Tonkontroller, tabu eller ok?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Manni76

Tonkontroller, tabu eller ok?

Inläggav Manni76 » 2016-10-19 07:54

Jag måste väcka en fråga eller ett påstående.
Hur många är så anti att använda era tonkontroller för att göra det där lilla extra med ljudet som gör att ni upplever det som bra och framför allt, trevligt?
Många hifi produkter idag har ju inga kontroller så då antar jag att ni lägger hiskeligt med pengar på kablar, högtalare, rum etc för att få till en något så när ljudbild.
Jag kan känna att mitt hifi intresse är på en sån nivå att pengar styr mkt i vad jag kan ha och då blir det ju klart med den effekten att man då och då vrider till diskant eller bas något för att få till den där illa extra runda diskanten eller kanske t.o.m minska basen något.
Kul att höra hur ni andra tänker. :D

Användarvisningsbild
jonaz81a

Re: Tonkontroller, tabu eller ok?

Inläggav jonaz81a » 2016-10-19 08:04

Tonkontroller i form av en basratt och en diskantratt ser jag lite som tumvantar. Känner man att man behöver pilla så har man nytta av en equalizer.

Sjäv kör jag till 99% med tonkontrollerna förbikopplade om möjligt, annars med dessa pekandes på klockan 12.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-10-19 09:42

Tonkontroller är precis som all annan elektronik inget som låter likadant oavsett hur dom är konstruerade eller oavsett tillverkare.
Med en baskontroll och en diskantkontroll och ett rum som inte är optimerat för högtalarlyssning så är det trubbigt. Däremot så fungerar tonkontroller uppfattningsvis annorlunda om det mesta i anläggning-rum fungerar bra. DÅ kan man justera för inspelningar och inte inriktat på rumsproblem och skillnader i inspelningar.
Så för min del så finns det inget absolut svar på frågan, annat än det beror på.

/Harryup

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-19 09:44

Inga tonkontroller här.
Line direct på min reciever är intryckt.
Högtalarna ska vara så jämna att det inte behövs. (Personlig åsikt)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-10-19 09:47

Jag använder själv inga traditionella tonkontroller på försteget, men jag kan ställa nivå på topparnas basregister, nivå och Q på basarna samt nivå och frekvens på infra vilket gör att den nedre delen av registret kan jag forma mycket väl efter egna behov.

Jag är inte alls emot några former av eletriska ingrepp i signalen så länge resultatet blir bättre av det. I min värd så finns det inga sådana tabu.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-10-19 09:51

Jag gillade tonblanskontrollen på mitt förra Quad-försteg. På min Vena finns inga tonkontroller, men jag kan inte säga att jag saknar dem heller.

Bild
Tonbalanskontroll ("Tilt") på en Quad 34
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2016-10-19 10:09

Bypass 99 fall av 100, men tycker inte att det är tabu med tonkontroller eller eq. i vissa fall kan det hjälpa till. Finns både hopplösa rum och inspelningar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-10-19 10:21

Perfector skrev:Högtalarna ska vara så jämna att det inte behövs. (Personlig åsikt)

Ändrar sig högtalarna efter fonogrammet som spisas eller rummet vari så sker?

För det är väl en sak att tycka att fint inspelad och mastrad musik inte skall behöva ändras i det avseendet, och en annan att anpassa sig till verkligheten vad gäller många inspelningar (och rum).

Själv använder jag det när jag tycker det behövs (och när jag orkar (vilket jag sällan gör)). För SACD har jag ett 50 kHz LP-filter ständigt aktiverat.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2016-10-19 10:22

Manni76 skrev:Jag måste väcka en fråga eller ett påstående.
Hur många är så anti att använda era tonkontroller för att göra det där lilla extra med ljudet som gör att ni upplever det som bra och framför allt, trevligt?
Många hifi produkter idag har ju inga kontroller så då antar jag att ni lägger hiskeligt med pengar på kablar, högtalare, rum etc för att få till en något så när ljudbild.
Jag kan känna att mitt hifi intresse är på en sån nivå att pengar styr mkt i vad jag kan ha och då blir det ju klart med den effekten att man då och då vrider till diskant eller bas något för att få till den där illa extra runda diskanten eller kanske t.o.m minska basen något.
Kul att höra hur ni andra tänker. :D

Har inget emot tonkontroller men om man bygger sina egna högtalare kan man utforma dem med den tonkurva man själv föredrar. Då faller lite av behovet av tonkontroller. Sedan kan det även skilja mellan olika inspelningar och där kan absolut ett behov finnas. Har dock inte tillgodosett detta för egen del. En granulär equalizer skulle kunna funka här.
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-19 10:24

Hade tonkontroller för länge sedan, skruvades alldeles för mycket på - glad över att inte ha några idag. Tror många skulle tjäna av att bli av med störmomentet att med- eller undermedvetet fundera på om de skulle behöva röras på eller ej.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-19 10:28

Almen skrev:
Själv använder jag det när jag tycker det behövs (och när jag orkar (vilket jag sällan gör)). För SACD har jag ett 50 kHz LP-filter ständigt aktiverat.

Har du försteg med in- och urkopplingsbart lågpassfilter?

Man kanske borde skaffa sig en SACD-maskin.
Kan man föresten spela SACD i en windows-PC med rätt mjukvara?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-10-19 10:37

Morello skrev:
Almen skrev:

Ja. Njaee.. Nej, det måste vara i spelaren.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-10-19 11:28

PerStromgren skrev:Jag gillade tonblanskontrollen på mitt förra Quad-försteg. På min Vena finns inga tonkontroller, men jag kan inte säga att jag saknar dem heller.

[ Bild ]

Att det bara är QUAD som fattat detta. Far hade QUAD och oj vad man saknar dessa funktioner idag.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2016-10-19 11:45

Det händer att jag skulle vilja sänka diskanten lite. Vissa produktioner är väl skarpa i klangen.

T.ex Cumbia Villera (Sydamerikansk slum-musik) på YouTube eller modern hit-musik.

Tyvärr så är tonkontrollerna begravd i menyer på bio-receivers.
Det är för omständligt så det blir inte av.
Spelar lite svagare och står ut för att musiken är bra.

Mina högtalare är definitivt inte vassa i klangen.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-19 11:49

Körde under ungefär 25 år utan tonkontroller. Nu med en hel del strömmat från Tidal och den stora andelen tokmastrade låtar har jag börjat använda tonkontroller igen, equalizern i t.ex. Airfoil kan vara av stor nytta i en del fall. Tyvärr går det inte att återställa avsaknad av dynamik.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-10-19 11:55

Tonkontroller använder jag bara i bilen, när jag lyssnar på P4 Extra med Erik Blix. Finns det inte någon här på Forat som känner ljudteknikerna på P4 och som kan tipsa om att något är fel på hans mik eller att tonkurvan måste fixas!? Något obehagligt händer runt 100Hz när han pratar; det dånar och mullrar så man får huvudvärk!

Annars är väl med tonkontroller som med Amerikanska presidentkandidater, vissa hatar man och vissa älskar man och det är väl ok så länge man behåller sin åsikt för sig själv och respekterar andras :) .

För egen del använder jag inga traditionella tonkontroller, men har lagt mycket möda på att tjuna EQ och filter till ett ljud som jag är nöjd med.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-19 11:59

sportbilsentusiasten skrev:
PerStromgren skrev:Jag gillade tonblanskontrollen på mitt förra Quad-försteg. På min Vena finns inga tonkontroller, men jag kan inte säga att jag saknar dem heller.

[ Bild ]

Att det bara är QUAD som fattat detta. Far hade QUAD och oj vad man saknar dessa funktioner idag.

Inte bara, men nästan. Sonab R3000 hade en lågbaskontroll och en tiltkontroll som påminde om Quad 34:ans. Några gillade den, de flesta inte och sa sig sakna trad. diskantkontroll.

Tilt_Sonab.png

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-19 12:01

Jag har inte tonktroll i någon form. Har inget principiellt emot det men tycker inte att jag behöver någon.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-19 12:03

AndreasArvidsson skrev:Jag använder själv inga traditionella tonkontroller på försteget, .

Betyder det att du använder tonkontroll med hjälp av tex. frugan? Alltså att du ber henne att justera klangbalansen efter dina direktiv.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-10-19 12:30

Morello skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag använder själv inga traditionella tonkontroller på försteget, .

Betyder det att du använder tonkontroll med hjälp av tex. frugan? Alltså att du ber henne att justera klangbalansen efter dina direktiv.

Ja exakt. Helt rätt tolkat.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-10-19 12:45

Morello skrev:
Almen skrev:

Ja men din optiska enhet på datorn läser inte sacd lagret, vad jag vet finns det inte heller. Folk rippar sacd med ps3 eller oppo-spelare
http://www.computeraudiophile.com/f11-software/sacd-ripping-using-oppo-or-pioneer-yes-its-true-29251/

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-19 12:47

Många tonkontroller är för trubbiga att användas tycker jag. Det går inte att justera det register man vill - om man nu vill. EQ av bas via cr80s är väl typ som en tonkontroll kan man väl säga och där har har jag ju pillat massor men nu är det kalibrerat så då rör jag den inte. Traditionella tonkontroller skruvas det på mycket mer. Är glad att jag inte har dessa och det är inget som behövs för tillfället heller. Blir också knepigt om man höjer och sänker volymen för då måste man ändra på tonkontrollerna. Nä det är för mycket av ett störmoment.

Undantag är när jag höjde basen i receivern för att kunna spela in i32s lite snabbare. Då är det värdefullt. Men som sagt begravt djupt ner i menysystemet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-19 12:52

bootstrap skrev:
Morello skrev:
Almen skrev:

Ja men din optiska enhet på datorn läser inte sacd lagret, vad jag vet finns det inte heller. Folk rippar sacd med ps3 eller oppo-spelare
http://www.computeraudiophile.com/f11-software/sacd-ripping-using-oppo-or-pioneer-yes-its-true-29251/

Alright, vi tackar för informationen!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-19 12:52

AndreasArvidsson skrev:
Morello skrev:

Ja exakt. Helt rätt tolkat.

Det låter helfestligt. :mrgreen:

"200Hz, Q=0,5, 3dB - VERKSTÄLL"
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-10-19 12:59

Morello skrev:
bootstrap skrev:Ja men din optiska enhet på datorn läser inte sacd lagret, vad jag vet finns det inte heller. Folk rippar sacd med ps3 eller oppo-spelare

Alright, vi tackar för informationen!

Note to Morello: "Var inte så snål, köp en SACD-spelare!"
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-19 13:04

Jag kanske borde börja med att köpa ett SACD(uttalas "suck-D")-fonogram? :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2016-10-19 13:11

Var nog ganska beredd på olika uppfattningar. Jag kan medge att tonkontroller är bra för att klara av att lyssna på viss musik. Sen beror det kanske även på ens öron och dess egenskaper hur man uppfattar ljud.
Sen är frågan om hur styrd man är av hur exakt man vill återge originalet eller ej. Jag erkänner att en fredag dras basen upp något för att få lite bättre driv i musiken. Sen kan man undra hur vissa skivor är mastrade, lät det verkligen så dovt på inspelningen??? . Jaja, man får helt enkelt göra som man vill.
Men det jag även vill ha lite output från min första fråga var om ni hellre laborerar med dyr elektronik och högtalare än att röra tonkontrollerna?

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2016-10-19 13:13

Jag har en sådan här:
Bild
Den står nerpackad i en kartong i källaren.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-19 13:16

philipbtz skrev:Många tonkontroller är för trubbiga att användas tycker jag. Det går inte att justera det register man vill - om man nu vill.

Nu får man skilja på tonkontroller som används för att justera fonogrammens klang med och tonkontroller som används för att räta ut/eller justera anläggningens frekvensgång. I fallet med t.ex. slutna lådor som behöver hjälp för att återge den lägsta basen ser jag inte det som en tonkontroll utan mera som en del av den valda principen av högtalare.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-19 13:21

I så fall så är svaret på frågan att jag inte använder tonkontroll och tycker inte det ger något :) Tycker inte största problemet med inspelningar är att de låter för vassa eller för basiga utan snarare att det är så otroligt dålig dynamik. Och det kan inte en tonkontroll fixa.

Edit:
Om man vill använda en tonkontroll är upp till var och en. Tycker inte man skall vara rädd att använda en om man tycker att det låter bättre. Det är ett personligt val. Men om man t.ex. alltid har en ratt uppskruvat eller nerskruvad så kanske man skall ta en funderare på ifall det finns någon annan förändring man kan göra med systemet för att få den återgivningen man vill ha.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi