Moderator: Redaktörer
Rille skrev:Mätningar kommer, både med och utan ea.. Nu står det andra paret lådor i vardagsrummet i väntan på ihopmontering. Det får bli i morgon..
Rille skrev:Jag glömde säga hurra! För att dom nu är klara.![]()
Och till dom som jag inte är vana snickare (som jag) och vill ta sig an ett sånt projekt. Har ni pengen att lägga på färdiga lådor så är det ingen dum ide..
philipbtz skrev:Rille skrev:Jag glömde säga hurra! För att dom nu är klara.![]()
Och till dom som jag inte är vana snickare (som jag) och vill ta sig an ett sånt projekt. Har ni pengen att lägga på färdiga lådor så är det ingen dum ide..
Ja faktiskt. Men synd att det skall kosta så "mycket" med lådor. Fick all mitt MDF till fyra lådor för 900:- ungefär. Att köpa lådor kostar ca. 2000:- per låda. Absolut inte orimligt pris men det gör bygget dubbelt så dyrt nästan.
Aerob skrev:philipbtz skrev:Rille skrev:Jag glömde säga hurra! För att dom nu är klara.![]()
Ja faktiskt. Men synd att det skall kosta så "mycket" med lådor. Fick all mitt MDF till fyra lådor för 900:- ungefär. Att köpa lådor kostar ca. 2000:- per låda. Absolut inte orimligt pris men det gör bygget dubbelt så dyrt nästan.
Vi snickare behöver också äta...
Rille skrev:2000kr/låda låter mycket billigt. De bästa pris jag fick var 3000kr/st olackade och 4000kr/st lackade. MEN så är min lådor lite större också..
Självkostnadspriset blev under 3000kr för alla 4, och en MASSA timmars SLIT!
Rille skrev:Första lyssningsintrycket.. Med 2st basar så låter det stramt från basarna och en del bummel från rummet. Med 4st basar låter det stramt från basarna och mycket små bidrag från rummet. Jag hoppas kunna verifiera detta vid mätning på söndag.. Det låter helt enkelt förbaskat bra. En trevlig sak som jag märker med en jämn tonkurva i basområdet är att de övre registren blir lättare att höra/blir mindre dolda av bumlig bas.. Placeringar i ljudbilden är tydligare än tidigare. Det är mina första intryck.
Doofus skrev:Vad kul att det blev så bra ! Jag har liknande intryck själv när jag gått från 2 till 4 basar, det var som ett större lugn infann sig.
Rille skrev:Doofus skrev:Vad kul att det blev så bra ! Jag har liknande intryck själv när jag gått från 2 till 4 basar, det var som ett större lugn infann sig.
Ja lugn kan man kalla det. Vad jag saknar är lite "kött" i botten. Jag hoppas kunna lösa det med lite infraEQ. Nu räcker basarna till för 98% av all musik jag har men för de sista 2% (och det är ju för de som tokeriet pågår) så behövs det lyftas några db extra nånstans under ca30hz..
Tex: Yellow, The Rythem Divine har några låga bastoner som låter lite svagare än vad jag är van vid.. Och de orgel/kyrkinspelningar jag själv tagit upp saknar jag hur kyrkrummet "andas". Men hur övrig bas nu presenteras med den stramheten är för mig en nyhet efter 30års hifi-intresse. Det är inte ofta jag lyfter på ögonbrynen längre åt något i branchen oavsett pris, men detta är häftigt! och jag sitter nu med 7dygns ledighet framför mig.. Det blir till att vända några plattor kan jag meddela.
Rille skrev:Som toppar spelar ett par INO i28, och dom byts inte bort under min livstid.
Rille skrev:Doofus skrev:Vad kul att det blev så bra ! Jag har liknande intryck själv när jag gått från 2 till 4 basar, det var som ett större lugn infann sig.
Ja lugn kan man kalla det. Vad jag saknar är lite "kött" i botten. Jag hoppas kunna lösa det med lite infraEQ. Nu räcker basarna till för 98% av all musik jag har men för de sista 2% (och det är ju för de som tokeriet pågår) så behövs det lyftas några db extra nånstans under ca30hz..
Tex: Yellow, The Rythem Divine har några låga bastoner som låter lite svagare än vad jag är van vid.. Och de orgel/kyrkinspelningar jag själv tagit upp saknar jag hur kyrkrummet "andas". Men hur övrig bas nu presenteras med den stramheten är för mig en nyhet efter 30års hifi-intresse. Det är inte ofta jag lyfter på ögonbrynen längre åt något i branchen oavsett pris, men detta är häftigt! och jag sitter nu med 7dygns ledighet framför mig.. Det blir till att vända några plattor kan jag meddela.
DVD-ai skrev:Ett mycket speciellt par i28 dessutom
Jag gillar dom, jag vet dock inte om dom är snygga, skumma eller märkliga till utssendet, även om faneren i sin enskildhet är heöt fantastiskt häftig
MagnusÖstberg skrev:Rille skrev:Doofus skrev:Vad kul att det blev så bra ! Jag har liknande intryck själv när jag gått från 2 till 4 basar, det var som ett större lugn infann sig.
Sitt lugnt i båten och låt elementen spela in sig. Sen kan man börja funta på mätningar och EQ![]()
De kommer gå lägre av sig själv bara de får mjuka upp sig. Låt dem göra det i lugn och ro innan du börjar tänja på spiderns gränser
philipbtz skrev:MagnusÖstberg skrev:Rille skrev:
Sitt lugnt i båten och låt elementen spela in sig. Sen kan man börja funta på mätningar och EQ![]()
De kommer gå lägre av sig själv bara de får mjuka upp sig. Låt dem göra det i lugn och ro innan du börjar tänja på spiderns gränser
Whoops jag tror jag har pressat mina nya basar lite väl sedan de är byggdamen som du säger har det hänt grejer bara på två dagar. Kan ett element spelas in "fel" eller blir det mer att kanske livslängden är något avkortad nu. Det har fladdrat ganska bra i elementen här hemma
Rille skrev:Jag har nu spelat lite och märker lite skillnad. Lite till så kommer det bli väldigt lite EQande om något alls..
Rille skrev:Och mitt i allt kommer Frugan in med en upphälld öl och säger "varsågod, jag byter på Emelie, sitt kvar du framför stereon". Jag har nog gjort något rätt..
Kitchenmaster skrev:Rille skrev:Och mitt i allt kommer Frugan in med en upphälld öl och säger "varsågod, jag byter på Emelie, sitt kvar du framför stereon". Jag har nog gjort något rätt..
Du är lyckligt lottad!
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 237 gäster