Dylan får Nobelpriset!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Dylan får Nobelpriset!

Inläggav petersteindl » 2016-10-17 20:28

sportbilsentusiasten skrev:Dessa tre pris har riktig Nobel status imho.
Fysik och kemi då de utses av Kungliga Vetenskapsakademien.
Pristagarna har påfallande ofta verkligen gjort avgörande upptäckter för mänskligheten!

Fysiologi eller medicinpriset har lite lägre status imho då det ges ut av Karolinska institutet.
Pristagarna har även där påfallande ofta verkligen gjort avgörande upptäckter för mänskligheten!

De andra prisen...njae... Vi ska komma ihåg att Nobel var en entreprenör och uppfinnare. Då kan man argumentera för att pris i den inriktningen är de "riktiga". De som han först ansåg vara skälet till hela ide´n.
De andra togs sedan med när de ändå höll på liksom. Jag bara spekulerar men är det någon som vet?

Nej, Fysiologi eller medicinpriset ges inte ut av Karolinska institutet. De har samma status som priserna i Fysik och kemi. Karolinska Institutet är en statlig högskola. Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet är en privaträttslig organisation och är formellt inte en del av Karolinska Institutet. I mitt tidigare inlägg nedan, försökte jag beskriva det.

petersteindl skrev:
petersteindl skrev:Jag vill påpeka att det inte är Nobelstiftelsen som bestämmer vem som får Nobelpriset i Litteratur. Det är Svenska Akademien.

Nobelstiftelsen stödjer sina priser på ett testamente från Alfred Nobel och har instiftat priserna.

Skall det klagas över vem som fått Nobellpriset i litteratur så är det Svenska Akademien man bör klaga på.

Nobelpriset i fysik och kemi, samt priset i ekonomi till Alfred Nobels minne, utses av Kungliga Vetenskapsakademien.

Nobelförsamlingen vid Karolinska institutet utser nobelpristagare i fysiologi eller medicin.

År 1968 instiftade Sveriges Riksbank en utmärkelse som ofta förknippas med nobelpriset, Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne.
Detta pris delades ut för första gången 1969. Även om det inte officiellt är ett nobelpris har dess tillkännagivande och utdelande gjorts tillsammans med de andra specifika ursprungliga Nobelpriserna.

Mvh
Peter

Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet är inte att sammankopplas med Nobelstiftelsen.

Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet är bara ett namn på ett organ vid Karolinska Institutet som beslutar om pristagare till Nobelpriset i fysiologi eller medicin. Anledningen till att det är Karolinska Institutet som beslutar är att Karolinska Institutet är en statlig högskola som därmed lyder under det regelverk som gäller för statliga svenska myndigheter exempelvis offentlighetsprincipen. Genom att istället en privaträttslig organisation fattar besluten blir det möjligt att följa de särskilda bestämmelserna i Nobelstiftelsens grundstadgar som bland annat omfattar minst femtio års sekretess för alla handlingar och att det inte finns någon möjlighet att överklaga ett beslut om nobelpris.

Denna privaträttsliga organisation har fått namnet Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet som formellt inte är en del av Karolinska Institutet. Organisationen består av femtio professorer i medicinska ämnen vid Karolinska Institutet. Det huvudsakliga arbetet med att ta fram pristagare sker i Karolinska Institutets Nobelkommitté som har fem ledamöter. Denna mindre Nobelkommitté har till uppgift att endast föreslå pristagare, medan det är den större Nobelförsamlingen som beslutar.

Man delar upp arbetet i flera steg och ansvaret blir på så sätt fördelat och det måste nog anses vara en enorm fördel. Nobelstiftelsen har ingen del i detta arbete, även fast namnet Nobel finns med i de olika instanserna.

Kungliga Vetenskapsakademien och Svenska Akademien, som beslutar om nobelprisen i fysik, kemi och litteratur är privaträttsliga organisationer och har inte behövt skapa några särskilda organ för beslut om pristagare utan låter respektive akademi som helhet fatta beslutet.

Således är alla tre organisationerna, d v s Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet, Kungliga Vetenskapsakademien och Svenska Akademien privaträttsliga organisationer.

Kungliga Vetenskapsakademien är en oberoende organisation som har till uppgift att främja vetenskaperna och stärka deras inflytande i samhället. Akademien tar särskilt ansvar för naturvetenskap och matematik.

Svenska Akademien instiftades med syftet att arbeta uppå Svenska Språkets renhet, styrka och höghet. Akademien utser årligen mottagare av flera priser och stipendier, däribland Nobelpriset i litteratur. Dess valspråk är "Snille och smak". :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-10-17 20:35

Svante skrev:Jag tänker en tanke som för lite längre än "bara" Dylan här. Senaste åren har några överraskande och ovanligt kritiserbara val gjorts, och jag undrar om det på sikt kommer att påverka nobelprisets status. Och jag funderar på om de alls ska/bör fundera över det.

Jag tror att jag tycker att de ska göra precis så som de vill och göra även de där udda valen som de känner är riktiga för det är så som nyskapande uppstår. Det blir inte alltid rätt på detaljnivå men på det stora hela ändå bäst. Det finns något betonggrått och förstenade i att alltid vara korrekt.

Så ju längre tiden går desto mer gillar jag valet av Dylan. Och kanske Obama.

Fredpriset är ju redan ett Kalle-Anka pris. Med utnämningar som Al Gore, FNs klimatpanel, Barrack O´bomba och EU så är det inte längre någon som tar det priset på allvar. Troligen därför också som FARC inte blev sura när bara presidenten fick priset. FARC har redan dåligt rykte internationellt så det räcker, så det här priset tyckte man nog att man klarade sig bättre utan.

Littraturpriset har ju gått till en salig blandning av förstklassiga författare till rena stolpskott. Såväl kända som okända.
Men rent litterärt så håller ju Dylan uppenbarligen en mycket ojämn kvalitet, som vi sett här i tråden. En del riktigt bra blandas med mindre lyckade alster.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2016-10-17 23:24

Jag har ingen speciell relation till Bob Dylan men gillar nog att han fick priset. Finns tankar om finkultur och popkultur i tråden som nog inte passar in isyftet med Nobels syfte med prisen. Någon rangordning finns inte heller mellan prisen. Det är priser för mänsklighetens nytta och mänskliga utveckling med starka idealistiska syften inklusive litterurpriset där det är inskrivet

Först kritiserades det för att andra än svenskar kunde få det. Såsom nationalismen skulle utveckla mänskligheten vilket ju inte Nobel verkade anse. Han till och med gav norrmännen skyldighet/rättighet att dela ut priset eftersom Sverige inte ansågs som tillräkneligt :D .

Uppdelningen i någon fin och låg kultur kan knappast utgöra grunden. Är en populär sak något som garanterar dålig kvalité eller som står i motsats till,prisets syfte. Dario Fo anses väl som dramatiker men gjorde satir i våldsamt tempo någon form av burlesk. Spelad på Dramaten men finkultur? Hemingway som fick priset 1954 skrev om kriget. Var han en finkulturens främsta författare som bara lästes av några få finkännare.

Ett argument som hörs i tråden och annars är identitetspolitiska. Han är ju man och vit! Såg ett inslag i tv där några intervjuades omkring Dylan. Där satt en färgad kvinna som först hade identitetspolitiska utgångspunkter men efter läsningen kunde tala om separationer riktigt engagerat utifrån sig själv.

Jag har som sagt ingen speciell relation till just Dylan men utifrån Nobels syfte med priset så finner jag det inte märkligt att han får årets litteraturpris.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2016-10-18 07:39

Glömde länken till Nobels testamente :oops: . Här kommer det:

http://www.nobelmuseum.se/sv/skola/lar- ... testamente

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-10-18 08:13

Kronkan, du skriver välformulerat, men undviker ändå kärnfrågan: det är ett litteraturpris, inte ett kulturpris. Varför ger man ett litteraturpris till en vis- och rockmusiker?

Om man nu skall "bredda litteraturbegreppet", varför inte inkludera skapare av bilderböcker, tekniska manualer och notpartitur i de som kan erhålla priset? Lars Vilks? Jag ser det som ett nervöst försök till inkludering, demokratisering och att vara pk. Men detta urvattnande av värden pågår inte bara i kulturvärlden, det är även i skolan, där studenterna numera "äger sin egen process" och "skapar sin egen sanning".

Fysikpriset (och varför inte medicinpriset) kanske borde ha delats av Mikael Säflund och Titti Nordieng som skriver att kvantfysik kan användas för att få lägenhetskontrakt, samt att sjukdomar inte existerar och att en människas känslor kan påverka jordens magnetfält?

Bild

Nej, jag säger mer elitism! :evil:
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-18 09:46

Vi hör vad du säger, Almen. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-10-18 09:47

Kronkan skrev:Först kritiserades det för att andra än svenskar kunde få det. Såsom nationalismen skulle utveckla mänskligheten vilket ju inte Nobel verkade anse. Han till och med gav norrmännen skyldighet/rättighet att dela ut priset eftersom Sverige inte ansågs som tillräkneligt :D .

Var det så?
Norge ingick ju i Unionen med Sverige vid den tiden, och hade väl en del synpunkter på Sverige.
Kanske att lägga fredspriset i Norge var tänkt att lugna ner stämningarna mellan länderna lite?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-10-18 09:57

petersteindl skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Dessa tre pris har riktig Nobel status imho.
Fysik och kemi då de utses av Kungliga Vetenskapsakademien.
Pristagarna har påfallande ofta verkligen gjort avgörande upptäckter för mänskligheten!

Fysiologi eller medicinpriset har lite lägre status imho då det ges ut av Karolinska institutet.
Pristagarna har även där påfallande ofta verkligen gjort avgörande upptäckter för mänskligheten!

De andra prisen...njae... Vi ska komma ihåg att Nobel var en entreprenör och uppfinnare. Då kan man argumentera för att pris i den inriktningen är de "riktiga". De som han först ansåg vara skälet till hela ide´n.
De andra togs sedan med när de ändå höll på liksom. Jag bara spekulerar men är det någon som vet?

Nej, Fysiologi eller medicinpriset ges inte ut av Karolinska institutet. De har samma status som priserna i Fysik och kemi. Karolinska Institutet är en statlig högskola. Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet är en privaträttslig organisation och är formellt inte en del av Karolinska Institutet. I mitt tidigare inlägg nedan, försökte jag beskriva det.

Vet att det är "Nobelförsamlingen" vid Karolinska Institutet men orkade inte skriva ut det. Som du skriver, det har du specat tidigare, o det lästa jag. Bra inlägg förövrigt.
Avseende status är det min åsikt. Och tycker mig se liknande resonemang bland vänner o arbetskamrater.
Och de är de tre priser som det diskuteras kring mest. Vad är det för upptäkt, hur fungerar det, vad innebär det för oss osv.

Hur ofta har de andra priserna diskuterats på liknande sätt?
Nej de priserna diskuteras ofta på annat sätt - är det en värdig pristagare eller ej...Dvs diskussion på en annan nivå. (tex nu Dylan)
Hade det varit pris som förändrar mänskligheten (Röntgen tex) så är upptäckten det viktiga inte vem som gjorde det.
Därför har de tre priserna i "naturvetenskap" enl mig större status.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-10-18 10:12

Almen skrev:Nej, jag säger mer elitism! :evil:

Förstår din synpunkt och håller med! Mer elitism i priserna! Får många har fått Nobelpris utan att vara förtjänta av dem :roll:
Tycker IÖ skrev bra om detta.
Speciellt fredspriset har o det grövsta missbrukats. Norrmännen (de som utser priset dvs) borde skämmas!!!
Ska inte gå in på dessa pristagare genom åren då jag mest blir upprörd.
FRÅGA - står det någonstans att man kan STRUNTA i att dela ut priser något år om det saknas värdiga kandidater?

Dock anser jag att Dylan är värd priset just av det skälet - elitism

Det motiverade jag i inledningen av tråden. i post 5 och 8.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-18 10:28

Hur kan du påstå att Dylan - en medelmåttig populärmusiker - har fått priset pga elitism? 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-18 10:39

Almen skrev:Kronkan, du skriver välformulerat, men undviker ändå kärnfrågan: det är ett litteraturpris, inte ett kulturpris. Varför ger man ett litteraturpris till en vis- och rockmusiker?

Om man nu skall "bredda litteraturbegreppet", varför inte inkludera skapare av bilderböcker, tekniska manualer och notpartitur i de som kan erhålla priset? Lars Vilks?

Det är inte en breddning. Lyrik är ett av fundamenten i litteratur, och detta är solklart lyrik. Vi har bara inte varit vana vid det i modern tid. Att få substituera lyran med en gitarr känns inget större språng.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-10-18 10:44

petersteindl skrev:Grattis Bob!

Det skall bli kul att se Bob Dylan i frack. :D 8) :mrgreen:

Mvh
Peter

Men kommer han då?
Har han kommenterat priset ens?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-10-18 10:45

sportbilsentusiasten skrev:

Mvh
Peter

Men kommer han då?

Nä, om man får gå efter hur han betedde sig på Polarprisgalan så kommer han att se skitsur ut hela tiden och sedan gå hem före middagen.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-10-18 10:47

Morello skrev:Hur kan du påstå att Dylan - en medelmåttig populärmusiker - har fått priset pga elitism? 8O

40års lysande poesi som jag tidigsre skrivt i tråden. (inte allt men mycket är det. även "riktiga" författare har toppar o dalar)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-10-18 10:49

Almen skrev:

Mvh
Peter

Men kommer han då?

Nä, om man får gå efter hur han betedde sig på Polarprisgalan så kommer han att se skitsur ut hela tiden och sedan gå hem före middagen.

Där såg han närmast rädd ut. Tyckte nästan synd om honom, han känner sig uppenbart inte bekväm i dylika situationer.
Tex när kungen skulle skämta till det...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-10-18 10:50

Almen skrev:Nej, jag säger mer elitism! :evil:

Förstår din synpunkt och håller med! Mer elitism i priserna!
---
Dock anser jag att Dylan är värd priset just av det skälet - elitism

Det motiverade jag i inledningen av tråden. i post 5 och 8.

Nja. Du skrev "Äntligen en vinnare som haft stor betydelse för många. Och inte en vinnare som knappt inga känner till/läst.". Det är ju motsatsen till elitism - populism.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2016-10-18 11:12

Almen skrev:Kronkan, du skriver välformulerat, men undviker ändå kärnfrågan: det är ett litteraturpris, inte ett kulturpris. Varför ger man ett litteraturpris till en vis- och rockmusiker?

Om man nu skall "bredda litteraturbegreppet", varför inte inkludera skapare av bilderböcker, tekniska manualer och notpartitur i de som kan erhålla priset? Lars Vilks? Jag ser det som ett nervöst försök till inkludering, demokratisering och att vara pk. Men detta urvattnande av värden pågår inte bara i kulturvärlden, det är även i skolan, där studenterna numera "äger sin egen process" och "skapar sin egen sanning".

Fysikpriset (och varför inte medicinpriset) kanske borde ha delats av Mikael Säflund och Titti Nordieng som skriver att kvantfysik kan användas för att få lägenhetskontrakt, samt att sjukdomar inte existerar och att en människas känslor kan påverka jordens magnetfält?

[ Bild ]

Nej, jag säger mer elitism! :evil:

Nobel var kemist och affärsman. Över 300 patent. Dynamit fick väl att han att han fick rykte som dödens hantlangare. Fysik, medicin och kemipriset är ju kopplat till vetenskapliga viktiga utvecklingssteg. Att blanda in elitism i detta kanske inte är så vältänkt. Ännu värre är det väl att blanda in elitism i kultur. Blir ju oförståeligt som kriterie för Nobelpriset som ju snarare verkar för mänsklighetens positiva utveckling. Alltså han hade ju en tanke kring hur priset skulle verka som ju var att tvätta bort ryktet som dödens hantlangare.

I sak tillhör ju Dylan en elit säkerligen även konstnärligt. Jag tolkar snarare elitism som du uttrycker en risk för konstnärlig slätstrukenhet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-18 11:58

Almen skrev:
Det är ju motsatsen till elitism - populism.

Exakt!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-10-18 12:12

Jo, han skryter hejdlöst om det på sin hemsida nu... eller inte...
Bilagor
Skärmklipp 2016-10-18 12.11.36.png
Skärmklipp 2016-10-18 12.11.36.png (71.06 KiB) Visad 5207 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2016-10-18 13:02

Morello skrev:
Almen skrev:

Exakt!

Som ni använder begreppen elitism och populism finns det ingen täckning för att beskriva konst och litteratur. Blir helgalen. Företrädare för makt, även inom det kulturella området, kan karaktäriseras tiihöra och företrädda sådana riktningar. Att säga att Dylan är populist är att helt tokigt. Blir ju faktiskt fel i sak. Saknar tyvärr helt analytisk kvalité i alla avseende.

Lite hårt skrivit men fundera igenom vilka begrepp ni använder, kanske :D

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-10-18 13:08

Tror iofs det är utnämnandet av Dylan som Nobelpristagare som avses vara populistiskt, inte Dylan

Edit: kul tråd förresten. Tänk vad kul den vore om någon faktiskt läste en bok då och då

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-10-18 13:18

Nobelpriset är ju bara skit iallafall. :D

http://inzoomat.se/kultur/bob-dylan-vag ... belpriset/
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-10-18 13:23

:D

– Priskommittén består av en bunt baktunga boksnobbar som för länge sedan lämnat scenen och nu sitter som asgamar i frack invid litteraturens slagfält och lystet blickar mot slamsorna av det som en gång var en gärning i mänsklighetens tjänst, i dag förvandlad till ren kommers. Jag varken kan eller vill associeras med den typen av avfallshantering, säger Dylan väsande men behärskat i inspelningen utan att titta upp från sina anteckningar en enda gång.

– För övrigt anser jag Nobel inte vara mer än en förmögen dynamitard. Varje år väljs det ut en särskilt människofientlig bok till hans minne, som ofelbart orsakar livsleda och apati hos sina läsare. Nobel gick de kopplade hundarnas ärenden, medan jag alltid varit en fri rebell. Det är en ocean emellan oss!

:lol: :lol: :lol: :lol:

Spoiler:
Visa
Man önskar det vore på riktigt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-10-18 13:25

Kronkan skrev:Att säga att Dylan är populist är att helt tokigt. Blir ju faktiskt fel i sak. Saknar tyvärr helt analytisk kvalité i alla avseende.

Ja, som redan nämnts är det Svenska Akademiens agerande som anses populistiskt. Det var nog din analys som var inkorrekt. :)

Och som sagt, väntar fortfarande på något mer än det där med rim och refräng.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-18 13:42

BORIS skrev:Tror iofs det är utnämnandet av Dylan som Nobelpristagare som avses vara populistiskt, inte Dylan

Edit: kul tråd förresten. Tänk vad kul den vore om någon faktiskt läste en bok då och då

Syftar du på din egen oförmåga att lsäa böcker? Skriv i så fall det!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-10-18 13:59

Diskussionen om Dylan ur ett litterärt perspektiv har pågått i decennier. Det som efterlyses som om det inte gick att finna har alldeles oaktat Nobelpriset diskuteras i tidningar, böcker, forum osv i evigheter. Detta då Dylan lika länge uppfattats som en av de absolut största textförfattarna inom populärmusiken. Borde inte vara så svårt att hitta om man vill.

Hur diskussionen inom Akademien gått får vi som alltid bara en liten inblick i, en inblick som dessutom är ganska ointressant i jämförelse med vad de som är verkligt insatta i ämnet har att säga. Och den diskussionen har som sagt pågått länge

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2016-10-18 14:07

Morello skrev:
Almen skrev:

Exakt!

Är Dylan populist 8O :roll:

Lite analytisks skärpa, kanske och fundera över vilka begrepp man söker använda och hur.

Räcker så denna gång

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-18 14:23

Nej, det är ingen som gjrort så gällande - vi har talat om de som tilldelade vederbölrande Nobelpriset.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-18 14:25

Mängden debatt både här och i media tycker jag talar för att de gjort rätt. All PR är god PR. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-18 14:37

KarlXII skrev:Nobelpriset är ju bara skit iallafall. :D

http://inzoomat.se/kultur/bob-dylan-vag ... belpriset/

Jag tar gärna både skiten och pengarna.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan