Klass D moduler

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersP

Klass D moduler

Inläggav AndersP » 2016-10-15 21:30

Hej har några frågor.

Mina kommande bejsers måste ha någon typ av förstärkare och jag sitter nu och jämför olika 2 Ohm stabila alternativ:
1) Behringer A500
2) Självmonterad(e) klass D med eller utan switchad nätdel
Orkar inte sitta på blocket och leta äldre förstärkare.
Jag har förgäves sökt på nätet efter köpbara förstärkar moduler från Anawiew eller någon annan av Pabos konstruktioner. Moduler med inbyggd nätdel vore förstås drömmen, men jag har inte funnit nån sånn. ICE power hittar jag ingen köpbar heller, men Hypex är tillgängligt och är stabil i 2 Ohm.
Hur tar man reda på hur mycket effekt en modul behöver? Det framgår inte i modulernas specifikationer.
På ebay fann jag denna kinesiska lilla sak:
http://www.ebay.com/itm/2x-250W-Class-D-Audio-Amplifier-Board-amplifier-IC-IRS2092-Sure-AA-AB32291-/110961632456?hash=item19d5d424c8:g:FSgAAOSwVcFXOspB

Tacksam för input
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Klass D moduler

Inläggav lennartj » 2016-10-16 00:40

B&O vägrar sälja sina moduler till privatpersoner.
Jag kollade möjligheten att göra mygelaffär via
mindre nogräknade personer men i slutänden
skulle förtjänsten bli liten trots åtskilligt besvär
att skaffa vissa specialkontakter till modulen,
plåtjobb mm. så när jag hittade Ezon för 8.000 SEK
http://www.ezonaudio.se/Poweramp.html
slog jag till. Med fullständiga garantier och utmärkt
kundsupport är det inte dyrt.
Exempel på den eminenta supporten finns här
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1010793#p1010793
Enligt Peter Steindl är B&O ICEPower1000ASP stabil ner till 2 ohm, men vad som
händer vid 1,9 ohm vet jag inte. Fråga t.ex. här om någon annan vet.
Jag "sejfar" med 4 st 4 ohms i serie/parallell.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-16 01:09

Minidsp säljer en modul "Plate amp" utan dsp med IcePower,
https://www.minidsp.com/products/plate- ... r-ice125wd

Den kraftare varianten ..250.. verkar vara väck. Ingen av dem var nog ämnad för 2Ω, för den delen.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-10-16 08:45

Tack för tipset om plateampen. Ska man va kritisk kan man säga att priset var lite styvt, men man får komma ihåg att nätdelen är inbyggd. Jag kommer att behöva 8 kanaler om dom är stabila i 2 ohm eller 16 om dom inte är det. Switchande nätdel är önskvärt. Det blir en saftig trafokaka annars. Jag räknar med typ 2 kVA...

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-10-16 09:53

AndersP skrev:Tack för tipset om plateampen. Ska man va kritisk kan man säga att priset var lite styvt, men man får komma ihåg att nätdelen är inbyggd. Jag kommer att behöva 8 kanaler om dom är stabila i 2 ohm eller 16 om dom inte är det. Switchande nätdel är önskvärt. Det blir en saftig trafokaka annars. Jag räknar med typ 2 kVA...

Behöva?
Ska du riva kåken eller se på film?

Jag gissar att du har 16 st 4-ohmselement.
I ditt ställe skulle jag börja med 4 kanaler med 4 element serie/parallell-kopplade på varje och spela några månader.
Notera om (eller hur ofta) du någonsin driver ditt system till klippning.
Om inte, var glad - du har sparat tre fjärdedelar av vad du befarade att förstärkeriet skulle kosta.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-10-16 10:27

Det finns en hel del moduler att köpa som är stabila i 2 Ohm och enklast att hitta är nog den sjö av IRS2092-moduler som finns på eBay. Förutom den Sure-modul du hittat har de t.ex. 1500-wattare. Moduler med inbyggd nätdel finns också t.ex. här:

http://connexelectronic.com/index.php/cPath/39_47

Problemet som jag ser det är att man kanske inte behöver fundera så mycket över faktiskt ljudkvalitet när det gälller bejsers och att bygga eget blir mycket dyrare än att köpa färdigt. Jag hade nog satsat på t.ex. ett par iNuke 1000, eller 3000 om 1000 är för klen, som ger 2x500 W i 2 Ohm (jaja, kanske inte finwatt men iallafall).
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-10-16 11:58

lautsprechershop.de säljer Anaviews moduler, men de finns ej på hemsidan än, du lär skriva mail.
Men ändå, jag skulle också gå på någon färdig lösning om inte kraven är otroligt högt ställda.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-10-16 13:02

Hypex har fina "plate amps" för ändamålet.
Denna ska vara väldigt väldigt bra:
https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=3470

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-10-16 14:02

lennartj skrev:
AndersP skrev:Tack för tipset om plateampen. Ska man va kritisk kan man säga att priset var lite styvt, men man får komma ihåg att nätdelen är inbyggd. Jag kommer att behöva 8 kanaler om dom är stabila i 2 ohm eller 16 om dom inte är det. Switchande nätdel är önskvärt. Det blir en saftig trafokaka annars. Jag räknar med typ 2 kVA...

Behöva?
Ska du riva kåken eller se på film?

Jag gissar att du har 16 st 4-ohmselement.
I ditt ställe skulle jag börja med 4 kanaler med 4 element serie/parallell-kopplade på varje och spela några månader.
Notera om (eller hur ofta) du någonsin driver ditt system till klippning.
Om inte, var glad - du har sparat tre fjärdedelar av vad du befarade att förstärkeriet skulle kosta.

:lol:
Du gissar på 16 st 4 Ohms element. Då kan jag säga att du gissar ganska skapligt. Det var rea på XLS 10" på ebay och det ena gav det andra. Jag har simulerat lite med Linkwitz räkneark och då får jag veta att det krävs 90 W för att få kanten på talspolen att lämna magnetgapet. Jag har lessnat på att vara beredd med fjärren om en elak bastransient dyker upp. Albumet "Låtar" med Idenstam och Hedin är en sån skiva tex. Skulle vara skönt att bara luta sig tillbaka och trivas. L yckas man med att bygga Faktiskts billigaste infrabejsers räknat i dB/krona @ 10 Hz kan man kanske tillräkna sig något lite prestige dessutom.
UrSv skrev:Det finns en hel del moduler att köpa som är stabila i 2 Ohm och enklast att hitta är nog den sjö av IRS2092-moduler som finns på eBay. Förutom den Sure-modul du hittat har de t.ex. 1500-wattare. Moduler med inbyggd nätdel finns också t.ex. här:

http://connexelectronic.com/index.php/cPath/39_47

Problemet som jag ser det är att man kanske inte behöver fundera så mycket över faktiskt ljudkvalitet när det gälller bejsers och att bygga eget blir mycket dyrare än att köpa färdigt. Jag hade nog satsat på t.ex. ett par iNuke 1000, eller 3000 om 1000 är för klen, som ger 2x500 W i 2 Ohm (jaja, kanske inte finwatt men iallafall).

Connexelectronic var ett fint tips. Där ska jag botanisera vidare. Nätdel betyder arbete och pengar. iNuke-förstärkarna håller jag högt. Finwatt eller inte, jag tycker att dom låter bra och att dom är bra på alla vis utom på en punkt. Varsågoda att gissa. :)

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-10-16 14:08

rajapruk skrev:Hypex har fina "plate amps" för ändamålet.
Denna ska vara väldigt väldigt bra:
https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=3470

Denna tittar jag på: https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=2151
Med denna nätdel: https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=6172 Nätdelen klarar 6 moduler, men slutnotan blir dyr iaf. Då lutar jag mer åt
UrSv,s förslag.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-16 15:58

Elfsberg skrev:lautsprechershop.de säljer Anaviews moduler, men de finns ej på hemsidan än, du lär skriva mail.
Men ändå, jag skulle också gå på någon färdig lösning om inte kraven är otroligt högt ställda.

De svarar till slut på mejl, åtminstone ibland. Gruppköp kan ju vara värt att ha i åtanke :idea:

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-10-17 06:27

Sådärja; Då har man beställt en IRS2200SMPS på test från Connexelectronic på rekommendation av UrSv. Lagom effekt, överkomligt pris och tillräckligt hög imedans in för att man ska kunna driva 16 kanaler med dom vanligaste opamparna. Impedansen ska aldrig sjunka under 2,5 k om jag förstått det hela rätt. Känns nästan overkligt att bara ansluta kortet till 220 V, men man vänjer sig kanske.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-10-17 07:03

Nu har jag lödit lite till husbehov, men aldrig behövt använda kontakter av industristandard och där sånna förekommit har jag aldrig behövt byta dom eller ens lära mig beteckningarna. Skulle va fint om nån som är van kunde tipsa lite. Av bilden att döma ser det ut som om jag blir tvungen att framställa en "kabelhärva"eller liknande. Bör jag skaffa "crimptång". Vilken sort?

http://connexelectronic.com/popup_image.php/pID/258

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-10-17 07:32

AndersP skrev:Sådärja; Då har man beställt en IRS2200SMPS på test från Connexelectronic på rekommendation av UrSv. Lagom effekt, överkomligt pris och tillräckligt hög imedans in för att man ska kunna driva 16 kanaler med dom vanligaste opamparna. Impedansen ska aldrig sjunka under 2,5 k om jag förstått det hela rätt. Känns nästan overkligt att bara ansluta kortet till 220 V, men man vänjer sig kanske.

För sakens skull vill jag påpeka att jag inte rekommenderade dem utan endast länkade till var produkten fanns. Jag har ingen egen erfarenhet av produkten. Därmed inte sagt att de verkar alldeles utmärkta för pengarna.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-17 08:33

AndersP skrev:Nu har jag lödit lite till husbehov, men aldrig behövt använda kontakter av industristandard och där sånna förekommit har jag aldrig behövt byta dom eller ens lära mig beteckningarna. Skulle va fint om nån som är van kunde tipsa lite. Av bilden att döma ser det ut som om jag blir tvungen att framställa en "kabelhärva"eller liknande. Bör jag skaffa "crimptång". Vilken sort?

Kan de grövre kontakterna (nät, ut) vara samma som gamla pc-ström? I så fall lär det ju vara lätt att komma över färdiga bitar till dem i alla fall.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-10-17 09:31

AndersP skrev:Nu har jag lödit lite till husbehov, men aldrig behövt använda kontakter av industristandard och där sånna förekommit har jag aldrig behövt byta dom eller ens lära mig beteckningarna. Skulle va fint om nån som är van kunde tipsa lite. Av bilden att döma ser det ut som om jag blir tvungen att framställa en "kabelhärva"eller liknande. Bör jag skaffa "crimptång". Vilken sort?

Det var just den här typen av frågeställningar och problem som fick mig att avstå från att köpa lösa B&O ICEPower-moduler mygelvägen.
Då hade jag stått helt utan garantier om jag gjort något misstag med kablaget och modulen brunnit upp t.ex.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-10-17 09:34

Gäller verkligen garantierna om man kopplat på nämnda vis.....? :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-10-17 12:31

Vicka garantier? Modulerna, preampen eller huset? :)
Brinner huset är det katastrof. I övrigt kan jag ta det. Det är ju förgängliga ting.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-10-18 01:55

KarlXII skrev:Gäller verkligen garantierna om man kopplat på nämnda vis.....? :)

Kanske inte, men köper man färdigbyggda förstärkare är specialkablaget inte bara rätt kopplat, allt är dessutom anslutet och provkört (åtminstone Ezon), så risken att göra fel elimineras.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-10-18 08:01

Färdigbyggda förstärkare är förstås bekvämt, men alla mina projekt går ut på att få ut maximal prestanda med minimal budget. Det finns nånting vackert i det tycker jag . Det finaste jag har i min anläggning är PA 9'orna och rotelsteget. Jag har annars just ingenting med nämnbart andrahandsvärde.
Resultatmässigt har jag Komoroks bejsers som ledstjärna, men jag vill inte lägga ut dom pengarna.
Problemen ska säkert kunna lösas. Faktiskt.se är bara ett exempel på källor till kunskap. Ingenting är omöjligt :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-18 08:08

Finns ibland Beo-ICE-moduler att köpa, http://www.diyaudio.com/forums/swap-mee ... ost4859818

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-10-18 09:50

Ja, mamtidigtn får ju hänga med på flera ställen samtidigt. Tyvärr inte min starka sida. Hittade inga priser heller.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-18 10:04

Det här projektet skall följas! Kommer nog bli grymt. Vet att du nog letar passiva moduler (gör jag med på sikt) men mitt fläktmoddade EP4000 är iaf stabilt i 2Ohm än så länge. Det blir lite varm men min receiver blir faktiskt mycket varmare även när den bara står på tomgång. Vet inte varför Marantz-grejer blir så varma. Skall du bygga alla lådorna själv? Hoppas du har tillgång till någon bra arbetsplats :)

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-10-18 17:44

philipbtz skrev:Det här projektet skall följas! Kommer nog bli grymt. Vet att du nog letar passiva moduler (gör jag med på sikt) men mitt fläktmoddade EP4000 är iaf stabilt i 2Ohm än så länge. Det blir lite varm men min receiver blir faktiskt mycket varmare även när den bara står på tomgång. Vet inte varför Marantz-grejer blir så varma. Skall du bygga alla lådorna själv? Hoppas du har tillgång till någon bra arbetsplats :)

Man kan tänka sig att värmen antyder hög tomgångsspänning som i dyra "high end"-apparater, men jag vet inte. Den kan ju vara en del av produktens design. :)
Jag tycker gott man kan specifisera vilken sorts modul man menar. Jag trodde du menade förstärkarmoduler och fick inte ihop det. Lådorna smäller jag ihop själv med dyckertpicka och vitlim. I en annan tråd blev jag tipsad om programmet "Max Cut" som finns i en gratisversion. Det hade jag kunnat betala seriösa pengar för. Jag har lärt mig den hårda vägen att bearbeta MDF utomhus.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-10-19 21:14

darkg skrev:

Kan de grövre kontakterna (nät, ut) vara samma som gamla pc-ström? I så fall lär det ju vara lätt att komma över färdiga bitar till dem i alla fall.

Den här typen av kontakter förekommer säkert på asmånga färdiga produkter. Problemet är att antalet kontakter hos ledande elektronikmånglare är skrämmande stort. Kontakterna finns där bara man kan beteckningarna.

Återgå till Teknikforum