Solhaga tänker om

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
solhaga

Re: Solhaga tänker lyssna i närzonen

Inläggav solhaga » 2016-10-27 23:27

solhaga skrev:
rajapruk skrev:Helt rätt tänkt! Jag vet andra som använder dessa som referens till riktigt dyra byggen.
Obs. Kommer man längre bort än någon meter eller två ifrån dem så har de för dålig dynamik, och låter platt.
Ska bli spännande att höra vad du tycker, och hur annorlunda det ev. låter mot ditt nuvarande system. Jag gissar att det kommer låta ganska annorlunda.
Tips, prova Nevermind från skivan Popular Problems med Leonard Cohen, gärna HDTracks-versionen, på hög närfältsvolym. Gör sig riktig bra :)

Ja, jag får tacka återigen för tipset.
Innan jag börjar att lyssna skall jag dock mäta upp dem och sedan nivåmatcha dem mot de befintliga högtalarna.
Det senare kan jag eventuellt göra grovt mot tidigare mätningar.

Fuskade lite och provlyssnade just det spåret som du nämnde.
Det blir en väldigt bra ljudbild mm. Dvs precis så som du beskrev; jättebra referens.
Lite högt brus, men det är ju inte det man skall lyssna efter.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-10-28 00:46

rajapruk skrev:I white-papret från Harman angående multpla basar (som jag inte kan ladda upp), så simulerar de fram att 5000 basar i rummet skulle ge ett väldigt väldigt bra resultat :)

Nämner Harman något om tidsfördröjningar mellan basarna?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-28 00:55

Harryup skrev:
rajapruk skrev:I white-papret från Harman angående multpla basar (som jag inte kan ladda upp), så simulerar de fram att 5000 basar i rummet skulle ge ett väldigt väldigt bra resultat :)

Nämner Harman något om tidsfördröjningar mellan basarna?

mvh/Harryup

Jag har för mig att jag bläddrade i det där, jag känner igen simulering med tusentals basar; jag minns inte att de ordade nåt om tidsfördröjningar. Jag läste säkert här på faktiskt så kanske finns uppladdning el. länkar kvar om man hittar.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-10-28 01:17

Varför jag frågar är för att jag fått för mig att dom inte nämner något om fördröjning vilket kanske är fel.
Däremot så använder JBL BBS's filter i deras installationer och där rekommenderar man alltid fördröjningar mellan elementen och även mellan toppar och basar.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-10-28 01:35

solhaga skrev:Så här alltså tanken med det färdiga systemets tidsfördröjningar:

[ Bild ]

Jag förstår inte riktigt hur det här är tänkt att funka. Vänster bakhörn kommer ju inte bara behöva kompensera för vänster fram och vänster bas fram Bara det är ju svårt eftersom det är 2 ljudkällor. Spelas skivor så kommer ju bakhögtalaren få ljudet ifrån höger högtalare också. Och en del toner kommer ju ligga i mitten och hur skall dom kompenseras för?
Jag har inte testat så många filter men alla de jag har testat har längre och längre fördröjning i filtret som också beroende på vad man lägger i filtret som delningar, peq, och fördröjningar. All processing tar ju tid. Personligen skulle jag inte räkna ut det utan mäta upp den faktiska fördröjningen. Fast bara på framhögtalarna inbördes.
Har du sett det man gjort på Hifi-forum där man kopplade en mikrofon till den förstärkaren som driver bakhögtalaren och som placerades på bashögtalaren så att det ljud man verkligen kompenserar för är det ljud som finns i just det bakre hörnet.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-10-28 07:27

Harryup skrev:
solhaga skrev:Så här alltså tanken med det färdiga systemets tidsfördröjningar:

[ Bild ]

Jag förstår inte riktigt hur det här är tänkt att funka. Vänster bakhörn kommer ju inte bara behöva kompensera för vänster fram och vänster bas fram Bara det är ju svårt eftersom det är 2 ljudkällor. Spelas skivor så kommer ju bakhögtalaren få ljudet ifrån höger högtalare också. Och en del toner kommer ju ligga i mitten och hur skall dom kompenseras för?
Jag har inte testat så många filter men alla de jag har testat har längre och längre fördröjning i filtret som också beroende på vad man lägger i filtret som delningar, peq, och fördröjningar. All processing tar ju tid. Personligen skulle jag inte räkna ut det utan mäta upp den faktiska fördröjningen. Fast bara på framhögtalarna inbördes.
Har du sett det man gjort på Hifi-forum där man kopplade en mikrofon till den förstärkaren som driver bakhögtalaren och som placerades på bashögtalaren så att det ljud man verkligen kompenserar för är det ljud som finns i just det bakre hörnet.

mvh/Harryup

Nej, det har kanske varit lite oklart. Det är alltså inte fråga om någon aktiv basabsorbering/kompensering eller dylikt.
Alla element på höger sida spelar höger kanal och vice versa om än frekvens- och tidskompenserat i dsp för de enskilda elementens behövda signal.
Allt för att i sweetspot kunna ha en koherent ljudåtergivning och för att kunna plocka bort en del akustikreglerande material.

All signalbehandling sker i datorns dsp och om detta tar 10 ms eller 5 sekunder är helt ointressant.
Åtta unika, då med avseende på programinnehåll (höger/vänster), frekvensinnehåll (delning fronthögtalare, delning baslådor) samt tidsfördröjningar (samtidighet vid sweetspot), digital flöden skickas till varsin DAC-kanal som driver varsitt slutsteg som driver varsitt element.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-10-28 07:46

solhaga skrev:
nuffe skrev:
solhaga skrev:
Vad har du för delningsfrekvens?

Delar på ca 80 Hz, både till fram o bak basar. kanske gör det en del att det mycket billiga element med sisådär småsignal värden.

Henrik

Jag skall inte använda dessa vid filmtittande utan det är enbart för att avlasta OB-basen nedåt samt kunna plocka undan lite akustikreglering.
Att få en nättare anläggning alltså, åtminstone visuellt.
Det är mycket troligt att jag går betydligt högre än 80 Hz; intill den frekvens där riktningsinformationen börjar göra sig påmind.

Rikting från basar kan detekteras från 50 Hz. Så att gå mycket högre upp än 80-100Hz är nog tevksamt. Pratar du om subbasarna eller mellanbasen?
Är det mellan basen bör den nog gå från 80-300Hz.

Henrik
Senast redigerad av nuffe 2016-10-28 07:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-10-28 07:55

rajapruk skrev:
JM skrev:
rajapruk skrev:
Om det går att placera någon eller några av basarna över mittlinjen av rummet i höjdled, t.ex de bakre uppe i taket, så kan det vara väldigt fördelaktigt.

På vilket sätt skulle placeringen vara fördelaktig?
Har du ngt stöd för påståendet?

JM

Just det med att placera en bas över mittlinjen av rummet vertikalt brukar Earl Geddes rekommendera. Han har forskat mycket på ämnet. Då kan den motverka/släcka ut den vertikala rumsresonansen som triggas av de andra basarna.

Gällande placering på mitten av väggarna har jag en pdf med ett white-paper från Harman som utförligt testat detta med placering av flera basar, för att uppnå minsta möjilga seat-to-seat-variation. Men jag vet inte om jag får publicera den här. Dessutom går det inte att bifoga pdf! PM:a en mailadress till mig om du vill ha den, så mailar jag över den. Floyd Toole och Alan Devantier var med på ett hörn, men det var Todd Welti som gjorde den.

Låg säte-till-säte-variation är såklart mycket önskvärt (om man inte vill ha huvudet fastspänt i ett skruvstäd när man lyssnar.) Då kan global EQ på signalen hjälpa till, utan att sabba på andra säten.

Ja, det verkar ju närmast självklart om man tänker efter; varför skall hörnbasarna vara vid golvet?

För ljudåtergivningen spelar det kanske liten roll om de är vid golvet eller inte men för undertryckningen (mottryckningen) av rumsresonanser måste det ju vara bäst i mitten.
De bakre basarna kan till och med ha en liten toe-in.

Jag tänkte ju bygga dessa basar som dubbelväggade bokhyllor med skåp. I skåpet sitter elementen.
I övriga hyllor finns plats för CD-skivor och/eller diffraktorer eller dylikt. CD-skivorna kan ju arrangeras så att de i sig själva är diffraktorer.
Skåpets kavitet kommunicerar givetvis med kaviteten i bakväggen. Var skåpet sitter vertikalt i bokhyllan är helt öppet.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-10-28 08:01

nuffe skrev:
solhaga skrev:
nuffe skrev:
Delar på ca 80 Hz, både till fram o bak basar. kanske gör det en del att det mycket billiga element med sisådär småsignal värden.

Henrik

Jag skall inte använda dessa vid filmtittande utan det är enbart för att avlasta OB-basen nedåt samt kunna plocka undan lite akustikreglering.
Att få en nättare anläggning alltså, åtminstone visuellt.
Det är mycket troligt att jag går betydligt högre än 80 Hz; intill den frekvens där riktningsinformationen börjar göra sig påmind.

Rikting från basar kan detekteras från 50 Hz. Så att gå mycket högre upp än 80-100Hz är nog tevksamt. Pratar du om subbasarna eller mellanbasen?
Är det mellan basen bör den nog gå från 80-300Hz.

Henrik

Så lågt som 50 Hz?
Annars är nog frekvenserna du nämner de jag kommer att starta med.
Kanske blir det överlapp mellan front- och hörnbasarnas gränsfrekvenser. Hörnbasarna skall ju också mottrycka rumsresonanser.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-10-28 10:27

Finns en studie, som jag tror IÖ och/eller THX gjorde, visar att under vissa betingelser går det att höra riktning från 50 Hz o upp.

Vill minnas att det finns mer info här på faktiskt.se. Men jag o sökfunktionen kommer inte överens.

Henrik

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-10-28 10:40

nuffe skrev:Finns en studie, som jag tror IÖ och/eller THX gjorde, visar att under vissa betingelser går det att höra riktning från 50 Hz o upp.

Vill minnas att det finns mer info här på faktiskt.se. Men jag o sökfunktionen kommer inte överens.

Henrik

Men menar man då en ren 50 Hz-ton eller musikmaterial som är filtrerat vid 50 Hz?
Med stöd från den andra diskussionen så kan man i så fall fundera på om det är distorsionen hos högtalararen som gör man hör riktningen och/eller icke tillräckligt branta filter.

JM

Inläggav JM » 2016-10-28 10:50

solhaga skrev:
nuffe skrev:Finns en studie, som jag tror IÖ och/eller THX gjorde, visar att under vissa betingelser går det att höra riktning från 50 Hz o upp.

Henrik

Men menar man då en ren 50 Hz-ton eller musikmaterial som är filtrerat vid 50 Hz?
Med stöd från den andra diskussionen så kan man i så fall fundera på om det är distorsionen hos högtalararen som gör man hör riktningen och/eller icke tillräckligt branta filter.

Konsensus är att vid optimal filtrering vid 80 Hz och övriga variabler är under kontroll går det inte att lokalisera subbasar. Försökt pressa Ingvar på hans studier men som vanligt finns ingen substans i hans påståenden.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-10-28 11:54

Jag har också stött på något papper / undersökning där basplaceringen kunde lokaliseras ned till 50 Hz. Men det var under "kontrollerade betingelser" (vad det nu var). Hur kontrollerade är betingelserna i ett vanligt bostadsrum? Rimligen är det lättare bestämma baselementets placering utomhus eller i ett tält, utan så mycket mer reflektioner än marken som lådan står på.

Googlar man, finner man fler träffar av typen "Stereo bass - much ado about nothing", än studier om att låg stereobas är viktigt. Borde stämma; -hur mycket av inspelningar finns det som har låg stereobas i förhållande till dom som har mono-bas och det är bara knappt 20 cm mellan öronen, hur långt räcker det för att ge uppfattningsbara skillnader i dB om ljudvågen har en våglängd på flera meter. Jag tror det är större mening med att se till att lågbaselement och mellanbas/mellanregisterelement hamnar inom 1/4 våglängd från varandra vid delningen för en OK integrering. (Harman-papperna och andras om att använda flera subbaselement på olika ställen för att utjämna moder i rummet, förutsätter väl också att samtliga får en monosignal (?).)

JM

Inläggav JM » 2016-10-28 12:41

Adhoc skrev:Jag har också stött på något papper / undersökning där basplaceringen kunde lokaliseras ned till 50 Hz. (?).)

Spännande - resultaten går emot vad Toole, Welti mfl har publicerat.
Tacksam för källor så jag kan uppdatera.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-10-28 12:50

Allt detta är ju justerbart i realtid i dsp:en.
Så jag får väl se, dvs höra, hur det blir.
Monobasar fram och bak skulle ge två DAC-kanaler fria till ett eventuellt mellanregister eller en supertweeter.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-10-28 13:03

Adhoc skrev:Jag har också stött på något papper / undersökning där basplaceringen kunde lokaliseras ned till 50 Hz. Men det var under "kontrollerade betingelser" (vad det nu var). Hur kontrollerade är betingelserna i ett vanligt bostadsrum? Rimligen är det lättare bestämma baselementets placering utomhus eller i ett tält, utan så mycket mer reflektioner än marken som lådan står på.

Googlar man, finner man fler träffar av typen "Stereo bass - much ado about nothing", än studier om att låg stereobas är viktigt. Borde stämma; -hur mycket av inspelningar finns det som har låg stereobas i förhållande till dom som har mono-bas och det är bara knappt 20 cm mellan öronen, hur långt räcker det för att ge uppfattningsbara skillnader i dB om ljudvågen har en våglängd på flera meter. Jag tror det är större mening med att se till att lågbaselement och mellanbas/mellanregisterelement hamnar inom 1/4 våglängd från varandra vid delningen för en OK integrering. (Harman-papperna och andras om att använda flera subbaselement på olika ställen för att utjämna moder i rummet, förutsätter väl också att samtliga får en monosignal (?).)

"Kontrollerde betingelser" i ett bostadrum, inte alls!

Mina försök visar också att mono är bäst/enklast att få till, även jag inte är helt hemma än.

Henrik

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-10-28 15:01

nuffe skrev:
"Kontrollerade betingelser" i ett bostadrum, inte alls!

Mina försök visar också att mono är bäst/enklast att få till, även jag inte är helt hemma än.

Henrik

Precis. (Jag borde lagt in gubbe med himlande ögon efter meningen.) Jag kanske har en pdf sparad av papperet, i vilket fall som helst kommer jag inte åt det nu, är på jobbet och datorn hemma har dessutom gett upp.

Vill man, kan man ju söka på "bass frequency localization". Då hittar man bl.a.: https://www.researchgate.net/publicatio ... nforcement med en pdf som kan tankas ned fritt istf att pynta USD 30:- till AES för samma papper. Säger, i stort sett, att vid stora evenemang utomhus eller i stora lokaler kan det vara en fördel med stereobas. Men fördelen framstår mest om ens placering är ute vid sidan och inte i centrum. (Händer det vid hemmalyssning? Nej, knappast troligt att man sätter sig utanför sweet spot och ens rum är dessutom inte stort.) I övrigt bekräftar papperet att det inte är särskilt lönt att grotta med stereobas och innehåller en del förklaringar om varför.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-10-28 16:33

solhaga skrev:
solhaga skrev:Fuskade lite och provlyssnade just det spåret som du nämnde.
Det blir en väldigt bra ljudbild mm. Dvs precis så som du beskrev; jättebra referens.

Bruset är inget farligt tycker jag om man använder de som de är tänkt, balanserad signal med +4dBu studionivå på insignalen, och vippan för ingångskänslighet rätt ställd på baksidan. Bruset hörs inte på mina med örat längre bort än ca 20-30cm från högtalaren.
Senast redigerad av rajapruk 2016-10-28 16:37, redigerad totalt 1 gång.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-10-28 16:36

Ja, det förutsätts mono-signal på basarna i Harman-studien (det är så jag tycker man skall köra basar).
Och ingen tidskompensation basarna sinsemellan. Våglängderna är så långa, och syftet var lägsta möjliga seat-to-seat-variation. Då vill man inte tidsjustera för ett specifikt säte, antar jag.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-10-28 17:26

En annan grej, när vi ändå är inne på tips.
Kalibrerad mic är inte fel...
Det är inte ovanligt att de möter 3dB fel i högsta registren, och 15dB fel i de lägsta.
Det gjorde min.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2016-10-28 19:34

JM skrev:
Försökt pressa Ingvar på hans studier men som vanligt finns ingen substans i hans påståenden.

JM

WTF Provocerar du medvetet?

Eller anser du att påståenden som saknar skriftlig, publicerad akademisk rapport saknar substans?

IÖ brukar ha belägg för vad han säger.
Oftast baserat på egen kunskapsinhämtning genom egna experiment.

Allt som finns skrivet är inte sant.

Min erfarenhet är att resultatet av placering av basar har varit icke intuitivt för mig.

T.ex två basar vid sidoväggarna nära L & R och två basar basar placerade innanför L & R.
Beroende på hur de 2 basarna roterades lät det olika.
Dom lät aldrig bra.

Samma basar placerade mot sidoväggarna, mycket närmare lyssningsplats än L & R
producerade en perfekt ljudbild. Trummor långt bak i ljudbilden.
Helt omöjligt att höra var basarna var placerade trots 120 Hz delning.

Att labba med placering av basar är "humbling"
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-10-28 19:36

rajapruk skrev:
solhaga skrev:
solhaga skrev:Fuskade lite och provlyssnade just det spåret som du nämnde.

Bruset är inget farligt tycker jag om man använder de som de är tänkt, balanserad signal med +4dBu studionivå på insignalen, och vippan för ingångskänslighet rätt ställd på baksidan. Bruset hörs inte på mina med örat längre bort än ca 20-30cm från högtalaren.

Har inte balanserad signalkälla.
Skall kolla vippan senare.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-10-28 19:37

rajapruk skrev:En annan grej, när vi ändå är inne på tips.
Kalibrerad mic är inte fel...
Det är inte ovanligt att de möter 3dB fel i högsta registren, och 15dB fel i de lägsta.
Det gjorde min.

Kör UMIK-1 med REW.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-10-28 19:39

chrisss skrev:
JM skrev:
Försökt pressa Ingvar på hans studier men som vanligt finns ingen substans i hans påståenden.

JM

Eller anser du att påståenden som saknar skriftlig, publicerad akademisk rapport saknar substans?

Min erfarenhet är att resultatet av placering av basar har varit icke intuitivt för mig.

T.ex två basar vid sidoväggarna nära L & R och två basar basar placerade innanför L & R.
Dom lät aldrig bra.

Kan du slänga upp några enkla skisser på bra respektive dålig placering?

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2016-10-28 19:47

solhaga skrev:
chrisss skrev:
JM skrev:

JM

Dom lät aldrig bra.

Kan du slänga upp några enkla skisser på bra respektive dålig placering?

Poängen är att det är svårt att förutsäga. Jag klara i alla fall inte av det.

Min erfarenhet är:
Jag har flera gånger hört dåligt resultat med basar placerade innanför L & R.
I både mitt förra och nya rum har det låtit bra med basar vid sidoväggarna
med basarna hitom L & R.

Jag har 4x 8" i vardera L & R + 6 st W121 i slutna lådor.

När jag lyssnade med 4x8" urkopplade blev ljudbilden mycket sämre.

Att mäta en jämn frekvensgång är ingen garanti för en bra ljudbild.

Jag är ganska kinkig för resonanser i basen samt ljudbilden.
Trummor skall sitta rätt.
Basar skall inte kunna lokaliserar.

Trial & error verkar gälla.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-28 20:12

JM skrev:Försökt pressa Ingvar på hans studier men som vanligt finns ingen substans i hans påståenden.

JM

Det du skriver är inte bara genuint otrevligt utan också ren lögn. Till yttermera visso är du så fel person man kan vara att värdera andras kunskaper. Ditt förmåga att missuppfatta verkligheten är om inte unik så väldigt ovanlig. Det är INTE en bra utgångspunkt för att sätta sig till doms över andra. :?

Och ditt arroganta sätt att göra det är som sagt under all kritik.

Om det är något i det jag skrivit som du undrar över så bete dig som en vettig människa och ställ frågor eller kom med konkreta invändningar. Dina oförskämdheter och lögner är inte gynnsamma varken för diskussionen eller för utvecklingen av din egen kunskapsnivå.

- - -

När det gäller grunden till att vi med vår hörsel i förekommande fall kan detektera ljudkällors riktning nedåt 50 Hz har jag noga redovisat denna i artikeln ifråga. Jag har noga redovisat hela experimentets upplägg och därtill reslutat. Bara att läsa innantill. Jag lyckades även visa att man med stor framgång kan detektera riktningen även till ljudkällor som genererar frekvenser nedåt 20-30 Hz, om man flyttar isär huvudets vänstra och högre halva några fot eller så.

För den som inte är så läsbegåvad fanns även tydliga illustrationer.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-29 00:09

solhaga skrev:

Henrik

Jag kan såklart inte svara för THX-studien, men den studie jag gjorde undersökte möjligheten att höra riktning till en basljudkälla utan distorsion (extremt låg) i fritt fält. Ned till 50 Hz gick det att under frifältsbetingelser höra riktning till en ljudkälla - spelandes en statisk 50 Hz-ton. Vi talar alltså om rikthörbarhet som beror på fasskillnaden mellan det ljud som använder vänster respektive höger öra.

Kan lägga till att någon möjlighet att avgöra om en statisk 50 Hz-ton kom fram- eller bakifrån inte verkade finnas. Endast sidledes gick det att riktningsbestämma ljudkällan.

Men det sagt är förutsättningarna en hel del annorlunda i ett rum, och fasförhållandena mellan öronen är inte längre något självklart och lättberäknat när faktorer som reflexer och i förlängningen av det även rumsresonanser kommer med i bilden, och det finns gott om exempel på att man på en statisk ton spelad i ett rum även kan uppfatta helt falska ljudkällepositioner.

Det är i sig ingenting märkligt om man förstår hur örat fungerar och vilka tryckmönster som uppstår i rum, men ändå förvånar det många att man kan ha en basmodul placerad till höger och ändå uppfatta ett ljudet kommer från vänster.

- - -

Så sammanfattningsvis är den komplexa sanningen i frågan om "detekterbarhet av basmoduler" mycket mera innehållsrik än att bara handla om att vår hörsel kan höra riktningen även till statiska toner nedåt 50 Hz.

Rummet kommer in massor, och därtill är ju många musiksignaler alls inte statiska ljud utan dynamiska eller en kombination, och då kan helt andra mekanismer som möjliggör för oss att detektera ljud träda in. Och jag vill även påpeka en ytterligare sak - att oförmåga att detektera ljud kan vara ett problem lika gärna som ett värde. Det är exempelvis inte ovanligt att vissa anläggningar där en stor del av basljuden inte får en ordentlig position i ljudbilden, istället börjar upplevas som dånande störande i liksom "i huvudet".

Så liksom alla förenklingar är även förenklingen att "förmågan att lokalisera ljud är ett potentiellt problem" en osanning. Det beror på, och det beror på mycket.

Mina erfarenheter är att det vanligaste problemet med att omringa lyssnaren med basar, är just att man riskerar att förlora känslan av att basljud som hör hemma långt därframme i ljudbilden, låter därifrån. Ofta så kan de istället börja upplevas som om de låter lite "i huvudet". Om färre än hälften av basmodulerna finns bakom lyssnaren, och om de som gör det sitter högt, och ibland hjälper det även om de är lite fördröjda, så tycker jag partiellt omringande system kan fungera bra. Men lika ofta har jag stött på fall där det fungerar bättre när alla basmoduler är frontala.

Skall man pressa ur sig något samband därvidlag så är det väl att ju bättre rummet är rent akustiskt, och framförallt då med avseende på att undertrycka fundamentalresonansen djupledes, desto troligare är det att det som fungerar bäst är att ha alla basarna framför sig.

Men som Chrisss så klokt skrev - det är ett svårt ämne och inte lätt att formulera några starka generella sanningar om det är upplevelsen man vill beskriva. I många fall finns det inga genvägar runt ett visst testande.

Handlar det bara om att få fram hur tonkurvan kommer att så är det en helt annan sak. Det är förhållandevis lätt att beräkna i de flesta inte alltför komplicerade rum. Upplevelsen är inte riktigt lika lättberäknad. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-10-29 04:06

IngOehman skrev:Mina erfarenheter är att det vanligaste problemet med att omringa lyssnaren med basar, är just att man riskerar att förlora känslan av att basljud som hör hemma långt därframme i ljudbilden, låter därifrån. Ofta så kan de istället börja upplevas som om de låter lite "i huvudet".

Intressant!

När det låter "i huvudet" (som om att man lyssnar på hörlurar), så brukar det för mig bero på att högtalaren har ett onaturligt spridningsmönster, som i extremfallet elektrostater som sprider ljudet som en laserstråle.
Det kanske kan bli något liknande med basar runt om hela rummet då, att kombinationen av direktljud och tillhörande reflektioner blir onaturliga på något sätt för hörselsinnet?

Earl Geddes rekommenderar en "huvudbas" i ett hörn fram, och sen några "balansbasar" utspridda i rummet som spelar lägre. Då kanske man undviker att det låter "i huvudet", för att de spelar lägre?
Balansbasarna är då främst till för att jämna ut tonkurvan (släcka ut rumsresonanser), och minska säte-till-säte-variation.
Någon av balansbasarna rekommenderar han ska vara på andra sidan rummet horisontellt, och någon på andra sidan av rummet vertikalt. Men att man får testa fram vad som blir bäst.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-10-29 10:16

Låter i huvudet känslan känner jag igen. Har blivit bättre med delay men är inte hemma än.

Henrik

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-10-29 10:56

Om man skulle våga sig på en slutsats av detta resonemang och den andra trådens resonemang.
Tack förresten för alla engagerade svar kring detta!

Bild

Mono/stereo: Det blir stereo, dels för att de bakre basarna eventuellt kommer att gå lite högre upp i frekvens, men framförallt att det inte går att lösa utan att addera en summator på analogsidan.
Jag har visserligen åtta kanaler, men de behandlas parvis i dsp:en och jag vill ha olika fördröjning, frekvensgång och nivå på främre och bakre basar.
Så det går åt fyra kanaler i alla fall.
Stöder mig också på IÖs kommentar (om jag nu förstod den rätt i detta sammanhang):
"Kan lägga till att någon möjlighet att avgöra om en statisk 50 Hz-ton kom fram- eller bakifrån inte verkade finnas. Endast sidledes gick det att riktningsbestämma ljudkällan."
Så om det finns någon riktningsinformation i lågbasen, så kommer den i varje fall från rätt sida.
Jag tror också att synintrycket av OB-basen i fronthögtalaren, eller vetskapen om att den finns där om man blundar?, lurar en att höra subbasens riktningsinformation korrekt.

Placering: De främre där de är, det går ju att testa att sätta dem mot sidoväggarna i stället, men i mitt lilla rum så känns det som det skulle bli ganska kaotiskt resultat av detta.
Kanske skulle man ha dem ett liten bit upp från golvet, säg en tredjedel upp.
De bakre där de är, men med själva basskåpet i mitten av hyllan.
Dessa skall ju spela subbas men även mottrycka rumsresonanser en bit högre upp i registret, så frekvensgången blir lite vidare men samtidigt inte lika starkt som hos de främre.
Ytterligare.

Subbar (ursäkta för taskig ASCII-art):

Främre:
_
I I
I I
I I_
I _I
I_I

Elementen mitt i skåpet. Eventuellt med en liten offset ena sidan, detta för att förändra elements spridningsmönster om jag byter höger/vänster.

Bakre:

_
I I
I I_
I _ I
I I
I_I

Elementet offset mot ena sidan men med liten toe-in mot sweetspot.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum