Hembio

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Hembio

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-18 08:38

Fick denna länk i min mejl, https://www.byggahus.se/el/bygga-biorum ... -inredning. Tycker mig ha sett bygget tidigare.

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Hembio

Inläggav Tarzan » 2016-10-18 09:06

Jaha, då finns det väl inget annat att göra än att flytta verksamheten till byggahus.se/forum/teknik/.

Här kan du hitta mer om bygget: http://www.minhembio.com/Biobygget

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-10-18 10:20

På byggahus kan man dessutom kolla in Hevis bygge och funderingar. (Ett tag sedan jag såg att han var inne på faktiskt.nu)

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2016-10-23 00:20

Jag byggde en hemmabio i min källare och under de tre första månaderna kollade jag på rätt många filmer. Men efter ett par månader blev det allt glesare mellan filmkvällarna.
Så nu håller jag på och bygger om lokalen med nya heltäckande mattor på golven och heltäckande mattor på väggarna för att få ett skönt ljud i salongen.
Gradängerna har åkt ut. Även mina åtta klumpiga biostolar har jag sålt. Istället kommer det att bli 10 st klubbstolar och små bord. Skall bli lite gubbpub när lokalen är klar.
Filmduken, högtalarna för ett 7.1 ljud kommer att finnas kvar och en ny bättre projektor kommer jag att hänga upp över barköket.
Salongen blir 4 x 7 meter och takhöjden 220 cm. Filmduken håller måttet 4 x 1,9 meter. 0,3 meter under taket är reserverat för fronthögtalaren som sitter uppe i taket.
Blir lite mini IMAX biograf.
Förutom gubbpub rum kommer rummet att fungera som musik, läs och pysselrum där jag kan sitta och mysa under årets mörka timmar.
Självklart blir det ett litet minikök med både kyl, frys, ny belysning. Räknar med att rummet skall användas som gästrum.
Så mitt råd är nog att man bör fundera till ett par gånger innan man bygger en hembiograf som dessutom inte kommer att höja värdet på huset Snarare tvärtom eftersom det kostar att riva ut biografen.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-23 02:03

Helmut skrev:Jag byggde en hemmabio i min källare och under de tre första månaderna kollade jag på rätt många filmer. Men efter ett par månader blev det allt glesare mellan filmkvällarna.
Så nu håller jag på och bygger om lokalen med nya heltäckande mattor på golven och heltäckande mattor på väggarna för att få ett skönt ljud i salongen.
Gradängerna har åkt ut. Även mina åtta klumpiga biostolar har jag sålt. Istället kommer det att bli 10 st klubbstolar och små bord. Skall bli lite gubbpub när lokalen är klar.
Filmduken, högtalarna för ett 7.1 ljud kommer att finnas kvar och en ny bättre projektor kommer jag att hänga upp över barköket.
Salongen blir 4 x 7 meter och takhöjden 220 cm. Filmduken håller måttet 4 x 1,9 meter. 0,3 meter under taket är reserverat för fronthögtalaren som sitter uppe i taket.
Förutom gubbpub rum kommer rummet att fungera som musik, läs och pysselrum där jag kan sitta och mysa under årets mörka timmar.
Självklart blir det ett litet minikök med både kyl, frys, ny belysning. Räknar med att rummet skall användas som gästrum.
Så mitt råd är nog att man bör fundera till ett par gånger innan man bygger en hembiograf som dessutom inte kommer att höja värdet på huset Snarare tvärtom eftersom det kostar att riva ut biografen.

Det låter helrätt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-23 10:10

Helmut skrev:Jag byggde en hemmabio i min källare och under de tre första månaderna kollade jag på rätt många filmer. Men efter ett par månader blev det allt glesare mellan filmkvällarna.

Ojdå, nästan som att svära i kyrkan... Här finns ju en och annan tråd om rum för hembio.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2016-10-23 11:35

Svära i kyrkan kanske det är, men jag tycker nog att Helmut har en poäng här.

När jag läst om alla fina biorum på olika forum genom åren så har jag alltid tänkt att en dag ska jag också göra något sådant. För några år sen gjorde jag om mitt vardagsrum så att det åtminstone funkar för bra för bild från projektor, men ändå inget optimalt rum. Jag har sedan fortsatt drömma om det där optimala rummet, betydligt större än det jag har med möjlighet att placera högtalare bättre, fixa akustik etc.
Sedan har jag funderat lite längre på det, vad som skulle krävas i form av utbyggnad av huset för att få till det och funderat på om det verkligen skulle vara värt det? Hur mycket skulle jag verkligen använda ett sådant rum? Hur mycket ser jag egentligen på film? Skulle det bli så mycket mer med ett bättre rum?

Hittills har jag kommit fram att jag inte tycker att det skulle vara värt varken kostnad eller arbete, och att det förmodligen inte skulle bli nyttjat så mycket. Någon annan kanske nyttjar sitt biorum väldigt mycket och det är något de verkligen vill ha, men som Helmut är inne på så ska man nog tänka till ordentligt innan man sätter igång.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Återgå till Generellt om hifi