Mono pickup

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audiohd

Mono pickup

Inläggav Audiohd » 2016-10-17 22:40

Det verkar dyka upp allt fler mono pickuper på marknaden och jag funderar på att
skaffa en andra skivspelare med en sådan. Har ett Rega Aria Riaa som passar utmärkt
för detta då det har separata steg för mm och mc. Är dock lite osäker på om nyttan med
särskild mono pickup är så stor att det är värt ett inköp.

Vore intressant med erfarenheter från några "användare" som har som har testat.
If songs were lines in a conversation the situation would be fine.

Användarvisningsbild
Figge77

Re: Mono pickup

Inläggav Figge77 » 2016-10-27 14:11

av vilken anledning vill man ha en mono pickup?
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-10-28 00:21

För att man spelar monoskivor.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-10-28 01:21

ah! det var inte svårare än så.
men det funkar väl men en stereo pickup också?
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-10-28 10:22

Figge77 skrev:ah! det var inte svårare än så.

Det gör det, men monospår har bara djupledsinfo och en monopickup kan dra fördel av det och få lägre brusnivå.

Om man spelar med en stereopickup bör man åtminstone göra sig den tjänsten att monokoppla elektriskt. Väldigt mycket av skivbruset som kommer från de bägge kanalerna i stereopickup är okorrelerat och kan därför "ta ut" vartannat, medan monosignalen blir opåverkad.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-28 10:29

Harryup skrev:För att man spelar monoskivor.

:mrgreen: Säker?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-10-28 11:50

PerStromgren skrev:

Det gör det, men monospår har bara djupledsinfo och en monopickup kan dra fördel av det och få lägre brusnivå.

Om man spelar med en stereopickup bör man åtminstone göra sig den tjänsten att monokoppla elektriskt. Väldigt mycket av skivbruset som kommer från de bägge kanalerna i stereopickup är okorrelerat och kan därför "ta ut" vartannat, medan monosignalen blir opåverkad.

Där vände du väl på det?
Monoskivor saknar (avsiktlig) djupledsinfo. Om det ändå finns någon är det bara rumble från gamla gravérverk och andra störningar.
De behövde ju inte vara så noga med det på monotiden eftersom den tidens monopickuper bara tog upp information i horisontalplanet och snabbt förstörde stereoskivor om man skulle råka spela sådana.

Vad olika pickuptillverkare idag kallar monopickuper verkar variera mellan fabrikaten.
Några verkar helt enkelt vara monokopplade stereopickuper, för dem som saknar monoknapp på förstärkaren.
Andra, t.e.x. Lyra har två identiska spolar som bara känner av horisontalplanet, men jag tror inte de är mekaniskt stumma i vertikalplanet och alltså inte riskerar att förstöra stereoskivor. Deras beskrivning är lite otydlig på den punkten.
Hur Ortofons mono-SPU pickuper är beskaffade har jag inte heller hittat.
För egen del använder jag bara förstegets monoknapp och en del skivor får betydligt tystare bakgrund av det och jag har svårt att tro att en genuin monopickup skulle ge ytterligare signifikant förbättring.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-10-28 12:29

lennartj skrev:
PerStromgren skrev:

Där vände du väl på det?
Monoskivor saknar (avsiktlig) djupledsinfo. Om det ändå finns någon är det bara rumble från gamla gravérverk och andra störningar.

Visst gjorde jag det! Tack, Lennart!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Audiohd

Inläggav Audiohd » 2016-10-28 19:23

Det är frågan om en monopickup har signifikant fördel jämfört med att elektroniskt slå samman kanalerna som jag funderar över, eller om det mest är ett sätt att sälja ytterligare produkter. Idag har jag ingen monoswitch på det passiva försten jag använder. Därför kör jag med dubbla Y kablar för att slå samman kanalerna före Riaa då jag spelar mono skivor. Resultatet blir riktigt bra, men det är ett obekvämt sätt. En separat monoswitch är svår att finna så jag klurar på ett litet DIY projekt och har redan beställt en del från usa:

http://glass-ware.stores.yahoo.net/stsw.html

Jag är dock fortfarande osäker på om det istället är värt att satsa på en separat mono skivspelare. Därav frågan här på forumet.
If songs were lines in a conversation the situation would be fine.

Återgå till Teknikforum