Moderator: Redaktörer
berma skrev:Morello skrev:berma skrev:Det är orden som är musiken!
I samband med att nobelpriset tilldelats Dylan kontaktade radions kulturredaktion Woody Guthries dotter (Nora?). Dylan hängde tydligen ofta hemma hos Woody i början på 60-talet, strax efter att han kom till New York. Woody och Dylan var då överens om att orden var det viktiga, det är orden som är musiken, när orden satt det var då det blev musik.
Då, under hans akustiska period, skrev han ju många långa låtar med oändligt många verser som också tog en evighet att framföra, ofta till enkla, lite monotona, melodier. Helt tydligt att det var texten han ville nå ut med, ibland nästan skrikandes.
Sen när han blev elektrisk så var fortfarande texterna centrala, på den tiden något helt unikt, poptexterna då var typiskt extremt banala, Dylan alltid meningsfull.
Sen har han ju passerat många stadier, Countrysångare, Elvis-wannabe, Halleluja-predikant och nu Frank Sinatra men (hittills?) alltid hittat tillbaka till sitt eget uttryck. Även i hans senaste egna alster, som ofta är blues-tolvor med någon slags calypsosväng, musiken kan verka lite tråkig men texterna är ofta fortfarande skarpa, antagligen bättre än de var på 60-talet.
Man kan ju naturligtvis ogilla Dylans sätt att sjunga och spela, ogilla hans melodier eller hans röst men det är inte därför han har fått Nobelpriset...
… det är för Texterna, som ju faktiskt! är musiken!
Klart han ska ha Nobelpriset,
att påstå något annat är bara … okunnigt.
//
Jag tror delar av denna diskussion grundar sig i att stiftelsen inte kunnat ge en relevant motivering till att just Dylan fick priset.
Om man lyssnar på vad Svenska Akademien, och dess ständige sekreterare Sara Danius säger, så är det ju väldigt tydligt, hon har ställt upp på flera intervjuer.
Men det kräver ju då att man verkligen lyssnar till källan, och inte till tyckare på nätet.
//
BORIS skrev:Som alltid motiverar Akademien sitt beslut på det sätt man finner lämpligt, inte i syfte att omvända eller utbilda meningsmotståndare. Att över huvud taget tro,och dessutom föra på tal, att Svenska Akademien inte kan motivera sitt val är anmärkningsvärt dumt. När uttalanden kommer ifrån annars normalbegåvade personer måste det handla om okunskap vad gäller Akademiens uppgift alternativt rent bs.
Dess samlade kompetens är svårslagen i ämnet och tittar man på hur Akademien har valt att premiera författare genom åren blir det i det närmaste löjligt att påstå att valet skulle vara populistiskt. Är det något man visat i handling är det att man inte lyssnar på vad etablissemang och diverse tyckare anser om vilka författare som ska ha priset.
Tycka vad man vill om Akademien men när det gäller sakfrågan har man nog inga problem med att formulera en motivering både kreti och pleti kan förstå. Om man hade något intresse av att göra det.
Almen skrev:OK, akademiska institutioner i allmänhet och Svenska Akademien, Kungliga Vetenskapsakademin och Karolinska Institutet i synnerhet begår aldrig några misstag och skall aldrig ifrågasättas.
Då vet vi det.
Kronkan skrev::D
Det finns åtminstone en till som jag känner till som borde fått Litteraturpriset och det är Ingemar Bergman. Först tyckte jag han var för tung och svår för mig. Men Fanny och Alexander. Större och rikare kan det ju inte bli. Både livsglädje, sorg, kultur och allt elände vi också kan hitta på.
http://www.metro.se/noje/ni-skulle-ha-g ... 1_1504-45/
http://www.svd.se/ge-ingmar-bergman-nobelpriset
Norge – som utser fredspristagare och alltid väljer rätt ...
Almen skrev:OK, akademiska institutioner i allmänhet och Svenska Akademien, Kungliga Vetenskapsakademin och Karolinska Institutet i synnerhet begår aldrig några misstag och skall aldrig ifrågasättas.
Då vet vi det.
Kronkan skrev:Det är inget känsligt ämne. Varför skulle det vara det. Däremot är ju verkshöjden på texten, oavsett vem som skriver saken central.
I det här fallet är det väl analysen som saknas hos någon part och min bedömning är att det inte är Svenska akademin som saknar detta.
De två sista inläggen saknar, försöker inte ens ha en analys och befinner sig bara känslomässig nivå. Jag menar inte Peters inlägg som hann skära emellan.
petersteindl skrev:Almen skrev:OK, akademiska institutioner i allmänhet och Svenska Akademien, Kungliga Vetenskapsakademin och Karolinska Institutet i synnerhet begår aldrig några misstag och skall aldrig ifrågasättas.
Då vet vi det.
Karolinska Institutet? Fyller de någon funktion gällande att utse nobelpristagare?
Karolinska Institutet är en statlig högskola. Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet är en privaträttslig organisation och är formellt inte en del av Karolinska Institutet.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Almen skrev:OK, akademiska institutioner i allmänhet och Svenska Akademien, Kungliga Vetenskapsakademin och Karolinska Institutet i synnerhet begår aldrig några misstag och skall aldrig ifrågasättas.
Då vet vi det.
Karolinska Institutet? Fyller de någon funktion gällande att utse nobelpristagare?
Karolinska Institutet är en statlig högskola. Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet är en privaträttslig organisation och är formellt inte en del av Karolinska Institutet.
Mvh
Peter
Almen skrev:petersteindl skrev:Almen skrev:OK, akademiska institutioner i allmänhet och Svenska Akademien, Kungliga Vetenskapsakademin och Karolinska Institutet i synnerhet begår aldrig några misstag och skall aldrig ifrågasättas.
Då vet vi det.
Mvh
Peter
Helt fel av mig, jag omformulerar mig:
Akademiska institutioner i allmänhet och Svenska Akademien, Kungliga Vetenskapsakademin och de 50 professorer från Karolinska Institutet som sitter i Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet samt de fem ledamöterna i Karolinska Institutets Nobelkommitté i synnerhet begår aldrig några misstag och skall aldrig ifrågasättas.
Bättre så?
Nattlorden skrev:Nä, det är ungefär som att ifrågasätta lottoraden....
hifikg skrev:Nattlorden skrev:Nä, det är ungefär som att ifrågasätta lottoraden....
Ja, aproå den... borde inte 32 "väljas" oftare än det gör??
hifikg skrev:Nattlorden skrev:Nä, det är ungefär som att ifrågasätta lottoraden....
Ja, aproå den... borde inte 32 "väljas" oftare än det gör??
Kronkan skrev:http://www.svd.se/skams-och-avga--ni-ar-dumma-i-huvudet/om/nobelpriset-i-litteratur-2016
SvD, den tidning jag kanske läser mest i förhållande till att läsa. GP prenumererar jag på.
Även DI läser jag understundom kanske mest för nöje!?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster