Tillrättavisning bra kablage

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Tillrättavisning bra kablage

Inläggav Morello » 2016-10-24 15:53

Genom att ändra L,C,R och/eller den elekteriska skärmen tex. Men det skall till synnerligen extrema signalkablage för att skillnaden skall bli mätbar. Vi talar om groteska längder och/eller avsaknad av skärm tex.

Ett större problem är tafflig kontaktering - såväl mellan kabel och don sam mellan don och don. Sådant kan ge upphov till mätbar distorsion.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-10-24 18:26

Morello skrev:Genom att ändra L,C,R och/eller den elekteriska skärmen tex. Men det skall till synnerligen extrema signalkablage för att skillnaden skall bli mätbar. Vi talar om groteska längder och/eller avsaknad av skärm tex.

Ett större problem är tafflig kontaktering - såväl mellan kabel och don sam mellan don och don. Sådant kan ge upphov till mätbar distorsion.

Jag tror att när man diskuterar kablar avser man hela paketet, alltså inklusive kontakter. Här är ju då tre variabler som jag ser det, kabelns egenskaper, kontaktdonets egenskaper, och själva kontakteringen.
Jag låter nog var och en bli klok på sitt, är man mer nöjd med ljudet via en viss kabel så är det väl bra? Gör en dyrare pryl att du skärper dina sinnen till en större upplevelse så har du ju en större upplevelse även om andra inte har det.
Konstigt krig det här!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-10-24 18:54

Rydberg skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:
Fast... umgås man på Faktiskt så lär man ju mest bli hånad. Med rätta.

Och det sämsta.

Håller med FBK här, man ska med rätta bli hånad?! 8O Jag hoppas hifikg är ironisk annars är det ju en verklig fjantkommentar.

Om man tror på kabelmagi så är det så. Jag hånade för övrigt mig själv rätt hårt när jag, under en kort tid, trodde mig höra skillnad på en strömkabel. Om det kan man läsa i min medlemspresentation om man ids leta. Den upplevelsen gjorde mig en aning mer ödmjuk inför det faktum att människor kan TRO sig höra skillnader, men jag förstår inte varför man inte vill sätta sin tro på spel i ett blindtest. Eller jo, det kan jag förstå om man redan köpt den dyra kabeln, då vill man ju inte bli övertygad om att man gjort en dålig affär. Kanske. Samma med många andra prylar, man köper dem och sedan söker man bekräftelse i efterhand och har en intressant förmåga att sålla bort sådant som talar emot den köpta produkten. Den som säger något ont om min nya bildskärm t ex lyssnar jag inte på, däremot googlar jag gärna runt och läser om hur bra jag valt :-)
Sitter nöjd :)

JM

Inläggav JM » 2016-10-24 19:13

hifikg skrev:
Rydberg skrev:
FBK skrev:Och det sämsta.

Håller med FBK här, man ska med rätta bli hånad?! 8O Jag hoppas hifikg är ironisk annars är det ju en verklig fjantkommentar.

Om man tror på kabelmagi så är det så. Jag hånade för övrigt mig själv rätt hårt när jag, under en kort tid, trodde mig höra skillnad på en strömkabel. Om det kan man läsa i min medlemspresentation om man ids leta. Den upplevelsen gjorde mig en aning mer ödmjuk inför det faktum att människor kan TRO sig höra skillnader...........

Jag tror mig veta att det är värre än så. Jag är övertygad att går att höra skillnader högtalarkablar. Vi tror inte vi hör skillnad. Vi hör faktiskt skillnad. En bra försäljare kan lätt få dig höra skillnader på vad som helst. Tyvärr krävs omfattande kontrollerad testning för att belägga skillnad eller ej.
På samma sätt kan karismatiska personer tex sälja högtalare som är osäljbara utomlands.
JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-10-24 19:52

JM skrev:...
På samma sätt kan karismatiska personer tex sälja högtalare som är osäljbara utomlands.
JM

Tänker du på några speciella personer/högtalare, å i så fall vilka . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-10-24 20:18

Men FFS gå inte dit igen... :?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-24 20:24

sprudel skrev:
Morello skrev:Genom att ändra L,C,R och/eller den elekteriska skärmen tex. Men det skall till synnerligen extrema signalkablage för att skillnaden skall bli mätbar. Vi talar om groteska längder och/eller avsaknad av skärm tex.

Jag tror att när man diskuterar kablar avser man hela paketet, alltså inklusive kontakter. Här är ju då tre variabler som jag ser det, kabelns egenskaper, kontaktdonets egenskaper, och själva kontakteringen.
Jag låter nog var och en bli klok på sitt, är man mer nöjd med ljudet via en viss kabel så är det väl bra? Gör en dyrare pryl att du skärper dina sinnen till en större upplevelse så har du ju en större upplevelse även om andra inte har det.
Konstigt krig det här!

Kriga skall vi väl inte göra, men saken måste kunna diskuteras utan att debatten drabbas av alltför mycket patosladdade inlägg.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-10-24 20:51

hifikg skrev:
Rydberg skrev:
FBK skrev:Och det sämsta.

Om man tror på kabelmagi så är det så. Jag hånade för övrigt mig själv rätt hårt när jag, under en kort tid, trodde mig höra skillnad på en strömkabel. Om det kan man läsa i min medlemspresentation om man ids leta. Den upplevelsen gjorde mig en aning mer ödmjuk inför det faktum att människor kan TRO sig höra skillnader, men jag förstår inte varför man inte vill sätta sin tro på spel i ett blindtest. Eller jo, det kan jag förstå om man redan köpt den dyra kabeln, då vill man ju inte bli övertygad om att man gjort en dålig affär. Kanske. Samma med många andra prylar, man köper dem och sedan söker man bekräftelse i efterhand och har en intressant förmåga att sålla bort sådant som talar emot den köpta produkten. Den som säger något ont om min nya bildskärm t ex lyssnar jag inte på, däremot googlar jag gärna runt och läser om hur bra jag valt :-)
Om du tror att man kan bevisa att det inte är någon hörbar skillnad genom att blindtesta så är du fel ute. Och om du inte tror att det är hörbar skillnad på kablar får du ju tro det, det finns mycket folk som tror en massa, Conan trodde t.ex. att det inte kunde vara sån skillnad på HA Pre25 och en kinobiomaskin som försteg. Det är kul att läsa vad han tyckte efter att verkligen provat :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-10-24 21:14

Verkar vara hög tid för en McGurk igen "Is Seeing Believing?" . . . typ.:wink:
Senast redigerad av Laila 2016-10-24 21:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-10-24 21:15

Jag tycker att darkg har skrivit mycket som är klokt, och det utan att hoppa på någon eller skriva otrevligt.

Till exempel detta:

darkg skrev:
hifikg skrev:...påstår någon att min lyssningsupplevelse förändras pga kabeln synar jag bluffen och inbjuder till blindtest :-)

Lyssningsupplevelsen kan förändras pga kabeln även om det inte är någon skillnad i "överföringsfunktionen". Redan det högre priset kan räcka. Den skillnaden försvinner i ett riktigt blindtest, förstås, men den kan finnas och påståendet kan strängt taget inte motbevisas med blindtest. Placeboeffekt är inte icke-effekt.

Det finns klara fall, tycker jag, och oklara. Ibland är påståenden helt enkelt testbara och kan visas vara rätt eller fel. Eller åtminstone sannolika respektive osannolika, utifrån vad vi vet om teknik och psykologi. Hit hör påståenden som placerar upplevelseskillnader i tekniken (ledararea, kristaller).

Placeboeffekt eller förväntanseffekt är tyvärr missförstådda fenomen. Den som upplever effekt inbillar sig inte det. Eventuell inbillning kommer in när upplevelsen tolkas, orsakssambanden - slutledningarna.

Det är en filosofisk fråga huruvida den som får en bättre upplevelse pga förväntanseffekt är lurad...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-24 21:27

Jag skulle dock gärna se den där vetenskapliga studien som påvisar hörbara skillnader mellan eletriskt och inom rimliga ramar ekvivalenta kablar. 8)

(Bara jag som tycker att det sulle vara pyramidalt motsägelsefullt?)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-10-24 21:28

Rydberg skrev:
hifikg skrev:
Rydberg skrev:Håller med FBK här, man ska med rätta bli hånad?! 8O Jag hoppas hifikg är ironisk annars är det ju en verklig fjantkommentar.

Om du tror att man kan bevisa att det inte är någon hörbar skillnad genom att blindtesta så är du fel ute. Och om du inte tror att det är hörbar skillnad på kablar får du ju tro det, det finns mycket folk som tror en massa, Conan trodde t.ex. att det inte kunde vara sån skillnad på HA Pre25 och en kinobiomaskin som försteg. Det är kul att läsa vad han tyckte efter att verkligen provat :)

Ja, du har rätt.
Ska vi återigen konstatera att blindtest är en metodik som inte avslöjar allt. Hör man däremot skillnad i ett blindtest med signifikans är det en annan femma. Då har man på fötterna för att påstå att det är skillnad.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-10-24 21:30

Morello skrev:Jag skulle dock gärna se den där vetenskapliga studien som påvisar hörbara skillnader mellan elektriskt och inom rimliga ramar ekvivalenta kablar. 8)

(Bara jag som tycker att det skulle vara pyramidalt motsägelsefullt?)

Avser du signalkablar eller högtalarkablar?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-24 21:32

Blindtest är en nödvändighet om testat över huvud taget skall ha någon bäring!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-24 21:32

sprudel skrev:
Morello skrev:Jag skulle dock gärna se den där vetenskapliga studien som påvisar hörbara skillnader mellan elektriskt och inom rimliga ramar ekvivalenta kablar. 8)

Alla kablar.
-Innehar F-skattsedel-

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2016-10-24 21:36

Almen skrev:Jag tycker att darkg har skrivit mycket som är klokt, och det utan att hoppa på någon eller skriva otrevligt.

Till exempel detta:

darkg skrev:
hifikg skrev:...påstår någon att min lyssningsupplevelse förändras pga kabeln synar jag bluffen och inbjuder till blindtest :-)

Lyssningsupplevelsen kan förändras pga kabeln även om det inte är någon skillnad i "överföringsfunktionen". Redan det högre priset kan räcka. Den skillnaden försvinner i ett riktigt blindtest, förstås, men den kan finnas och påståendet kan strängt taget inte motbevisas med blindtest. Placeboeffekt är inte icke-effekt.

Det finns klara fall, tycker jag, och oklara. Ibland är påståenden helt enkelt testbara och kan visas vara rätt eller fel. Eller åtminstone sannolika respektive osannolika, utifrån vad vi vet om teknik och psykologi. Hit hör påståenden som placerar upplevelseskillnader i tekniken (ledararea, kristaller).

Placeboeffekt eller förväntanseffekt är tyvärr missförstådda fenomen. Den som upplever effekt inbillar sig inte det. Eventuell inbillning kommer in när upplevelsen tolkas, orsakssambanden - slutledningarna.

Det är en filosofisk fråga huruvida den som får en bättre upplevelse pga förväntanseffekt är lurad...

Nya rön om placeboeffekt.

http://www.dagensmedicin.se/artiklar/20 ... oeffekten/
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-10-24 21:47

Morello skrev:Blindtest är en nödvändighet om testat över huvud taget skall ha någon bäring!

Signifikant resultat i blindtest smäller ju högt, men jag avstår från att dissa den möjlighet som vi inte kan utesluta.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2016-10-24 21:59

sprudel skrev:

Konstigt krig det här!

Det är ju inget fel i det du säger men håller du inte med om att det är fel av de som PRODUCERAR och SÄLJER kablar för tiotusentals, ibland hundratusentals kronor? Låt vara om Fabio som redan har hundra miljoner köper dem. Men när "vanliga människor" ska köpa stereo för 50 000.- och försäljaren rekommenderar en tredjedel var på högtalare , elektronik och kablar blir det ju helt befängt. Köparen hade kunnat köpa högtalare och elektronik för alla pengarna och lagt några hundra på sladdarna och hade därmed fått en mycket bättre anläggning. Jag tycker det det är helt galet.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-10-24 22:06

ostmaccan> De hifihandlare jag känner skulle aldrig rekommendera att lägga 1/3 av budgeten på kablar. Det verkar vara oseriösa handlar du har haft att göra med 8O
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-10-24 22:39

ostmaccan skrev:
sprudel skrev:

Konstigt krig det här!

Det är ju inget fel i det du säger men håller du inte med om att det är fel av de som PRODUCERAR och SÄLJER kablar för tiotusentals, ibland hundratusentals kronor? Låt vara om Fabio som redan har hundra miljoner köper dem. Men när "vanliga människor" ska köpa stereo för 50 000.- och försäljaren rekommenderar en tredjedel var på högtalare , elektronik och kablar blir det ju helt befängt. Köparen hade kunnat köpa högtalare och elektronik för alla pengarna och lagt några hundra på sladdarna och hade därmed fått en mycket bättre anläggning. Jag tycker det det är helt galet.

Vad jag tycker spelar väl inte så stor roll egentligen, men det säljs och köps så mycket onödigt skit som förbrukar resurser både ur tillverkningssynpunkt, brukarsynpunkt, och återvinning, att inget förvånar mig längre.
Den egentliga makten ligger hos köparen, som alltid har ett eget val att avstå.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-24 22:48

Håller helt med - slit-och-släng-samhället börjar få osmakliga proportioner.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-10-24 22:52

Måste också utan att försvara kabelpriserna som sådana säga att jag aldrig hört talans om sådan försäljning. Alla jag känner som har eller är presumtiva kunder på kostsammare kablar har alltid fått låna hem vad dom vill och sedan beslutat sig efter diverse lyssningstester. Och alla som köper kostsamma kablar så kan jag säga att resten av grejorna är så pass kostsamma att man aldrig kommer upp i nån tredjedel ändå.
Dessutom så kan man undra hur många kostsamma kablar som verkligen säljs till fullt nypris. Finns ganska många att köpa väsentligt billigare beggade så man kan absolut ta den vägen om man vill köpa och testa kablar.
Personligen har jag inte heller sett någon leverantör som hävdat att deras kablar är dom som är helt neutrala. Fast det finns säkert.
Tilläggas kan att jag inte är intresserad av kablar men vill heller inte se på tyst då man beskriver hur försäljningar går till "normalt" när jag känner det som väldigt främmande.

/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-25 00:29

Morello skrev:
sprudel skrev:

Alla kablar.

Atlantkablar?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-10-25 07:51

Jansson skrev:
Almen skrev:Jag tycker att darkg har skrivit mycket som är klokt, och det utan att hoppa på någon eller skriva otrevligt.

Till exempel detta:

darkg skrev:

Ja, det finns mycket intressant i det området. Nu tycker jag att just den studien är för liten och lite för osäker för att man skall kunna dra säkra slutsatser om just det, men... Om jag hade varit med i studien hade jag undrat varför de märkte burkarna så, och kanske inte uteslutit möjligheten att det var aktivt medel ändå. Och då är det ju en "riktig" placeboeffekt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-25 11:39

petersteindl skrev:
Morello skrev:
sprudel skrev:

Alla kablar.

Atlantkablar?

Nu syftade jag givetvis på kablage för domestiska musikanläggningar, men det kan generaliseras till att gälla atlantkablar också. :)
-Innehar F-skattsedel-

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2016-10-25 12:11

Almen skrev:
Jansson skrev:

Till exempel detta:

Ja, det finns mycket intressant i det området. Nu tycker jag att just den studien är för liten och lite för osäker för att man skall kunna dra säkra slutsatser om just det, men... Om jag hade varit med i studien hade jag undrat varför de märkte burkarna så, och kanske inte uteslutit möjligheten att det var aktivt medel ändå. Och då är det ju en "riktig" placeboeffekt.

Jo det finns onekligen förbehåll med denna studie. Men intressant ändå.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-10-25 13:27

Japp, det finns visst även studier som visar att kroppen rent fysiologiskt kan påverkas
mätbart av "sockerpiller" som ges en tid efter att en behandling med aktivt preparat
genomförts. Patienten/försökspersonen har då trott att det är det specifika medlet
som hen kan ha fått med 50-50 chans. Kommer inte ihåg var å när jag läst detta men
har för mig att studien publicerades/precenterades för mindre än ett år sedan . . . typ.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-10-25 14:08

Laila skrev:Japp, det finns visst även studier som visar att kroppen rent fysiologiskt kan påverkas
mätbart av "sockerpiller" som ges en tid efter att en behandling med aktivt preparat
genomförts. Patienten/försökspersonen har då trott att det är det specifika medlet
som hen kan ha fått med 50-50 chans. Kommer inte ihåg var å när jag läst detta men
har för mig att studien publicerades/precenterades för mindre än ett år sedan . . . typ.

Ja, tror den har refererats till här. Om du tänker på den där man gav ett immunförsvarsnedsättande medel i en speciellt smaksatt och färgad lösning, och när immunförsvaret sedan hämtat sig gav enbart smak och färg som placebo så gick immunförsvaret ned igen. Eller hur det nu var...

Hmmm...

Här: Placebo

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-10-25 14:51

Nix, den här var av senare datum* . . . typ.

*Å i tablettform, har jag för mig. :)

Edit: Har letat lite utan att lyckas hitta presentationen( :oops: ) men har för mig att
man var tvungen att gå på "äkta vara" en tid, där medlet visade sig vara verksamt,
för att senare helt enkelt byta ut substansen mot ett "overksamt" dito, varvid samma
effekt, både varseblivet å uppmätt, kunde iakttagas. Eller åsså harja heltenkelt drömt. ?
Snacka om "placebo"! 8O :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-10-25 17:01

Morello skrev:
petersteindl skrev:
Morello skrev:
Alla kablar.

Atlantkablar?

Nu syftade jag givetvis på kablage för domestiska musikanläggningar, men det kan generaliseras till att gälla atlantkablar också. :)

Måtte dom lagt den åt rätt håll bara.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi