av lennartj » 2016-10-28 11:50
PerStromgren skrev:Figge77 skrev:ah! det var inte svårare än så.
men det funkar väl men en stereo pickup också?
Det gör det, men monospår har bara djupledsinfo och en monopickup kan dra fördel av det och få lägre brusnivå.
Om man spelar med en stereopickup bör man åtminstone göra sig den tjänsten att monokoppla elektriskt. Väldigt mycket av skivbruset som kommer från de bägge kanalerna i stereopickup är okorrelerat och kan därför "ta ut" vartannat, medan monosignalen blir opåverkad.
Där vände du väl på det?
Monoskivor saknar (avsiktlig) djupledsinfo. Om det ändå finns någon är det bara rumble från gamla gravérverk och andra störningar.
De behövde ju inte vara så noga med det på monotiden eftersom den tidens monopickuper bara tog upp information i horisontalplanet och snabbt förstörde stereoskivor om man skulle råka spela sådana.
Vad olika pickuptillverkare idag kallar monopickuper verkar variera mellan fabrikaten.
Några verkar helt enkelt vara monokopplade stereopickuper, för dem som saknar monoknapp på förstärkaren.
Andra, t.e.x. Lyra har två identiska spolar som bara känner av horisontalplanet, men jag tror inte de är mekaniskt stumma i vertikalplanet och alltså inte riskerar att förstöra stereoskivor. Deras beskrivning är lite otydlig på den punkten.
Hur Ortofons mono-SPU pickuper är beskaffade har jag inte heller hittat.
För egen del använder jag bara förstegets monoknapp och en del skivor får betydligt tystare bakgrund av det och jag har svårt att tro att en genuin monopickup skulle ge ytterligare signifikant förbättring.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]