentarer till ett nobelpris i litteratur, och så lite om själva litteraturen.

Bland träden av erbarmliga grötrim och grund livsfilosofi i Dylans texter måste väl en magisk skog finnas. Någonting litterärt mellan kommentatorernas självbespeglande berättelser och kritikernas herostratiska värdeöverföring: Bob Dylan sjunger, använder rösten för att förmedla orden - och automatiskt befinner han sig i samma himmel som Shakespeare och Homeros, ja självaste Orfeus. Någonting utöver den odiskutabla kulturgärning Dylan stått för och som nu framhålls. Det heter fortfarande Nobelpriset i litteratur, inte Nobelpriset i kulturgärning; har fenomenet "impact factor" sipprat in i Akademins slutna rum?

Söker i Akademins motivering efter en ledtråd till det litterära värdet. Tranströmer fick pris "för att han i förtätade, genomlysta bilder ger oss ny tillgång till det verkliga". Le Clézio beskrevs som en "uppbrottets, det poetiska äventyrets och den sinnliga extasens författare, utforskare av en mänsklighet utanför och nedanför den härskande civilisationen". Naipaul belönades "för att ha förenat lyhört berättande och omutlig iakttagelse i verk som dömer oss att se den bortträngda historiens närvaro".

Och Dylan? "Nya poetiska uttryck inom den stora amerikanska sångtraditionen". Sara Danius utvecklar: Dylan är "extremt bra på att rimma, extremt bra på att sjunga refränger". Är det så illa?

Beträffande "breddningen av litteraturbegreppet" kan det diskuteras hur modigt och radikalt det är att tilldela priset till en kanoniserad, hyllad, välbeställd och redan prisbelönt artist inom en musikalisk högstatusgenre i den vita, västerländska kultursfären. Och om det är poängen med Nobelpriset. Litteraturen definieras inte av Nobelpriset, litteraturen breddas, testar och skapar och spränger gränser, transformeras, hybridiseras på otaliga platser, materiella och virtuella. Men vilket snackis Akademin har släppt loss...

Är det verkligen ingen som har lust att kommentera sakfrågan?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-17 08:24

Det är verkligen en menlös motivering. Alldeles säkert laborerade akademien med andra formuleringar, det hade varit roligt att se de skisserna.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-10-17 09:04

Ja hur skall man förhålla sig till att en visans poet får Nobels litteraturpris. I mitt tycke så tycker jag att Nobelkommittén spelat ut sin roll vad beträffar värnandet av den s.k. finkulturen. De försöker som jag ser det numera sprida utdelningen i olika kulturfack, vilket förtar värdet från priset, sett ur den sekteristiska kulturelitens ögon. Krav finns ju på utdelning utanför den inledningsvis europeiska sfären. Det torde vara en omöjlighet idag att rättvist utdela priset till förtjänta författare. Så vad kommer härnäst, balettakademin? De förtjänar priset för att de med sina gracila kroppsrörelser skapar en för ögat vacker och graciös berättelse.

Eller som Viola Bao litteraturkritiker skrev i SVD,
”Jag tycker att valet är populistiskt och oseriöst. Med valet av Bob Dylan förstärker och bekräftar Akademien nivellerandet av den avancerade, ambitiösa och ibland svårtillgängliga kulturen som pågår överallt idag, inte sällan i "demokratiseringens" namn, och undergräver i förlängningen sin egen verksamhet som en av få mäktiga försvarare av denna. Det är inte demokratisering att allt ska vara tillgängligt och bekräfta majoritetssamhällets affekter! Valet är kanske normbrytande i ett snävt perspektiv – inom den lilla sekteristiska litteraturvärlden – men på ett större perspektiv bekräftar det snarare samhällets tendenser till popularisering och mainstreamkultur, än bryter mot dem.”

Svante satte tidigare på ett bra sätt ord för hur jag känner det. + på den.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-10-17 09:14

Almen skrev:Och Dylan? "Nya poetiska uttryck inom den stora amerikanska sångtraditionen". Sara Danius utvecklar: Dylan är "extremt bra på att rimma, extremt bra på att sjunga refränger".

Men Robban Broberg då? Han är "extremt bra på att rimma, extremt bra på att sjunga refränger"
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-10-17 09:27

paa skrev:
Almen skrev:Och Dylan? "Nya poetiska uttryck inom den stora amerikanska sångtraditionen". Sara Danius utvecklar: Dylan är "extremt bra på att rimma, extremt bra på att sjunga refränger".

Men Robban Broberg då? Han är "extremt bra på att rimma, extremt bra på att sjunga refränger"

Tror du att Almen skulle uppskatta det valet mer.....?
Dessutom är han inte, möjligen var.

Men visst sätter det fingret på problemet.

Nobelpriset i litteratur borde inte vara ett musikpris, för musik är inte litteratur. Enkelt.
Det är en annan disciplin helt enkelt, inte nödvändigtvis simplare eller enklare, men kakburk som akademiens medlemmar bör hålla sina fingrar från.
Kanske bäst att tillägga att jag anser att de framöver bör avstå från att belöna manusförfattare, bloggare, klottrare eller kanske framstående twittrare också.
Man vet ju aldrig. Nuförtiden.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-10-17 09:35

paa skrev:
Almen skrev:
Almens kompis skrev:Och Dylan? "Nya poetiska uttryck inom den stora amerikanska sångtraditionen". Sara Danius utvecklar: Dylan är "extremt bra på att rimma, extremt bra på att sjunga refränger".

Ja, liksom Evert Taube.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-17 09:49

Jag tycker det luktar som om man ville plocka fram en prisvinnare som är mer folkkär än en typisk litteraturpristagare och då får man göra vissa avkall på den intellektuella nivån.

I Alferds Nobels testamente kan man läsa att priset skall tilldelas den som åstadkommit "största nytta till mänskligheten". Mot bakgrund av det kan man kanske tycka att Dylan är en lämpligare pristagare än en författare som endast en liten kulturell elit inte bara har kännedom om, utan vars verk man faktiskt har tillgodojort sig.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-17 10:38

Laila skrev:Eftersom att du frågar sportis, jag snackar absolut inte stålar.
Man kanske kan uppskatta digniteten av Nobel respektive Polar-priset genom
att t.ex. fråga runt i världen hur många som hört talas om vardera . . . typ ?

Jag skulle kunna tänka mig att "digniteteten" och Nobelpriset som vaurmärke har fått sig en ganska avsevärd skada efter detta häpnadsväckande litteraturpris.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-17 10:38

Fast... litteraturpriset sorterar väl inte in under Nobels instruktioner?

Ja trodde att det endast var de "tekniska" priserna som avgjordes av Nobelstiftelsen, i överensstämmelse med Nobels testamente.

Litteraturpriset är det svenska akademien som avgör vem som skall få, och fredspristagaren avgörs av tossingarna i Norge, som gav det till Obama...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-17 10:40

IngOehman skrev:Fast... litteraturpriset sorterar väl inte in under Nobels instruktioner?

Ja trodde att det endast var de "tekniska" priserna som avgjordes av Nobelstiftelsen, i överensstämmelse med Nobels testamente.

Litteraturpriset är det svenska akademien som avgör vem som skall få, och fredspristagaren avgörs av tossingarna i Norge, som gav det till Obama...

Vh, iö

Det är bara riksbankens pris i ekonomi som åker snålskjuts.

Litteraturpriset är alltså ett riktigt Nobelpris - till skillnad mot Riksbankens pris i ekonomi till ALfred Nobels minne.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-17 10:42

För övrigt tycker jag nog det allra finaste priset var det som tilldelades Willhelm Röntgen 1901 - en så enkel och genialisk uppfinning som så många människor haft sådan oerhörd nytta av!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-10-17 11:10

Ronnie skrev:Men Almen då!
Sickena knasiga exempel på Dylans lyrik du hittat! En enkel visa och några skämtsamma rader.

Det här tycker jag är exempel på härlig Dylanlyrik (att det rimmas så jäkla mycket får man väl leva med -det är ju ändå pop/rock):

Then take me disappearin' through the smoke rings of my mind
Down the foggy ruins of time, far past the frozen leaves
The haunted, frightened trees, out to the windy beach
Far from the twisted reach of crazy sorrow
Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free
Silhouetted by the sea, circled by the circus sands
With all memory and fate driven deep beneath the waves
Let me forget about today until tomorrow.

Darkness at the break of noon
Shadows even the silver spoon
The handmade blade, the child's balloon
Eclipses both the sun and moon
To understand you know too soon
There is no sense in trying

Pointed threats, they bluff with scorn
Suicide remarks are torn
From the fool's gold mouthpiece
The hollow horn plays wasted words
Proves to warn that he not busy being born
Is busy dying.

Temptation's page flies out the door
You follow, find yourself at war
Watch waterfalls of pity roar
You feel to moan but unlike before
You discover that you'd just be
One more person crying

So don't fear if you hear
A foreign sound to your ear
It's alright, Ma, I'm only sighing

Ja, som pop/rock-lyrik ja, men det har jag inte sagt något om. Jag tycker bara inte att det står för sig själv som litteratur.

Denna, då?
The rusted chains of prison moons
Are shattered by the sun.
I walk a road, horizons change
The tournament's begun.
The purple piper plays his tune,
The choir softly sing;
Three lullabies in an ancient tongue,
For the court of the crimson king.

The keeper of the city keys
Puts shutters on the dreams.
I wait outside the pilgrim's door
With insufficient schemes.
The black queen chants the funeral march,
The cracked brass bells will ring;
To summon back the fire witch
To the court of the crimson king.

The gardener plants an evergreen
Whilst trampling on a flower.
I chase the wind of a prison ship,
To taste the sweet and sour.
The pattern juggler lifts his hand;
The orchestra begin;
As slowly turns the grinding wheel
In the court of the crimson king.

On soft grey mornings widows cry,
The wise men share a joke.
I run to grasp divining signs
To satisfy the hoax.
The yellow jester does not play
But gently pulls the strings
And smiles as the puppets dance
In the court of the crimson king.

Eller denna?
Suffocated by mirrors, stained by dreams
Her honey belly pulls the seams
Curves are still upon the hinge
Pale zeros tinge the tiger skin

Moist as grass, ripe and heavy as the night
The sponge is full, well out of sight
All around the conversations
Icing on the warm flesh cake

Light creeps through her secret tunnels
Sucked into the open spaces
Burning out in sudden flashes
Draining blood from well-fed faces

Desires form in subtle whispers
Flex the muscles in denial
Up and down its pristine cage
So the music, so the trial

Vows of sacrifice, headless chickens
Dance in circles, they the blessed
Man and wife, undressed by all
Their grafted trunks in heat possessed

Even as the soft skins tingle
They mingle with the homeless mother
Who loves the day but lives another
That once was hers

The worried father, long lost lover
Brushes ashes with his broom
Rehearses jokes to fly and hover
Bursting over the bride and groom

And the talk goes on

Memories crash on tireless waves
The lifeguards whom the winter saves

Silence falls the guillotine
All the doors are shut
Nervous hands grip tight the knife
In the darkness, till the cake is cut

Passed around, in little pieces
The body and the flesh
The family and the fishing-net
And another in the mesh

The body and the flesh

Det är ju symptomatiskt att detta är musikavdelningen, och att mycket av den litterära diskussionen utsträcker sig till att publicera youtube-klipp.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-17 11:17

Morello skrev:
IngOehman skrev:Fast... litteraturpriset sorterar väl inte in under Nobels instruktioner?

Vh, iö

Litteraturpriset är alltså ett riktigt Nobelpris - till skillnad mot Riksbankens pris i ekonomi till ALfred Nobels minne.

Du har såklart rätt i att både litteraturpriset och fredspriset är ursprungliga, men min poäng är att det inte är Nobelstiftelsen som utser deras vinnare. De tekniska priserna OCH ekonomipriset (tro't eller ej) bestäms av Vetenskapsakademien samt Karolinskas Nobelförsamling.

Det är svenska akademien respektive Nobelkommitten i Norge som delar ut litteratur och fredspriset. Men visst finns det även i de fallet instruktioner direkt från Nobel, vilket det inte gör för ekonomipriset. Mig veterligt gör dock Vetenskapsakademin en bedömning med avseende på ekonomipriset på samma grunder.

Att det inte sker när det gäller litteraturpris och fredspris framgår av historien. Nästan inga litteraturpristagare kan påstås ha fått priset för sin insats för mänskligheten, då de flesta av dem ju blir kända först EFTER att de fått priset. Och fredspriset har ju bevisligen deltats ut för att påverka pristagaren att verka för fred istället för tvärtom flera gånger.

Skapligt många gånger har dock väldigt välförtjänta fredspristagare hittats imho.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-17 11:21

Ronnie skrev:
Ronnie skrev:
Det här tycker jag är exempel på härlig Dylanlyrik (att det rimmas så jäkla mycket får man väl leva med -det är ju ändå pop/rock):

Det är väl just där skon klämmer - traditionellt sett har Nobelpriset i litteratur aldrig förknippats med populärkultur i allmänhet eller folksångare i synnerhet - nu har man ändrat riktning och det skapar debatt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-17 11:29

KarlXII skrev:
paa skrev:

Tror du att Almen skulle uppskatta det valet mer.....?
Dessutom är han inte, möjligen var.

Men visst sätter det fingret på problemet.

Nobelpriset i litteratur borde inte vara ett musikpris, för musik är inte litteratur. Enkelt.
Det är en annan disciplin helt enkelt, inte nödvändigtvis simplare eller enklare, men kakburk som akademiens medlemmar bör hålla sina fingrar från.
Kanske bäst att tillägga att jag anser att de framöver bör avstå från att belöna manusförfattare, bloggare, klottrare eller kanske framstående twittrare också.
Man vet ju aldrig. Nuförtiden.

Poesi tillhör litteratur och poesi kan framföras på många olika sätt. Ett sätt är via sång som är en del av musik. Poeter som sjunger, helt enkelt. Ett annat sätt är via tal som läggs som tal i musik eller till musik. Det kallas ofta för poem eller dikt. Ett känt poem inom musiken är Förklädd Gud av Lars-Erik Larsson, med text av Hjalmar Gullberg. Istället för en sångare är det en recitatör. En av Sveriges poeter var Bellman. Han framförde sin konst genom musik och sång. Hans mest kända verk är diktcyklerna Fredmans epistlar och Fredmans sånger. Fredmans epistlar är en vissamling, första gången utgiven 1790 av musikern och musikförläggaren Olof Åhlström.

Som jag ser det visar Svenska Akademin på en bredare förståelse och insikt i Svenska språket och i ordens innebörd och i språkliga definitioner t.ex. gällande begreppet litteratur än kreti och pleti d v s lekmän på gatan och tur är väl det.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-17 12:08

IngOehman skrev:
Morello skrev:

Vh, iö

Du har såklart rätt i att både litteraturpriset och fredspriset är ursprungliga, men min poäng är att det inte är Nobelstiftelsen som utser deras vinnare. De tekniska priserna OCH ekonomipriset (tro't eller ej) bestäms av Vetenskapsakademien samt Karolinskas Nobelförsamling.

Det är svenska akademien respektive Nobelkommitten i Norge som delar ut litteratur och fredspriset. Men visst finns det även i de fallet instruktioner direkt från Nobel, vilket det inte gör för ekonomipriset. Mig veterligt gör dock Vetenskapsakademin en bedömning med avseende på ekonomipriset på samma grunder.

Att det inte sker när det gäller litteraturpris och fredspris framgår av historien. Nästan inga litteraturpristagare kan påstås ha fått priset för sin insats för mänskligheten, då de flesta av dem ju blir kända först EFTER att de fått priset. Och fredspriset har ju bevisligen deltats ut för att påverka pristagaren att verka för fred istället för tvärtom flera gånger.

Skapligt många gånger har dock väldigt välförtjänta fredspristagare hittats imho.

Vh, iö

Jo, Alfred Nobels litteraturpris sorterar in under Nobels instruktioner. Svenska Akademien har fått ett uppdrag enligt Nobels instruktion som Nobelstiftelsen efterföljer.

petersteindl skrev:Jag vill påpeka att det inte är Nobelstiftelsen som bestämmer vem som får Nobelpriset i Litteratur. Det är Svenska Akademien.

Nobelstiftelsen stödjer sina priser på ett testamente från Alfred Nobel och har instiftat priserna.

Skall det klagas över vem som fått Nobellpriset i litteratur så är det Svenska Akademien man bör klaga på.

Nobelpriset i fysik och kemi, samt priset i ekonomi till Alfred Nobels minne, utses av Kungliga Vetenskapsakademien.

Nobelförsamlingen vid Karolinska institutet utser nobelpristagare i fysiologi eller medicin.

År 1968 instiftade Sveriges Riksbank en utmärkelse som ofta förknippas med nobelpriset, Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne.
Detta pris delades ut för första gången 1969. Även om det inte officiellt är ett nobelpris har dess tillkännagivande och utdelande gjorts tillsammans med de andra specifika ursprungliga Nobelpriserna.

Mvh
Peter

Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet är inte att sammankopplas med Nobelstiftelsen.

Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet är bara ett namn på ett organ vid Karolinska Institutet som beslutar om pristagare till Nobelpriset i fysiologi eller medicin. Anledningen till att det är Karolinska Institutet som beslutar är att Karolinska Institutet är en statlig högskola som därmed lyder under det regelverk som gäller för statliga svenska myndigheter exempelvis offentlighetsprincipen. Genom att istället en privaträttslig organisation fattar besluten blir det möjligt att följa de särskilda bestämmelserna i Nobelstiftelsens grundstadgar som bland annat omfattar minst femtio års sekretess för alla handlingar och att det inte finns någon möjlighet att överklaga ett beslut om nobelpris.

Denna privaträttsliga organisation har fått namnet Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet som formellt inte är en del av Karolinska Institutet. Organisationen består av femtio professorer i medicinska ämnen vid Karolinska Institutet. Det huvudsakliga arbetet med att ta fram pristagare sker i Karolinska Institutets Nobelkommitté som har fem ledamöter. Denna mindre Nobelkommitté har till uppgift att endast föreslå pristagare, medan det är den större Nobelförsamlingen som beslutar.

Man delar upp arbetet i flera steg och ansvaret blir på så sätt fördelat och det måste nog anses vara en enorm fördel. Nobelstiftelsen har ingen del i detta arbete, även fast namnet Nobel finns med i de olika instanserna.

Kungliga Vetenskapsakademien och Svenska Akademien, som beslutar om nobelprisen i fysik, kemi och litteratur är privaträttsliga organisationer och har inte behövt skapa några särskilda organ för beslut om pristagare utan låter respektive akademi som helhet fatta beslutet.

Således är alla tre organisationerna, d v s Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet, Kungliga Vetenskapsakademien och Svenska Akademien privaträttsliga organisationer.

Kungliga Vetenskapsakademien är en oberoende organisation som har till uppgift att främja vetenskaperna och stärka deras inflytande i samhället. Akademien tar särskilt ansvar för naturvetenskap och matematik.

Svenska Akademien instiftades med syftet att arbeta uppå Svenska Språkets renhet, styrka och höghet. Akademien utser årligen mottagare av flera priser och stipendier, däribland Nobelpriset i litteratur. Dess valspråk är "Snille och smak". :)

De hade snilleblixten att ge Bob Dylan litteraturpriset och visade därmed ett prov på deras smak.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-10-17 15:19

Morello skrev:Ronnie skrev:
Ronnie skrev:

Det är väl just där skon klämmer - traditionellt sett har Nobelpriset i litteratur aldrig förknippats med populärkultur i allmänhet eller folksångare i synnerhet - nu har man ändrat riktning och det skapar debatt.

Det kan ju bero på att populärkultur inte fanns på Nobels tid, inte så som vi menar idag. 1896 när han dog förmedlades nog kultur mest i bokform. Därför var det naturligt med ett litteraturpris. Skulle man instifta ett kulturpris idag så skulle nog musik vara med eftersom även musik kan mångfaldigas idag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-17 15:25

Svante skrev:
Ronnie skrev:

Det kan ju bero på att populärkultur inte fanns på Nobels tid, inte så som vi menar idag. 1896 när han dog förmedlades nog kultur mest i bokform. Därför var det naturligt med ett litteraturpris. Skulle man instifta ett kulturpris idag så skulle nog musik vara med eftersom även musik kan mångfaldigas idag.

Det var väl skillingtryckens guldålder :-)

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2016-10-17 16:04

Almen: The Court of the Crimson King är ju en tjusig text. Rätt så Fantasy bara. Känner inte igen den andra.
Jag bryr mig inte så mycket om Nobelpriset i litteratur, men tycker att Dylans intressanta texter är en bättre utgångspunkt för huruvida en sångare borde kunna få priset eller ej, än hans allra mest banala. Tanten som meddelade världen om priset (Sara?) har förresten uttryckt mycket annat gott om Dylans texter än rimmandet, som du nämnde. Det framgår i Babel. Vet inte om programmet om Dylan hade sänts när du började skriva här.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-10-17 16:16

darkg skrev:
Svante skrev:

Mja, fast Wiki säger att de sällan innehöll noter, utan en hänvisning till en känd melodi. Det var alltså texterna som spreds, inte musiken ;) .

Iofs kunde det ha gjort att Nobel skulle ha instiftat ett skillingtryckspris då. Hmm. :roll: :)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-10-17 18:16

Morello skrev:
Laila skrev:Eftersom att du frågar sportis, jag snackar absolut inte stålar.
Man kanske kan uppskatta digniteten av Nobel respektive Polar-priset genom
att t.ex. fråga runt i världen hur många som hört talas om vardera . . . typ ?

Jag skulle kunna tänka mig att "digniteteten" och Nobelpriset som vaurmärke har fått sig en ganska avsevärd skada efter detta häpnadsväckande litteraturpris.

Tvärt om!
Det är, förutom att vara ett klockrent val, en brilliant marknadsföring av detta pris som lever i skymundan mediamässigt.
Nästa år...vilket pris tror ni kommer få uppmärksamhet som aldrig förr?
Då ges priset till någon helt okänd författare som utan Dylans pris året före - hade blivit starkt kritiserat av ett fåtal medan världen inte hade brytt sig som vanligt :wink:
Genial plan :D

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-10-17 18:24

IngOehman skrev:Att det inte sker när det gäller litteraturpris och fredspris framgår av historien. Nästan inga litteraturpristagare kan påstås ha fått priset för sin insats för mänskligheten, då de flesta av dem ju blir kända först EFTER att de fått priset. Och fredspriset har ju bevisligen deltats ut för att påverka pristagaren att verka för fred istället för tvärtom flera gånger.

Medhåll!
Att Vetenskapsakademin inte är delaktig i dessa pris sänker imho värdet av dom.

Är tragiskt att just fredspriset så påfallande ofta ger till helt fel personer/organisationer. Rent pinsamt.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-10-17 18:35

Dessa tre pris har riktig Nobel status imho.
Fysik och kemi då de utses av Kungliga Vetenskapsakademien.
Pristagarna har påfallande ofta verkligen gjort avgörande upptäckter för mänskligheten!

Fysiologi eller medicinpriset har lite lägre status imho då det ges ut av Karolinska institutet.
Pristagarna har även där påfallande ofta verkligen gjort avgörande upptäckter för mänskligheten!

De andra prisen...njae... Vi ska komma ihåg att Nobel var en entreprenör och uppfinnare. Då kan man argumentera för att pris i den inriktningen är de "riktiga". De som han först ansåg vara skälet till hela ide´n.
De andra togs sedan med när de ändå höll på liksom. Jag bara spekulerar men är det någon som vet?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-17 18:36

Svante skrev:
darkg skrev:
Svante skrev:

Mja, fast Wiki säger att de sällan innehöll noter, utan en hänvisning till en känd melodi. Det var alltså texterna som spreds, inte musiken ;) .

Dock populärkultur och kultur i icke bokform!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-10-17 19:00

sportbilsentusiasten skrev:Dessa tre pris har riktig Nobel status imho.
Fysik och kemi då de utses av Kungliga Vetenskapsakademien.
Pristagarna har påfallande ofta verkligen gjort avgörande upptäckter för mänskligheten!

Fysiologi eller medicinpriset har lite lägre status imho då det ges ut av Karolinska institutet.
Pristagarna har även där påfallande ofta verkligen gjort avgörande upptäckter för mänskligheten!

De andra prisen...njae... Vi ska komma ihåg att Nobel var en entreprenör och uppfinnare. Då kan man argumentera för att pris i den inriktningen är de "riktiga". De som han först ansåg vara skälet till hela ide´n.
De andra togs sedan med när de ändå höll på liksom. Jag bara spekulerar men är det någon som vet?

Alfred insåg att människan behöver kultur för att överleva och valde att gynna just litteraturen, kanske hade det varit ett Kulturpris om det instiftats lite senare än det gjorde. Fred är också bra att ha om man vill överleva och med tanke på att hans uppfinningar bidrog till motsatsen är det väl en trevlig gest, ungefär som när Systembolaget uppmuntrar oss att inte handla så mycket av dem. En hel människa avspeglas i priskompotten m a o.
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan