Objektivisten skrev:Att HiFi-tomten finns vet vi ju iaf.
Ja det var en skön lirare! Fick en kokosdoftande Alien Ground Hanger det året av HiFi-tomten!
Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:Att HiFi-tomten finns vet vi ju iaf.
Panelguy skrev:Morello skrev:Panelguy skrev:Intressant påstående, vad grundar du det på?
Deltagande på diverse forum sedan cirka 2001.
Du har väl rätt att tycka så, själv håller jag inte med. Tycker nog att Euphonia har väl så stor förståelse för ljudåtergivning. Skillnaden är väl att där lyssnar man med ett betydligt mer öppet sinne medan man här tycks ha en mer förutbestämd bild av hur det skall och kan låta. På bägge håll eftersträvas naturligtvis en naturlig (transparent) återgivning. Stämmer för övrigt ganska väl med det ARC uttryckte i filmsnutten i tråden "Video från ARC";Panelguy skrev: De nämner också, apropå en person som inte ens ville prova något annat än lampsladd då det enligt honom omöjligt kunde göra skillnad, att ingenjörer (enligt deras erfarenhet) ofta anser att om det mäter lika låter det också lika.
MagnusÖstberg skrev:Panelguy skrev:Morello skrev:
Deltagande på diverse forum sedan cirka 2001.
Du har väl rätt att tycka så, själv håller jag inte med. Tycker nog att Euphonia har väl så stor förståelse för ljudåtergivning. Skillnaden är väl att där lyssnar man med ett betydligt mer öppet sinne medan man här tycks ha en mer förutbestämd bild av hur det skall och kan låta. På bägge håll eftersträvas naturligtvis en naturlig (transparent) återgivning. Stämmer för övrigt ganska väl med det ARC uttryckte i filmsnutten i tråden "Video från ARC";Panelguy skrev: De nämner också, apropå en person som inte ens ville prova något annat än lampsladd då det enligt honom omöjligt kunde göra skillnad, att ingenjörer (enligt deras erfarenhet) ofta anser att om det mäter lika låter det också lika.
Jag har nog aldrig sett ett forum i världen där medlemmarna ger sin hifiutrustning sämre möjligheter att göra sig rättvisa än där. Men det är mycket fina bilder, de flesta verkar vara god kompis med sin kamera.
music4ever skrev:18 sidor och fortfarande så har ingen av dessa guldöron ställt upp på ett blindtest. Jag är så förvånad.![]()
hifikg skrev:petersteindl skrev:hifikg skrev:Själv köper jag emellanåt onödigt dyra viner, men jag inbillar mig aldrig att jag kommer bli mer berusad pga priset, däremot är det feelgood att rycka korken o hälla upp en Grand Reserva istället för vanligt rödtjut. Skulle någon påstå att det dyrare ger en skönare berusning skulle jag sparka bakut. I afton blev det en Lat 42, Grand Reserva, Rioja. Schmeckt gut mit der entrecôt
Dyrare? Om någon säger att det vin du tycker är godast ger en skönare berusning skulle du fortfarande sparka bakut?
Ofta är det dyrare godare, fast ibland gör jag förstås felköp när jag jagar nya sensationer, så det är nog samma sak. Fast... inte sällan inmundigas de dyrare vinerna i trevligt sällskap och med extra god mat, faktorer som kan påverka den subjektiva känslan av berusning. Får nog blindtesta, bara jag inte spiller...
För att knyta an till kabelfrågan då, en snyggare kabel kan absolut vara just det. Snyggare. Och om den säljs (dyrt) med det som argument är det helt okej, men påstår någon att min lyssningsupplevelse förändras pga kabeln synar jag bluffen och inbjuder till blindtest
hifikg skrev:Fast lite snopet är det att effekten försvinner om man släcker ljuset (dvs om man försöker hitta skillnader)
darkg skrev:hifikg skrev:Fast lite snopet är det att effekten försvinner om man släcker ljuset (dvs om man försöker hitta skillnader)
Onekligen! Jag tycker mig bara se nåt spännande mitt i motsättningen mellan olika perspektiv. Det är inte så enkelt att team A är flummiga eller att team B är fyrkantiga. Jag uppskattar verkligen den ibland stränga kunskapsdrivna positivismen här, samtidigt som en driven skepsis kan ha en uttorkande verkan...
hifikg skrev:Det är väl en nåd att stilla bedja om, den att kabelmyterna ska torka ut och försvinna. Då skulle människor kunna satsa på sådant som verkligen gör skillnad.
Conan skrev:hifikg skrev:Det är väl en nåd att stilla bedja om, den att kabelmyterna ska torka ut och försvinna. Då skulle människor kunna satsa på sådant som verkligen gör skillnad.
Jag tror inte att det är så enkelt att alla hifi-entusiaster skulle bli lyckligare av att sitta i en väldämpad hifi-grotta och endast ha prylar vars ljudmässiga effekt är verifierad genom dubbelblindtestning. Vissa blir gladare av stora. maffiga skivspelare, rörstärkare på 2 x 5 W och även dyra, fina kablar. Det gäller bara att hitta en balans mellan det som gör en gladare, hur mycket det får kosta i tid & pengar samt en verklighetsförankring vad prylen verkligen har för effekt.
Conan skrev:hifikg skrev:Det är väl en nåd att stilla bedja om, den att kabelmyterna ska torka ut och försvinna. Då skulle människor kunna satsa på sådant som verkligen gör skillnad.
Jag tror inte att det är så enkelt att alla hifi-entusiaster skulle bli lyckligare av att sitta i en väldämpad hifi-grotta och endast ha prylar vars ljudmässiga effekt är verifierad genom dubbelblindtestning. Vissa blir gladare av stora. maffiga skivspelare, rörstärkare på 2 x 5 W och även dyra, fina kablar. Det gäller bara att hitta en balans mellan det som gör en gladare, hur mycket det får kosta i tid & pengar samt en verklighetsförankring vad prylen verkligen har för effekt.
ostmaccan skrev:Jag håller med. Det som stör mig, förutom det som hifikg nämner är att det faktiskt finns människor och företag som tjänar en jäkla massa pengar på att lura folk på deras pengar. Och detta för att man rakt av lurar i människor osanningar. Det är omoraliskt.
ostmaccan skrev:Jag håller med. Det som stör mig, förutom det som hifikg nämner är att det faktiskt finns människor och företag som tjänar en jäkla massa pengar på att lura folk på deras pengar. Och detta för att man rakt av lurar i människor osanningar. Det är omoraliskt.
Rydberg skrev:Det var ju ett ganska starkt uttalande!Jag är helt övertygad om att de allra flesta som tillverkar och säljer kablar inte har för avsikt att lura människor, ta en sådan kille som Adagio (Sonus Concordia) som jag personligen känner. Han gör det han tror på och investerar massa tid och pengar i sina produkter, äkta handarbete. Han själv och många andra tycker dessutom att det låter bättre vilket är hela vitsen med bättre kablar.
Företag som säjer ett paket våtservett för flera tusen per paket till våra kommuner är ett verkligt prov på omoralisk företagsamhet.
Morello skrev:Problemet med audiokablar är att de nästan utan undtag tillverkas av folk utan kunskaper i ämnet för att sedan torgföras med diverese metafysiska förklaringmodeller är klart besvärande för sagda bransch. Därtill, som en konsekvens av det dåliga kunnande, är många av dessa kablar dirket dåliga. Det är per definition rent bondfångeri.
ostmaccan skrev:Så länge man är tydlig med att funktionen är just estetisk.
Morello skrev:Har någon någonsin sett en kabelfirma torgföra kablar och motiverat prislappen med kosmetika?
Knappast! Det är nästan utan undantag samma pseudovetenskapliga bludder oaktat fabrikat.
Conan skrev:ostmaccan skrev:Så länge man är tydlig med att funktionen är just estetisk.
Ja estetik och den ännu mer svårdefinierade egenskapen "status". Här tycker jag inte dyra kablar skiljer sig principiellt från riktigt dyra armbandsur faktiskt; en klocka för 100 000:- har du för att markera status och tillhörighet med andra i din umgängeskrets, en kabel för samma peng kan ha samma funktion.
Conan skrev:Morello skrev:Har någon någonsin sett en kabelfirma torgföra kablar och motiverat prislappen med kosmetika?
Knappast! Det är nästan utan undantag samma pseudovetenskapliga bludder oaktat fabrikat.
Jomen visst är det så, men de främsta underliggande motiveringarna till att folk lättar på lädret kanske ändå är status, exklusivitet och estetik? Är man inte upprörd över att det säljs dyra klockor kanske man inte bör vara upprörd över att det säljs dyra sladdar heller.
music4ever skrev:Fast, dyra klockor brukar inte säljas med pseudovetenskapliga förklaringar att denna klockan visar tiden så väsentligt bättre än en billig klocka
ostmaccan skrev:
Jag förstår precis vad du menar och håller med i sak. Min enda kommentar är att jag idag kan gå in på en hifibutik i Stockholm och köpa en 1,5 meter lång strömkabel för 149000 kronor och den som producerar den påstår att det ger bättre ljud. Dina upplevelser av tågfärden har, som jag ser det, ingenting med det att göra. Ännu så länge kan man inte köpa en biljett på SJ som är 1000 gånger dyrare där du utlovas en snabbare resa i samma tåg som en resenär som betalat orginalpris.
hifikg skrev:Conan skrev:ostmaccan skrev:Så länge man är tydlig med att funktionen är just estetisk.
Ja estetik och den ännu mer svårdefinierade egenskapen "status". Här tycker jag inte dyra kablar skiljer sig principiellt från riktigt dyra armbandsur faktiskt; en klocka för 100 000:- har du för att markera status och tillhörighet med andra i din umgängeskrets, en kabel för samma peng kan ha samma funktion.
Fast... umgås man på Faktiskt så lär man ju mest bli hånad. Med rätta.
Conan skrev:hade det då varit likhetstecken mellan Rolexen och en Nordost-kabel?
FBK skrev:hifikg skrev:Conan skrev:
Fast... umgås man på Faktiskt så lär man ju mest bli hånad. Med rätta.
Och det sämsta.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 26 gäster