Varför låter nästan all musik skit?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

ninecats

Re: Varför låter nästan all musik skit?

Inläggav ninecats » 2015-10-19 20:58

Nattlorden skrev:
Mangenot skrev:Lyssna på vad artister, låtskrivare, producenter och kompositörer tycker om komprimerad musik.
http://youtu.be/mDZcz-V29_M

Fast inte ett pip om den kompression som "de" själva står för via hård mastring.... bara gnäll på strömmandet vidare.

Japp, det hela liknar mer en kombinerad säljstrategi. "Vi bryr oss om bra ljud" utan att egentligen nämna mastringsprocessen som jag åtminstone TROR är en väsentligt viktigare bit.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2015-10-20 09:47

ostmaccan skrev:
Mangenot skrev:" För somliga svin är marken alltid frusen" :)

Aldrig hört förut? I vilket sammanhang används det?

Precis, för den som älskar att prata om och lyssna på musik som låter dåligt är marken långt ifrån frusen.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-10-20 23:51

ninecats skrev:
Nattlorden skrev:
Mangenot skrev:Lyssna på vad artister, låtskrivare, producenter och kompositörer tycker om komprimerad musik.

Fast inte ett pip om den kompression som "de" själva står för via hård mastring.... bara gnäll på strömmandet vidare.

Japp, det hela liknar mer en kombinerad säljstrategi. "Vi bryr oss om bra ljud" utan att egentligen nämna mastringsprocessen som jag åtminstone TROR är en väsentligt viktigare bit.

Fast i videon får vi ju lära oss att Mp3 formatet är roten till all ondska här i världen! :o

Lovar att dom inte hade hört skillnad mellan en Mp3 V0 fil och orginalCDn ens med musik dom själva har producerat/mixat/mastrat...

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-10-21 07:28

JB: Lite beroende på det inspelade materialet, är jag benägen att hålla med.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2016-10-17 13:29

Från LTS:

LTS Göteborgsavdelning startar igen

2016-10-20

LTS Göteborgsavdelning startar på nytt! LTS-medlemmar och andra intresserade i Västsverige hälsas välkomna till premiärmötet som hålls torsdagen den 20 oktober kl 18.00 i lokalen Bohusrummet, BRF Öster om Heden, ingång Hallandsgatan från Sten Sturegatan.

Det första mötet handlar om mastering och ljudkvaliteten på våra skivor. Dessutom blir det diskussion om verksamheten. Tänkbara kommande mötesteman är studiebesök, föreläsningar, hemma hos-möten och musiklyssningskvällar. Kaffe serveras.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-17 15:00

Knuttebaloa skrev:Jag får tacka för visad förståelse och respons på ett ogenomtänkt och lite förilat inlägg

och gå över till att lyssna på jazz helt enkelt

:)

Min uppfattning är att populärmusik producerad efter cirka 1997 är mer eller mindre förstörd och därmed olyssningsbar samt att de tekniskt bästa popalbumen är från 1970- och 1980-talen. Sent 1960-tal kan fungera också (om man allt med Beatles och Rolling Stones undvikes utan undantag)
Lyssna tex på album som Deep Purple Machine Head, Pink Floyd The Wall, diverse Police, Steely Dan, Dire Straits och liknande.
Många pop-produktioner som spelades in på Air Studios, Montserrat håller förvånandsvärt hög klass - lyssna tex på Police och Dire Straits (Brothers in arms)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-10-17 15:05

Knuttebaloa skrev:Från LTS:

LTS Göteborgsavdelning startar igen

2016-10-20

LTS Göteborgsavdelning startar på nytt! LTS-medlemmar och andra intresserade i Västsverige hälsas välkomna till premiärmötet som hålls torsdagen den 20 oktober kl 18.00 i lokalen Bohusrummet, BRF Öster om Heden, ingång Hallandsgatan från Sten Sturegatan.

Det första mötet handlar om mastering och ljudkvaliteten på våra skivor. Dessutom blir det diskussion om verksamheten. Tänkbara kommande mötesteman är studiebesök, föreläsningar, hemma hos-möten och musiklyssningskvällar. Kaffe serveras.

Du är så välkommen!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-17 15:08

Vem eller vilka kommer att föreläsa?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-10-17 19:57

Jag tänker hålla en allmänt hållen dragning om mastring och MasVis. Större delen av mötet går nog åt till att snacka oss samman om inriktning och villken typ av möten vi skulle vilja ha.

Jag tänkte inleda med typ följande:

"Kapitalismen har som vi alla vet även dynamikkompressionen på sitt samvete. Vad göra? Diskutera med en kamrat."

Vad tror du om det, Morello? :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-10-17 20:08

Svaret på rubriken är för dåliga högtalare, det mesta låter någorlunda eller bra i mina högtalare.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-10-17 21:52

Men förihelv**tte...! Jag tittade på detta först nu. Det är fullständigt obegripligt hur såpass insatta människor kan blanda ihop snålkodning med dynamikprocessning. Ljudexemplen handlade om mastering. Ändå säger de inte ett ord om det. De listar tom flac som ett problem, om än hastigt.

Galet. Undra på att folk inte fattar vad problemet är.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-18 10:03

Simmar de på botten av kunskapens hav menar du?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-18 10:04

FBK skrev:Svaret på rubriken är för dåliga högtalare, det mesta låter någorlunda eller bra i mina högtalare.

Vad har du för högtalare som upphäver alla fysikens lagar? Vore kul att veta så att man kan köpa ett par. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-10-18 10:11

Almen skrev:Jag tänker hålla en allmänt hållen dragning om mastring och MasVis. Större delen av mötet går nog åt till att snacka oss samman om inriktning och villken typ av möten vi skulle vilja ha.

Jag tänkte inleda med typ följande:

"Kapitalismen har som vi alla vet även dynamikkompressionen på sitt samvete. Vad göra? Diskutera med en kamrat."

Vad tror du om det, Morello? :)

Go, Almen, go! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-10-18 10:42

Almen skrev:Jag tänker hålla en allmänt hållen dragning om mastring och MasVis.

Kanonbra.
Vore även trevligt med en live demo av olika mastringar av samma låt - och hur det ser ut i Masvis. Dvs en förklaring hur man läser ut informationen i MAsvis kopplat till hörselintryck.
Då kan man nämligen hitta de bra orginalinspelningarna. Det är bra!!

Almen skrev:"Kapitalismen har som vi alla vet även dynamikkompressionen på sitt samvete. Vad göra? Diskutera med en kamrat."

Att industrin inte förstår, alt skiter i det är uppenbart. Pengar vinner oftast, även här.
Vad man kan göra åt det?...köp bara orginalskivor. De har oftast mest dynamik. Och är inte ommixade eller på annat sätt förstörda.

Förslag på Agenda, och mötesordning:
1/ dragning om mastring och MasVis.
2/ inriktning och villken typ av möten (lägger det efter så vi har något att diskutera kring. var detta ett bra ämne att ha, format på kommande dragningar, vilka andra skulle passa. osv)
3/ diskussion "Kapitalismen har som vi alla vet även dynamikkompressionen på sitt samvete. Vad göra? Diskutera med en kamrat."

Annars kan vi lyssna på Dylan o diskutera nobelpris :mrgreen:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-10-18 12:15

sportbilsentusiasten skrev:Annars kan vi lyssna på Dylan o diskutera nobelpris :mrgreen:

Då lär det första mötet bli det sista och sluta i allmänt slagsmål. :D

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-10-18 14:44

Almen skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Annars kan vi lyssna på Dylan o diskutera nobelpris :mrgreen:

Då lär det första mötet bli det sista och sluta i allmänt slagsmål. :D

Ja då slipper vi få kritik för fikastämning ivarjefall :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-10-18 15:34

Med tanke på trådtiteln så är det väl mest väsentligt vilken anläggning som står till förfogande hos BRF Öster om Heden... :D

Kul att LTS har en Gbg-avdelning. Skulle gärna vara med, men jag får inte in mer på agendan just nu...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-10-18 15:46

Morello skrev:Simmar de på botten av kunskapens hav menar du?

Alltså, jag vet inte om jag förstår analogin, men det är stor risk för bottennapp om man fiskar efter kunskap i den videon, ja. Det är som att alla börjar bli medvetna om att det låter apa, och då börjar apkonstruktörerna att sprida desinformation för att undvika att få fokus på det de gör själva. Kvar blir ett brus av motsägelsefulla meddelanden om att det visserligen är dåligt, men folk förstår fortfarande inte varför och följaktligen händer inget.

Sånt här lockar fram de sämsta sidorna i mig, just nu önskar jag vara diktator så att jag kunde TVINGA all distribution att använda R-128. Fattar ni väl, PUCKON! :evil: :evil: :oops:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-18 15:49

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2016-10-18 15:51

Svante skrev:

Alltså, jag vet inte om jag förstår analogin, men det är stor risk för bottennapp om man fiskar efter kunskap i den videon, ja. Det är som att alla börjar bli medvetna om att det låter apa, och då börjar apkonstruktörerna att sprida desinformation för att undvika att få fokus på det de gör själva. Kvar blir ett brus av motsägelsefulla meddelanden om att det visserligen är dåligt, men folk förstår fortfarande inte varför och följaktligen händer inget.

Sånt här lockar fram de sämsta sidorna i mig, just nu önskar jag vara diktator så att jag kunde TVINGA all distribution att använda R-128. Fattar ni väl, PUCKON! :evil: :evil: :oops:

Finns det någon pop\rock inspelning där de uttalat använt sig av R-128 eller bara kommer nära på ren tur?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-10-18 15:55

ottovonkopp skrev:
Svante skrev:

Finns det någon pop\rock inspelning där de uttalat använt sig av R-128 eller bara kommer nära på ren tur?

R.128 används inte i inspelningen utan vid distributionen. Iofs uppmuntrar R.128 att inte tokmastra, men man får om man vill. Man blir bara av med konkurrensfördelen som nivån ger.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2016-10-18 16:00

Svante skrev:
ottovonkopp skrev:
Svante skrev:

R.128 används inte i inspelningen utan vid distributionen. Iofs uppmuntrar R.128 att inte tokmastra, men man får om man vill. Man blir bara av med konkurrensfördelen som nivån ger.

Aha, någon som har ett bra exempel?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-10-18 18:34

ottovonkopp skrev:
Svante skrev:
ottovonkopp skrev:

Exempel på tokmastring, distribution, inspelning, konkurrensfördel eller nivå? :wink:
Något jag själv skulle vara intresserad av att höra exempel på är en så kallad tokmastring med sänkt nivå i enlighet med R.128 jämfört med en mastring som är gjord med R.128 i åtanke. Men det kanske har tillhandahållits tidigare i tråden?

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2016-10-18 19:19

Tarzan skrev:
ottovonkopp skrev:
Svante skrev:

Exempel på tokmastring, distribution, inspelning, konkurrensfördel eller nivå? :wink:
Något jag själv skulle vara intresserad av att höra exempel på är en så kallad tokmastring med sänkt nivå i enlighet med R.128 jämfört med en mastring som är gjord med R.128 i åtanke. Men det kanske har tillhandahållits tidigare i tråden?

Ett exempel på en distribution av pop\rock som är gjord med R.128 i åtanke. Tokmastrar har jag så det räcker.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-10-18 23:52

ottovonkopp skrev:
Tarzan skrev:
ottovonkopp skrev:

Ett exempel på en distribution av pop\rock som är gjord med R.128 i åtanke. Tokmastrar har jag så det räcker.

De är inte vanliga eftersom R.128 ännu inte är så vanlig i distributionsledet. Men det var något hårdrocksalbum uppe i en tråd nyss där albumet innehöll två skivor, en med och en utan mastering. Fasen jag måste köpa den.

...sen ska man inte glömma att även om R.128 är ett styrmedel att få folk att avstå från tokmaximering så tar det tid att styra en skuta. Vi har 30 år av inpyrd tokmaximeringsvana hos producenterna, och det kommer att ta tid att fatta att det inte blir bättre av att tokmaximera. Så framåt 2047 ungefär kommer allt att låta bra. :D Då har en generation uppfunnit hjulet på nytt, vi har haft en utveckling som motsvarar epoken 1940-1970 i ljudkvalitet. Det kanske låter lite bättre nu än det gjorde 1940, och det kanske låter lite bättre 2047 än det gjorde 1970. Typ :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-10-18 23:57

Vafför dä . . . typer ? :?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-10-19 00:56

Laila skrev:Vafför dä . . . typer ? :?

Du skriver "typ" ofta efter dina inlägg.
Kan du förklara varför. Hänger liksom inte med

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-19 01:00

sportbilsentusiasten skrev:
Laila skrev:Vafför dä . . . typer ? :?

Du skriver "typ" ofta efter dina inlägg.
Kan du förklara varför. Hänger liksom inte med

Njae, Layla skriver inte typ, hen skriver typer. . . typer :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2016-10-19 07:32

Har funderat en stund. R.128 funkar ungefär som att använda Replay Gain?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi