Moderator: Redaktörer
Emanuelgbg skrev:Tror det är 40L + som brukar gälla enligt de tidigare byggena. Avstämningen har jag inte koll på men det borde dyka upp lite förslag om du söker på L22
MagnusÖstberg skrev:Lite inspiration.
viewtopic.php?f=3&t=36647&hilit=L22RN4X%2FP
50 liter, 25Hz ser bra ut tycker jag!
DQ-20 skrev:Kan man tänka sig en 50-liters låda så tycker jag att L22RNX/P ser intressantare ut småsignalsmässigt. Jag tror att 4-lagers varianten främst blivit populär när man gjort eftermontage i (små) befintliga lådor. Jag har inte Basta längre men kanske någon vill prova en låda med L22RNX/P med 50 l Vb, 33% viso (=halvfull med glasull), 69 mm rör och avstämning vid ca 22-24 Hz, påkopplad "housecurve"? Typ?
IngOehman skrev:Tänkte bara nämna, om det inte är känt för alla, särskilt trädskaparen, att både L22RNX/P och L22RN4X/P är konstruerade på så vis att elementet inte är tätt, utan det läcker runt talspolen, vilket kan ge fullt hörbara flåsljud.
Det behöver inte innebära att det är något problem för den som bygger med elementet, det beror ju på hur känslig man är för den speciella distorsionsformen som blåsljud är, men jag tänkte att jag ville nämna det i varje fall. Personligen är jag känslig, och använder därför helst bara element av den där polplugg-konstruktionen för registret över 300 Hz eller så.
IngOehman skrev:Tänkte bara nämna, om det inte är känt för alla, särskilt trädskaparen, att både L22RNX/P och L22RN4X/P är konstruerade på så vis att elementet inte är tätt, utan det läcker runt talspolen, vilket kan ge fullt hörbara flåsljud.
Det behöver inte innebära att det är något problem för den som bygger med elementet, det beror ju på hur känslig man är för den speciella distorsionsformen som blåsljud är, men jag tänkte att jag ville nämna det i varje fall. Personligen är jag känslig, och använder därför helst bara element av den där polplugg-konstruktionen för registret över 300 Hz eller så.
Vh, iö
Erik_Johansson skrev:Seas har ju dock även elementet CD22RN4X som vad för rent basbruk på många sätt är snarlikt L22RN4X/P. Jag använder själv med det istället för L22RN4X/P av just det skäl du nämner.
pjocke skrev:Rätblock
Skulle nog gå upp till 19mm i baffeln, eller dubbla tjockleken så håller du dig till samma materialtjocklek..pjocke skrev:pjocke skrev:Rätblock
Och då menar jag alltså kub.
Försänka 5 mm i 16 mm MDF, dålig idé? Behöver man använda rampamuff eller bara skruva rakt i trät när man fäster elementet?
MagnusÖstberg skrev:Skulle nog gå upp till 19mm i baffeln, eller dubbla tjockleken så håller du dig till samma materialtjocklek..
pjocke skrev:MagnusÖstberg skrev:Skulle nog gå upp till 19mm i baffeln, eller dubbla tjockleken så håller du dig till samma materialtjocklek..
Då blir det nog baffel i 19 mm istället. Dubbla bafflar ger fler skarvar, och så kan vi ju inte ha detJag får nog släppa drömmen om kuber, dock. Skar till en flyttkartong och försökte placera den utan att störa möbleringen allt för mycket, men det blev inget bra.
pjocke skrev:pjocke skrev:Rätblock
Och då menar jag alltså kub.
Försänka 5 mm i 16 mm MDF, dålig idé? Behöver man använda rampamuff eller bara skruva rakt i trät när man fäster elementet?
pjocke skrev:Har ingen housecurve att tillgå, men det skulle vara väldigt intressant att se skillnaden mellan de bägge. 50 liter får nog ses som smärtgränsen.
IngOehman skrev:Så några enkla svar på vad som är bra form finns inte. Men kubformen är den effektivaste.
DQ-20 skrev:Jag avsåg den "standardkurva" som finns i Basta! under fliken "Room Gain". Det gör ganska mycket skillnad nere vid 20 Hz.
pjocke skrev:Sammanfogningskex vore kul, men jag tror antalet lamellfräsar som finns för utlåning i bekantskapskretsen är minimalt så vi får se hur det blir med den saken.
HenrikE skrev:Kanske går att ordna, antalet lamellfräsar här på forumet är nog ganska hyggligt. Var bor du?
MagnusÖstberg skrev:Det finns rätt mycket fräsar för håltagning med - inte osannolikt att någon har båda verktygen!
MagnusÖstberg skrev:Man kan Böja röret också och ha två stycken med något mindre dimension.
MagnusÖstberg skrev:Jag skulle gått på röd.
Och i Malmö finns det trevliga personer att både ta hjälp av och umgås med.
pjocke skrev:MagnusÖstberg skrev:Man kan Böja röret också och ha två stycken med något mindre dimension.
Jag har räknat på 3" rör nu, men jag antar att dubbla 2-2,5" skulle funka också.
pjocke skrev:Hur som helst, här kommer simulering av de tre elementen som nämns i tråden. L22RN4X/P (grön), L22RNX/P (blå) samt CD22RN4X (röd) i 50,653 liters låda avstämd till 23 Hz (lägre än så blir svårt då röret blir längre än lådan) med 33% isotermisering samt Basta!s inbyggda room gain med standardinställningar.
DQ-20 skrev:Längden i lådan kan bli kortare än den som programmet anger, i synnerhet om portmynning kommer i "närheten" av en begränsningsyta.
DQ-20 skrev:Jag tror att en av de där alternativen har en "snyggare" kurva för grupplöptider än övriga. Jag gissar blå...
pjocke skrev:DQ-20 skrev:Längden i lådan kan bli kortare än den som programmet anger, i synnerhet om portmynning kommer i "närheten" av en begränsningsyta.
Hur vet man detta? Går det att mäta sig fram till lådans avstämning när den är byggd och anpassa rörets längd efter det, eller kan man räkna fram det mer exakt än Basta! gör?
Användare som besöker denna kategori: sammel och 37 gäster